GPS Traceren

Systemen en aanverwante zaken.
Plaats reactie
TOCODI
Berichten: 167
Lid geworden op: wo 30 sep 2009 15:17
Locatie: B 3530 Houthalen-Helchteren

GPS Traceren

Bericht door TOCODI » di 20 mar 2012 07:41

Is het in feite mogelijk om één bepaald gps toestel te traceren ? Ik wil dus zeggen ,kan je bijvoorbeeld een gestolen gps toestel op de één of andere manier terugvinden.
Een gsm toestel kan je ,dacht ik toch , laten blokeren. Kun je dit eventueel ook doen met een gps toestel en wat heb je hiervoor nodig ? Kan je dus in feite omgekeerd via de één of andere manier via de satelieten het gps toestel lokaliseren in plaats dat het gps toestel de satelieten zoekt ?
"Ver" moet niet, als het maar "weg" is !!!!!!!!!!!!

mr-leo

Re: GPS Traceren

Bericht door mr-leo » di 20 mar 2012 08:40

Nee dat kan niet, de GPS satellieten doen niets meer dan een radiosignaal verzenden dat wordt opgevangen door de ontvanger in je navigatiesysteem. De GPS satellieten kunnen niets ontvangen.

Dit is ook niet wat een smartphone gsm doet bij het lokaliseren. Via GPS wordt op de normale manier de locatie bepaald en de coördinaten wordt dan via mobiel internet (3G) verzonden. Ik ben nog geen navigatiesysteem tegen gekomen met mobiel internet én een ingebouwde traceer functie. De blokkeer functie die je beschrijft werkt ook via mobiel internet, als de "dief" de simkaart eruit haalt werkt het blokkeren en lokaliseren niet.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: GPS Traceren

Bericht door p_vingerhoets » di 20 mar 2012 08:40

Als je een navigatieapparaat bedoeld dan denk ik niet dat dat gaat lukken , omdat deze apparaten alleen maar een gps signaal kunnen ontvangen en niets verzenden er zit geen zender ingebouwd. Een paar uitzondering daargelaten bv een tt met live service heeft een ingebouwde simkaart dus die kan zijn positie wel doorgeven hier werkt namelijk ook de verkeersinformatie op die dezelfe tt maakt.
Een navigatie die aan een telefoon gekoppeld is/wordt zou dit ook kunnen.

Als ik iets fout zeg mag eenieder me verbeteren

Groeten
Paul
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

mr-leo

Re: GPS Traceren

Bericht door mr-leo » di 20 mar 2012 08:43

Je hebt gelijk Paul wat betreft de tomtom live dienst, alleen zendt die je locatie anoniem door. Je kunt je gestolen navigatiesysteem er niet meer terug vinden.

TOCODI
Berichten: 167
Lid geworden op: wo 30 sep 2009 15:17
Locatie: B 3530 Houthalen-Helchteren

Re: GPS Traceren

Bericht door TOCODI » di 20 mar 2012 12:23

Dat is duidelijk , dus weg is weg ! boos.gif boos.gif
Nota aan de snoodaard die mijn gps pikte en mijn autoruit aan diggelen sloeg :( : Hoop dat je een rotvakantie beleeft en dat mijn gps je langs de meest vervelende weggetjes stuurt en moest je eventueel een caravan bezitten hoop ik van harte dat deze bij de eerste bocht van de haak gaat en in duizend stukjes tegen een paal belandt. awhoea.gif
Sorry dat moest er eventjes uit !!!!!!!! mrgreen.gif mrgreen.gif
"Ver" moet niet, als het maar "weg" is !!!!!!!!!!!!

Rijk

Re: GPS Traceren

Bericht door Rijk » di 20 mar 2012 12:42

RE.gif
Ik weet niet onder welke steen je de laatste jaren hebt gezeten, maar zelfs een kringetje op de voorruit kan aanleiding zijn om je ruit in te slaan en te kijken of het systeem niet ergens onder een stoel ligt of zo. schrik.gif

Je moet dus gewoon zorgen dat niemand kan zien dat je zo'n ding hebt. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: GPS Traceren

Bericht door JPGeetje » di 20 mar 2012 13:09

RE.gif
Sterker, laat nooit iets van enige waarde in de auto achter.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: GPS Traceren

Bericht door p_vingerhoets » di 20 mar 2012 13:49

RE.gif
Mmm, zou dat het probleem zijn ik laat elke keer mijn vrouw achter in de auto , maar als ik terug kom zit ze er nog steeds terwijl de auto dan niet op slot staat zelfs de auto blijft er staan. schrik.gif schrik.gif :oops: whistle.gif
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

pd0bao

Re: GPS Traceren

Bericht door pd0bao » di 20 mar 2012 14:35

Helaas Tom is een gsm, althans in NL , niet echt te blokkeren. Wel het persoonlijk abo-nr dus 06-maar niet op het enige echte nr het imei het unieke dat bij dat apparaat hoort.
Daaraan kunnen wel gericht SMS berichten gestuurd worden oa de politie A,dam-Amstelland zond in het verleden bombardementen aan die apparaten met : dit apparaat is gestolen maar dat wisten de ontvangers ongetwijfeld al ! Beter zou zijn zo een nr voorgoed onbereikbaar te maken en dat wereldwijd maar kennelijk moeten dieven ook beschermd worden ? Technisch is het zeer wel mogelijk om blokkades op imei nrs te leggen maar het gebeurt om mij duistere reden NIET.Moest ik ook even kwijt,gr. Jaap.

mr-leo

Re: GPS Traceren

Bericht door mr-leo » di 20 mar 2012 15:06

Het ging om een GPS, niet om een GSM :)

pd0bao

Re: GPS Traceren

Bericht door pd0bao » di 20 mar 2012 15:25

Meester Leo het was en is me, de jure et de facto, bekend, desculpe Jaap

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: GPS Traceren

Bericht door Micky » di 20 mar 2012 15:43

pd0bao schreef:Helaas Tom is een gsm, althans in NL , niet echt te blokkeren. Wel het persoonlijk abo-nr dus 06-maar niet op het enige echte nr het imei het unieke dat bij dat apparaat hoort.
Daaraan kunnen wel gericht SMS berichten gestuurd worden oa de politie A,dam-Amstelland zond in het verleden bombardementen aan die apparaten met : dit apparaat is gestolen maar dat wisten de ontvangers ongetwijfeld al ! Beter zou zijn zo een nr voorgoed onbereikbaar te maken en dat wereldwijd maar kennelijk moeten dieven ook beschermd worden ? Technisch is het zeer wel mogelijk om blokkades op imei nrs te leggen maar het gebeurt om mij duistere reden NIET.Moest ik ook even kwijt,gr. Jaap.
ik kan mijn iphone of mijn ipad op afstand blokkeren via Icloud (en uiteraard ook lokaliseren), ook kan ik er een boodschap op zetten die dan gelezen kan worden door de persoon die hem heeft.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

pd0bao

Re: GPS Traceren

Bericht door pd0bao » di 20 mar 2012 16:09

Maar Micky als de nieuwe "vinder" een sim kaart heeft geplaatst kun je jouw apparaat dan nog bereiken ? En zo ja onder welk nr,het -onveranderlijk- imei nr of jouw abo-nr ?
De gestolen GSM kan nog wel bereikt worden op z,n imei nr maar slechts door officiele instanties en niet meer door de bezitter ter goede trouw. De nieuwe eigenaar kan door slechts een nieuwe sim kaart te plaatsen weer gewoon bellen en dat vind ik een kwalijke zaak. Jaap.

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: GPS Traceren

Bericht door Hobbymachine » di 20 mar 2012 17:13

Sommige GSM's kan je dus ook blokkeren wanneer de sim-kaart gewisseld wordt of vanop afstand met een code MAAR dan koppellen ze hem gewoon aan de PC en wordt er een hack-versie van gemaakt. Het is dan terug een un-locked !
Vooral bij android-smartphones is dat héél gemakkelijk.
Blokkeren op EMEI-code zou inderdaad het meest efficient zijn !

Een GPS is inderdaad enkel een ontvanger zonder sim-kaart.
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: GPS Traceren

Bericht door Leentje » di 20 mar 2012 18:27

Rijk schreef:RE.gif
Ik weet niet onder welke steen je de laatste jaren hebt gezeten, maar zelfs een kringetje op de voorruit kan aanleiding zijn om je ruit in te slaan en te kijken of het systeem niet ergens onder een stoel ligt of zo. schrik.gif

Je moet dus gewoon zorgen dat niemand kan zien dat je zo'n ding hebt. mrgreen.gif
Wil jij zeggen dat je dan standaard je raam schoonmaakt wanneer je ergens parkeert en de nap verwijdert?
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: GPS Traceren

Bericht door Micky » di 20 mar 2012 19:49

pd0bao schreef:Maar Micky als de nieuwe "vinder" een sim kaart heeft geplaatst kun je jouw apparaat dan nog bereiken ? En zo ja onder welk nr,het -onveranderlijk- imei nr of jouw abo-nr ?
De gestolen GSM kan nog wel bereikt worden op z,n imei nr maar slechts door officiele instanties en niet meer door de bezitter ter goede trouw. De nieuwe eigenaar kan door slechts een nieuwe sim kaart te plaatsen weer gewoon bellen en dat vind ik een kwalijke zaak. Jaap.
nee, maar ik ben er doorgaans binnen enkele minuten achter dat mijn telefoon verdwenen is, de dief moet dan dus het pinnetje van een iphone mee hebben om de sim te verwijderen en ook nog een micro sim bij zich hebben, vervolgens is hij er al achter dat zijn sim niet gaat werken omdat de telefoon geen andere sim toestaat en gelocked is. doorgaans is het zo dat dieven vollop gaan bellen met de gestolen telefoon op kosten van de "vorige" eigenaar, totdat deze afgesloten wordt door de provider dan heb je dus wel tijd om te traceren. maar het gaat mij meer om als je hem kwijt bent, mijn telefoon is een keer uit mijn zak gegleden in de auto tussen de stoel, heeft een halve dag geduurt voordat ik hem terug had, nu met 1 druk op de knop weet je dat ie in de auto ligt thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

pd0bao40

Re: GPS Traceren

Bericht door pd0bao40 » vr 12 okt 2012 15:16

Juist vandaag vr.12 oktober 2012 bericht op teletekst miv volgend jaar, 2013 .wordt een gestolen GSM geblokkeerd op het enig juiste nummer, het IMEI dat onveranderlijk bij dat toestel hoort. Bestaande uit,minstens 15 cijfers.Eindelijk. Jaap.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: GPS Traceren

Bericht door PMT » zo 14 okt 2012 11:37

het lastige is vaak dat mensen hun imei nr niet noteren en dus bij aangifte dit niet weten te melden, dus valt er niets te blokkeren. Als je een toestel met abbo koopt is het vaak makkelijker, omdat telnr en imei samen op het contract en vaak ook nog op de verpakking staan. Met een los toestel en prepaid worden er geen gegevens genoteerd dus zal jezelf ergens je imei moeten noteren. (evt. sticker van het doosje afhalen en samen met kassabon bij je admi bewaren). Als je je Imei nr niet meer weet is dit als je het toestel nog in bezit hebt simpel op te vragen met *#06# op je toestel in te toetsen.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: GPS Traceren

Bericht door Micky » zo 14 okt 2012 12:42

op de doos van elk toestel staat het imei nummer, dit nummer is doorgaans ook bekend bij de provider tenzij je het toestel los ergens anders aangeschaft hebt, als je er zelf gewoon voor zorgt dat je deze informatie veilig hebt is er niets aan de hand

Grappig is te zien dat er in de afgelopen weken/paar maand diverse Apple producten (iphone en ipad) terug zijn gevonden dankzij gps en dr tracking software, waarbij zelfs die dieven opgepakt zijn.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”