Alde verwarming inbouwen of toch maar inruilen

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Alde verwarming inbouwen of toch maar inruilen

Bericht door Cdebruin » ma 13 feb 2017 18:50

Wie heeft er ervaring met alde ,paar mensen gesproken op wintersport , kabe en Eriba rijders
Vonden het een must een alde verwarming , nu laat ik me niet zo gauw beïnvloeden maar wat revieuws gelezen , geeft deze verwarming toch veel voordelen , dus twijfel , we gaan zelf ongeveer 1 maand op wintersport verdeeld over januari en eind februari maart
Plaats dit op deze topic om eens te kijken wat mede kampeerders hier van vinden , de Eriba Sl is leverbaar met alde , maar de vraag blijft , is het de moeite waard .om het in te bouwen of toch maar in te ruilen
Snap dat het een persoonlijke keuze is ,maar er zijn er vast een paar bij op deze topic die ervaring hebben met alde .
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Alde verwarming inbouwen of toch maar inruilen

Bericht door Micky » ma 13 feb 2017 18:55

Wij hebben een Primus (dat is later overgenomen door Alde), ik vind het geweldig, zeker in de sneeuw, inbouwen zou ik persoonlijk niet snel doen, het is te ingrijpend ivm speciale dubbele schotten in de kasten en het mooi wegwerken van de leidingen, alhoewel ik niet weet of dat bij de huidige Alde ook nog zo is, ik verwacht het eigenlijk wel.
Je hebt een heel ander gevoel als je in de caravan zit omdat de warmte veel egaler verdeeld wordt, als ik een nieuwe caravan zou kopen en een maand per jaar op de wintersport, dan zou ik het zeker aanschaffen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Alde verwarming inbouwen of toch maar inruilen

Bericht door karelV » ma 13 feb 2017 19:11

RE.gif

Zit dat bij jullie dan ook in de vloer Micky en zat er dat toen de caravan gebouwd is al in of is dat er ook later pas ingebouwd.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Alde verwarming inbouwen of toch maar inruilen

Bericht door Micky » ma 13 feb 2017 19:14

RE.gif

Is origineel door Kip zo geleverd, was een uitvoering voor Scandinavië, dus er zijn meer andere zaken op, de dissel is ook verwarmt.
Vloerverwarming aangesloten op de Primus was weer een aparte optie, die heeft de eerste eigenaar niet genomen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alde verwarming inbouwen of toch maar inruilen

Bericht door Ab » ma 13 feb 2017 20:10

Achteraf inbouwen lijkt me geen optie.
Niets is onmogelijk, maar het zal een dusdanig kostbare geschiedenis worden dat je beter in kunt ruilen.
Zeker als je ook de leidingen in de vloer wilt hebben.
Er is echter wel een redelijk betaalbaar alternatief in de handel met kleine radiatoren.
In combinatie met de gewone verwarming, en een warmwatersysteem.
Ik heb er geen ervaring mee, maar het schijnt comfortverhogend te werken.
Ik kan het alleen nergens meer vinden.
Mogelijk is het niet meer leverbaar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alde verwarming inbouwen of toch maar inruilen

Bericht door Ab » ma 13 feb 2017 21:39

Zojuist van een forumlid een link gekregen. Nog dank hiervoor.
Ik kon effe niet meer op de naam komen...
Wat ik bedoelde is de Helmotherm.
Je kunt daar een inbouwpakket aanschaffen.
Ik had dat ooit eens gezien op een beurs, maar dat is al heel even geleden.
Als ik het me goed herinner heeft de ANWB het ooit ook eens ingebouwd in de KCK caravan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Alde verwarming inbouwen of toch maar inruilen

Bericht door Stef » di 14 feb 2017 18:51

Wanneer ik een andere/ nieuwe caravan ga kopen, dan zal ik eerst kijken of er ook een Alde verwarming met alle extra's is ingebouwd, anders hoef ik hem niet ! blij.gif
Bij alle scandinavische caravans is het een vanzelfsprekendheid dat deze is ingebouwd, Bij de duitse caravans is het een extra!
Ik ben dan ook van mening , dat er bij de scandinavische caravanfabrikanten veel meer ervaring/ kennis aanwezig is dan bij de duitse collega's.
Wanneer je dit verwarmingssijsteem eenmaal gewend ben, wil je niets anders meer, mede ook omdat je tegelijkertijd ook over warm water kan beschikken

Mvg
Stef thumbup.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Mees

Re: Alde verwarming inbouwen of toch maar inruilen

Bericht door Mees » di 14 feb 2017 19:25

Kachels die in verreweg de meeste caravans zitten, zijn 'ingebouwd'.
Een caravan met een Alde, is speciaal ontworpen daarvoor.
Inruilen dus..... knipoog.gif thumbup.gif

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Alde verwarming inbouwen of toch maar inruilen

Bericht door witjesm » di 14 feb 2017 21:24

Het meeste is eigenlijk al gezegd. Wij hebben alde in onze Eriba Nova S en het is fantastisch. Snel warm en veel behaaglijker. Zeker in combinatie met ww vloerverwarming. Ook in de zomer heb je profijt van de beter boiler. Snel super heet en veel ww. Ik vindt wel dat dit in de categorie luxe valt en must have gaat me te ver.

Zoals gezegd zou ik het ook niet achteraf inbouwen. Buiten het leidingwerk houdt de caravan bouwer met allerlei zaken rekening zoals een radiator in de badkamer om ook de wc vorstvrij te houden. Daarnaast moeten de leiding zo gemonteerd worden dat ontluchting goed mogelijk is. Daarbij moet elke radiator van een onluchtingsslang en ventiel worden voorzien. Voorts moet een afvoer worden genaakt om de boiler te legen en extra electrische voorzieningen voor de 3 KW electrische verwarming. Daarna moeten alle banken worden voorzien van een dubbele bodem en ventilatie achter de rugkussens. Vloer verwarming is al helemaal niet achteraf te doen. Als het echt wilt (het is het waard) zou ik niet twijfelen en een nieuwe kopen.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Alde verwarming inbouwen of toch maar inruilen

Bericht door WillyL » di 14 feb 2017 21:56

Bij inbouw enkele regels in acht nemen zoals in vorige reply mooi uitgelegd is.
Zo moet je voldoende convectie creëren langs de verwarmingselementen (buis met aluminiumvinnen). Dat kan indien de banken reeds een dubbele bodem en dubbele achterkant hebben. Bij mijn oude Beyerland was er onder de zitbanken een dubbele bodem van ongeveer 5 cm. Achter de bank iets soortgelijks. In de hoek tegen de buitenwand zaten, zo hoog mogelijk onderaan tegen de plank (triplex) van de ruimte achter de zitkussen, de verwarmingselementen.
Ook in het toilet zat een klein elementje, genoeg om deze ruimte aangenaam te verwarmen. Onder/achter zat er daar ook een verluchting van buiten. Dus de frisse lucht werd dadelijk opgewarmd.

Ik vrees dat het inderdaad een heel gedoe gaat worden om je caravan daarvoor aan te passen. Ik zou ervoor passen!
Een ding is zeker... Heerlijke, stille warmte, zeker in vgl met dat blaasspul van Truma.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Alde verwarming inbouwen of toch maar inruilen

Bericht door Cdebruin » do 16 feb 2017 13:23

dat wordt inruilen zo te horen , de meningen zijn allemaal positief over alde .
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Alde verwarming inbouwen of toch maar inruilen

Bericht door Micky » do 16 feb 2017 13:30

RE.gif

En we houden ons nog in, straks denkt men dat we er werken mrgreen.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Alde verwarming inbouwen of toch maar inruilen

Bericht door Cdebruin » vr 3 mar 2017 12:40

We zijn er definitief uit het wordt de nova S 545 Met alde en het Ep systeem En ATC de levering wordt op zn vroegs het einde van dit jaar .
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.


Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Alde verwarming inbouwen of toch maar inruilen

Bericht door Micky » vr 3 mar 2017 13:35

Cdebruin schreef:We zijn er definitief uit het wordt de nova S 545 Met alde en het Ep systeem En ATC de levering wordt op zn vroegs het einde van dit jaar .
Heel erg gaaf!! thumbup.gif gefeliciteerd met de beslissing!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Alde verwarming inbouwen of toch maar inruilen

Bericht door Carnavalswiertz » vr 3 mar 2017 14:06

Cdebruin schreef:We zijn er definitief uit het wordt de nova S 545 Met alde en het Ep systeem En ATC de levering wordt op zn vroegs het einde van dit jaar .
Dat klinkt super!!! En op tijd voor wintersport 2018.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Alde verwarming inbouwen of toch maar inruilen

Bericht door witjesm » vr 3 mar 2017 17:52

Gefeliciteerd!!! Daar ga je veel plezier van hebben. Ik ben er voor weze kijken maar hij is voor ons net 200 kg te zwaar en er is op dit moment helaas geen Nova S 485 :( Hele mooie caravan!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Alde verwarming inbouwen of toch maar inruilen

Bericht door Cdebruin » vr 3 mar 2017 18:37

Hoe bedoel te zwaar veel pk als ik de wagen zie
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Alde verwarming inbouwen of toch maar inruilen

Bericht door erichendri » vr 3 mar 2017 20:02

Hij hangt ook regelmatig achter de cabrio denk ik.

Eric mrgreen.gif
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Alde verwarming inbouwen of toch maar inruilen

Bericht door witjesm » za 4 mar 2017 20:15

RE.gif RE.gif Inderdaad onze Cabrio is primiar de caravantrekker en die mag maar 1800 kg hebben. Een Nova S 545 weegt al snel 2000 kg!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Eurostar
Berichten: 3
Lid geworden op: za 25 mar 2017 15:15
Locatie: Valkenswaard

Re: Alde verwarming inbouwen of toch maar inruilen

Bericht door Eurostar » zo 26 mar 2017 01:56

Bij mijn caravan viel de verwarming in de winter nogal tegen (Knaus Eurostar 650), ondanks ventilatoren in de leidingen. Nu heb ik enkele jaren geleden daarom een Eurostar met ALDE verwarming gekocht, echt een wereld van verschil met heteluchtverwarming, zeker in een wat grotere caravan.
Maar als je gehecht bent aan je huidige caravan, zelf inbouwen kan (grotendeels) echt wel zelf. Bij mijn vorige Eurostar 650 heb ik zelf het Helmotherm systeem ingebouwd. Daarbij is eigenlijk het leidingen en convectorensysteem gelijk aan ALDE, alleen de wijze waarop de koel(verwarmings-)vloeistof wordt verwarmd, verschilt. Bij de ALDE wordt de vloeistof direct verwarmt in de ketel, bij de Helmotherm door de warme lucht van de kachel door een warmtewisselaar waar de vloeistof doorheen loopt te blazen. Daar zit een voor- en een nadeel in verborgen.
Verwarmen doet een ALDE als de beste, op het gebied van betrouwbaarheid schijnt dit systeem echter de mindere van de standaardkachel te zijn. Bij het Helmosysteem heb je in ieder geval altijd nog de standaardkachel. Het nadeel is echter, dat je met hete lucht vloeistof gaat verwarmen, deze wordt dus niet zo warm als in een ALDE ketel. En je moet de kachel dus ook eigenlijk warmer stoken dan nodig (dus weg is je gelijkmatigere verwarming). Sta je altijd op de camping of je heb je anderszins altijd de beschikking over 220V is dit gemakkelijk op te lossen door een of meer elektrische elementen in de vloeistofleiding op te nemen, dan zal het prima werken. Wij staan echter 10x per jaar zonder stroom en gemiddeld maar 1x met, bij ons werkte het dus niet voldoende zonder 220volt, mijn vrouw vond het voorin de caravan nog te koud (en achterin waar de kachel stond bij het bed eigenlijk te warm).
Daarom heb ik uiteindelijk toch nog een Eurostar 650 opgetrommeld uit Zuid-Duitsland met ALDE erin.
Maar sta je dus altijd op een camping, dan is inbouw van een Helmotherm systeem echt wel zelf te doen. Ik ben niet onhandig, maar een erg ervaren klusser ben ik zeker niet. En natuurlijk kun je op het Helmotherm systeem natuurlijk ook gewoon een ALDE ketel aansluiten, mocht uiteindelijk om welke reden dan ook de elektrische verwarming niet voldoen. inderdaad is het een flinke klus, als geld geen rol speelt, kun je deze ook uitbesteden, maar dan is de aanschaf van een caravan waar het systeem al inzit natuurlijk de logischere keuze.
MB Viano 3.0 cdi + Knaus Eurostar 650 TF met ALDE en 2,5ton onderstel

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Alde verwarming inbouwen of toch maar inruilen

Bericht door erichendri » zo 26 mar 2017 16:30

De 545 is ook terug te keuren naar 180 kg denk ik.
Kan je alleen minder in kwijt dus wat meer in de beamert stouwen.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Alde verwarming inbouwen of toch maar inruilen

Bericht door Michel1975 » zo 26 mar 2017 18:25

Terug keuren is niet nodig maar ik ben bang dat er wat weinig kilo's overblijven voor de belading.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”