radio 220V in caravan - welk model

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Asterix
Berichten: 283
Lid geworden op: zo 16 jan 2005 15:15
Locatie: Vlaams Brabant

radio 220V in caravan - welk model

Bericht door Asterix » za 14 apr 2007 15:43

Ik zou een radio vast willen monteren in de caravan.
Hij moet alleen maar kunnen werken op 220V.
Wie heeft er ervaring met de modellen die je onder een kast hangt?
Welk type/merk/prijs?
Kwaliteit van de ontvangst op je vakantielocatie?
Thx

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » za 14 apr 2007 16:18

zoiets zou ook kunnen, is met muurplaat bevestiging

Vroem

Bericht door Vroem » za 14 apr 2007 16:26

En autoradio met cd speler + trafo 230 -> 12 volt
Speakers in de hoek monteren.

Nick

Re: radio 220V in caravan - welk model

Bericht door Nick » za 14 apr 2007 18:06

asterix schreef:Ik zou een radio vast willen monteren in de caravan.
Hij moet alleen maar kunnen werken op 220V.
Wie heeft er ervaring met de modellen die je onder een kast hangt?
Welk type/merk/prijs?
Kwaliteit van de ontvangst op je vakantielocatie?
Thx
Er zijn speciale keuken radio's (eventueel met cd speler) die onder een keukenkastje (met slede) gebouwd kunnen worden. Werken op 230V en speakers ingebouwd. Ideaal voor de caravan.
Enige tijd geleden bij Aldi voor een paar tientjes, maar zullen bij de audio speciaal zaken ook wel te koop zijn.
Alternatief is inderdaad een auto radio via een 12V omvormertje of op de boord accu aangesloten. Dan moeten nog wel de speakers weggewerkt worden.
groeten,

Kees Mol
Berichten: 428
Lid geworden op: vr 27 jan 2006 17:19
Locatie: Steenwijk

Bericht door Kees Mol » zo 15 apr 2007 08:43

als je in de caravan de beschikking hebt over 12 volt dan zou ik altijd een autoradio met cd speler monteren. neemt weinig ruimte in losse speakers kun je makkelijk wegwerken onder een kastje. en je kunt je radio altijd gebruiken.

Asterix
Berichten: 283
Lid geworden op: zo 16 jan 2005 15:15
Locatie: Vlaams Brabant

Bericht door Asterix » zo 15 apr 2007 08:45

had daar vroeger al eens aan gedacht, maar blijkbaar (niet uitgetest) is de 12 V die je gelijkrichter maakt voor de caravanverlichting niet goed genoeg om je radio bromvrij te laten werken.

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Bericht door Technichien » zo 15 apr 2007 09:41

:D Ja een 12 volts autoradio met USB, SD card reader en ingebouwde CD speler. Zoeken naar platte speakers.......
Wil je echt 230 volt aansluiting dan zou ik de Philips type MCM 275/12 adviseren met zeer platte speakers. :roll:
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

BDoets

Bericht door BDoets » zo 15 apr 2007 10:53

asterix schreef:had daar vroeger al eens aan gedacht, maar blijkbaar (niet uitgetest) is de 12 V die je gelijkrichter maakt voor de caravanverlichting niet goed genoeg om je radio bromvrij te laten werken.
Volgens mij zijn er veel caravanners die het op die manier doen, ook op dit forum.

Vroem

Bericht door Vroem » zo 15 apr 2007 11:20

Volgens mij heeft asterix gelijk dat het niet met de omvormer in de caravan gaat. (de radio gaat dan brommen)

Mij is wel eens verteld dat de voeding "af-gevlakt" moet zijn, geen idee wat daarmee bedoeld wordt. :wink:

*Peter*

Bericht door *Peter* » zo 15 apr 2007 11:54

asterix schreef:had daar vroeger al eens aan gedacht, maar blijkbaar (niet uitgetest) is de 12 V die je gelijkrichter maakt voor de caravanverlichting niet goed genoeg om je radio bromvrij te laten werken.
Mijn Schaudt lader heeft daar geen last van, dus die kun je er goed voor gebruiken.

Gebruikersavatar
HansTabbert
Erelid
Berichten: 2419
Lid geworden op: ma 16 okt 2006 21:48
Locatie: Twente

Bericht door HansTabbert » zo 15 apr 2007 12:08

asterix schreef:had daar vroeger al eens aan gedacht, maar blijkbaar (niet uitgetest) is de 12 V die je gelijkrichter maakt voor de caravanverlichting niet goed genoeg om je radio bromvrij te laten werken.
Deze week een autoradio in de caravan gebouwd ,had er een over Philips DC980
In onze knaus zit een voeding de Miko mk 375 en die heeft een uitgang van 12V Gestabiliseerd..
En dit werkt prima.
Verder heb ik een raamantenne geplaatsd ,aan de binnenkant (zij raam)geplakt .
Hier naast het huis is de ontvangst prima ,hoe het in de praktijk werkt ,kan ik na de zomer vertellen.
VW touran TDI 190pk 2019 Tabbert 490Booster 2020

Gebruikersavatar
whOcArEz
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 11 aug 2006 12:44
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Bericht door whOcArEz » zo 15 apr 2007 13:39

Vroem schreef:Mij is wel eens verteld dat de voeding "af-gevlakt" moet zijn, geen idee wat daarmee bedoeld wordt. :wink:
Dit betekend in de eenvoudigste vorm een condensator over de gelijkrichter. Hiermee wordt de ondanks de gelijkrichter rimpel in de spanning weggevlakt. Dit voorkomt de bekende 50 Hz brom in de geluidsapparatuur.

On topic: is een (in te bouwen) wekkerradio misschien een idee. Vroeger had je van die dingen voor in de ombouw van een bed, zou ook mooi onder een kast kunnen worden gemonteerd.
and on the 7th day God went caravaning
Fendt Bianco 470 TFB
SimPark Easymatic
Opel Insignia 2.0 TDCI

*Peter*

Bericht door *Peter* » zo 15 apr 2007 15:14

Zowel Sony als Philips hadden destijds onderbouwradio's voor in de keuken.
Die dingen kon je tegen de onderkant van een bovenkastje schroeven en gaven een heel acceptabel geluid.
Nu meen ik, dat ook AudioSonic zo'n ding had/heeft.

BDoets

Bericht door BDoets » zo 15 apr 2007 15:36

Veel autoradio's hebben tegenwoordig een antidiefstal truc; als de spanning eraf gaat dan moet er eerst een pincode ingetoetst worden voordat-ie het ooit weer doet.
In een caravan zou dat wel lastig kunnen zijn, in elk geval als de caravan geen eigen accu heeft.
Bart

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”