Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?
Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?
Ik snap de regels voor het BE rijbewijs, maar het komt soms wel vreemd over. Ik ben aan het kijken naar een nieuwe auto. Neem nu bijvoorbeeld de Citroen C4 Grand Picasso. Daarbij staat hetvolgende:
massa ledig voertuig 1295
nuttige belasting 855
max toelaatbaar gewicht 2150
max aanhanger geremd 1500
op basis van bovenstaande zou rijbewijs BE nodig zijn. (Klopt toch?)
maar er staat ook:
max massa combinatie 3350
Ik mag dus nooit rijden met de auto en een caravan waarbij de totale combinatie boven de 3500 kg komt. Waarom zou ik dan een BE nodig hebben? Dat zou toch alleen nodig zijn omdat de combinatie boven de 3500kg uit zou kunnen komen.
Ik ben benieuwd wat jullie er van denken.
Groeten,
Bas
massa ledig voertuig 1295
nuttige belasting 855
max toelaatbaar gewicht 2150
max aanhanger geremd 1500
op basis van bovenstaande zou rijbewijs BE nodig zijn. (Klopt toch?)
maar er staat ook:
max massa combinatie 3350
Ik mag dus nooit rijden met de auto en een caravan waarbij de totale combinatie boven de 3500 kg komt. Waarom zou ik dan een BE nodig hebben? Dat zou toch alleen nodig zijn omdat de combinatie boven de 3500kg uit zou kunnen komen.
Ik ben benieuwd wat jullie er van denken.
Groeten,
Bas
Knaus 550 KU (2004)
Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?
Op papier kan je wel BE nodig hebben. Je aanhanger mag 1500 wegen. Dat je dan de auto of caravan minder mag beladen voor het Max treingewicht doet er niet toe.
Je kunt dus een keuze maken voor de zwaardere aanhanger en toch rekening houden met het Max treingewicht door de auto niet of minder te beladen. De mogelijkheid om met een BE combi op pad te gaan met deze auto bestaat dus wel.
Die Max massa (treingewicht) is het werkelijk gewogen gewicht. Bepaling van het benodigd rijbewijs is een papierenkwestie.
Je kunt dus een keuze maken voor de zwaardere aanhanger en toch rekening houden met het Max treingewicht door de auto niet of minder te beladen. De mogelijkheid om met een BE combi op pad te gaan met deze auto bestaat dus wel.
Die Max massa (treingewicht) is het werkelijk gewogen gewicht. Bepaling van het benodigd rijbewijs is een papierenkwestie.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?
Dat je max massa van de combinatie maar 3350kg mag zijn heeft waarschijnlijk te maken met de remcapiciteit van de auto en misschien nog andere technische aspecten
Vraag me trouwens wel af waar je de 'max massa combinatie' vandaan haalt want ik kan dat bij mij op de kentekenpapieren nergens vinden
Vraag me trouwens wel af waar je de 'max massa combinatie' vandaan haalt want ik kan dat bij mij op de kentekenpapieren nergens vinden
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18994
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?
De maximale massa combinatie staat nergens. Als ik naar mijn wagen kijk staat er:
Maximale massa voertuig 1975 kg.
Maximale massa aanhanger geremd 1400 kg.
Trein massa is dan 1975 + 1400 = 3375 kg.
Andre
Maximale massa voertuig 1975 kg.
Maximale massa aanhanger geremd 1400 kg.
Trein massa is dan 1975 + 1400 = 3375 kg.
Andre
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?
RE.gif Kijk je dan naar de papieren of de wagen zelf? Meestal staat op het typeplaatje van de auto de maximale treinmassa vermeld.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.
Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?
Dat maximale treingewicht staat op een plaatje met gewichten, onder de motorkap. Daarnaast staat het in het zelden gelezen boekje dat je bij aflevering krijgt, ook wel gebruiksinstructie-boekje genoemd. Soms vind je het ook terug in de technische gegevens van de verkoopbrochure.
Het is een verschijnsel dat zich vooral voordoet bij Franse auto's of een afgeleide, zoals Dacia. Ik heb me ooit laten wijs maken dat het met name betrekking heeft op de beperkingen van de aandrijftrein.
Onderstaande link geeft wellicht wat duidelijkheid. Europese regels zeggen dat ten minste 5 keer binnen beperkte tijd tegen een helling van 12% moet worden opgetrokken en tot stilstand worden gebracht.
http://www.kamperen-informatie.nl/treka ... ingewicht/
Het is een verschijnsel dat zich vooral voordoet bij Franse auto's of een afgeleide, zoals Dacia. Ik heb me ooit laten wijs maken dat het met name betrekking heeft op de beperkingen van de aandrijftrein.
Onderstaande link geeft wellicht wat duidelijkheid. Europese regels zeggen dat ten minste 5 keer binnen beperkte tijd tegen een helling van 12% moet worden opgetrokken en tot stilstand worden gebracht.
http://www.kamperen-informatie.nl/treka ... ingewicht/
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18994
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?
jackt schreef:RE.gif Kijk je dan naar de papieren of de wagen zelf? Meestal staat op het typeplaatje van de auto de maximale treinmassa vermeld.
Gewoon de gegevens op het kentekenbewijs bij elkaar optellen.
Je kunt ook de gegeves opvragen bij het RDW. Kijk dan bij gewichten.
Andre.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?
RE.gif
Bij TS zit daar dus verschil in
Max massa combinatie: 3350kg
Max toelaatbaar gewicht: 2150kg + max aanhanger geremd: 1500kg is samen 3650kg en in de verkoopbrochure zal dus waarschijnlijk de max massa combinatie staan van 3350kg.
De vrouw is net terug van het werk dus ik ga zo eens even onder de motorkap kijken
Bij TS zit daar dus verschil in
Max massa combinatie: 3350kg
Max toelaatbaar gewicht: 2150kg + max aanhanger geremd: 1500kg is samen 3650kg en in de verkoopbrochure zal dus waarschijnlijk de max massa combinatie staan van 3350kg.
De vrouw is net terug van het werk dus ik ga zo eens even onder de motorkap kijken
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona
Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?
RE.gif
Bij VW zul je geen verschil vinden. Daar is de optelsom van auto + aanhanger gelijk aan Max treinmassa.
Bij VW zul je geen verschil vinden. Daar is de optelsom van auto + aanhanger gelijk aan Max treinmassa.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?
Het is dus niet een kwestie van dom de cijfers op het kenteken bij elkaar optellen!
Wat de max treinmassa mag zijn staat ook niet op het kenteken maar vaak in de handleiding van een auto en op het plaatje wat op het chassis zit ergens. Bij de ene auto onder de motorkap bij een andere ergens in het interieur.
Bij veel Franse auto's kom je idd tegen dat een rekensommetje je leert dat je nog maar heel weinig laadvermogen hebt als je kijkt naar de max treinmassa.
Wat de max treinmassa mag zijn staat ook niet op het kenteken maar vaak in de handleiding van een auto en op het plaatje wat op het chassis zit ergens. Bij de ene auto onder de motorkap bij een andere ergens in het interieur.
Bij veel Franse auto's kom je idd tegen dat een rekensommetje je leert dat je nog maar heel weinig laadvermogen hebt als je kijkt naar de max treinmassa.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18994
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?
Begrijp ik het dus verkeerd? Als ik gecontroleerd wordt kijkt met naar de kentekenpapieren. Niet naar een folder van de trekkende auto. Op mijn chassisnummer staat alleen een chassisnummer en geen max treinmassa.
De enige beperking zou de trekhaak kunnen zijn. Deze zit er af fabriek onder en kan geen typeplaatje vinden. Ik hou het dus gewoon op de gegevens op de kenteken papieren.
Andre
De enige beperking zou de trekhaak kunnen zijn. Deze zit er af fabriek onder en kan geen typeplaatje vinden. Ik hou het dus gewoon op de gegevens op de kenteken papieren.
Andre
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?
RE.gif
Je kijkt niet verkeerd hoor. Bij aanhouding wordt alleen naar kentekenpapieren gekeken. In de verkeersregels staat niets over het houden aan treingewicht. Dat is een fabrieksding. De fabrikant garandeert tot dit maximum.
Je kijkt niet verkeerd hoor. Bij aanhouding wordt alleen naar kentekenpapieren gekeken. In de verkeersregels staat niets over het houden aan treingewicht. Dat is een fabrieksding. De fabrikant garandeert tot dit maximum.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?
RE.gif
@Hobbylinka,
Ik heb het ook niet over het chassis nummer maar het plaatje wat ergens zit waarop staat wat de auto leeg weegt en wat hij max mag wegen, wat hij mag trekken staat daar ook op. En dus ook wat het max treingewicht mag zijn.
En ik heb wel eens gezien bij een of ander programma op TV (wegmisbruikers of zo) dat er door de controlerende heren op dit plaatje werd gekeken omdat de bestuurder zijn kentekenbewijs niet bij zich had.....
@Hobbylinka,
Ik heb het ook niet over het chassis nummer maar het plaatje wat ergens zit waarop staat wat de auto leeg weegt en wat hij max mag wegen, wat hij mag trekken staat daar ook op. En dus ook wat het max treingewicht mag zijn.
En ik heb wel eens gezien bij een of ander programma op TV (wegmisbruikers of zo) dat er door de controlerende heren op dit plaatje werd gekeken omdat de bestuurder zijn kentekenbewijs niet bij zich had.....
Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?
Volgens mij zit je er een beetje naast Daphne..Daphne schreef:RE.gif
Je kijkt niet verkeerd hoor. Bij aanhouding wordt alleen naar kentekenpapieren gekeken. In de verkeersregels staat niets over het houden aan treingewicht. Dat is een fabrieksding. De fabrikant garandeert tot dit maximum.
Stel MtM is 3400 KG
auto mag totaal 2200 KG wegen
Hij mag 1500 KG Trekken
zou je in theorie 3700 KG mogen zijn toch ?
echter heeft je auto maar een typegoedkeuring van 3400 KG dan dien je je hier toch aan te houden ? of zie ik het nu verkeerd...
Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?
RE.gif
Het is verstandig om je er aan te houden. De fabrikant geeft dit niet voor niets op. Maar in de Wegenverkeerswet of verkeersreglement kom je dit niet tegen.
Het is verstandig om je er aan te houden. De fabrikant geeft dit niet voor niets op. Maar in de Wegenverkeerswet of verkeersreglement kom je dit niet tegen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?
RE.gif
Ik lees hier uit dat het niet mag volgens de wet, toch ?(http://maxius.nl/)
Artikel 5.18.18a 1. Als in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag: a. de totale massa van aanhangwagens met een bedrijfsrem, b. de som van de aslasten van autonome aanhangwagens met een bedrijfsrem, of c. de som van de aslasten of de aslast in combinatie met een positieve koppelingsdruk van middenasaanhangwagens met een bedrijfsrem,
achter die personenauto’s maximaal 3.500 kg bedragen en daarbij de laagste van de volgende waarden niet overschrijden: 1°. de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld; 2°. de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de constructie van het trekkend voertuig;
Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?
RE.gif
Ik kan er niets vinden over overschrijden van treinmassa. Alleen maximum trekgewicht. In het voorbeeld van TS is dat 1500 kg. Die mag niet worden overschreden.
Ik kan er niets vinden over overschrijden van treinmassa. Alleen maximum trekgewicht. In het voorbeeld van TS is dat 1500 kg. Die mag niet worden overschreden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?
Dank jullie voor alle reacties. Hieruit begrijp ik dat een BE rijbewijs toch echt nodig is.
De reden waarom een BE rijbewijs is ingevoerd, is om mensen die met een zware combinatie rijden te verplichten een opleiding gevolgd te hebben. Daarom vind ik het soms raar dat er naar MTM wordt gekeken, en niet naar werkelijke gewichten.
Ik mag achter een auto van 1900 kg geen lege auto-transporter vervoeren (leeg gewicht 650kg, mtm 3000kg), terwijil ik wel een caravan van 1500kg mtm en werkelijk gewicht mag vervoeren met alleen een B-rijbewijs. Ik snap niet dat het hier veiliger van zou worden. Maarja, regels zijn regels :-)
De reden waarom een BE rijbewijs is ingevoerd, is om mensen die met een zware combinatie rijden te verplichten een opleiding gevolgd te hebben. Daarom vind ik het soms raar dat er naar MTM wordt gekeken, en niet naar werkelijke gewichten.
Ik mag achter een auto van 1900 kg geen lege auto-transporter vervoeren (leeg gewicht 650kg, mtm 3000kg), terwijil ik wel een caravan van 1500kg mtm en werkelijk gewicht mag vervoeren met alleen een B-rijbewijs. Ik snap niet dat het hier veiliger van zou worden. Maarja, regels zijn regels :-)
Knaus 550 KU (2004)
Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?
Alleen een aanhanger t/m 750 kg mag zonder meer (E) worden getrokken achter een auto van 3500 kg wat dus een treingewicht oplevert van 4250 kg.
Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?
Die lege autotransporter met een max toegestane massa van 3000 kg mag je theoretisch met een B-rijbewijs trekken, als de auto een max toegelaten massa van 500 kg heeft en ook nog eens 650 kg mag trekkenBasp schreef:Ik mag achter een auto van 1900 kg geen lege auto-transporter vervoeren (leeg gewicht 650kg, mtm 3000kg), terwijil ik wel een caravan van 1500kg mtm en werkelijk gewicht mag vervoeren met alleen een B-rijbewijs. Ik snap niet dat het hier veiliger van zou worden. Maarja, regels zijn regels :-)
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?
RE.gif Neen!
De eisen voor het rijbewijs zijn altijd op basis van de maximaal toegestane massa.
Een lege of volle aanhanger doet niet terzake, maar het gewicht dat de aanhanger MAG wegen.
De TS heeft het over een caravan van 1500 kg en een lege massa van de auto van 1295 kg, al reden genoeg om een BE te moeten hebben.
Het werkelijk gewicht is alleen interessant als je al BE hebt. Dan gaat de vlieger op dat wat de auto mag trekken er ook maximaal achter mag. Zuiver op basis van de weegschaal, niet op basis van maximum.
Een auto die 1400 kg mag trekken en 1200 weegt, mag dus wel een caravan trekken met een MTM van 1200 kg (mits het maximaal toegestane treingewicht max 3500 kg is) met B rijbewijs, een caravan van 1450 kg mag niet, omdat de auto te ligt is, ook al mag ie op papier 1500 kg trekken en is ie maximaal tot 2000 kg te beladen.
De eisen voor het rijbewijs zijn altijd op basis van de maximaal toegestane massa.
Een lege of volle aanhanger doet niet terzake, maar het gewicht dat de aanhanger MAG wegen.
De TS heeft het over een caravan van 1500 kg en een lege massa van de auto van 1295 kg, al reden genoeg om een BE te moeten hebben.
Het werkelijk gewicht is alleen interessant als je al BE hebt. Dan gaat de vlieger op dat wat de auto mag trekken er ook maximaal achter mag. Zuiver op basis van de weegschaal, niet op basis van maximum.
Een auto die 1400 kg mag trekken en 1200 weegt, mag dus wel een caravan trekken met een MTM van 1200 kg (mits het maximaal toegestane treingewicht max 3500 kg is) met B rijbewijs, een caravan van 1450 kg mag niet, omdat de auto te ligt is, ook al mag ie op papier 1500 kg trekken en is ie maximaal tot 2000 kg te beladen.
Zoveel mensen, zoveel meningen!
- fortissimo
- Berichten: 1222
- Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21
Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?
RE.gif
Sinds januari 2013 geldt het daadwerkelijke gewicht en niet het papieren gewicht.
Als je auto 1000 weegt en 1300 mag trekken, dan heb je geen E meer nodig.
Als je auto 2000 weegt en 1500 mag trekken, dan heb je geen E meer nodig.
Als je auto 2000 weegt en 2000 mag trekken en je aanhanger niet meer dan 1500 weegt, dan heb je geen E nodig.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijbewijs-b
Sinds januari 2013 geldt het daadwerkelijke gewicht en niet het papieren gewicht.
Als je auto 1000 weegt en 1300 mag trekken, dan heb je geen E meer nodig.
Als je auto 2000 weegt en 1500 mag trekken, dan heb je geen E meer nodig.
Als je auto 2000 weegt en 2000 mag trekken en je aanhanger niet meer dan 1500 weegt, dan heb je geen E nodig.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijbewijs-b
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?
Je hebt gelijk frank76, maar ik schrijf in mijn bericht niets verkeerd. Lees mijn bericht nog maar eens goed. Het is een theoretische absurde combinatie, die met de huidige rijbewijsregels zou mogen met alleen een B. En als je het hele draadje hebt gelezen, zul je zien dat TS al lang weet dat er een BE rijbewijs nodig is bij zijn combi. Het ging ook om een andere kwestie, nl de beperking van het treingewicht waardoor hij nooit boven de 3500 kg zou mogen uitkomen. Alleen is dat (helaas voor TS) geen vrijbrief om de combi met een B-rijbewijs te mogen rijden.frank76 schreef: Neen!
De eisen voor het rijbewijs zijn altijd op basis van de maximaal toegestane massa.
Een lege of volle aanhanger doet niet terzake, maar het gewicht dat de aanhanger MAG wegen.
Deze zin klopt niet, en ook de uitleg die je daarna geeft ook niet.fortissimo schreef:Sinds januari 2013 geldt het daadwerkelijke gewicht en niet het papieren gewicht.
Gewicht auto en trekgewicht hebben namelijk niets met de rijbewijskwestie van doen. In de voorbeelden heb je inderdaad aan een B-rijbewijs voldoende, maar niet om de door jou genoemde reden. En het gaat bij het bepalen van het rijbewijs wel degelijk om papieren gewichten en niet het daadwerkelijk gewicht. Blijft moeilijke materie hè?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
- fortissimo
- Berichten: 1222
- Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21
Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?
Met een rijbewijs B mag u vanaf 19 januari 2013Daphne schreef:Deze zin klopt niet, en ook de uitleg die je daarna geeft ook niet.fortissimo schreef:Sinds januari 2013 geldt het daadwerkelijke gewicht en niet het papieren gewicht.
Gewicht auto en trekgewicht hebben namelijk niets met de rijbewijskwestie van doen. In de voorbeelden heb je inderdaad aan een B-rijbewijs voldoende, maar niet om de door jou genoemde reden. En het gaat bij het bepalen van het rijbewijs wel degelijk om papieren gewichten en niet het daadwerkelijk gewicht. Blijft moeilijke materie hè?
• Een motorrijtuig besturen van maximaal 3500 kg dat geschikt is voor het vervoer van maximaal 8
personen (uzelf niet meegerekend).
• Een aanhangwagen of oplegger tot maximaal 750 kg achter uw auto voorttrekken.
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg. De aanhangwagen of
oplegger mag wel meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto. Uit het kentekenbewijs van de
auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.
(bron: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... er2012.pdf)
Het probleem zit hem denk ik in het feit dat de rijksoverheid niet duidelijk is in haar informatie.
Op de ene plek spreken ze over het totaal gewicht en op de andere plek over toegestane massa.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?
De Maximaal toelaatbare massa is bij B-rijbewijs leidend. Maximaal 3500 kg.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02