Papieren nodig voor caravan Belgie?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Nele

Papieren nodig voor caravan Belgie?

Bericht door Nele » di 22 mei 2012 12:22

Misschien kan ik hier wat duidelijkheid krijgen...

Wij hebben onze eerste caravan gekocht,een Biod 350 uit 1985, bij een handelaar in België.
Dit is onze eerste caravan, gingen hiervoor altijd met een campingcar-tent, omdat we minder opzet- en afbraakwerk wilden,
kochten we deze kleine, leuke caravan.

Helemaal ideaal was dat we hiermee niet naar de keuring moesten, volgens de handelaar, omdat de caravan minder dan 750 kg weegt.
Nu heb ik op internet info gevonden over regelgeving van caravans, dat het gaat over het maximaal toelaatbaar gewicht.
Dat is dus bij deze caravan hoger dan 750 kg. Ik had het beter wat eerder opgezocht, ik weet het.
Maar omdat we nooit een caravan hadden, zijn we bij een handelaar gegaan, zodat die ons wat meer kon informeren.
We hebben alleen een aankoopfactuur van de caravan, verder niets.

De handelaar blijft beweren dat alles in orde is, zolang we de caravan niet boven de 750kg laden.
Onder de sticker 'B' achteraan, die de handelaar er zelf op kleefde, zit een 'NL' sticker. Moet er dan ook nog iets gebeuren voor de invoering?
We willen natuurlijk in orde zijn voor we op reis vertrekken...
Voor de duidelijkheid, we zijn Belgen : )

hermanVB
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 08:06
Locatie: BE Mechelen
Contacteer:

Re: Papieren nodig voor caravan Belgie?

Bericht door hermanVB » di 22 mei 2012 12:50

Het MTM is het enige wat telt.
Tot MTM 750 kg mag je zonder keuring op de weg en je moet enkel de verzekering van de auto even laten aanpassen.
(is meestal gratis)
Je hangt dan een copy van de nummerplaat van de auto achter de caravan.
Het leeggewicht telt NIET.
+ 750 kg betekent keuring + inschrijving (aparte nummerplaat voor caravan) + autoverzekering aanpassen.

Die handelaar zou dit echt wel moeten weten!!!
Knaus Komfort 325

Nele

Re: Papieren nodig voor caravan Belgie?

Bericht door Nele » di 22 mei 2012 13:31

We zijn gejosd denk ik : (

Hij raadde ons (gisteren aan de telefoon) aan het plaatje waar het MTM op staat eraf te halen.
Hij wou de PVA nog wel voor ons opvragen. Hij vertelde hier nog bij, als je geen PVA hebt, moet je niet naar de keuring, anders wel.
Ben benieuwd... Hopelijk werkt hij mee, anders zal er nog wat negatieve reclame voor deze man volgen.

Heeft iemand een idee wat de kosten van deze hele papierberg gaan zijn? De tijd?
We willen graag 1 augustus vertrekken.

Bedankt voor de snelle reactie

hermanVB
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 08:06
Locatie: BE Mechelen
Contacteer:

Re: Papieren nodig voor caravan Belgie?

Bericht door hermanVB » di 22 mei 2012 13:49

RE.gif
Tja, ik weet niet wat de Belgische wetgeving hierover zegt.
Mijn eertse caravan was een Eriba PAN van 1968.
Leegewicht 490 kg ,MTM 690kg.
Papieren van de caravan had ik niet.
Is ook niet verplicht denk ik?
Het typeplaatje was nog net leesbaar.

Ik kan me voorstellen dat ze je gewoon laten gaan indien je gecontroleerd wordt en je totaalgewichtzit onder de 750kg en er geen bewijzen te vinden zijn van een MTM +750 kg.
Misschien dat eens navragen bij een kennis die bij de politie werkt?
En zeker de caravan eerst eens leeg wegen.
Knaus Komfort 325

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: Papieren nodig voor caravan Belgie?

Bericht door Hobbymachine » di 22 mei 2012 14:54

Nele, ik vrees er een beetje voor !
De raad ik kan geven is inderdaad eventjes afwachten en kijken of de handelaar je een PVG kan bezorgen voor deze caravan met daarop vermelding van alle gegevens (het hier in België gebruikelijke gelijkvormigheidsattest voor oudere voertuigen). Kan hij dat niet dan is er iets mis met het voertuig ! Ofwel illegaal ingevoerd en gebruikt, eventueel een vaste standplaats gehad op een camping, mogelijk zelfs gestolen.
Heb je geen PVG moet je niet denken aan officiële inschrijving want je geraakt niet door de technische keuring.

De enige vorm om deze caravan te gebruiken is zoals de handelaar zegt :"niet meer laden dan maximaal totaalgewicht 750 kg en zo de weg op met achteraan een copy van de nummerplaat van het trekkende voertuig".
Niet mijn advies want bij problemen ben jij de dupe, niet de handelaar want die zal het nooit op papier zetten !

Mijn advies >> terug naar afkomst en zoeken naar een echte <750 !!!
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Papieren nodig voor caravan Belgie?

Bericht door wolf » di 22 mei 2012 15:18

Die verkoper heeft jullie wat wijsgemaakt en daardoor kun je de koop annuleren, als je wil.
Ik ben Belg en heb een Rapido (MTM<750kg).
Ook voor caravans/aanhangers onder de 750kg MOET je in Belgenland een identificatieplaatje hebben (weeral een leugen van die verkoper)
zie hier maar:
http://www.mobilit.fgov.be/data/div/icarean.pdf

Er wordt nogal wat gefoefeld met caravans en motorhomes!
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Bronbeker

Re: Papieren nodig voor caravan Belgie?

Bericht door Bronbeker » wo 23 mei 2012 14:42

Wat een vreemd verhaal. Voor de duidelijkheid. Een handelaar heeft een informatieplicht en moet deskundig zijn. Als koper heb je ook de plicht om te informeren, helaas heb jij net als vele voorgangers dit achteraf gedaan. Niet handig!
De handelaar verteld je onzin. Als je bij belading zorgt dat deze niet boven de 750 kg komt, blijft het een caravan waarvan het TOELAATBARE MAXIMALE GEWICHT boven de 750 kg is. Dus is een registratiekenteken, keuring, enz. verplicht. De handelaar moet dus zorgen voor een kenteken, niet de koper. Als het niet uitdrukkelijk op de factuur is bijgeschreven is het voor de handelaar niet aantoonbaar en\of aannemelijk dat hij jouw als koper (informatieplicht en deskundigheid!) goed heeft geïnformeerd over de rechtsgeldigheid van zijn handelen.
Wanneer je het typeplaatje overschrijft en het maximale gewicht verandert tot 750 kg (gvw) dan heb je inderdaad niks nodig. Maar dit moet je niet willen. Terugbrengen/geld terug'/klaar.
Er zijn genoeg caravans te koop. Marktplaats staat er vol mee.
Meld deze gang van zaken bij een soort Bovag in België (bestaat zoiets in België? ik denk het wel)
Prettige vakantie
m.vr.gr Jan.

Nele

Re: Papieren nodig voor caravan Belgie?

Bericht door Nele » zo 27 mei 2012 22:03

Wat een gedoe...
De verkoper terug opgebeld, hij zou zorgen voor een PVG,de volgende morgen belde hij al
dat ik alle papieren op kon komen halen.
Hij had alle papieren nog gehouden. Waarom doe je dat als je ze verkoopt geef je toch alles mee?
Maar hij was hiermee niet verder gegaan -niet ingeschreven en zo- en wij hadden er echt geen zin meer in.
We hebben ze teruggebracht en daar stemde hij gelukkig met niet al te veel problemen mee in.
Ik heb de wetteksten die ik uitgeprint had daargelaten voor hem : )
We gaan nu een Eriba touring zoeken, deze keer met papieren!

Reentje

Re: Papieren nodig voor caravan Belgie?

Bericht door Reentje » ma 28 mei 2012 00:09

Bronbeker, de wet waaruit jij citeert is wel een nederlandse wet (burgerlijk wetboek deel 7, consumentenkoop). Europees recht geeft de consument ook wat bescherming maar niet zoveel als het BW in Nederland.
Je hebt helemaal gelijk over de informatie en onderzoeksplicht maar wel als dit een koop is die onder Nederlands recht valt.

In België zou dit wel eens heel anders kunnen zijn :wink:

Nele, heel veel succes met het zoeken naar een andere caravan thumbup.gif

LekensMark
Berichten: 1030
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Re: Papieren nodig voor caravan Belgie?

Bericht door LekensMark » ma 28 mei 2012 11:48

Nele,
Je kunt ook ééns je licht opsteken bij een dealer in Nederland, ik vind dat Nederland ivm caravans toch een trapje hoger staat tegenover ons België'landje.
Voor het invoeren naar België moet je heus niet bang zijn!
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: Papieren nodig voor caravan Belgie?

Bericht door Hobbymachine » ma 28 mei 2012 17:00

RE.gif
Marc, ik zou toch voorzichtig zijn bij invoer van een tweedehands zonder dat er een een PVG bij is. In België zijn de invoerders niet zomaar geneigd om voor een gelijkvormigheidsattest te zorgen (als dat type ooit ter goedkeuring werd aangeboden) en dan is een detailkeuring noodzakelijk en soms moeilijk voor de eigenaars. Time and money !
Bij nieuwe caravans met Coc geen probleem !
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Gebruikersavatar
Arragon
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 13 aug 2010 12:47
Locatie: Ik voel me overal thuis

Re: Papieren nodig voor caravan Belgie?

Bericht door Arragon » ma 28 mei 2012 18:04

RE.gif
Ik zou er nog aan toe willen vullen, dat je bij een nieuwe caravan in Nederland, laat ons zeggen dat 1500 Kg, het instapmodel is.
In optie kan je deze laten verzwaren naar 1600 of zelfs 1700 Kg.
In België is dit niet altijd het geval, en is er geen pvg nummer toegekend.
3x een verschillend pvg nummer aanvragen voor voor één type caravan is voor de invoerder is 3 x betalen.
Eenmaal een caravan gevonden toch even contact opnemen met de invoerder in België, met de vraag of er een pvg voor bestaat.
Zonder pvg nummer gaat het inschrijven ook, maar wordt het een langere weg.
Afbeelding
Terug naar de natuur, zeg het asfalt en beton vaarwel.

LekensMark
Berichten: 1030
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Re: Papieren nodig voor caravan Belgie?

Bericht door LekensMark » ma 28 mei 2012 18:28

RE.gif
Mijn Dethleffs is ingevoerd vanuit Nederland, mijn caravan heeft een mtm van 1000kg.
De caravan heeft hier een homologatie moeten ondergaan bij de keuring.
Zie hier mijn verhaal;
viewtopic.php?f=9&t=12248&p=185933&hili ... fs#p185933
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: Papieren nodig voor caravan Belgie?

Bericht door Hobbymachine » ma 28 mei 2012 20:32

Toch nog even dit : wij kochten onze nieuwe Hobby (1350 kg) vorig jaar ook in Nederland, de dealer leverde ons een Coc en bij nadere informatie bleek dat voor keuring en inschrijving bij de DIV in België voldoende te zijn.
Wanneer er echter geen Coc voorhanden is wordt het waarschijnlijk véél moeilijker en dat is zeker het geval bij een occasie. Daar moeten ze hier een PVG (gelijkvormigheidsattest) voor hebben anders dus de lange procedure als beschreven.
Aangezien er nu gezocht wordt naar een ECHTE <750 kg is er geen probleem ... enkel zorgen dat je een factuur/aankoopbewijs hebt en eventjes stoppen bij een douanekantoor met de vraag : wat doe ik er mee.
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Nele

Re: Papieren nodig voor caravan Belgie?

Bericht door Nele » wo 30 mei 2012 22:09

We hebben al een nieuwe gevonden: een eriba familia van 1992
Bij particulieren in Belgie, MTM 750 : )
Duurder dan de biod, maar wel degelijk en onze centen gaan naar betrouwbare vriendelijke mensen, dat is ook fijn om te weten.
Bedankt voor de informatie, het heeft ons zeker geholpen om sterker in onze schoenen te staan bij het terugbrengen van de biod.
Ook al was het dan misschien een Nederlandse wet : )

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”