duocontrol aansluiten op gasnet wintercamping

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
wimke
Berichten: 60
Lid geworden op: za 30 apr 2016 10:13

duocontrol aansluiten op gasnet wintercamping

Bericht door wimke » ma 27 feb 2017 20:36

Wij willen in onze caravan een duocontrol monteren. Maar hoe gaat dit nu wanneer je de caravan op een wintercamping aan wilt sluiten op het gasnet of op een grote 30kg fles? Gebruik je dan een hele lange hogedrukslang? Deze moet dan een lengte hebben van zo'n 3mtr. Of kun je een buitenaansluiting van de caravan gebruiken om hier het gasnet op aan te sluiten? Meestal is het gasnet al gereduceerd. Bij gebruik van een 30kg fles maak je gebruik van een reduceer die op de fles zit. Maar ik weet niet of de buitenaansluiting hiervoor ook gebruikt mag worden?

Wie kan mij er iets over vertellen, of heeft hier een oplossing voor? De duocontrol demonteren op de wintercamping is voor mij geen optie.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: duocontrol aansluiten op gasnet wintercamping

Bericht door Jan Br » ma 27 feb 2017 21:48

Ik ben niet helemaal zeker, maar volgens mij wordt op de camping het gas rechtstreeks aangesloten op de gasleiding en wordt de gasdrukregelaar losgekoppeld. Maar op de campings werd dit altijd gedaan en ik keek wel eens, maar nu je er naar vraagt denk ik, hoe deden ze dat ook alweer?
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: duocontrol aansluiten op gasnet wintercamping

Bericht door Ab » ma 27 feb 2017 22:07

Het wordt op verschillende manieren gedaan.
Als er een vaste gasleiding is, wordt soms de slang aangekoppeld aan de wartel net boven de duocontrol of reduceer, direkt aan de metalen leiding van de caravan.
Soms ook gewoon aan het reduceerventiel.
De druk van het gas is 50 mbar uit de vaste aansluiting.
Als je een grote fles aansluit, ( Lange Jan ) wordt er ook een reduceerventiel opgezet.
Lange hogedrukslangen heb je dus niet nodig.
De gasaansluiting wordt door personeel van de camping verzorgd.
Je buitenaansluiting zit achter de duocontrol.
Ook goed bruikbaar voor aansluiting op het vaste gas net.
Ik neem aan dat daar een snelkoppeling op zit.
Die zullen ze er afdraaien. De reden is, dat ie verkeerd om zit.
Als het mogelijk is om de koppeling eraf te draaien
tenminste, en er ruimte is om de slang aan te sluiten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

wimke
Berichten: 60
Lid geworden op: za 30 apr 2016 10:13

Re: duocontrol aansluiten op gasnet wintercamping

Bericht door wimke » di 28 feb 2017 19:53

Bedankt voor de info.

Zoals ik eerder aangaf om de duocontrol te demonteren om het gasnet cq fles van de wintercamping aan te sluiten voor mij geen optie. Iets wat gemonteerd is moet je m.i. laten zitten. De duocontrol is ook met schroeven gemonteerd in de disselkast. Er paar keer monteren en demonteren en de schroefgaten zijn dolgedraaid, vandaar.
Wat dan wel een mogelijkheid is, om onder de duocontrol een T stuk te plaatsen met daarop een gaskraan. Hier kan dan het gasnetwerk of een fles van de wintercamping op aangesloten worden.

Ik weet niet precies wat Ab bedoelt met de snelkoppeling er af draaien van de buitenaansluiting? De buitenaansluiting heeft een kraan met daarachter de snelkoppeling. Deze plug je in en daarna kun je de gaskraan pas losdraaien. Als daar geen terugslagklep in zit kun je dus daar wel het gasnet c.q gasfles van de wintercamping op aansluiten?

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: duocontrol aansluiten op gasnet wintercamping

Bericht door Ab » di 28 feb 2017 21:46

Als het goed is, sluit de snelkoppeling af als er niks inzit. Het is een vrouwtje zogezegd.
Het mannetje sluit nooit af, die is gewoon open.
In feite komt het gas van de verkeerde kant.
Op zich niet zo erg, maar als ik de camping eigenaar was, wilde ik het niet op die manier aansluiten.
Als je de snelkoppeling los zou klikken, stroomt het gas van het vaste net onbelemmerd uit de koppeling.
Een vaste aansluiting met een wartel willen ze wel maken.
Dat doen ze bij elke caravan of camper die van het vaste gasnet gebruik wil maken.
Maar die snelkoppeling kan er toch vrij makkelijk afgedraaid worden neem ik aan ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

wimke
Berichten: 60
Lid geworden op: za 30 apr 2016 10:13

Re: duocontrol aansluiten op gasnet wintercamping

Bericht door wimke » do 2 mar 2017 19:50

Daar heb je een punt Ab, hier had ik niet aan gedacht!
Of de kraan met de snelkoppeling er makkelijk af kan weet ik niet. Ik moet nog een aansluiting voor buiten aanschaffen voor de BBQ. Mocht dit te lastig zijn, dan schaf ik meteen een T stuk aan met een kraan. Deze monteer ik dan onder de Duocontrol. Mocht er een externe fles aangesloten worden of op het gasnet van de wintercamping dan hoeft er niks gedemonteerd te worden.
Bedankt voor de inbreng.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”