verhogen van het max toegelaten gewicht

Plaats reactie
mavero

verhogen van het max toegelaten gewicht

Bericht door mavero » do 12 okt 2006 21:11

Ik heb een burstner van 5.4m.Leeg weegt hij volgens het boekje 1100kg.Reeel gewicht is 1200kg.Het max toegelaten gewicht is 1300kg.Dat betekent dus dat ik in deze 6 pers caravan maar 100kg bagage mag meenemen,wat egenlijk belachelijk weinig is.Heeft er iemand tips om het max gewicht te kunnen verhogen?Is het realistisch en betaalbaar om eventueel een andere as te (laten) monteren of is het beter om uit te kijken naar een ander model of een dubbelasser? :?:

Lukie

Bericht door Lukie » do 12 okt 2006 21:33

Hallo

Op de as zit een typeplaatje hierop staat een max. gewicht(ik denk 1500 kg) Je kan de caravan dan opkeuren tot 1500kg. Er komen dan andere banden onder (verzwaarde 8pr band) andere schokbrekers (ook voor een zwaarder gewicht) en als je geluk hebt zit het er al onder en dan is het een kwestie van opkeuren.Wat hier van de kosten zijn durf ik je niet te vertellen.

gastjw

Bericht door gastjw » do 12 okt 2006 23:16

Kijk eens op http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... aanpassing_ toegestane_maximum_massa.htm
en download het formulier. Weet je wat meer.
Daarna zou ik even bellen met de RDW
Laatst gewijzigd door gastjw op di 17 okt 2006 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Marco 007

Bericht door Marco 007 » vr 13 okt 2006 19:30

Ik heb het ook laten doen, heb een as van 1300 kg, maar........ in de periode dat de fabrikant een typegoedkeuring heeft aangevraagd is er op de typegoedkeuring 1200 kg. als max. last gegeven.
Een andere manier is er niet..... Informeer eens bij de fabrikant wat de typegoedkeuring is.

Marco.

Germatech

Re: verhogen van het max toegelaten gewicht

Bericht door Germatech » vr 13 okt 2006 21:17

mavero schreef:Ik heb een burstner van 5.4m.Leeg weegt hij volgens het boekje 1100kg.Reeel gewicht is 1200kg.Het max toegelaten gewicht is 1300kg.Dat betekent dus dat ik in deze 6 pers caravan maar 100kg bagage mag meenemen,wat egenlijk belachelijk weinig is.Heeft er iemand tips om het max gewicht te kunnen verhogen?Is het realistisch en betaalbaar om eventueel een andere as te (laten) monteren of is het beter om uit te kijken naar een ander model of een dubbelasser? :?:
Bij een gewichtsverhoging kan je het best eerst bij de importeur van burstner
navragen of er voor deze wagen een typegoedkeuring reeds is afgegeven voor een gewicht van 1500 kg. Als dit niet zo is zul je de caravan zelf moeten aanbieden bij de RDW als route A verhaal.
Bij een verhoging meer dan 1300 kg zul je zowieso een nieuwe as moeten plaatsen omdat de toegepaste onderdelen van een 1500 kg as zwaarder zijn uitgevoerd dan bij een 1300 kg as! De oplooprem zal voldoende zijn want die gaat tot 1500 of 1600 kg. De eventueel gemonteerde stabilisatorkoppeling zal als het een Alko AKS 1300 is ook moeten worden vervangen voor een zwaardere uitvoering. En dan heb je nog het verhaal banden en eventueel velgen.
Nieuwe as met montage zul je moeten denken aan ongeveer 1400 a 1500 Euro.

M.vr.gr.
G.

mavero

Bericht door mavero » za 14 okt 2006 11:32

bedankt allemaal voor de reakties,ik zal de importeur eens contateren en dan zie ik wel verder. :D :D

Marco 007

Re: verhogen van het max toegelaten gewicht

Bericht door Marco 007 » za 14 okt 2006 14:20

Germatech schreef:
mavero schreef:Ik heb een burstner van 5.4m.Leeg weegt hij volgens het boekje 1100kg.Reeel gewicht is 1200kg.Het max toegelaten gewicht is 1300kg.Dat betekent dus dat ik in deze 6 pers caravan maar 100kg bagage mag meenemen,wat egenlijk belachelijk weinig is.Heeft er iemand tips om het max gewicht te kunnen verhogen?Is het realistisch en betaalbaar om eventueel een andere as te (laten) monteren of is het beter om uit te kijken naar een ander model of een dubbelasser? :?:
Bij een gewichtsverhoging kan je het best eerst bij de importeur van burstner
navragen of er voor deze wagen een typegoedkeuring reeds is afgegeven voor een gewicht van 1500 kg. Als dit niet zo is zul je de caravan zelf moeten aanbieden bij de RDW als route A verhaal.
Bij een verhoging meer dan 1300 kg zul je zowieso een nieuwe as moeten plaatsen omdat de toegepaste onderdelen van een 1500 kg as zwaarder zijn uitgevoerd dan bij een 1300 kg as! De oplooprem zal voldoende zijn want die gaat tot 1500 of 1600 kg. De eventueel gemonteerde stabilisatorkoppeling zal als het een Alko AKS 1300 is ook moeten worden vervangen voor een zwaardere uitvoering. En dan heb je nog het verhaal banden en eventueel velgen.
Nieuwe as met montage zul je moeten denken aan ongeveer 1400 a 1500 Euro.

M.vr.gr.
G.
Ik heb het ook gevraagd, om naar 1300 kg te gaan, immers de onderdelen daarvoor zitten er al op (inclusief banden), maar de typegoedkeuring ging maar tot 1200 kg. Volgens de RDW was er geen enkele mogelijkheid om het gewicht alsnog naar 1300 kg te brengen.. :!:

Mocht het iemand wel lukken (hoger dan de typegoedkeuring) wil ik het heel graag weten, en dan met name welk traject is afgelegd.
Ik zou het max. gewicht van mijn caravan nml. heel erg graag naar 1300 kg brengen.

Wat nu zo zuur is...: in 2002 (bouwjaar van mijn caravan) was de typegoedkeuring 1200 kg (zoals al geschreven), maar 2 jaar later was dat 1300 kg, met hetzelfde onderstel... :!: Hoezo bureaucratie.
Lang leve de RDW... :?

Gr. Marco.

gastjw

Bericht door gastjw » za 14 okt 2006 22:00

Lichtpuntje(?):
als je helemaal zelf een caravan bouwt schijnt het ook mogelijk te zijn om een goedkeuring van de RDW te krijgen.

*Peter*

Bericht door *Peter* » za 14 okt 2006 22:41

JasperW schreef:Lichtpuntje(?):
als je helemaal zelf een caravan bouwt schijnt het ook mogelijk te zijn om een goedkeuring van de RDW te krijgen.
Dat klopt. Het moet daarom ook mogelijk zijn om je caravan voor elk gewicht te laten te keuren.
Maar dan moet je wel rekening houden met de mogelijkheid dat hij domweg wordt afgekeurd, omdat ze ergens (terecht) een zwak punt vinden.
Die RDW is zo gek nog niet.. ;-)

Marco 007

Bericht door Marco 007 » di 17 okt 2006 18:22

Ik zal nog eens informeren.....

Zal dan een print van dit forum meenemen, wie weet helpt het... :lol:

Marco

gastjw

Bericht door gastjw » wo 18 okt 2006 23:04

Hou er wel rekening mee dat die lui van de RDW nogal tamelijk dom zijn en dat niet weten?
Al zeker 4 keer ben ik uitgesproken fouten in hun site tegengekomen. :!:

Ga dus met ze om zoals met ambtenaren. (ikzelf was er vroeger ook één...) M.a.w. laat ze in hun waarde, maar ga recht op je doel af. En leg ze tegenstrijdigheden direct voor om nadere uitleg.

GER

Re: verhogen van het max toegelaten gewicht

Bericht door GER » ma 22 mar 2010 11:45

Je zult bij de importeur het certificaat voor de caravan moeten vragen en een verklaring van toelating met dit gewicht, hetgeen gebaseerd is het draagvermogen van de as en de banden.
Dit kost bij Burstner 405 euro. Erg veel geld. Wij hebben onze 465 TS Fifty laten verhogen door de dealer van 1360 naar 1500 kg en dat was het bedrag, terwijl de banden al een draagvermogen van 850 kg per stuk hadden.
Eerder een Dethleffs laten verhogen voor 104 euro + kosten RDW. Dat was redelijk.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: verhogen van het max toegelaten gewicht

Bericht door Kingpin1966 » ma 22 mar 2010 11:54

RE.gif

Aangezien de laatste post van Oktober 2006 is en deze gebruiker een ban heeft, zal je goedbedoelde raad waarschijnlijk niet meer veel uitmaken GER.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Plaats reactie

Terug naar “Bürstner”