Lengte gasslang skottelbraai

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Gebruikersavatar
Jos01
Berichten: 142
Lid geworden op: zo 21 mei 2006 09:26

Lengte gasslang skottelbraai

Bericht door Jos01 » vr 10 mei 2013 18:36

We hebben vandaag een nieuwe skottelbraai gekocht omdat de brander van onze huidige skottelbraai compleet gesmolten was en het plastic van de regelknop en ontsteking ook gesmolten was.( foto volgt) Nu las ik in de gebruiksaanwijzing dat de slang niet langer mag wezen als 150 cm.Ik heb er een slang aanzitten van zo'n 8 meter vanuit mijn disselbak en vroeg me af of dit wat uitmaakt? Er zal wel een reden wezen waarom het niet langer mag zijn als 150cm maar ik wil dan graag de reden weten stom.gif
Gr. Jos
Mitsubishi Outlander 2.0 2WD 2010 met Knaus 450 fu sport 2008

sprite1

Re: Lengte gasslang skottelbraai

Bericht door sprite1 » vr 10 mei 2013 18:54

ik gebruik al jaren 4meter slang, geen problemen......

Gebruikersavatar
Jos01
Berichten: 142
Lid geworden op: zo 21 mei 2006 09:26

Re: Lengte gasslang skottelbraai

Bericht door Jos01 » vr 10 mei 2013 19:01

Ik zie ook niet in waarom dit een probleem zou geven. Maar omdat ik het in de gebruiksaanwijzing las van max. 150cm vroeg ik me af waarom mrgreen.gif scratch.gif
Mitsubishi Outlander 2.0 2WD 2010 met Knaus 450 fu sport 2008

sprite1

Re: Lengte gasslang skottelbraai

Bericht door sprite1 » vr 10 mei 2013 19:08

ik heb liever m'n gasfles iets verder weg van open vuur knipoog.gif mrgreen.gif dan 150cm whistle.gif .............en sinds wanneer lezen wij gebruiksaanwijzingen .............mannen niet zeggen de meeste vrouwen.......... whistle.gif whistle.gif

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Lengte gasslang skottelbraai

Bericht door E.T. » vr 10 mei 2013 19:18

In theorie zal je bij een langere slang het drukverlies groter zijn dan bij een korte slang. In hoe verre het effect echt merkbaar is in de praktijk, zou ik niet durven zeggen.
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Lengte gasslang skottelbraai

Bericht door HansHobby » vr 10 mei 2013 21:08

Bij 1.50 kunnen de de werking nog garanderen door een goede druk. Theoretisch gezien dan.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lengte gasslang skottelbraai

Bericht door Micky » vr 10 mei 2013 21:16

ik heb er zo'n 10 meter gasslang aanzitten (tot aan de koppeling 8 en aan de cadac zelf nog zo'n 2 meter)en gebruik het al weer een jaar met plezier, ik zou me er niet druk om maken thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
mivis
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 1 jul 2012 15:26
Locatie: belgië - Vlaams-brabant

Re: Lengte gasslang skottelbraai

Bericht door mivis » vr 10 mei 2013 21:29

De lengte heeft geen invloed op de druk tenzij er een te groot debiet gevraagd wordt .
Voor tijdelijke opstellingen mag een lengte tot 10 meter en aangezien de skottelbraai geen vaste opstelling kunnen we bij de buren gaan skottelen thumbup.gif


http://www.gasproducten.nl/info/veiligheid.htm
Gasleidingen:
Tussen het Gasartikel en gasfles kan een gasslang of koperen gasleiding gebruikt worden, overeenkomstig NEN 2920. Gasslangen voor butagas en propaangas moeten voldoen aan het bepaalde in de NENEN 1763-1-2:2001.

. De slang mag een lengte hebben van ten hoogste 3 mtr. Een maximale slang-lengte voor een tijdelijke opstelling mag echter 10 meter bedragen. Er zijn daarbij verschillende slangen mogelijk.

. Vervang tijdig de gas toebehoren:
- Oranje slang voor propaan en butaan (richtlijn: na 3 jaar vervangen).

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Lengte gasslang skottelbraai

Bericht door deusjevo » vr 10 mei 2013 22:34

mivis schreef:overeenkomstig NEN 2920.
NEN 2920 is toch ingetrokken in 2004 en NEN 1078 is volgens mij nu van toepassing?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

martinwill

Re: Lengte gasslang skottelbraai

Bericht door martinwill » za 11 mei 2013 07:07

Misschien dat de maximale lengte van 1,50 meter iets te maken heeft met de veiligheid mbt struikelen over de gasslang? Kan me voorstellen dat als er 10 meter gasslang over de grond loopt dat de kans van er achter blijven haken met als gevolg het omgooien van de skottelbraai een stuk groter is

Gebruikersavatar
mivis
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 1 jul 2012 15:26
Locatie: belgië - Vlaams-brabant

Re: Lengte gasslang skottelbraai

Bericht door mivis » za 11 mei 2013 08:22

NEN 2920 is toch ingetrokken in 2004 en NEN 1078 is volgens mij nu van toepassing?
Klopt maar vond dit gewoon op het net. (ze lopen daar blijkbaar nog wat achter :lol: )

martinwill heeft natuurlijk ook een punt daarom gebruik ik en slang van 75 cm

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lengte gasslang skottelbraai

Bericht door Micky » za 11 mei 2013 16:41

martinwill schreef:Misschien dat de maximale lengte van 1,50 meter iets te maken heeft met de veiligheid mbt struikelen over de gasslang? Kan me voorstellen dat als er 10 meter gasslang over de grond loopt dat de kans van er achter blijven haken met als gevolg het omgooien van de skottelbraai een stuk groter is
daar doen een paar haringen wonderen, ze houden de slang mooi plat op de grond en als je al blijft haken, blijft je skottel gewoon staan thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Lengte gasslang skottelbraai

Bericht door deusjevo » za 11 mei 2013 17:21

Zolang je die haringen niet dwars door de gasslang heen slaat wel awhoea.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Lengte gasslang skottelbraai

Bericht door Fred N » za 11 mei 2013 17:39

Ik gebruik altijd afzet lint, rood/wit awhoea.gif

Afbeelding

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Lengte gasslang skottelbraai

Bericht door graaf » vr 19 mei 2017 20:53

Even een praktische vraag....
Ik heb aan mijn nieuwere caravan een gasverzorgingskastje voor het aansluiten van een extern kooktoestel/bbq. De gasslang van ca. 4 meter moest sowieso eind dit jaar vervangen worden, en daarom kocht ik een nieuwe iets langere (6 meter) standaard gasslang bij De Wit in Schijndel.
De oude slang had een redelijke gasdruk op de branders, maar ik constateerde gisteren dat die 2 meter extra misschien teveel van het goede is? Het kooktoestel doet het wel maar de vlam is duidelijk kleiner en waait ook makkelijker uit.
De binnenleidingen zijn allemaal 10 mm, behalve de interne koperleiding naar de gasverzorgingskastje is 8 mm. Alle branders binnen en gaskachel doen het normaal en de gasfles is nieuw.
Zijn er mensen met vergelijklijke ervaringen? Wat is dan een praktische lentgte?
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Lengte gasslang skottelbraai

Bericht door janvijn » vr 19 mei 2017 21:46

Ik ken de tekst uit de NEN norm niet uit m'n hoofd, maar weet wel dat een NEN norm betrekking heeft op het betreffende onderdeel, nl. de slang en niet de knieen van een struikelende gebruiker.
Het enige wat ik me kan voorstellen dat het te maken heeft, met dat de slang een kwetsbaar onderdeel is van de totale installatie. Hoe langer de slang, hoe kwetsbaarder die zal zijn, zeker bij onbedachtzaam gebruik.
Mvg. JanVijn

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Lengte gasslang skottelbraai

Bericht door JPGeetje » za 20 mei 2017 09:11

@Graaf,
Liep die 4m. slang ook via dat gasverzorgingskastje?
Ik heb zo'n kastje niet maar gebruik al jaren een slang van 6m. die ik rechtstreeks met een regelaar op de fles (die dan in de dissel kan blijven staan) aansluit.
Ik sluit daar de CarriChef op aan (1 brander) en die doet het daar prima op.
Maar het is natuurlijk wel zo dat een langere slang meer inwendige weerstand heeft dan een korte.
Als je dan een "zware" gebruiker eraan hangt, kan het zo zijn dat deze niet voldoende gas krijgt aangevoerd. scratch.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Lengte gasslang skottelbraai

Bericht door Paul » za 20 mei 2017 09:53

Ik heb een slang van 10m aan de cadac zitten en een slang van 5 meter aan mijn 4 pits gasstel die aangesloten zitten op mijn buiten gas aansluiting en heb geen last van lagere druk ofzo.
Wellicht een snelkoppeling die niet lekker meer in de koppeling klikt ofzo, zou toch geen problemen moeten opleveren.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lengte gasslang skottelbraai

Bericht door Micky » za 20 mei 2017 10:08

Ik heb er zeker 10 meter aanzitten, werkt probleemloos, wel heb ik een 50mb drukregelaar achter die van 500 zitten


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Lengte gasslang skottelbraai

Bericht door karelV » za 20 mei 2017 10:23

Allemaal wel handig hoor die langere slangen en volgens mij ook niet zo beinvloedbaar wat betreft de druk maar..........het is wel zo dat wanneer je je toestel geregeld afkoppelt met een hele lange slang je wel veel gasverlies hebt. whistle.gif zwaaien.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Lengte gasslang skottelbraai

Bericht door graaf » za 20 mei 2017 11:29

@JPGeetjr,
Ja, de oude slang heb ik verleden jaar ook via dat gasverzorgingskastje gebruikt. Ik vind dat die nieuwe slang veel
slanker "oogt" dan de vorige. Maar dat kan ook door de iets donkerder kleur komen ( misschien wanddikte?)
Kan dat nu niet meten omdat ik alleen de nieuwe bij me heb. Feit is wel dat die nieuwe slang aanzienlijk soepeler is dan de oude.
Ik kan allicht de koppelingen allemaal controleren.
Bijlagen
gasslang (2).JPG
de nieuwe gasslang
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lengte gasslang skottelbraai

Bericht door Ab » za 20 mei 2017 12:00

Ik denk eerder dat het aan de brander zelf ligt Graaf.
Die 2 meter meer mag niks uitmaken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Lengte gasslang skottelbraai

Bericht door JPGeetje » za 20 mei 2017 12:38

RE.gif
Die branders zijn makkelijk te controleren door nogmaals de 4m. slang eraan te hangen.

Het is wel degelijk zo dat het gas meer moeite heeft om door de slang te geraken naarmate deze langer wordt.
Als er geen gas stroomt zal de druk in de slang overal gelijk zijn (Pascal), gaat het gas stromen dan zal aan de uitstroomkant de druk altijd lager moeten zijn dan aan de instroomkant. Anders gaat de zaak niet stromen. scratch.gif
Hoe snel het gas kan gaan stromen hangt af van die inwendige weerstand in de slang. Die weerstand gaat uiteindelijk van de druk (en daarmee het debiet) van het uitstromende gas af.
2 m. meer slang doet niet veel, maar wel iets en ergens komt dan het punt dat er meer gas gevraagd wordt dan er kan worden aangevoerd.
In het geval van Graaf denk ik dat de branders van de BBQ meer vragen dan de langere slang nog levert.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Lengte gasslang skottelbraai

Bericht door Hobby Linka » za 20 mei 2017 13:15

graaf schreef:@JPGeetjr,
Ja, de oude slang heb ik verleden jaar ook via dat gasverzorgingskastje gebruikt. Ik vind dat die nieuwe slang veel
slanker "oogt" dan de vorige. Maar dat kan ook door de iets donkerder kleur komen ( misschien wanddikte?)
Kan dat nu niet meten omdat ik alleen de nieuwe bij me heb. Feit is wel dat die nieuwe slang aanzienlijk soepeler is dan de oude.
Ik kan allicht de koppelingen allemaal controleren.

Is de slang op de foto je nieuwe slang? Daar staat op dat deze voor Q1 2017 vervangen moet worden. weenie.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Seb
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 28 dec 2016 18:24

Re: Lengte gasslang skottelbraai

Bericht door Seb » za 20 mei 2017 19:24

RE.gif Dat is toch de productiedatum? Ik heb kortgeleden ook een nieuwe gasslang gekocht en daar staat ook 1Q2017 op.
Ik heb nu een korte slang (want losse fles en geen buitenaansluiting op de caravan), maar heb in het verleden wel andere apparatuur gebruikt met lange lengtes gasslang en eigenlijk nooit problemen gehad.
Zolang je niet méér afneemt dan de regelaar en slang kunnen leveren (eerdergenoemd debiet) dan is er volgens mij niet gauw een probleem.
Mitsubishi Lancer Wagon 1.6 Intense (2009) - Adria Altea 502DK (2005)

Plaats reactie

Terug naar “Gas”