Auto sterk genoeg om caravan te trekken?

Hanswiel
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 22 sep 2010 15:27
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Auto sterk genoeg om caravan te trekken?

Bericht door Hanswiel » vr 26 jun 2015 12:29

Hoi,

Het is mij wel duidelijk dat het rijden van de door mij beschreven combinatie zeer afhankelijk is van de trekkende auto. Mijn vw touran 1.2 tsi mag 1300 kg trekken.
Verzekeringstechnisch zit ik al snel fout.
Dus,.....wij gaan nu voor een 1.4 tsi die 1500 kg mag trekken.

Maar,......de vraag was of wij met de vw touran 1.2 tsi de caravan zouden kunnen (niet mogen) trekken. Het antwoord op die vraag is m.i. een volledig ja.
Met vriendelijke groeten,
Hanswiel

Ford Kuga 1500cc (240 nm) ...... Hobby de luxe 460 UFe......Truma SR Mover

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18376
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Auto sterk genoeg om caravan te trekken?

Bericht door deusjevo » vr 26 jun 2015 13:00

RE.gif
Zolang je hem niet zwaarder belaadt dan 1300 kilo is er verzekeringstechnisch ook niets aan de hand.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Hanswiel
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 22 sep 2010 15:27
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Auto sterk genoeg om caravan te trekken?

Bericht door Hanswiel » vr 26 jun 2015 13:37

Hoi Deusjevo,

Da's nou net het probleem. Op de weegschaal was de caravan toch wat zwaarder dan ik van tevoren had ingeschat.
Met vriendelijke groeten,
Hanswiel

Ford Kuga 1500cc (240 nm) ...... Hobby de luxe 460 UFe......Truma SR Mover

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18376
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Auto sterk genoeg om caravan te trekken?

Bericht door deusjevo » vr 26 jun 2015 13:54

RE.gif
Ik haal uit het draadje niet hoeveel te zwaar, 130 kilo wordt in NL gedoogd.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: Auto sterk genoeg om caravan te trekken?

Bericht door Hobbymachine » vr 26 jun 2015 14:54

RE.gif
In Nederland dus ...
En dat van "Zolang je hem niet zwaarder belaadt dan 1300 kilo is er verzekeringstechnisch ook niets aan de hand " ... als je de ganse inhoud van de weg hebt opgeraapt, want zo gaat het veelal met gecrashte caravans, zal het moeilijk worden om te bewijzen dat hij echt maar 1300 kg woog !
Allemaal mooi bijeen gepraat maar enkel bruikbaar als er geen ongevallen gebeuren !

In elk geval is de betere keuze dus wel de 1.4 tsi, daar mag je dus mee een combinatie maken maar zonder een echt goede stabiliteit. Daar is de Touran een beetje te laag in eigen gewicht voor.
En het KUNNEN trekken ? 't Zal wel zeker want wij trokken vroeger een 1200 kg IT met een Opel Ascona 1.2 en buiten het af en toe stinken van de koppeling was er geen probleem. De koppelingsplaten vervingen wij elke 2 jaar, en dat was nodig !
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Auto sterk genoeg om caravan te trekken?

Bericht door Ab » vr 26 jun 2015 15:49

Het kan bijna altijd wel.
In de tijd dat ik de op een 5-6 % helling in de 2e versnelling met 40 km omhoog kroop hadden vrachtwagens vaak niet meer dan 300 pk. Met 25 ton lading.
Daar reed ik dan achter. Kon er echt niet voorbij.
Maar zij en ik kwamen ook overal.
Nu trek ik de caravan met een kleine 400 pk.
Beetje overdreven misschien.
Het resultaat is hetzelfde gebleven.
Het gaat alleen iets makkelijker.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: Auto sterk genoeg om caravan te trekken?

Bericht door Hobbymachine » za 27 jun 2015 00:08

RE.gif
thumbup.gif
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: Auto sterk genoeg om caravan te trekken?

Bericht door TouranDriver455ts » za 27 jun 2015 00:43

@Hobbymachine

De Touran zou te licht zijn qua eigen gewicht ? Onzin.
Zelf rijd ik met een Touran 2.0 TDI die leeg 1560 kg weegt en nog een enorm laadvermogen heeft.
De Touran van TS is weliswaar een 1,2 TSI maar die zal toch echt leeg niet zoveel minder wegen maar is helaas kentekentechnisch gebonden aan maximaal 1300 kg geremd trekgewicht.
Met de veilige gewichtsverhouding van auto en caravan is helemaal niks mis.
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18376
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Auto sterk genoeg om caravan te trekken?

Bericht door deusjevo » za 27 jun 2015 00:55

Hij is 1360 kilo leeggewicht en mag 2090 kilo wegen lees ik net, da's volgeladen toch voldoende om 1300 (of misschien 1400 kilo van Hanswiel?) caravan veilig voor te trekken zou ik denken?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: Auto sterk genoeg om caravan te trekken?

Bericht door TouranDriver455ts » za 27 jun 2015 01:10

RE.gif
Dat is nu juist het voordeel van zo'n " zware " auto.
Zelf zeg ik altijd dat ik met mijn combinatie altijd het gevoel heb dat de auto de caravan in bedwang heeft. Uiteraard met de juiste bestuurder. knipoog.gif
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Auto sterk genoeg om caravan te trekken?

Bericht door Ab » za 27 jun 2015 01:40

Inderdaad.
Er zijn zat veel slechtere combinaties.
Bij een goede belading zit de caravan net op 70 % van het auto gewicht.
Niks mis mee.
Is ook gebleken toch?
Met verstandig rijden en met gevoel omgaan met het koppelingspedaal kom je overal. En blijft alles ook nog heel ook.
Ik rij zelf met een pk en koppel monster, die ook nog speciaal gebouwd is om zware dingen te kunnen trekken.
(De fabrikant geeft op dat er ruim 5000 kg achter mag)

Maar ik weet ook dat het prima met veel minder ook kan.
Zeker als dat niet je dagelijkse bezigheid is, en je niet het hele jaar met een zware aanhanger hoeft te rijden.
Als een auto solo 180 km/u kan rijden, is 90 km/u of meer met een caravan ook makkelijk te halen.
Misschien een versnelling lager, maar dat is geen punt bij dat soort lage snelheden.
Ook op een helling wegrijden gaat prima.
Je moet alleen wel een beetje weten wat je doet, om de techniek niet onnodig te mishandelen.
Dat is overigens ook te leren. Er zijn cursussen voor.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Hanswiel
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 22 sep 2010 15:27
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Auto sterk genoeg om caravan te trekken?

Bericht door Hanswiel » za 27 jun 2015 10:14

deusjevo schreef:RE.gif
Ik haal uit het draadje niet hoeveel te zwaar, 130 kilo wordt in NL gedoogd.

Hoi Deusjevo,

Op de "weegschaal" woog de caravan 1425 kg. Dat wordt gedoogd?
Met vriendelijke groeten,
Hanswiel

Ford Kuga 1500cc (240 nm) ...... Hobby de luxe 460 UFe......Truma SR Mover

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Auto sterk genoeg om caravan te trekken?

Bericht door Ab » za 27 jun 2015 10:32

In de praktijk kan je daar de kogeldruk nog vanaf trekken.
Dat gewicht komt bij de belading van de auto erbij.
Wettelijk ligt het in werkelijkheid iets anders. .
Maar technisch en bij controles is de asdruk bepalend
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18376
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Auto sterk genoeg om caravan te trekken?

Bericht door deusjevo » za 27 jun 2015 10:43

Hanswiel schreef:
deusjevo schreef:RE.gif
Ik haal uit het draadje niet hoeveel te zwaar, 130 kilo wordt in NL gedoogd.

Hoi Deusjevo,

Op de "weegschaal" woog de caravan 1425 kg. Dat wordt gedoogd?
In NL houden ze een afwijking van 10% aan, of dat verstandig is is een 2e.... weenie.gif
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

koppelomvormer

Re: Auto sterk genoeg om caravan te trekken?

Bericht door koppelomvormer » zo 5 jul 2015 15:36

Het is niet het motorvermogen of koppel alleen. Ook de versnellingsbakverhoudingen en aandrijfvorm bepalen hoe goed je zult kunnen trekken. Ik zie de laatste 2 variabelen niet zo duidelijk terug in alle reacties vanaf het begin.

Tractoren van voor 1940 hadden een belachelijk 1 cylinder motortje met een enorm vliegwiel. Dat produceerde maar een aantal tiental pk's waar die tractoren wel ploegen door de grond moesten trekken. Hoe kwamen die tractoren met lachwekkend slappe motortjes aan zulke brute trekkracht ? Versnellingbakverhoudingen. Eigenlijk is een versnelling bijna altijd een reductie. Bij zulke tractoren werdt motortoerental gereduceert tot heel langzaam draaiende eindtandwielen met enorme kracht op de grote achterwielen. Kruipend hadden ze dus de trekkracht van ( bij wijze van spreken ) een locomotief.

Iets vergelijkbaars doe je met de eerste versnelling. Dat is de grootste reductie met de hoogste trekkracht. Alleen de achteruit is vaak nog sterker, maar daar heb je geen trekhaak.
Met een klein motortje kun je in de 1e versnelling dus heel wat trekken tegen aanzienlijke hellingen. Erg snel zul je niet gaan, wellicht 40 km/u maximaal, maar je komt boven ! Als je vermogen over hebt kun je naar de 2 en sneller. Maar angst niet boven te komen is dus niet zo reeel op normale doorgaande wegen. Ik denk dat de meeste mensen gewoon niet gewend zijn langzaam te moeten rijden ( klimmen )

Wegrijden op een helling met een flinke last is weer een andere zaak, dan komt de maat van je koppelingsplaat om de hoek kijken. ALs die niet is berekend op het trekken van flinke lasten kun je hem beschadigen bij langdurig laten slippen om weg te komen. Op deze site is te lezen dat je er soms met voorwielaandrijving beter voor kunt kiezen de banden te laten slippen omdat die goedkoper zijn dan een koppelingsplaat vervangen.

Dan het downsized motortje met turbo. Die is sterk genoeg maar moet heel hard werken. De algemene verwachting is dat die motortje niet oud zullen worden, helemaal niet als ze fors moeten presteren. En al helemaal niet als ze schakellui bereden worden. Versnellingsbakken met meer dan 5 versenllingen worden daarom ook populairder, de laagste 4 versnellingen kunnen dan meer reduceren en het motortje ontlasten. Als je dat weet kun je met zo'n lichte motor om die heel te houden vaker bewust lagere versnellingen kiezen zodat die met minder zware krachten op kritieke onderdelen ( krukaslagers, zuigerveren, cylinderwand ) kan draaien. De motor blijft dan ook koeler. Enige nadeel is dat ze meer herrie produceren als je hogere toeren in een lage versenlling rijdt.....dat is de echte tol van een licht motortje.

Met dat Izuzu verhaal speelt natuurlijk mee dat de versnellingsbak verhoudingen van die pickup is ontworpen voor het trekken/dragen van flinke lasten ( en een gewone auto daar niet/minder voor ontworpen is ) en die pickup hoogstwaarschijnlijk achterwielaandrijving had dus vrijwel niet zal kunnen doorslippen op flinke hellingen waar voorwielaandrijvers met flinke last achterin/op trekhaak dat wel zouden kunnen doen in extremere gevallen.

Conclusie : de motor is best oninteressant, het gaat meer om de versnellingsbak en op extreme hellingen ook nog over de aandrijving voor/achter of 4x4. Maar bij een normale auto is die ook niet specifiek ontworpen voor het trekken van zware lasten waar dat bij bedrijfsautos/busjes natuurlijk meestal wel zo is. Meestal hebben die ook versnellingsbak olie koelers. Toch moet je in de 1e versnelling op normale doorgaande wegen overal boven kunnen komen. Alleen dat kan wel herrie geven en dat is oncomfortabel. Daarom is een dikkere motor fijner.

Gevaarlijk ? Onzin. Is het te doen ? Jazeker. Is het comfortabel ? Waarschijnlijk wat minder als het echt steil wordt.

Ik heb zelf lang geleden distributietrekkers gereden met 250 pk die het al moeilijk kregen op de Utrechte heuvelrug met een lading koffie en daar afzakten onder de 60 km/u. En daar heb je geen kruipsporen :-)) Niet de motor en diens koppel, maar de versnellingsbak bedoeld voor de Nederlandse weg was daar de oorzaak van.

In het buitenland heb je kruipsporen als het echt omhoog gaat.....die kun je dan ook gebruiken om naar boven te kruipen met een snelheid waarbij je voertuig heel blijft en de motor/versnellingsbak/koppeling/aandrijfassen e.d. niet overbelast worden. Lekker belangrijk dat sterke vrachtwagens langs je heen razen. Je mag er kruipen ( 1e versnelling aan 30 km/u of iets dergelijks ) doe dat gewoon als het moet !

En als je leest hoe het de vraagsteller vergaan is heeft hij niet eens zulke dingen hoeven doen ! :-)))

Hanswiel
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 22 sep 2010 15:27
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Auto sterk genoeg om caravan te trekken?

Bericht door Hanswiel » zo 5 jul 2015 15:57

Hoi,

Prachtig zo'n technische uiteenzetting. Voor mij helemaal nieuw maar wel interessant.
Met vriendelijke groeten,
Hanswiel

Ford Kuga 1500cc (240 nm) ...... Hobby de luxe 460 UFe......Truma SR Mover

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Auto sterk genoeg om caravan te trekken?

Bericht door eurotrotter » zo 5 jul 2015 16:01

Hanswiel schreef:
deusjevo schreef:RE.gif
Ik haal uit het draadje niet hoeveel te zwaar, 130 kilo wordt in NL gedoogd.

Hoi Deusjevo,

Op de "weegschaal" woog de caravan 1425 kg. Dat wordt gedoogd?
Hoi Hans,

Was de caravan "compleet "op de weegbrug??
Of was dit je asdruk.
Als dit t totale gewicht was moet je daar de kogeldruk aftrekken en weet je precies je asdruk,das t enige wat belangrijk is.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Vliedje

Re: Auto sterk genoeg om caravan te trekken?

Bericht door Vliedje » di 14 jul 2015 20:15

Voor mijn werk heb ik altijd potente turbodiesels gereden waar ik moeiteloos zowat elke caravan met een totaalgewicht tot 1500 kg kon en mocht trekken.
Sinds ik privé rijd, hebben we bewust de keuze gemaakt voor een niet al te grote benzineauto en een lichte caravan.
Specs auto: Hyundai iX20, q1591 cc, 124 pk, koppel 156 Nm bij 4200 tpm, geen turbo. Laadvermogen 555 kg.
Specs caravan: Sprite Alpine Sport 370 EK, leeg gewicht 895 kg, (opgewaardeerd) maximaal gewicht 1350 kg. Beladen (inclusief mover en accu) tot 1150 kg.
Hoewel de Hyundai absoluut niet kan worden vergeleken met al mijn voorgaande auto's, is het een goede caravantrekker, met dien verstande, dat de motor goed op toeren moet worden gehouden. Dat hij dat probleemloos doet blijkt uit het feit, dat we met deze combinatie moeiteloos over zowel de Route du Soleil, als de hellingen bij Luik, de A71/A75 in Frankrijk en de Route Nationale dwars door Frankrijk zowel naar de Drôme als de Gorges du Tarn zijn gereden over diverse venijnige colletjes, compleet met haarspeldbochten. Tijdig terugschakelen en de motor op toeren houden is het motto, maar het gaat allemaal prima. De vlakke stukken gingen doorgaans probleemloos in 6, en andere stukken doorgaans in 4 of 5 en ja, soms moest ik terug naar 3 en zelfs 2. Maar de auto gaf geen krimp en ik kon de gekozen snelheid normaal vasthouden. Het gaat allemaal minder snel en de auto moet er veel harder voor werken, maar het gaat verder probleemloos. Ook hellingen van 11% bleken geen probleem te zijn. De combi bleek daarbij bijzonder stabiel te zijn met weinig last van de zuigende werking van bussen en vrachtwagens.
Mijn eerste combi destijds was een Mazda 626 met 1800 cc 90 pk benzinemotor op lpg. Daarachter een Hobby van (beladen) 1100 kg. En die trok de boel ook probleemloos naar de Pyreneeën. Het gaat allemaal wat langzamer, maar so what? Het is toch vakantie!

koppelomvormer

Re: Auto sterk genoeg om caravan te trekken?

Bericht door koppelomvormer » di 14 jul 2015 22:34

De camping in Oostenrijk ( in de bergen ) staat vol met heel nieuwe relatief compacte auto's met relatief grote caravans. Dikke kans dat dat ook auto's zijn met een downsized motor. Die zijn er overduidelijk ook gekomen en waarom ook niet, ik heb maximaal hellingen van 7 % op borden aangeduid gezien.

Sterker nog, terwijl ik op zo'n autobahn 6-7 % helling omhoog kachelde met 80 km/u werd ik door zulke nieuwe ( ook Nederlandse ) auto's ( compacte stationcars ) met forse caravan erachter met een heel snelheidsverschil ingehaald. Die gingen zeker 100 km/u. ( mag waarschijnlijk ook met zo'n sticker ) Mijn vrouw dacht dat die op weg waren naar Italie en er zonder overnachten wilden komen. scratch.gif

Kennelijk wegen nieuwe grotere caravans stukken minder dan die van mij. ( 16 jaar oud ) en/of hebben die turbo-motortjes toch wel brute kracht.

Ik vraag me wel een beetje af of dat lease auto's zijn die met grote onverschilligheid desnoods aan gort worden gereden om in no time op vakantiebestemming te zijn. Maar dan ook weer misschien kunnen die auto's met modernere materialen en technisch inzicht wel goed trekken zonder de boel kapot te draaien. Dat is dan wel knap want 1200+ kilo zo snel heuvelop sleuren zal wel aardig wat van de auto vergen.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Auto sterk genoeg om caravan te trekken?

Bericht door Ab » di 14 jul 2015 23:15

Reactie op 2 berichten terug.

Dat bedoel ik. thumbup.gif
Hier spreekt de ervaringsdeskundige.
Er zijn al meer draadjes op dit forum met dezelfde strekking.
Van mensen die van te voren zich afvragen of dat kleine 1.0 litertje wel genoeg trekt in de bergen.
Na de echte rit blijkt altijd dat het totaal geen probleem was.
Soms zelfs de hoogste versnelling bruikbaar.

Mijn stelling is dan : met de helft van het motorvermogen had het ook nog gekund.
Wellicht de hele weg in de 3e versnelling. .maar daar haal je ook makkelijk 85 km/u mee.
Ik meen het echt hoor.
Ook weet ik zo'n beetje wel waar ik het over heb.
Al 45 jaar en een paar miljoen kms ben ik met heel zware aanhangers onderweg. Jarenlang praktisch dagelijks.
Vaak met 2 of 3 keer het gewicht van een modale caravan.
Met soms heel bescheiden motorvermogens.
Maar met goed gasgeven en ver terugschakelen ging dat ook nog met een behoorlijke snelheid bijv. De Cauberg over.
Het is natuurlijk wel een feit, dat meer motorvermogen prettiger en comfortabeler rijdt.
Ook blijft alles beter heel als je dagelijks werk zware dingen trekken is.
Dat is dan ook meteen de reden waarom ik nu nog steeds met een auto rij die speciaal voor dat werk gemaakt is.
Maar om een paar keer per jaar een licht vrachtje van 1500 kg te trekken, is dat absoluut niet nodig.
Mijn volgende auto zou maar zo eens 250 paarden minder kunnen hebben.
Het enige wat ie dan af en toe moet gaan trekken is een caravan van slechts 1800 kg.
Dat scheelt de helft. 140-150 paardjes is dan ook meer dan zat.
Downsizen is niet zo erg als het lijkt hoor.
Begrijp me goed. .ik ben echt een fan van een zo groot mogelijke kudde paarden in het vooronder hoor.
Maar hou absoluut ook niet van doemdenkers die niet eens weten wat er allemaal kan met een auto, en dan kreten gaan slaken als "gevaarlijk " "onverantwoord " en meer van dat geneuzel.
En dat dan ook nog tegen iemand als TS gaan ventileren die al 30 jaar ervaring met een caravan heeft. .

Zo.
Dat lucht op. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Auto sterk genoeg om caravan te trekken?

Bericht door PD » di 14 jul 2015 23:21

Het betoog van Vliedje over een IX20 die weinig last heeft van zuiging van vrachtwagens en bussen klinkt m.i. als een verhaaltje uit de Efteling, daar kan ik geen enkele geloofwaardigheid aan ontlenen :( Dat deze trekker moeite heeft met zo'n kleine caravan daarentegen wel.... Het is zo jammer dat we niet wensen te investeren in een goede trekker voor onze heilige huisjes die we voorts de hemel in prijzen en waar we zoveel plezier aan ontlenen weenie.gif

Een goede trekker hoeft echt niet zo duur te zijn, als je maar de juiste beslissingen neemt thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Mees

Re: Auto sterk genoeg om caravan te trekken?

Bericht door Mees » di 14 jul 2015 23:53

Jij snapt 'em PD
Anderen eigenlijk ook wel
maar willen de laatst nieuwe design-trend volgen.....alsof het een interieur- of tuinmeubel voor de buurt is (kijk eens hoe we met de tijd meegaan)
Personenauto's zijn doorgaans geen trekauto's.

Mijn collegae zeggen vaak, waarom rij jij zo'n (oudere) auto (bedrijfsklaar 1800 en trekgewicht 1800), terwijl je 'slechts' 7 van de 52 weken op vakantie bent.
In september hoor ik dan de verhalen over hun 1200kg auto met een caravan á-la verhuiswagen
ja hoor ging goed... maarre (even later onder 4 ogen) het was eigenlijk bagger.....en ik heb toch een rottigheid meegemaakt scratch.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Auto sterk genoeg om caravan te trekken?

Bericht door Ab » wo 15 jul 2015 00:01

Velen moeten het doen met de lease wagen van de baas..
Dan heb je weinig keuze.
Als je niet het hele jaar de kosten wilt of kunt ophoesten voor een 2e of zelfs 3e auto voor alleen maar een eindje met een caravan te rijden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Mees

Re: Auto sterk genoeg om caravan te trekken?

Bericht door Mees » wo 15 jul 2015 00:25

Ik wou dat ik een stuk 'gereedschap' (leaseauto) van/voor de baas had,
dat zou een aanmerkelijke financiële meevaller zijn van/op mijn salaris. (geen aankoop=afschrijving, brandstof, verzekering, beurten, schades etc)
Zodat ik dan een leuke trekauto kon kopen, die slechts 10.000 caravan-trek-kilometers per jaar zou rijden
en dus ook nog eens veel langer mee zou kunnen.....
Had ik maar naar mijn vader geluisterd
ipv naar Klaus Schulze https://www.youtube.com/watch?v=BUCYq2qLxJc
@Chris56: herken je die onderste synthesizer inmiddels?

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: Auto sterk genoeg om caravan te trekken?

Bericht door TouranDriver455ts » wo 15 jul 2015 00:58

Autorijden kost geld.
Heel luxe autorijden kost meer geld.
Autorijden met een caravan aan de haak kost nog meer geld.
Autorijden met een sterke auto en caravan kost nog veel meer geld.
Gewoon een kwestie van keuzes maken.
Gestresst op vakantie gaan en je afvragen of de auto het wel aankan kost je mogelijk een deel van je gezondheid.
Mijn stelregel is als je iets doet, doe het dan goed of doe het helemaal niet.
Ik heb er nog steeds geen spijt van dat ik na mijn pensionering een zeer goede caravantrekker heb aangeschaft.
Het kost al met al een paar centen maar dan heb je ook wat. knipoog.gif
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”