5Kw / per dag

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

5Kw / per dag

Bericht door JAJB » ma 18 mei 2015 12:07

Hoi hoi,

We zijn momenteel aan t kijken voor een camping in Oosterijk. Nou hanteerd de camping een 5Kw / per dag wat bij de prijs is inbegrepen.

Wij hebben geen verstand van stroom etc.
Maar heb t idee dat dit niet veel is!?

Wij hebben een airco, boiler, vloerverwarming, tv, schotel etc. op de caravan.

Kan iemand mijn uitleggen hoe ik kan gaan rekenen, en of dit een vrij normaal tarief is voor per dag?

Mvg JAJB
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

Gebruikersavatar
jolly
Berichten: 385
Lid geworden op: zo 13 sep 2009 16:11
Locatie: Geel Be

Re: 5Kw / per dag

Bericht door jolly » ma 18 mei 2015 12:55

zolang je niet verwarmt op elektriciteit is 5Kw per dag voldoende.
JAfbeeldinglly camper
No more... Bürstner Averso 450 TS 2009 plus Toyota Hilux Amazonia
Hope for the best... Prepare for the rest...

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: 5Kw / per dag

Bericht door PD » ma 18 mei 2015 13:06

Wij hadden afgelopen week in Oostenrijk ook 5 kWh inclusief. Gedurende de week hebben we op 1 middag de airco een poosje laten draaien en kwamen totaal ca. 6 kWh tekort waarvoor we eigenlijk € 3,60 moesten bijbetalen. Camping kostte overigens slechts € 24,- per dag dus al met al bleef het lekker goedkoop.
Wat verbruiken wij: 24/7 de boiler en koelkast en daarnaast elke ochtend & middag broodjes afbakken in een oventje, koffie via senseo, led-verlichting, accu laden etc.

De eigenaar was soepel; omdat we iets eerder vertrokken en de aangeschafte Wifi-tijd niet helemaal gebruikt hebben, liet hij het extra stroomverbruik daartegen wegvallen, dus uiteindelijk niks bijbetaald al is dat laatste wel een coulance.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: 5Kw / per dag

Bericht door Unplugged » ma 18 mei 2015 13:10

Ik neem aan dat je in plaats van 5 kW per dag, 5 kWh (kilowattuur) per dag bedoelt. Dát is namelijk de gangbare eenheid om verbruik te meten.

Als je wilt rekenen:
Ieder apparaat heeft zijn eigen (maximale) vermogen (uitgedrukt in Watt, delen door 1000 is het vermogen in kilowatt)
Als je weet hoe lang een apparaat per dag aanstaat (omrekenen in uren) en vermenigvuldigt met het (maximale) vermogen dan heb je het verbruik per apparaat in kWh (kilowattuur) per dag.
Als je deze bij elkaar optelt heb je het totale verbruik van al je apparaten per dag.

5 kWh per dag lijkt me een vrij reële inschatting inschatting als je inderdaad geen warmte hoeft op te wekken. Warmte kost het hoogste verbruik. Voorbeeld: een gloeilamp van 60 Watt een hele dag laten branden levert een verbruik op van 1,44 kWh. Een halogeen straalkachel van 1200 Watt die je een avond (4 uren) aanzet levert een verbruik op van 4,8 kWh.

Het wattage (vermogen) wat op een apparaat staat, is het maximale vermogen. Als je bijvoorbeeld een frituurpan gebruikt, zal deze in de opwarmfase een hoog opgenomen vermogen hebben, wat na het bereiken van de gewenste temperatuur bijna naar nul gaat. Gaat de friet erin, dan daalt de temperatuur en wordt het opgenomen vermogen weer maximaal.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 5Kw / per dag

Bericht door Ab » ma 18 mei 2015 13:11

Je kan zelfs de airco ook nog wel een uurtje aanzetten. Ik neem aan dat je in de zomer gaat.
Verwarmen kan op gas mocht je het nodig hebben.
De vloerverwarming zou ik uitlaten.
Tenzij je genegen bent voor de stroom bij te betalen.
Zo werkt het vaak. .5 Kw gratis. Alles daarboven mag je tegen een fors tarief afrekenen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Sugar
Berichten: 361
Lid geworden op: di 24 jun 2014 15:52
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Re: 5Kw / per dag

Bericht door Sugar » ma 18 mei 2015 14:06

5 kWh is best veel. Je moet aardig je best doen (bijvoorbeeld langdurig straalkacheltje aan) om dat per dag op te maken. Het is ongeveer de helft van wat een gemiddeld huishouden thuis gebruikt.
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: 5Kw / per dag

Bericht door Hans1954 » ma 18 mei 2015 15:03

Langjarig gemeten op de wintersport. Stroomverbruik kent 1 grote speler: de koelkast. Met koelkast inderdaad ca. 5 kwh/dag. Met koelkast op gas tussen 2,5 en 3 kwh/dag. Elektrisch verwarmen met Ultra-Heat af en toe eens om de verwarming te boosten. Wel vaak tv/stereoset aan. Verlichting doorgaans 4 x 10 watt halogeen Geen boiler aan. Acculader wel, maar die laadt niet veel omdat de accu dan vol is. Overigens gebruikt de koelkast op gas ca 277 gram/dag.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

fendtjeplatin
Berichten: 592
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: 5Kw / per dag

Bericht door fendtjeplatin » ma 18 mei 2015 15:21

Zo werkt het vaak. .5 Kw gratis. Alles daarboven mag je tegen een fors tarief afrekenen.[/quote]

als nu iedereen eens moest beginnen met te stoppen met elektra verwarming , met de elektrisch barbeque , met de elek koffie zet , met de senseo.enz
op de ouderwetse manier koffie zetten met waterketeltje op gas , ja da beetje gas.
zou een uitbater zo geen tariefplan moeten opstellen.
altijd maar meer op elektra is toch in de prijs begrepen.
en dan is men verwonderd dat na een paar jaar jaar er tarief plannen komen.

wat de aangerekende tarieven betreft per kw/h dat is een heel andere discussie.

een ander vb in Belgie aan de kust propaan gas net de ene camping 3,5 € per m3 gas op een andere 6,5 € per m3 gas
zouden dat niet eerder woekerprijzen zijn.
linken zijn beschikbaar.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: 5Kw / per dag

Bericht door Pensionado » ma 18 mei 2015 15:34

De ACSI campingcard hanteert een maximum van 4 kW en ik heb al die jaren nooit hoeven bij te betalen (behalve 1x keer in Duitsland maar dat bleek een vergissing boos.gif ) 5kW per dag is dus best redelijk.
Zelf gebruik ik in voor en najaar gemiddeld 3.5 kW per dag.

Overigens de caravan uitrusten met dure luxe apparaten was ook niet gratis toch en je moet maar rekenen dat de meter thuis vrijwel stil staat weenie.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: 5Kw / per dag

Bericht door PD » ma 18 mei 2015 15:50

Wat hebben wij op elektra:

Koelkast, 24/7, bedorven vlees is duurder, warme wijn is niet lekker
Boiler, 24/7, gewoon voor het comfort, de vaat doen we in de hut
LED-verlichting, ’s avonds een paar uurtjes
Senseo, ca. 6 kopjes per dag
Waterkoker, ca. 3 mokken per dag
Oventje, ca. 2x per dag broodjes afbakken en af en toe een stokbroodje of ovenschotel
TV + digitenne, alleen in voor- en naseizoen, ’s avonds en ‘s morgens een paar uurtjes
Waterpompje tbv warm/koud water
Waterpompje tbv toilet, alleen ’s nachts
2 laders voor iPads, 2 laders voor iPhones, 2 laders voor camera’s, 1 lader voor moveraccu
Wifi router

In de praktijk verbruiken wij hiermee ca. 4 a 5 kWh per dag, dus zonder airco, en hiermee voldoen we aan het verwachtingspatroon :lol:


Airco, naar behoefte:
Gebruiken we de airco als verwarming, dan max. 0,8 kW per uur, in de praktijk vanzelfsprekend minder
Gebruiken we de airco als koeling, dan max. 1,4 kW per uur, in de praktijk vanzelfsprekend minder

Verbruik van de airco is dan ook vrijwel altijd boven standaard budget al hebben nog steeds heel wat campings die wij bezoeken geen individuele bemetering. We selecteren atijd een aansluiting van tenminste 6A (Senseo of Airco).


Waarom dit verbruik...… gewoon omdat we van comfort houden en daar betalen we evt. wat extra voor mrgreen.gif Ik ga op de camping echt niet zitten rekenen "of we er al zijn" awhoea.gif Thuis staat de meter ook niet stil, want de kids zetten we niet in het donker knipoog.gif

Ons jaarverbruik thuis is ca. 6900 kWh, dus we doen het best netjes op de camping thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
jolly
Berichten: 385
Lid geworden op: zo 13 sep 2009 16:11
Locatie: Geel Be

Re: 5Kw / per dag

Bericht door jolly » ma 18 mei 2015 20:25

je kan ook een Kwh meter inbouwen en je eigen verbruik monitoren.
Zie link
viewtopic.php?f=76&t=21059
thumbup.gif
JAfbeeldinglly camper
No more... Bürstner Averso 450 TS 2009 plus Toyota Hilux Amazonia
Hope for the best... Prepare for the rest...

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: 5Kw / per dag

Bericht door PD » ma 18 mei 2015 20:27

RE.gif
Dat heeft in mijn optiek alleen maar toegevoegde waarde wanneer je de campingbaas niet vertrouwt. Voor mij dus geen aanvullende bemetering in de eigen hut, ik ga mijn verbruik toch niet afstemmen op de uitlezing van zo'n meter :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Volvodriver

Re: 5Kw / per dag

Bericht door Volvodriver » di 19 mei 2015 15:52

Premium Discovery is echt een heel luxe gebruiker. En die zit al amper aan 5 kW per dag. Dus waar zou je je druk over maken.

5 kW is voldoende.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: 5Kw / per dag

Bericht door PD » di 19 mei 2015 16:08

RE.gif
Ik denk dat wij idd relatief elektra-verslaafd zijn knipoog.gif al blijft het verbruik ook dan binnen de perken op de camping.

Zolang je niet elektrisch gaat koelen en/of verwarmen, moet 5 kWh voldoende zijn thumbup.gif Koelen met de airco gaat vanzelfsprekend altijd via elektra en ga je verwarmen dmv een elektrische kachel of het verwarmingselement van de airco, dan is dit wat duurder dan wanneer je op gas verwarmt (en gas vind ik bovendien een comfortabelere warmte geven) maar bij beperkte warmtebehoefte is het via de airco ook wel weer handig.

Eén flesje wijn per week minder consumeren, compenseert overigens al snel de meerkosten van elektra knipoog.gif Of zo je wilt per week een pakje sigaretten minder roken, maar wij roken niet en halen daar onze besparing uit :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 5Kw / per dag

Bericht door Ab » di 19 mei 2015 17:54

In de zomermaanden gebruiken wij bijna geen elektra.
Sterker, soms hebben we een paar dagen niet eens stroom, en leven dan op de accu.
Puur omdat we soms prachtig gelegen campings in Kroatië bezoeken waar geen elektra is.
Het grote nadeel hiervan is wel, dat we dan ook geen airconditioning kunnen gebruiken.
Als het niet echt bloedheet is, is dat ook niet zo'n groot probleem.
Gebruiken we de airco wel, dan is de rest van het stroomverbruik ook minimaal.
We komen prima uit met ca 4 Kwh per dag in de zomer.
Vaak is het minder.
In de winter komen we ook niet veel hoger.
De koelkast gebruiken we dan alleen omdat mijn bier buiten de koelkast bevriest. Vaak werkt ie ook op gas.
Ook in de zomer. Het koelvermogen is op gas groter.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4339
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: 5Kw / per dag

Bericht door WillyL » di 19 mei 2015 18:19

Reactie op een voorgaand bericht: Je kan niet zeggen dat bij normaal gebruik Senseo of andere warmwaterkokers de grootverbruikers zijn. Zij staan (meestal) slechts heel kort te verwarmen en daarna niet meer.
Indien de 2 toestellen over een ganse dag 30 en 15 minuutjes moeten warmen (wat meestal niet zo lang is) wordt dat :

Toestel Tijd Minuten Vermogen Verbruikte Kwh (= vermogen/(60/minuten)/1000 )
Nespresso 30 1240 0,62
Waterkoker 15 1000 0,25
Totaal 0,87

Dat is +/- de helft van de koelkast die (laat ons even aannemen) 12 uur effectief moet koelen (euh, dit is eigenlijk verwarmen):
Koelkast 720 120 1,44

En de Ultraheat op 1000W gedurende 18 uur telt wel door:
Ultraheat 1080 1000 18

of anders geformatteerd:

Code: Selecteer alles

Toestel        Tijd Minuten      Vermogen         Verbruikte Kwh (= vermogen/(60/minuten)/1000 )
Nespresso     30                   1240                0,62
Waterkoker  15                   1000                0,25
Totaal                                                      0,87

Dat is +/- de helft van de koelkast die (laat ons even aannemen) 12 uur effectief moet koelen (euh, dit is eigenlijk verwarmen):
Koelkast       720                  120                1,44

En de Ultraheat op 1000W gedurende 18 uur telt wel door:
Ultraheat    1080 	        1000                 18
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
evershg
Berichten: 205
Lid geworden op: ma 22 feb 2010 15:08
Locatie: Noord Holland

Re: 5Kw / per dag

Bericht door evershg » di 19 mei 2015 18:43

Willen we nu op vakantie? of zijn we de hele dag aan het rekenen wat iets kost?
Kampeer door omstandigheden helaas niet meer,(zie eerdere berichten).
Alles moet luxer in de caravan,airco,vloerverwarming,enz,enz en daarna mag het niets meer kosten.
Wat de caravan en trekker kost maakt niks uit,als je op de camping maar zo goedkoop mogelijk kan staan.
Zoals al eerder vermeld thuis draait de meter niet.
Blijf als het te duur wordt gewoon thuis,(wel de meter in de gaten houden)
Dit is mijn mening en een ander denkt daar waarschijnlijk anders over.
GR,Henk
Eriba nova 540 SL,2011(Helaas verkocht)
Wegens helaas niet meer met de caravan weg, ook maar een kleinere auto aangeschaft

Gebruikersavatar
HarrieK
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 23:32
Locatie: Oldambt

Re: 5Kw / per dag

Bericht door HarrieK » di 19 mei 2015 19:49

RE.gif
Je hebt gedeeltelijk wel gelijk maar waarom moet op een camping KwH duurder zijn als het landelijke gemiddelde.
De gemiddelde prijs voor 1 kwh is in Nederland tegenwoordig 0,23 euro en op een camping betaal je zomaar het dubbele.

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: 5Kw / per dag

Bericht door PeterD » di 19 mei 2015 19:54

RE.gif

Daar zijn al pagina's over vol gediscussieerd.
En we werden het niet eens knipoog.gif
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: 5Kw / per dag

Bericht door Hobby Linka » di 19 mei 2015 19:59

evershg schreef:Willen we nu op vakantie? of zijn we de hele dag aan het rekenen wat iets kost?
GR,Henk
Ben ik met je eens. Geen discussie. Ik heb mijn kwh meter voor de lol geplaatst. Moet ik (bij) betalen doe ik dat gewoon. Maar wel terecht. Als ik 100kwh extra zou hebben gebruikt en ik moet 200kwh betalen voel ik me wel genaaid. En ga dat echt niet betalen. Ik kijk alleen naar de beginstand en de eindstand. Niet tussendoor.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 5Kw / per dag

Bericht door Chris » di 19 mei 2015 22:31

En toen

Ik kan heel goed met stroom, spanning, vermogen en KWh rekenen...
Maar niet elke camping kan dat ook.
Wij waren 5 dagen op een camping in Drenthe en de lieve schat achter de receptie wilde € 140 ,- afrekenen voor de stroom.
Was volgens haar bijna 300 KW gebruikt...
Jaja... ligt er zeker een 25mm2 kabel naar mijn caravan....
Ik heb moeten lullen als brugman om haar uit te leggen dat 300 KW godsonmogelijk is in 5 dagen....
Uiteindelijk € 6,- betaald, klopte ook niet maar ik had er vrede mee.

Daarom heb ik een KW / KWh / volt / ampere meter klaar liggen om in te bouwen.
Dan kan ik exact de gebruiksgegevens ZELF aflezen..
Deze.. ( de DCvoltmeter is voor de accu conditie)

Greetz
Chris
Bijlagen
KWh + accumeter.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: 5Kw / per dag

Bericht door JPGeetje » di 19 mei 2015 23:03

RE.gif
Op zich valt de daarvoor benodigde kabel/draad-dikte wel mee
Bij een constante stroomafname van 10.9A. heb je er na 5 etmalen 300Kwh. doorheen gedraaid whistle.gif
Weer een duidelijk voorbeeld dat het stroomgebruik op een camping (bij vaste dagprijzen) is gebaseerd op fair use policy.
Er zal niemand zijn die echt continue zo'n grote stoomhoeveelheid afneemt, maar als hij dat wel doet (omdat het kan) dan zal de campingbeheerder een behoorlijk deel van de gebruikte stroom voor eigen rekening moeten nemen, of de dagprijs voor elektriciteit moeten vertienvoudigen; en daar staat niemand op te wachten
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Re: 5Kw / per dag

Bericht door Nachtuil » wo 20 mei 2015 01:20

PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Ik denk dat wij idd relatief elektra-verslaafd zijn knipoog.gif al blijft het verbruik ook dan binnen de perken op de camping.

Zolang je niet elektrisch gaat koelen en/of verwarmen, moet 5 kWh voldoende zijn thumbup.gif Koelen met de airco gaat vanzelfsprekend altijd via elektra en ga je verwarmen dmv een elektrische kachel of het verwarmingselement van de airco, dan is dit wat duurder dan wanneer je op gas verwarmt (en gas vind ik bovendien een comfortabelere warmte geven) maar bij beperkte warmtebehoefte is het via de airco ook wel weer handig.
In welke airco zit eigenlijk een verwarmingselement? Bij mijn airco (Telair) gebeurt het verwarmen ook met de compressor, zogenaamd een warmtepomp.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: 5Kw / per dag

Bericht door PD » wo 20 mei 2015 06:10

RE.gif
Laten we bij het onderwerp blijven, ofwel hoeveel verbruik je per dag en met welke apparatuur. Werkingsprincipes zijn hier dan ook niet relevant, voor je het weet ontspoort het hele draadje. Ik heb alleen maar aan willen geven dat je met de airco ook kunt verwarmen.

On topic:
Zoals eerder toegelicht gebruiken wij relatief veel apparaten op elektra en ook dan blijkt 5 kWh per dag in de praktijk veelal voldoende. Slechts wanneer je gaat verwarmen of koelen zul je een hoger verbruik hebben en ga je evt. extra betalen, maar who cares... Daar kies je dan toch ook voor thumbup.gif Ieders eigen stijl van kamperen kost nou eenmaal geld. Daarnaast zijn veel campings ook nog steeds all-in al begrijp ik campingeigenaren wel dat ze individueel gaan bemeteren, zeker wanneer ze ook vaste staanplaatsen hebben waar allerlei apparatuur ook doordraait wanneer de kampeerders er niet zijn. Denk hierbij aan koelkasten maar ik heb ook al eens verhalen van elektrische kacheltjes gehoord om het droog en/of vorstvrij te houden tijdens afwezigheid... Dan loopt het lekker op.

Een exorbitante rekening, zeker als kortkampeerder, kun je altijd ter discussie stellen, ook zonder eigen bemetering. Het ligt dan aan de campingbaas of hij jouw eigen bemetering in de discussie wenst te betrekken scratch.gif Inbouwen van eigen bemetering zie ik dan ook voornamelijk als hobbyisme en daar is natuurlijk niets mis mee, is ook gewoon leuk. Ik heb nog nooit een discussie over verbruikte kWh's gehad.

Voor TS: het valt allemaal best mee zolang je je airco en vloerverwarming maar bewust gebruikt knipoog.gif

Eén tip: leg de afstandsbediening van je airco bij de senseo en/of waterkoker zodat je jezelf herinnert ze niet gelijktijdig aan te hebben... Dit voorkomt herhaaldelijk lopen naar de zekeringkast :lol:

Inzake eerdere opmerkingen over de prijs die je per extra kWh moet aftikken:
Gun die man zijn extra verdienste, wat kost een colaatje op een terras tov wanneer je dit zelf uit de fles schenkt... Zo'n vetpot zal het voor de gemiddelde campinguitbater niet zijn !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 5Kw / per dag

Bericht door Ab » wo 20 mei 2015 08:19

PremiumDiscovery schreef:RE.gif

Voor TS: het valt allemaal best mee zolang je je airco en vloerverwarming maar bewust gebruikt knipoog.gif
Niet koelen en verwarmen tegelijk bedoel je?
knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”