Schokdempers vervangen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Turbodesk

Schokdempers vervangen

Bericht door Turbodesk » zo 20 mei 2012 16:02

Ik heb een Hobby 495 FUE van 1999. Hieronder zit een Hobby chassis met een Knott as met een maximaal laadvermogen van 1350 kg. Het is een staalgeveerde torsieas.
Van de week heb ik een van de schokdempers losgehaald. Ik vond ze namelijk wel heel erg klein en dun voor zo`n caravan. Ik kon ze heel makkelijk in en uit schuiven.
Het zijn wel degelijk dempers van Knott, maar ze zijn volgens mij kapot.
Nieuw zijn deze vrij prijzig. Bij mijn naburige caravanhandelaar zeiden ze ook dat ze waarschijnlijk defect zijn, ondanks dat er geen lekkage te zien was.
We hebben een Alko schokdemper gepakt en zelfs de blauwe ging vele male zwaarder in en uit.

Nu heb ik bij de Wit, twee nieuwe schokdempers van Alko besteld gisteren. Ik heb de rode besteld. Deze is van 1300 t/m 1800 kg
Nu ben ik aan het twijfelen of dat ze niet te zwaar dempen en dat ik niet beter de blauwe had kunnen nemen.
Het rare is dat op de Alko site de blauwe t/m 1350 kg is en op alle websites t/m 1300 kg staat.

Wat vinden jullie? Zal het veel uitmaken?

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Schokdempers vervangen

Bericht door JanPunne » zo 20 mei 2012 17:01

Wij hadden vorig jaar een afgebroken schokdemper. Vanuit huis konden we zien dat er iets omlaag hing onder de caravan. Het was een rode. We hebben toen maar gelijk ook de andere laten vervangen en nu zitten er blauwe onder. Ik kreeg wel de vraag waarom er rode onder zaten. Vanaf de fabriek dus..Onze caravan weegt maximaal 1100 kg en ik moet zeggen dat hij nu beter weggedrag vertoont dan voorheen met de rode die eigenlijk veel te zwaar waren. Dus in mijn beleving maakt het wel uit.

Turbodesk

Re: Schokdempers vervangen

Bericht door Turbodesk » zo 20 mei 2012 17:55

De keuze van de schokbreker ligt bij jouw caravan wat makkelijker. Deze valt mooi in de gewichtsklasse van de blauwe demper. Ik zit precies op de grens van of het uiterste van de blauwe of het begin van de rode.
Vandaar dat ik de vraag hier voorleg. Ik wil namelijk niet dat de caravan gaat stuiteren. Maar ook niet dat de demper te licht is.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Turbodesk

Re: Schokdempers vervangen

Bericht door Turbodesk » zo 20 mei 2012 19:16

Ben wat aan het zoeken en lezen op de duitse forums en kwam een artikel tegen waar iemand ongeveer hetzelfde had en heeft toen naar Alko gemaild en kreeg onderstaand antwoord terug.

Re: AL-KO Octagon Stoßdämpfer einbauen/wechseln!
Hier noch der Nachschlag von AL-KO. :

Sehr geehrter Herr David,

vielen Dank für Ihr Interesse an unseren Fahrzeugteilen.

Da Ihr Wohnwagen ein zul. Gesamtgewicht von 1360 kg hat, sollten die roten Octagon Stoßdämpfer (bis 1800 kg) verbaut sein.
Die blauen Stoßdämpfer sind nur bis 1300kg zugelassen.

Bitte sprechen Sie Ihren Wohnwagenhändler darauf an!

Bei weiteren Fragen stehen wir Ihnen gerne zur Verfügung.

Wir wünschen Ihnen gute Fahrt!

Freundliche Grüße aus Kötz


Mijn caravan mag 1350 kg wegen, de blauwe zijn dus niet eens toegestaan. Heb ik dus toch de goede keus gemaakt met de rode.

Turbodesk

Re: Schokdempers vervangen

Bericht door Turbodesk » zo 20 mei 2012 21:11

Om het verhaal maar even compleet te maken. Alko schokdempers passen niet op een Hobby chassis met een Knott as.
Ze zijn te dik en de lengte is niet lang genoeg.

Na veel gelezen te hebben op het duitse caravan forum ben ik op de juiste dempers gestuit voor een mooie prijs.
http://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de ... er/a-1731/

Die rode Alko dempers heb ik geannuleerd.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Schokdempers vervangen

Bericht door JanPunne » zo 20 mei 2012 22:12

Wij hebben dan ook geen Alko. BPW is het merk. In dat licht is de keuze ook duidelijk.

Turbodesk

Re: Schokdempers vervangen

Bericht door Turbodesk » ma 21 mei 2012 19:18

Het is bij Hobby vaak lastig om te bepalen wat je nodig hebt. Er zijn in de loop der jaren zo veel merken door elkaar heen gebruikt.

Je kan een chassis van Peitz, BPW, Alko, maar ook van Hobby zelf hebben. Dan heb je ook dat er verschillende merken assen onder het Hobby chassis kunnen zitten.
Bij mij bijvoorbeeld van Knott, maar dit kan ook een ander merk zijn. En je kan een rubbergeveerde of staalgeveerde as hebben.

Het is dan vervelend dat je geen standaard schokbrekers kunt monteren maar op zoek moet naar schokbrekers met een bepaalde dikte en lengtemaat.

Tuurlijk zal je dat via je Hobby dealer kunnen krijgen. Dan betaal ik ipv 32 euro de hoofdprijs van meer dan 100 euro per demper.

Willie

Re: Schokdempers vervangen

Bericht door Willie » di 22 mei 2012 22:22

Bij een Hobby caravan is er nooit een Alko-as gemonteerd en ook geen rubbergeveerde assen.
Bij de assen van de laatste jaren met Knott worden er ook schokbrekers gebruikt die een andere slag hebben dan voorheen.
Dit omdat de schokbrekers naar achteren gericht staan ipv naar voren gericht zoals gebruikelijk bij de caravans.

G.

frank76
Berichten: 298
Lid geworden op: wo 5 okt 2011 19:40
Locatie: Kapelle

Re: Schokdempers vervangen

Bericht door frank76 » vr 2 mei 2014 10:25

Ook in dit topic maar even de vraag.
Ik heb een Hobby 540 met Knott 37116 schokbrekers die ik graag wil vervangen.
De Alko's lijken me veel te dik, zoek dus wel de Knott, maar kan ze nergens vinden.
Iemand tips voor de juiste?
Zoveel mensen, zoveel meningen!

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”