Oplooprem
Oplooprem
Afgelopen zomer voor het eerst met de caravan op vakantie geweest (geen eerdere caravan-ervaring) en ik heb een vraag over de oplooprem:
Als ik afrem voel ik de oplooprem in werking treden, ik kom tot stilstand en merk dan bij het wegrijden dat de auto de oplooprem "los moet trekken", niet overdreven maar ik voel wel dat de rem los komt. Is dit normaal gedrag of moet ik hier naar laten kijken ? Bedankt voor de tips !
Als ik afrem voel ik de oplooprem in werking treden, ik kom tot stilstand en merk dan bij het wegrijden dat de auto de oplooprem "los moet trekken", niet overdreven maar ik voel wel dat de rem los komt. Is dit normaal gedrag of moet ik hier naar laten kijken ? Bedankt voor de tips !
Re: Oplooprem
RE.gif
Volgens mij is dat normaal. Ik voel dit ook altijd.
Volgens mij is dat normaal. Ik voel dit ook altijd.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk
Re: Oplooprem
Op zich voel ik dat ook bij onze caravan. Maar het moet wel soepel gaan uiteraard. Anders even laten checken door een caravanbedrijf. Een niet of slecht werkende oplooprem wil je geen last van hebben onderweg of in de bergen. De vraag is natuurlijk wat jij, ik of een ander, onder "los trekken" verstaat.
De demper is ook snel even te testen. Kun je de caravan aan de dissel naar achteren duwen of druk je erst de dissel een stuk in?
Johan
De demper is ook snel even te testen. Kun je de caravan aan de dissel naar achteren duwen of druk je erst de dissel een stuk in?
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Oplooprem
misschien zo;als de oplooprem ingedrukt staat, de caravan afpikken en de caravan een beetje achteruit duwen, als de oplooprem {stang} er dan niet uitkomt is er een probleem
Re: Oplooprem
Dit zijn ook de symptomen die horen bij een slechte c.q. defecte oploopremdemper.piotr schreef:Afgelopen zomer voor het eerst met de caravan op vakantie geweest (geen eerdere caravan-ervaring) en ik heb een vraag over de oplooprem:
Als ik afrem voel ik de oplooprem in werking treden, ik kom tot stilstand en merk dan bij het wegrijden dat de auto de oplooprem "los moet trekken", niet overdreven maar ik voel wel dat de rem los komt. Is dit normaal gedrag of moet ik hier naar laten kijken ? Bedankt voor de tips !
Als hij echt kaopt is hoor (en voel) je bij het intrappen van de rem een doffe plof ten teken dat de caravan het schuifstuk indrukt en tegen de eindaanslag loopt.
Bij het wegrijden gebeurt het omgekeerde en schuift het schuifstuk uit tot een de andere eindaanslag. Deze bewegingen verlopen met een goede demper geleidelijk.
Het is makkelijk te controleren of de demper nog goed werkt.
Ik doe het altijd met een knie. Ga voor de koppeling staan met je neus naar de caravan. Druk met je knie tegen de koppeling. Als het goed is moet je behoorlijk kracht zetten waardoor je de koppeling langzaam kunt indrukken. Als hij niet meer verder gaat laat je hem los waarna hij zich weer langzaam moet strekken. Als deze exersitie zonder inspanning verloopt is de demper waarschijnlijk naar zijn grootje. Verwisselen is zelf te doen maar dan moet je wel weten hoe het moet anders wordt het een crime. kerstweetniet.gif
Succes ermee,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Oplooprem
Vandaag de boel laten controleren bij de dealer: de oploopbuis (ja, dat bestaat) heeft kennelijk een keer een tik gehad en loopt op een bepaald punt te zwaar. Dit is de schok die ik voel bij remmen en bij het "los trekken". Kortom: de oploop moet vervangen worden.
Re: Oplooprem
Moet de oploopbuis (glijstang) worden vervangen of de complete oplooprem ?
G
G
Re: Oplooprem
De werking is getest met een "rem-simulator" hier bleek dat de in- en uitgaande beweging met een hapering halverwege verliep (de schok die ik voel bij remmen en weer optrekken). De monteur adviseert om het geheel te vervangen (dat is dus het hele spul waar ook de handrem aan vastzit). Kosten ex-montage: 375,-. Ik vraag me nu af of (na wat google-en) niet alleen de glijstang vervangen kan worden ? (of maakt dit ivm de extra arbeidsuren niet veel uit ?). Caravan staat nu bij Rico, ze gaan er volgende week mee bezig.
Laatst gewijzigd door Trina op ma 20 jun 2011 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.
Re: Oplooprem
De caravan is weer klaar, het rijdt prima nu. Ik merk nauwelijks iets van de oplooprem. Rekening viel wel tegen: 582,- euro. Opvallende zaken op de rekening: een uurtarief van 72,- euro en 50,- euro voor een remtest.
Re: Oplooprem
Wat een oplichters, dit leert weer dat je altijd vooraf prijzen moet vastleggen.piotr schreef:De caravan is weer klaar, het rijdt prima nu. Ik merk nauwelijks iets van de oplooprem. Rekening viel wel tegen: 582,- euro. Opvallende zaken op de rekening: een uurtarief van 72,- euro en 50,- euro voor een remtest.
Suc6.
Re: Oplooprem
RE.gif Volgens Piotr waren de materiaalkosten al € 375,- , er is een remtest uitgevoerd van € 50,- tegen een uurloon van € 72.
Dus men heeft er twee uurtjes werk inzitten.
Noem je dit dan oplichting ?
Dus men heeft er twee uurtjes werk inzitten.
Noem je dit dan oplichting ?
Ai d'r niet uut goat dan kom iej ok nerges
Jeep Patriot 2.4 4WD
Jeep Patriot 2.4 4WD
Re: Oplooprem
Als daar al minimaal EUR 385 onderdelen in zit was zo'n bedrag toch te verwachten.piotr schreef:De caravan is weer klaar, het rijdt prima nu. Ik merk nauwelijks iets van de oplooprem. Rekening viel wel tegen: 582,- euro. Opvallende zaken op de rekening: een uurtarief van 72,- euro en 50,- euro voor een remtest.
Een werkplaatstarief van EUR 72 is ook niet abnormaal hoog.
Knaapje
Re: Oplooprem
Voor mijn auto betaal ik 48,50/u. 72 euro voor een "caravan-monteur" is te duur. 50 euro voor een remtest vind ik prima als ik speciaal voor een remtest langs kom, als er een (dure) reparatie wordt uitgevoerd aan het remgebeuren verwacht ik niet dat er 50 euro extra in rekening gebracht wordt. Die monteur is daar toch geen 45min mee bezig ? Los van dit alles heb ik helemaal geen prettig gevoel bij dit bedrijf en als ik een beetje google ben ik daarin niet de enige.
Laatst gewijzigd door Trina op ma 20 jun 2011 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.
Re: Oplooprem
... precies, en daarom ook mijn eerdere reactie ...
Suc6.
Suc6.
Laatst gewijzigd door Trina op ma 20 jun 2011 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.
Re: Oplooprem
Tja, is maar wat je gewend bent.
Betaalde onlangs bij een Bovag caravan bedrijf voor extra werkzaamheden bij een beurt EUR 70 per uur en ze hebben het er hartstikke druk.
Over de tarieven van mijn Ford dealer zal ik dan maar helemaal niets zeggen hier, dan krijgt menigeen een hartverzakking.
Knaapje
Betaalde onlangs bij een Bovag caravan bedrijf voor extra werkzaamheden bij een beurt EUR 70 per uur en ze hebben het er hartstikke druk.
Over de tarieven van mijn Ford dealer zal ik dan maar helemaal niets zeggen hier, dan krijgt menigeen een hartverzakking.
Knaapje
Re: Oplooprem
... tuurlijk, t'is wat je wenst te betalen ...
... en daarom wip ik met alles tegenwoordig even over de grens bij de Oosterburen.
Scheelt aanzienlijk.
Suc6.
... en daarom wip ik met alles tegenwoordig even over de grens bij de Oosterburen.
Scheelt aanzienlijk.
Suc6.
Laatst gewijzigd door Trina op ma 20 jun 2011 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.
Re: Oplooprem
Ongeveer hetzelfde probleem...schuifstuk loopt veel te zwaar...moet veet smeren om het gangbaar te houden. Het loopt ook niet uit zichzelf terug.
Is het te doen om het schuifstuk zelf te vervangen en waar haal ik het.
Hobby 470 uit 1998
Is het te doen om het schuifstuk zelf te vervangen en waar haal ik het.
Hobby 470 uit 1998
Re: Oplooprem
RE.gif
hoe weet je dat het daar aan ligt dan, ik verdenk eerder de demper, misschien is het beter om er even iemand naar te laten kijken die erin gespecialiseerd is, een schuifstuk loopt namelijk niet zomaar te zwaar.
hoe weet je dat het daar aan ligt dan, ik verdenk eerder de demper, misschien is het beter om er even iemand naar te laten kijken die erin gespecialiseerd is, een schuifstuk loopt namelijk niet zomaar te zwaar.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Oplooprem
Nou, elke keer na het smeren van die twee nippels bovenop loopt ie weer even redelijk normaal. Maar hij blijft te zwaar gaan, en komt niet vanzelf terug.
Re: Oplooprem
RE.gif
hoe bepaal je "te zwaar gaan", zoals ik schreef, ik denk dat de demper (gasveer) niet meer werkt, daardoor komt hij niet uit zichzelf terug......
hoe bepaal je "te zwaar gaan", zoals ik schreef, ik denk dat de demper (gasveer) niet meer werkt, daardoor komt hij niet uit zichzelf terug......
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Oplooprem
De caravan loopt hard tegen de rem aan, en moet ook weer met enig geweld losgetrokken worden. Met de hand het schuifstuk op en neer duwen gaat niet.
Re: Oplooprem
RE.gif
kijk eerst maar eens naar de demper
kijk eerst maar eens naar de demper
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB