Raamrubbers onderhouden.....

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.

Hoe onderhoud je de (raam)rubbers?

Ik doe er helemaal niets aan
38
53%
Smeer ze jaarlijks in met siliconenspray
32
44%
Smeer ze jaarlijks in met talkpoeder
2
3%
 
Totaal aantal stemmen: 72

Marco 007

Raamrubbers onderhouden.....

Bericht door Marco 007 » vr 22 sep 2006 13:34

Beste lezers,

Intussen worden de caravans weer winterklaar gemaakt.
Bij de schoonmaakbeurt vroeg ik me eigenlijk af hoe de raamrubbers (en het andere rubber) onderhouden zou moeten worden.
Vorig jaar heb ik het met talkpoeder gedaan en dit jaar denk ik er over om siliconenspray te gebruiken (werkt ook super om de tentgeleiderail mee in te spuiten..!).
Zijn er nog andere suggesties of tips, laat ze weten..!
Om een duidelijk overzicht te krijgen heb ik een Poll toegevoegd.

Groeten,
Marco.

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » vr 22 sep 2006 21:52

Het hangt er van af wat ik binnen handbereik heb : talk of spul uit een spuitbus of tube. Soms smeer ik de rubbers 2 keer per jaar in...
Ik heb op siliconen gestemd.

kc

*Peter*

Bericht door *Peter* » vr 22 sep 2006 22:59

De raamrubbers onderhoud ik niet of nauwelijks, maar de rubber ring van het cassettetoilet daarentegen wordt vaak en deugdelijk gesmeerd!

Gebruikersavatar
Brenda
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 16 jun 2006 20:53
Locatie: Drenthe

Bericht door Brenda » za 23 sep 2006 00:38

*Peter* schreef:De raamrubbers onderhoud ik niet of nauwelijks, maar de rubber ring van het cassettetoilet daarentegen wordt vaak en deugdelijk gesmeerd!
Met wat Peter, daar ben ik ook benieuwd naar!
Groetjes Brenda

Audi 2013 en Home Car Racer Spirit 45 uit 2004

*Peter*

Bericht door *Peter* » za 23 sep 2006 10:18

Daar zijn op Internet al veel discussies over geweest, maar uiteindelijk is men het er over eens, dat siliconenspray (ik koop altijd die van de Aldi) een goed middel is.
Maar: ook olijfolie is een door de fabriek aanbevolen middel! Andere eetbare olie is niet toegestaan!!!

Ik heb allebei uitgeprobeerd en doe voortaan het volgende: als ik een nieuwe ring plaats, vet ik hem helemaal in met olijfolie en daaarna onderhoud ik de ring met siliconenspray. Als de werking van de schuif al te stroef wordt, doe ik een klein scheutje olijfolie op de klep, en dan gaat het weer erg lang goed.

Overigens is het niet mijn bedoeling om het draadje van de vraagsteller te verstoren, maar om aan te geven dat er meer rubber dingen te onderhouden zijn in een caravan.

Over die raamrubbers kan ik kort zijn: Als ik in een werkzame bui ben, spuit ik siliconenspray op een doek en wrijf daarmee de raam- en deurrubbers in van mijn auto en de caravan. Ik doe dat vooral, als ik verwacht, dat ik ze met vorst moet gaan gebruiken.

Marco 007

Bericht door Marco 007 » zo 24 sep 2006 10:57

Ik verbaas me er over dat er niet op talkpoeder is gestemt.
Bij mijn weten werd dit altijd als hét middel geadviseerd.

Verder heb ik inderdaad de raamrubbers in de vraag gesteld, maar het is ook goed om het over de andere rubbers te hebben...*Peter*, daarmee verstoor je het lijntje niet hoor, dat hoort immers ook bij het onderhoud..

Ik heb gisteren de rubbers met siliconenspray ingesprayed, ging goed en gemakkelijk, denk dat ik dat maar blijf doen, maar dan jaarlijks bij de grote schoonmaak.

Verdere suggesties over het onderhoud van de rubbers zijn welkom.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Bericht door JPGeetje » zo 24 sep 2006 11:52

Ik spuit ook elk jaar de deur en raamrubbers in met siliconenspray van de Aldi. Werkt perfect. Nooit meer last van plakkende ramen. Talkpoeder is naar mijn mening voor dit doel achterhaald omdat siliconenspray veel langer werkt. De ring van het toilet doe ik net als Peter regelmatig met olijfolie.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Jos01
Berichten: 142
Lid geworden op: zo 21 mei 2006 09:26

Bericht door Jos01 » zo 24 sep 2006 13:19

Ik heb zelf mijn rubbers in gesmeerde met glycerine. Dit was ook een goed middel volgens een medekampeerder. Maar omdat mijn raamrubbers (grijze) nu uit elkaar aan het vallen zijn ben ik begonnen om die te vervangen door nieuwe en wel in de kleur zwart. Mij is verteld dat die veel langer mee gaan.
Groetjes Jos
Mitsubishi Outlander 2.0 2WD 2010 met Knaus 450 fu sport 2008

*Peter*

Bericht door *Peter* » zo 24 sep 2006 13:33

JPGeetje schreef:Ik spuit ook elk jaar de deur en raamrubbers in met siliconenspray van de Aldi.
Let op!!! Spuit niet rechtstreeks op de rubbers, maar op een doek! Als je op de rubbers spuit, komt de spray ook op je lak. Als je ooit eens lak moet bijwerken, laat het daardoor na verloop van tijd weer los!

Gewoon met die doek de siliconenlaag op de rubbers aanbrengen dus!

Marco 007

Bericht door Marco 007 » ma 25 sep 2006 10:31

*Peter* schreef:
JPGeetje schreef:Ik spuit ook elk jaar de deur en raamrubbers in met siliconenspray van de Aldi.
Let op!!! Spuit niet rechtstreeks op de rubbers, maar op een doek! Als je op de rubbers spuit, komt de spray ook op je lak. Als je ooit eens lak moet bijwerken, laat het daardoor na verloop van tijd weer los!

Gewoon met die doek de siliconenlaag op de rubbers aanbrengen dus!
Na een (paar) goede wasbeurten is de siliconen toch wel verdwenen?
Dat zal ook gelden als je de caravan in de was gaat zetten.

Marco.

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 25 sep 2006 20:44

Inderdaad geldt het dan ook, maar dat is toch weer niet zo agressief als siliconenkit of -spray. Die was kan je er nog met een chemisch spul af krijgen, maar die spray lijkt dieper door te dringen en moet soms zelfs weggeschuurd worden. Ik heb er dure voorbeelden van gezien...

Createurdupain

Bericht door Createurdupain » zo 11 mar 2007 09:43

Marco 007 schreef:Ik verbaas me er over dat er niet op talkpoeder is gestemt.
Bij mijn weten werd dit altijd als hét middel geadviseerd.
Talkpoeder droogt het rubber juist uit. Het wordt vooral gebruikt om tegen de winter autodeurrubbers mee te behandelen tegen vastvriezen.
Voor het soepelhouden (tegengaan van uitdrogen) van raamrubbers lijkt mij ook het beste om olie te gebruiken

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Bericht door Nimma » zo 11 mar 2007 10:19

Ik smeer er zuurvrije vaseline op en dat houdt het rubber soepel.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » zo 11 mar 2007 10:33

Is dat nou echt nodig? Onderhoud van raamrubbers? Nog nooit gedaan :oops:

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » zo 11 mar 2007 11:05

Eerlijk gezegd heb ik dat ook nog nooit gedaan :oops:
Wat heet "nooit" we hebben de caravan pas een jaar.
Maar wat mij wel opvalt is....dat de ramen soms blijven plakken als ze wat langer dicht zijn geweest......Je moet dan echt voorzichtig het raam openen.
Dus als de caravan uit de winterstalling wordt gehaald dan ga ik de raamrubbers ook met siliconenspray bewerken.
Eerst op een doek sprayen en daarna de rubbers insmeren...Goed idee :idea:
Btw...de ring van het cassettetoilet spuit ik wel al altijd in met siliconenspray :wink:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Patje

Bericht door Patje » ma 12 mar 2007 08:25

createurdupain schreef:Voor het soepelhouden (tegengaan van uitdrogen) van raamrubbers lijkt mij ook het beste om olie te gebruiken
Even specifiëren dat vorige schrijvers het steeds over olijfolie hadden. Gebruik in elk geval nooit minerale olie (motorolie) want daarmee tast je rubber aan!

Tjinne

Bericht door Tjinne » ma 12 mar 2007 11:27

Hoi ,ik heb ook al altijd mijn rubbers ingetalkt ,ik neem een washandje en doe dat daarmee want met een vodje rolt het altijd uit je hand
euh over welke ring gaat het hier van het toilet :?: ik heb daar nog nooit iets aan gedaan :?:

Gebruikersavatar
MarcoR
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 2 mar 2007 22:53
Locatie: Dieren, Gelderland

Bericht door MarcoR » ma 12 mar 2007 12:48

De laatste paar jaar behandel ik de raamrubber ook met siliconenspray. Zoals anderen omschrijven is het inderdaad het beste om dit met een doek er op te wrijven.
Bij onze vorige caravan (avento uit 1979) hebben we het nooit gedaan, maar daar bleven de rubber ook heel soepel bij. Ook kregen we pas later de tip om het met siliconenspray te behandelen.
Bij de huidige caravan Tabbert uit 1989 merken we dat de rubbers inderdaad mooier en soepeler worden door ze jaarlijk met siliconenspray in te smeren. Dit voorkomt ook dat de ramen gaan "plakken" aan de rubbers. Ook krijgen de rubbers weer een mooie kleur en glans hierdoor.

Wel moet je opletten dat je een siliconenspray koopt die ook voor rubber geschikt is, dit moet er dan op vermeld staan. Niet elke siliconenspray kan dus zomaar op rubber gebruikt worden.

Vr.gr., Marco
Tabbert Comtesse 530 1993 + Volvo V70 3.2 2009

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » ma 12 mar 2007 13:10

Lijnolie :!:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » ma 12 mar 2007 17:50

Tjinne schreef:euh over welke ring gaat het hier van het toilet :?: ik heb daar nog nooit iets aan gedaan :?:
Tja, hoe moet ik dat uitleggen :roll:

De ring die tegen/op het beweegbare klepje (aan) zit :wink:

Als je de cassette eruit trekt...kun je het schuifje eraf halen/schuiven en zie je de bewuste rubber zitten :wink:
Je moet misschien wel nog even met de hand de klep dan enkele keren openen/sluiten...

Hopelijk is het een beetje duidelijk
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Tjinne

Bericht door Tjinne » di 13 mar 2007 11:22

Bedankt Stoekie ik zal het in ieder geval proberen 018.gif

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » di 13 mar 2007 12:35

Lijnolie
Dat dient voor hout in te smeren.
Nog nooit rubber mee ingewreven.

kc

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » di 13 mar 2007 13:11

kc schreef:
Lijnolie
Dat dient voor hout in te smeren.
Nog nooit rubber mee ingewreven.

kc
Probeer het maar eens, je staat versteld van het resultaat.
Ook te gebruiken voor kunststof bumpers en beschermstrips zoals op mijn Volvo.

Afbeelding
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Bericht door Nimma » di 13 mar 2007 16:01

Kan niet stemmen in de poll; mis : iets anders :?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » di 13 mar 2007 17:34

Probeer het maar eens, je staat versteld van het resultaat.
Ook te gebruiken voor kunststof bumpers en beschermstrips zoals op mijn "piep" (geen reklame p dit forum :wink: )
Ik ben een groot voorstander van lijnolie, maar dat je er ook rubbers en plastic bumpers mee kan insmeren :shock: .
Wist ik totaal niet !
Maar : als je er hout mee insmeert, verdwijnt pas na een tijd het "teveel" (dat je er niet hebt afgeveegd).
Het hout blijft ook nog enkele dagen "plakkerig".
Dus : hoe voelt het plastic en rubber aan, na behandeling ?
(Voordat ik mijn rubbers van mijn oudje (caravan) ermee insmeer)

Alvast bedankt voor de tip !!!

kc

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”