Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door koos » do 1 nov 2012 12:40

Tijdens mijn vakantie is het spindelblok van één van de uitdraaipoten afgebroken. Gelukkig leverde dit tijden de vakantie niet al te vell ongemakken op. Maar om dit te repareren heb ik de steunpoot onder de caravan vandaag gehaald en heb ik een nieuw spindelblok (of spindelmoer) gekocht. Maar voor zover ik het kan zien kan ik een nieuwe spindelblok alleen maar (de)monteren door de zijkanten van de steun iets naar buiten uit te buigen. Anders kun de de asjes van het blok die in de gaten van de steun zitten nooit uit de steun verwijderen of er weer in monteren. Dat je het blok ook in en uit de spindel moet schroeven spreekt natuurlijk voor zich. Het gaat mij over de (de)montage van de twee asjes aan de zijkanten in de uitzetsteun.

Zijn er mensen die dit kunnen bevestigen? Of zie ik het verkeerd en is er een andere methode om het spindelblok weer gemonteerd te krijgen in de steun.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

herman-hannie

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door herman-hannie » do 1 nov 2012 13:16

ik heb hem ook iets naar buiten gebogen om de spindel te vervangen.

Gebruikersavatar
bert_je
Berichten: 31
Lid geworden op: za 1 sep 2012 21:44
Locatie: woerden

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door bert_je » do 1 nov 2012 22:51

inderdaad steun ver uit buigen zodat blokje er in en uit kan
ik had speciale uittrekker gemaakt om profiel uit te trekken
zodat het blokje eruit kon
het is een rot klusje maar succes thumbup.gif
mazda 323 coupe 1.5(1998)+sterckeman starlet 420 cp(2005)+reich move control

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door WillyL » vr 2 nov 2012 10:35

Zit er achter de voorste ophanging, dus aan de andere kant van de steun waar de moer zit, geen klein palletje?
Indien ja, dan dit er uit kloppen en dan kan de lange schroefdraad naar voor uit de achterste steun getrokken worden.
Dat uitkloppen van het palletje kan ook wel een vervelend werkje. Het terugplaatsen van het palletje is me nooit echt goed gelukt, ik gebruikte er telkens een vijs voor.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

pd0bao40

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door pd0bao40 » vr 2 nov 2012 11:51

En een vijs is dus niet alleen een schroef ? maar ook een bout ? Gr.Jaap

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door WillyL » za 3 nov 2012 10:59

Inderdaad, het is een heel lange bout en de moer is het stukje dat voor en achteruit schuift.
Sorry voor de omwisseling van de woorden. Nabij het kopstuk van de bout zit dat palletje,of heeft dat ook een andere naam?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door koos » zo 4 nov 2012 18:06

De afloop:

Ik heb de kapotte poot onder de caravan vandaan gehaald. Deze zit maar met 2 moertjes vast en is gemakkelijk te verwijderen. Vervolgens ligt er een zeer vieze, vettige poot op de werkbank. De constructie is niet goed te zien door het overvloedige zwart geworden vet waaraan veel straatvuil kleeft. Een schoonmaakbeurt in benzine doet wonderen. Het is duidelijk te zien dat het spindelblok volledig doormidden is gebroken. Het spindelblok zit geborgd met twee boutjes. Nadat deze verwijderd zijn was het kappotte spindel blok gemakkelijk in delen uit de steun te wrikken. Voor het plaatsen van een nieuw spindelblok moet iets meer moeite gedaan worden. Hiertoe heb ik de steun in een stevige bankschroef bevestigd. Hierna het spindelblok schuin - met een as al in het gat - op de steun geplaatst. Vervolgens het spindelblok goed geklemd in een griptang en met een grote oude schroevendraaier het profiel iets naar buiten gebogen. Nu kun je met de griptang het spindelblok in het profiel wringen. Dan valt ook het andere asje in het gat van het profiel en veert het profiel weer terug in zijn uitgangstand. Nu weer het spindelblok borgen met de twee bijgeleverder boutjes en ringen en de steun kan weer gemonteerd worden.

Maar hoe kan nu een spindelblok door midden breken? Eigenlijk heel eenvoudig. Het spindel is braaf elk jaar gesmeerd met vet. In de loop van de tijd is dit vet zeer taai geworden en er kleeft gemakkelijk zand en vuil aan. Als er nu een klein kiezelsteentje tegen de spindel aankomt dan blijft deze vastkleven en werkt zich tussen het schroefdraad van de spindel. Bij het uitdraaien van de poot komt dit kiezelsteentje tussen de spindel en het spindelblok terecht. Hiervoor is geen plaats en het zwakste onderdeel - in dit geval het spindelblok - zal gemakkelijk doormidden breken. De krachten worden daar erg groot.

Ik heb alle vier de poten verwijderd, schoongemaakt en van nieuwe spindelblokken voorzien. Dat dit geen luxe was blijkt wel uit het feit dat een ander spindelblok ook al gebroken was (maar gelukkig nog genoeg draad bevatte zodat ik er niets van gemerkt heb) en een derde spindelblok al schreurtjes bevatte.

Mijn tip; maar de spindels eens schoon en wees spaarzaam met smeren. Maak eerst de spindel schoon en voorzie het schroefdraad vervolgens van weinig vet. Als je dit doet is de kans op afgebroeken spindelblokken erg klein.

De totalle kosten voor deze operatie waren ongeveer €50,-. De vier spindelblokken €45,- en dan nog € 5,- voor een paar litertjes benzine. Ik ben er in alle rust ongeveer drie uurtjes mee bezig geweest.

Doe er uw voordeel mee.......

Gr. Koos
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Gebruikersavatar
bert_je
Berichten: 31
Lid geworden op: za 1 sep 2012 21:44
Locatie: woerden

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door bert_je » zo 4 nov 2012 22:31

goed werk koos thumbup.gif
mazda 323 coupe 1.5(1998)+sterckeman starlet 420 cp(2005)+reich move control

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door Unplugged » ma 4 aug 2014 13:57

Even een oud draadje aan de vergetelheid ontrukken...

Afgelopen week is er bij mij ook een spindelblok gebroken. Ik heb nu de hele uitdraaisteun eraf gehaald en ga vanmiddag even naar een kampeerzaak om een nieuw spindelblok te halen. Een gebroken blok is niet handig maar ik vraag me nu af hoe ik de staat van de andere drie kan controleren, of dat ik preventief ze nu allemaal moet vervangen. Wie heeft hier ervaring mee?

Groet,
Unplugged

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door koos » ma 4 aug 2014 15:45

Controleren lijkt mij heel verstandig (zie mijn verhaal enkele items hierboven). De uitdraaipoten goed schoonmaken en op het oog controleren of de spindelblokken nog gaaf zijn. Als ze onbeschadigd zijn hoef je ze niet te vervangen. Maar als er al scheurtjes (of erger) zichtbaar zijn dan meteen tot vervanging overgaan. Het uitdraaimechanisme eens goed schoonmaken en controleren kan sowieso geen kwaad. En kan je een hoop ellende op camping schelen. :wink:
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door peter s » ma 4 aug 2014 16:25

RE.gif
Heb er enkele tientallen vervangen, zowel op reis met de ACSI groep als veel op de camping waar familie een jaarplaats hadden.
Wat mij opviel was dat het alleen de achterste steunen waren! Heb nooit de voorste los gehad.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door deusjevo » ma 4 aug 2014 18:25

Da's toevallig.
Bij onze knaus uit 1995 gingen er vorige week 2 achter elkaar kapot.
Heb even een potkrikje gekocht en 1 kapotte steun staat nu op een afgedankt caravanopstapje dat ik van een campingbuurman gekregen heb de andere op een blok durox dat ik van de campingbaas geleend heb.
Heb al een afspraak met ralf gemaakt voor het repareren als ik thuiskom.
Ik laat dan gelijk alle 4 de spindelmoeren vervangen voor de zekerheid.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door peter s » ma 4 aug 2014 21:39

Ja en dan verteld die KCK-techneut, Aad heet ie geloof ik, dat dat nooit voorkomt....
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

herman-hannie

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door herman-hannie » ma 4 aug 2014 23:35

@peter s,
de eerste spindelmoer die ik ooit vervangen heb was voor.
die mensen hadden wel de zitgroep voor, zou het daar iets mee te maken hebben?
man in kwestie weegt wel meer dan 120kilo.... whistle.gif whistle.gif

Dennis_
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 24 aug 2012 22:09

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door Dennis_ » ma 4 aug 2014 23:42

Hier vorig jaar ook 1 kapot en preventief alle 4 vervangen.

De spindel blokken die er bij ons op zaten waren van een soort kunststof, dat begon op de ronde scharnierpunten te slijten en af te breken. Vervangen door metalen exemplaren en hopelijk kunnen ze weer 28 jaar mee net zoals de oude.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door deusjevo » di 5 aug 2014 10:16

Bij ons is het 1 voor en 1 achter.
Volgens mij is de andere voor al eens vervangen aan het boutje-moertje te zien maar die doe ik preventief ook maar.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door Unplugged » wo 6 aug 2014 08:58

Voor elkaar gekregen! En bedankt voor de tips. Ik heb wel een extra blok gekocht, maar nog niets van wat (nog) niet kapot is, vervangen.

Groet, Unplugged

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door deusjevo » za 16 aug 2014 17:45

Mijn steunen zijn met dank aan ralf z'n zoon ook weer helemaal toppie!
Alle 4 blokjes vernieuwd dus voorlopig geen omkijken meer naar thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door graaf » zo 17 aug 2014 15:34

L.S.
Volgens mij is de slijtage van de spindelblok te voorkomen of in te perken door ze jaarlijks in te vetten (en een paar keer in en uit te draaien) Ik deed dat nooit. Afgelopen jaar wel gedaan met universeel vet van Bosch (gele doos).

Trouwens, waar kopen jullie die spindelblokjes?. Ik heb namelijk de meest voorkomende kleine onderdelen van de caravan bij me (lampjes, scharniertje, raamboompje, kastslotje, gordijnhaak voor elastiek, het elastiek zelf en nog wat dingen). Ik was een keer bij Coppens in Best waar ze al deze kleine onderdeeltjes los per stuk (en betaalbaar omdat ze niet in zo'n dure blister op een kartonnetje zitten) verkopen. Immers als je op vakantie bent lijkt het me moeilijk die ter plekke de kunnen vinden. Natuurlijk kan je stellen, dat repareer ik thuis wel, maar ik vind het prettig de mogelijkheid te hebben dat direct te kunnen herstellen.

Dan is er ook nog een soort bijgeloof, dat als je vervangende onderdelen bij je hebt, ze nooit stuk gaan! knipoog.gif knipoog.gif knipoog.gif mrgreen.gif mrgreen.gif mrgreen.gif
Maar dan kan ik er altijd nog een mede caravanner mee helpen whistle.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door peter s » zo 17 aug 2014 15:58

Al die blokjes die ik vervangen heb waren van kunststof, vervanging is van metaal (legering)
Denk niet dat bang hoeft te zijn voor de metalen uitvoering maar kopen (bestellen) kun je ze bij een goede caravanzaak.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Mirjam
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 23 jun 2014 20:11

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door Mirjam » ma 18 aug 2014 12:37

En is dat een universele maat of zit daar ook verschil tussen? Hoe weet ik dan of ik de juiste heb? Mijne zijn zo op het oog van kunststof. (althans die ene kapotte, en jawel die zat links voor :wink: !)
Home is where the Kip is... Afbeelding

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door TouranDriver455ts » ma 18 aug 2014 12:53

RE.gif

Er is GEEN universele maat. Het is afhankelijk van de dikte en dus maat van de schroefdraad van de spindelstang. Ik dacht dat er 2 maten in omloop zijn.
Toen ik die van mijn caravan moest vervangen had ik prompt de verkeerde maat meegenomen uit de caravanshop. Kon ze gelukkig zonder problemen omruilen. Het is dus zaak om voor de aanschaf even met een schuifmaat de dikte van de spindelstang op te meten. Meten is weten !
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door graaf » di 19 aug 2014 00:11

@ golfopaburstner455ts @ Mirjam,
RE.gif
Ja,.... ik heb ze gevonden. Er zijn 2 maten , 16 en 20 mm. Je moet de buiten-spoeddraad van de spindel meten. Bij de meeste kleinere caravans is die 16 mm....de grotere jongens hebben 20 mm. O Ja...ze kosten ongeveer 11 euro p/st
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

GuyS

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door GuyS » di 7 jul 2015 17:20

goedemiddag,

ik ben ook toe aan het vervangen van minstens èèn spindelblok aan onze KIP KOMPAKT. DE steun zit nog onder de caravan, toch ben ik al gaan meten. de spindel is 20mm; in het gat voor de borging (maat B) meet ik met de schuifmaat iets meer dan 16mm. weten jullie of ik dan 20/15 of 20/17 moet bestellen?
scratch.gif Guy

Mirjam
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 23 jun 2014 20:11

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door Mirjam » wo 8 jul 2015 13:04

Ik heb de caravanwinkel gewoon 20 mm gevraagd en die pastte prima. Werd makkelijk als je de pin van de bout losmaakt kan het geheel er in een keer af. Is nog geen tien minuten werk. Het schoonmaken van de bout was meer werk. Ik heb het even in wasbenzine laten intrekken en daarna kon het er met een oude afwasborstel zo af.
Voor de zekerheid hebben we nu alle steunen een nieuwe spindelmoer gegeven. En zijn ze allemaal gepoetst. Alles draait weer als een zonnetje te nemen het viel me qua werk heel erg mee. Check vooral je andere steunen ook. Onze oude (plastic) blokken waren allemaal al deels stuk of ernstig versleten.
Home is where the Kip is... Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”