schakelkast in caravan
schakelkast in caravan
wie weet hoe de schakelkast (meestal achter de kachel onderin de kast) in een caravan werkt
ik heb namelijk wat problemen met de elekticiteit in mijn caravan
ik heb een vermoeden dat er wat aan de aansluitingen gerommeld is door de vorige eigenaar
het liefst zou ik een schema en aansluitoverzicht hebben om zelf ook te begrijpen hoe het werkt van binnen
ik heb namelijk wat problemen met de elekticiteit in mijn caravan
ik heb een vermoeden dat er wat aan de aansluitingen gerommeld is door de vorige eigenaar
het liefst zou ik een schema en aansluitoverzicht hebben om zelf ook te begrijpen hoe het werkt van binnen
hoi vroem
ja inderdaad
die witte kast waar 220 volt in gaat en waar 12 en 220 volt uit komt
en volgens mij gaat er ook 12 volt van de auto naartoe en schakelt dat uit als de caravan aan de stroompaal aangesloten wordt
de kast die er bij mij in hangt is een MIKO????!!!!!
misschien zegt jou dat wat
mij niks
groetjes
ja inderdaad
die witte kast waar 220 volt in gaat en waar 12 en 220 volt uit komt
en volgens mij gaat er ook 12 volt van de auto naartoe en schakelt dat uit als de caravan aan de stroompaal aangesloten wordt
de kast die er bij mij in hangt is een MIKO????!!!!!
misschien zegt jou dat wat
mij niks
groetjes
Hallo Pietjebat.
Heb je soms zo'n omvormer in je caravan:
Dat is een "zekeringkast" met geintegreerde omvormer.
Is volgens mij een Duits produkt.....
Je zou daar eens kunnen rond "googlen"
Ik ben daar deze link tegengekomen....Daarin beschrijft een zekere Jan-Helmut Peters o.a. over een MIKO MK240/1.
E.e.a. in PDF formaat te lezen
http://www.camptronic.de/Camper_Links/A ... er03_3.pdf
Hopelijk heb je er wat aan
Succes ermee.
Heb je soms zo'n omvormer in je caravan:
Dat is een "zekeringkast" met geintegreerde omvormer.
Is volgens mij een Duits produkt.....
Je zou daar eens kunnen rond "googlen"
Ik ben daar deze link tegengekomen....Daarin beschrijft een zekere Jan-Helmut Peters o.a. over een MIKO MK240/1.
E.e.a. in PDF formaat te lezen
http://www.camptronic.de/Camper_Links/A ... er03_3.pdf
Hopelijk heb je er wat aan
Succes ermee.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke
aan alle hulpverleners van mijn schakelkastje
HET WERKT
er bleek in mijn stekker van de auto maar 1 draad aangesloten te wezen
deze gaf de koelkast 12 volt
nu heb ik de andere ook aangesloten (laadstroom)
en nu werkt alles
ik ben een gelukkig mens
was ik toch al hoor met een wilk als sleurhut
groetjes
HET WERKT
er bleek in mijn stekker van de auto maar 1 draad aangesloten te wezen
deze gaf de koelkast 12 volt
nu heb ik de andere ook aangesloten (laadstroom)
en nu werkt alles
ik ben een gelukkig mens
was ik toch al hoor met een wilk als sleurhut
groetjes
pietjebat schreef:aan alle hulpverleners van mijn schakelkastje
HET WERKT
er bleek in mijn stekker van de auto maar 1 draad aangesloten te wezen
deze gaf de koelkast 12 volt
nu heb ik de andere ook aangesloten (laadstroom)
en nu werkt alles
ik ben een gelukkig mens
was ik toch al hoor met een wilk als sleurhut
groetjes
Mooi om elkaar zo te helpen expression16.gif expression16.gif expression16.gif
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke
Ik heb een vraag, misschien dat jullie mij ook daarmee kunnen helpen.
Wij hebben dezelfde omvormer zekeringhouder dan op de foto in onze knaus.
Ik wil in de caravan een eigen 12 V systeem aanleggen om 1 nacht op een passantenplaats toch stroom te hebben voor lampen en kraan.
Nu ben ik met mijn meter aan het zoeken geweest naar de 12V ingang vanaf de autostekkerdoos aansluiting.
Het gaat om de MIKO-MK 60 omvormer /zekering houder.
De 220 volt aansluitng uiteraard simpel gevonden. De 220 aansluitng van de caravan werken dan ook allemaal. Wanneer ikdan de 12V lampen wil gebruiken werken deze echter niet. Wanneer ik de 220 los haal en de 12v van de auto aansluit, werkt alles weer wel. Dus de kranen en ook de verlichting. Alsook de koelkast merkwaardig genoeg. Ik dacht dat die geschakeld was op de aansluitnig:motor uit, koelkast uit.
Ik kan echter niet vinden/meten waar en hoe de 12 volt binnen komt waardoor lampen etc gaan branden. Opeens staat er dus 12v op een aantal uitgangen. Zonder tekst deze uitgangen.
Na een middagje zoeken en meten ben ik er dus niet uit. Waar moet ik de 12V huishoudaccu op aan sluiten. Natuurlijk weet ik dat dit op de kabel vanaf de stekkerdoos zou kunnen, maar alles bij de schakelkast vond ik mooier en handiger.
Ik hoop dus dat iemand een tip heeft, zie ik iets over het hoofd.
En anders maak ik de HH accu via een contra stekker aan de 13polige stekker van de caravan. Ik heb geen zin allerlei bedradingsdozen open te breken met kans op bescahdigen.
Dit laatste scheelt ook weer het gebruik van de wisselschakelaar.
En heeft de MIKO-MK60 een eigen uitgang om en accu te laden?
Is een standaart omvormer van de knaus 440, 425. En alleen de grotere caravans van Knaus hebben een eigen 12V accu standaart, inclusief lader.
Johan
Wij hebben dezelfde omvormer zekeringhouder dan op de foto in onze knaus.
Ik wil in de caravan een eigen 12 V systeem aanleggen om 1 nacht op een passantenplaats toch stroom te hebben voor lampen en kraan.
Nu ben ik met mijn meter aan het zoeken geweest naar de 12V ingang vanaf de autostekkerdoos aansluiting.
Het gaat om de MIKO-MK 60 omvormer /zekering houder.
De 220 volt aansluitng uiteraard simpel gevonden. De 220 aansluitng van de caravan werken dan ook allemaal. Wanneer ikdan de 12V lampen wil gebruiken werken deze echter niet. Wanneer ik de 220 los haal en de 12v van de auto aansluit, werkt alles weer wel. Dus de kranen en ook de verlichting. Alsook de koelkast merkwaardig genoeg. Ik dacht dat die geschakeld was op de aansluitnig:motor uit, koelkast uit.
Ik kan echter niet vinden/meten waar en hoe de 12 volt binnen komt waardoor lampen etc gaan branden. Opeens staat er dus 12v op een aantal uitgangen. Zonder tekst deze uitgangen.
Na een middagje zoeken en meten ben ik er dus niet uit. Waar moet ik de 12V huishoudaccu op aan sluiten. Natuurlijk weet ik dat dit op de kabel vanaf de stekkerdoos zou kunnen, maar alles bij de schakelkast vond ik mooier en handiger.
Ik hoop dus dat iemand een tip heeft, zie ik iets over het hoofd.
En anders maak ik de HH accu via een contra stekker aan de 13polige stekker van de caravan. Ik heb geen zin allerlei bedradingsdozen open te breken met kans op bescahdigen.
Dit laatste scheelt ook weer het gebruik van de wisselschakelaar.
En heeft de MIKO-MK60 een eigen uitgang om en accu te laden?
Is een standaart omvormer van de knaus 440, 425. En alleen de grotere caravans van Knaus hebben een eigen 12V accu standaart, inclusief lader.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.