nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18994
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
RE.gif
En treinen hoop ik ook. Anders wordt ik werkeloos. En 90% van de treinen rijden al elektrisch.
En treinen hoop ik ook. Anders wordt ik werkeloos. En 90% van de treinen rijden al elektrisch.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Er staat een artikel in de KCK van een Tesla met een caravan erachter.
Prima trekker.... 464 pk en 967 Nm. En zwaar, door de accu's. 2500 kg leeg.. Er mag 2268 kg achter.
Het probleem is nog een beetje de actieradius..
Maar trekken doet ie uitstekend..
Niet gek, als ie in iets meer dan 3 sec. al naar 100 kmu wil..
De conclusie is dat de ontwikkeling van nieuwe accu's zo razendsnel gaat, dat het een kwestie van tijd zal zijn dat dergelijke auto's betaalbaar zijn en voldoende actieradius hebben om een zinvolle caravanvakantie te ondernemen..
Wellicht aangevuld met een accupakket in de caravan en aangedreven wielen op de caravan.
De eerste stappen in die richting zijn gezet.
Prima trekker.... 464 pk en 967 Nm. En zwaar, door de accu's. 2500 kg leeg.. Er mag 2268 kg achter.
Het probleem is nog een beetje de actieradius..
Maar trekken doet ie uitstekend..
Niet gek, als ie in iets meer dan 3 sec. al naar 100 kmu wil..
De conclusie is dat de ontwikkeling van nieuwe accu's zo razendsnel gaat, dat het een kwestie van tijd zal zijn dat dergelijke auto's betaalbaar zijn en voldoende actieradius hebben om een zinvolle caravanvakantie te ondernemen..
Wellicht aangevuld met een accupakket in de caravan en aangedreven wielen op de caravan.
De eerste stappen in die richting zijn gezet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Je kunt ook overdrijven; voor ca. 95% van de caravanners voldoet de goedkope(re) oploopremWiljan schreef:Laat ze dit de komende jaren maar mooi doorontwikkelen. Als deze systemen op een gegeven moment echt betrouwbaar zijn, zullen we ze over een paar jaren wel gaan zien op de bovenklasse caravans. Het zou in ieder geval een hele verbetering zijn qua comfort en veiligheid. Eigenlijk is het toch ook van de zotte dat we anno 2017 nog altijd alleen maar caravans hebben met een oplooprem. dit systeem is al uit de tijd van Ben Hur.
Ook dit is onzin; er zijn al serieuze hybrides die +2000 kg mogen trekken en ook de nieuwe Tesla (100% electrisch) kan er makkelijk mee overwegWiljan schreef:Moet ook wel gaan komen, want als we over een aantal jaren alleen nog hybride auto's hebben, dan is er geen markt meer voor zwaardere (1500kg+) caravans. De caravan zal dan mee moeten gaan helpen om dit te compenseren.
Kwestie van tijd om de actieradius te vergroten; ik maak me geen zorgen voor een caravan van +2000 kg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Dubbelpost is niet te verwijderen in dit draadje
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
RE.gif
Zal ik het proberen
Zal ik het proberen
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Het is al geregeld...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Daar heb je wel een van de hoofdredenen te pakken waarom de elektrische auto verre van populair is bij het grote publiek.PremiumDiscovery schreef: Kwestie van tijd om de actieradius te vergroten; ik maak me geen zorgen voor een caravan van +2000 kg
Dat en het vaak lang aan de stroompaal moeten staan, zelfs snelladen duurt vaak nog een half uur.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
RE.gif
de elektrische auto is maar om 1 reden populair en dat is de bijtelling...
de elektrische auto is maar om 1 reden populair en dat is de bijtelling...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
RE.gif
Dat wordt nu ook de nek omgedraaid, dan zullen heel wat dealers met de spullen blijven zitten.
Jan met de Pet gaat ze (voorlopig) niet kopen.
Dat wordt nu ook de nek omgedraaid, dan zullen heel wat dealers met de spullen blijven zitten.
Jan met de Pet gaat ze (voorlopig) niet kopen.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Klopt, maar dat neemt niet weg dat er waarschijnlijk nog een veel groter aantal geïnteresseerden die deze technieken een warm hart toedragen, aan de kantlijn staan omdat het voor hen vooralsnog onbetaalbaar is om ook over te stappenMicky schreef:RE.gif
de elektrische auto is maar om 1 reden populair en dat is de bijtelling...
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
RE.gif
Er is nog een wereld te winnen dus.
Er is nog een wereld te winnen dus.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
-
- Berichten: 589
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Als de zaken zo gaan evolueren dat het getrokken gewicht zo zwaar mag zijn als die Tesla daar, dan kan de actieradius vergroot worden door extra batterijen te voorzien in de caravan.
Verder weten we het wel (en herhaal ik maar): dat is allemaal ofwel verre toekomstmuziek, sommige delen misschien nabije toekomstmuziek, en vele dingen die nooit gerealiseerd zullen kunnen worden.
Maar deze zaken uit interesse volgen, vind ik plezant. (en wie het niet plezant vindt, is niet verplicht om de draad te openen).
Verder weten we het wel (en herhaal ik maar): dat is allemaal ofwel verre toekomstmuziek, sommige delen misschien nabije toekomstmuziek, en vele dingen die nooit gerealiseerd zullen kunnen worden.
Maar deze zaken uit interesse volgen, vind ik plezant. (en wie het niet plezant vindt, is niet verplicht om de draad te openen).
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Volgens mij voldoet een caravan met aandrijving helemaal niet meer aan het principe waarom we aanhangwagens gebruiken.
Namelijk een transportmiddel dat af en toe gebruikt wordt of een transportmiddel dat zo voordelig mogelijk gebouwd wordt omdat we toch al een, duur en sterk, trekkend voertuig hebben.
Technisch is het vandaag ook mogelijk om in de caravan een verbrandingsmotor met automatische versnellingsbak te monteren die de wielen aandrijft.
Maar dat verkoopt niet.
We kunnen vandaag een caravan voorzien van luchtdruk- of electrische remmen gekoppeld aan het trekkende voertuig. Met ABS enz. Zoals in de vrachtwagenwereld.
Maar realistisch gezien is een caravan, of een kleine aanhangwagen, meestal een transportmiddel dat niet het ganse jaar gebruikt wordt, zo licht mogelijk moet gebouwd worden en zo weinig mogelijk kost.
Het meergewicht van de batterijen, zowel in de trekker als in de aanhangwagen, en het extra gewicht van het aandrijfgedeelte in de caravan kosten altijd extra energie.
Het is dus altijd een meerprijs in verbruik en het geeft extra CO².
Ik hoop dat onze Europese regelgevers het nooit in hun gedachten krijgen om hiervoor, weer ingewikkelde, reglementen te verzinnen.
Namelijk een transportmiddel dat af en toe gebruikt wordt of een transportmiddel dat zo voordelig mogelijk gebouwd wordt omdat we toch al een, duur en sterk, trekkend voertuig hebben.
Technisch is het vandaag ook mogelijk om in de caravan een verbrandingsmotor met automatische versnellingsbak te monteren die de wielen aandrijft.
Maar dat verkoopt niet.
We kunnen vandaag een caravan voorzien van luchtdruk- of electrische remmen gekoppeld aan het trekkende voertuig. Met ABS enz. Zoals in de vrachtwagenwereld.
Maar realistisch gezien is een caravan, of een kleine aanhangwagen, meestal een transportmiddel dat niet het ganse jaar gebruikt wordt, zo licht mogelijk moet gebouwd worden en zo weinig mogelijk kost.
Het meergewicht van de batterijen, zowel in de trekker als in de aanhangwagen, en het extra gewicht van het aandrijfgedeelte in de caravan kosten altijd extra energie.
Het is dus altijd een meerprijs in verbruik en het geeft extra CO².
Ik hoop dat onze Europese regelgevers het nooit in hun gedachten krijgen om hiervoor, weer ingewikkelde, reglementen te verzinnen.
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Of, we gaan over op waterstof als brandstof!
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL
-
- Berichten: 2689
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
RE.gif
Lijkt mij nu de enige manier om over productie van groene energie op te slaan en weer te gebruiken met de huidige techniek .
Gr Wim
Lijkt mij nu de enige manier om over productie van groene energie op te slaan en weer te gebruiken met de huidige techniek .
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
RE.gif en dat is nog iets milieuvriendelijker dan die (voorlopig met) lion batterijen -waarvan het lithium dikwijls in landen met niet al te beste mensenrechten gewonnen wordt.
Nu nog die vervuilende (start/mover) Pb-batterijen uit de auto's/caravans en we zitten weer een stapje dichter bij waar het eigenlijk zou moeten zijn...
Nu nog die vervuilende (start/mover) Pb-batterijen uit de auto's/caravans en we zitten weer een stapje dichter bij waar het eigenlijk zou moeten zijn...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Nou zijn loodaccu's juist prima te recyclen. Helaas gebeurd het vaak niet op de meest frisse manier maar het lood kan je prima hergebruiken voor nieuwe accu's.
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
In de basis ben ik het met je eens. Echter zijn er een aantal trends/ontwikkelingen die wel eens kunnen bijdragen aan de verdere ontwikkeling voor beperkte aandrijving van de caravan wielen.Bantam schreef:Volgens mij voldoet een caravan met aandrijving helemaal niet meer aan het principe waarom we aanhangwagens gebruiken.
Namelijk een transportmiddel dat af en toe gebruikt wordt of een transportmiddel dat zo voordelig mogelijk gebouwd wordt omdat we toch al een, duur en sterk, trekkend voertuig hebben.
Technisch is het vandaag ook mogelijk om in de caravan een verbrandingsmotor met automatische versnellingsbak te monteren die de wielen aandrijft.
Maar dat verkoopt niet.
We kunnen vandaag een caravan voorzien van luchtdruk- of electrische remmen gekoppeld aan het trekkende voertuig. Met ABS enz. Zoals in de vrachtwagenwereld.
Maar realistisch gezien is een caravan, of een kleine aanhangwagen, meestal een transportmiddel dat niet het ganse jaar gebruikt wordt, zo licht mogelijk moet gebouwd worden en zo weinig mogelijk kost.
Het meergewicht van de batterijen, zowel in de trekker als in de aanhangwagen, en het extra gewicht van het aandrijfgedeelte in de caravan kosten altijd extra energie.
Het is dus altijd een meerprijs in verbruik en het geeft extra CO².
Ik hoop dat onze Europese regelgevers het nooit in hun gedachten krijgen om hiervoor, weer ingewikkelde, reglementen te verzinnen.
- Een steeds groter percentage van de caravans wordt uitgerust met een mover
- Caravans worden steeds zwaarder
- Auto's worden lichter
- Opkomst van de elektrische auto (die is dan weer wel zwaar) beperkt de actieradius met een zware last er achter
- Oude techniek van de oplooprem
Dit komt allemaal samen bij de elektrische aandrijving/remsysteem in de wielen. Ik volg de ontwikkeling op http://e-trailer.nl/producten/e-trailer/ en al zal er nog wat jaren overheen gaan en er een hoop goed moeten worden vastgelegd in de wet. Dit zou zo maar eens echt kunnen gebeuren.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
RE.gif
Inderdaad zijn de ontwikkelingen bij http://e-trailer.nl heel vernieuwend en misschien ook veelbelovend.
Voor veelrijders die heel regelmatig met een caravan onderweg zijn is het economisch haalbaar om een deel van de investering naar de aangedreven caravan te verschuiven. Om dan, zoals je aanhaalt, een lichtere auto te kopen.
Voor caravanners die per jaar slechts twee dagen naar het zuiden en daarna twee dagen naar het noorden rijden denk ik dat die investering weinig oplevert.
De rest van het jaar moet die accu op spanning gehouden worden voor de volgende vakantie. Of er zou een systeem met ruilaccu's kunnen komen.
Spannende tijden....
Inderdaad zijn de ontwikkelingen bij http://e-trailer.nl heel vernieuwend en misschien ook veelbelovend.
Voor veelrijders die heel regelmatig met een caravan onderweg zijn is het economisch haalbaar om een deel van de investering naar de aangedreven caravan te verschuiven. Om dan, zoals je aanhaalt, een lichtere auto te kopen.
Voor caravanners die per jaar slechts twee dagen naar het zuiden en daarna twee dagen naar het noorden rijden denk ik dat die investering weinig oplevert.
De rest van het jaar moet die accu op spanning gehouden worden voor de volgende vakantie. Of er zou een systeem met ruilaccu's kunnen komen.
Spannende tijden....
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
RE.gif
Dan moeten de autofabrikanten het geremd trekgewicht wel laten varen.
Je kunt een elektromotor in een zware caravan inbouwen, maar als de auto hem niet trekken mag houd het op.
Dan moeten de autofabrikanten het geremd trekgewicht wel laten varen.
Je kunt een elektromotor in een zware caravan inbouwen, maar als de auto hem niet trekken mag houd het op.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
RE.gif Wellicht extra aanhangerregeltje in de typegoedkeuring...
- gewicht ongeremd
- gewicht geremd
- gewicht aangedreven
- gewicht ongeremd
- gewicht geremd
- gewicht aangedreven
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
RE.gif
Kan natuurlijk ook.
Kan natuurlijk ook.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Is niet zo makkelijk denk ik. Wat gebeurd er dan als een redelijk zware caravan wordt voorzien van een electromotor en accu's (en dus nog zwaarder wordt) en de accu's zijn leeg of de motor is kapot?
Dan langs de kant van de weg en niet meer rijden?
Dan langs de kant van de weg en niet meer rijden?
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
RE.gif
Ik zie niets in een aangedreven caravan; een mover en potente trekker volstaan
Ik zie niets in een aangedreven caravan; een mover en potente trekker volstaan
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: nieuwe elektronische ontwikkelingen voor de caravan
Als starter van deze discussie zou ik graag eens wat meningen horen betreft het smart trailer wat dit jaar uitkomt.
Het is eigenlijk een centrale in de caravan waarop al naar behoefte diverse modulen aangesloten kunnen worden.
Nu is direct beschikbaar de module e-leveling en bandenspanning. Te verwachten kogeldruk, camera etcetera.
Volgens de uitvinders willen zij per jaar ca vier modulen uitbrengen. http://e-trailer.nl/
Het is eigenlijk een centrale in de caravan waarop al naar behoefte diverse modulen aangesloten kunnen worden.
Nu is direct beschikbaar de module e-leveling en bandenspanning. Te verwachten kogeldruk, camera etcetera.
Volgens de uitvinders willen zij per jaar ca vier modulen uitbrengen. http://e-trailer.nl/