bourgeois
bourgeois
hi heeft iemand zo een caravan?
ik wel van vanmorgen denk dat dit een belgische caravan is en dat de maker uit oostende komt?
ze is volledig uit alu en heeft een raar remsysteem geen oplooprem maar gaat samen met de hoofdrempomp van de wagen
graag had ik meer info gehad over het remsysteem! dank!
ik wel van vanmorgen denk dat dit een belgische caravan is en dat de maker uit oostende komt?
ze is volledig uit alu en heeft een raar remsysteem geen oplooprem maar gaat samen met de hoofdrempomp van de wagen
graag had ik meer info gehad over het remsysteem! dank!
Hallo moony-mvr. Welkom !!
Nu ben ik niet meer alleen op dit forum :D
De Bourgeois is inderdaad van Belgische makelij en gebouwd in Oostende.
De originele reminrichting is/was gewoon het beste van het beste : je combinatie remt met 6 wielen tegelijk ! Alleen : je mag die verbouwingen aan je wagen enkel doen als die dateert van ergens in de jaren zestig. Met een recentere wagen (zonder ABS) kan je proberen toelating/keuring te vragen in Brussel... Heb je een wagen met ABS : mag niet/kan niet (technisch/veiligheid).
Eenvoudigweg komt het er op neer dat van de remleiding van je wagen, een"aftakking" wordt gemaakt die (met een "flexibel") wordt aangesloten op de "flexibel" van je caravan. (Vermoedelijk zijn de remleidingen nog aanwezig op je Bourgeois ?) De beide koppelstukken (auto-caravan) werden vroeger gefabriceerd : heb nog zoiets in zijn verpakking gezien : ergens uit de jaren zestig...
Begin jaren tachtig heeft een firma in Vlaanderen een kleine oplage gemaakt van het volgende systeem : de remleidingen van de caravan werden nog altijd behouden, maar nu aangestuurd door een demper van een oplooprem.
Bij mijn Bourgeois heb ik een gewone oplooprem laten plaatsen. Nieuwe tamboers en ook nieuwe assen. Dus zo beperkt mogelijke veranderingen laten uitvoeren. Schokdempers heb ik laten zitten.
Meer info kan je verkrijgen bij een aantal leden van de BOCC (BelgianOldtimerCaravanClub) : een aantal van hen hebben ook een Bourgeois (of gehad) en bijna volledig uiteen gehaald (en terug ineen uiteraard).
Ben ik ietwat duidelijk geweest met mijn uitleg
Welk model en type heb je ? Waar stond die te koop ? Enne ...hoeveel heb je betaald ?
Enkele links : www.bocc.be
www.oldiecaravan.de en dan "hersteller A - Z"
Nu ben ik niet meer alleen op dit forum :D
De Bourgeois is inderdaad van Belgische makelij en gebouwd in Oostende.
De originele reminrichting is/was gewoon het beste van het beste : je combinatie remt met 6 wielen tegelijk ! Alleen : je mag die verbouwingen aan je wagen enkel doen als die dateert van ergens in de jaren zestig. Met een recentere wagen (zonder ABS) kan je proberen toelating/keuring te vragen in Brussel... Heb je een wagen met ABS : mag niet/kan niet (technisch/veiligheid).
Eenvoudigweg komt het er op neer dat van de remleiding van je wagen, een"aftakking" wordt gemaakt die (met een "flexibel") wordt aangesloten op de "flexibel" van je caravan. (Vermoedelijk zijn de remleidingen nog aanwezig op je Bourgeois ?) De beide koppelstukken (auto-caravan) werden vroeger gefabriceerd : heb nog zoiets in zijn verpakking gezien : ergens uit de jaren zestig...
Begin jaren tachtig heeft een firma in Vlaanderen een kleine oplage gemaakt van het volgende systeem : de remleidingen van de caravan werden nog altijd behouden, maar nu aangestuurd door een demper van een oplooprem.
Bij mijn Bourgeois heb ik een gewone oplooprem laten plaatsen. Nieuwe tamboers en ook nieuwe assen. Dus zo beperkt mogelijke veranderingen laten uitvoeren. Schokdempers heb ik laten zitten.
Meer info kan je verkrijgen bij een aantal leden van de BOCC (BelgianOldtimerCaravanClub) : een aantal van hen hebben ook een Bourgeois (of gehad) en bijna volledig uiteen gehaald (en terug ineen uiteraard).
Ben ik ietwat duidelijk geweest met mijn uitleg
Welk model en type heb je ? Waar stond die te koop ? Enne ...hoeveel heb je betaald ?
Enkele links : www.bocc.be
www.oldiecaravan.de en dan "hersteller A - Z"
Thank you Trina :!: 8)
Mocht je interesse hebben in oude caravans (nostalgie ! nostalgie !), dan moet je eens naar zo'n treffen van een "oude caravanclub" gaan / langswandelen. Altijd op een camping te doen en daar kan je toch gewoon binnenwandelen? En dus rondneuzen.
Het internationaal treffen gaat dit jaar in Zwitserland door, maar elke club doet wel een aantal activiteiten in hun eigen land. Het is voldoende even hun agenda te bekijken op hun website en je weet meteen of ze in de buurt zijn. De Belgische club doet soms ook een "opendeurdag" tijdens zo'n treffen : mag je zelfs binnen in de oldtimer en dan ga je helemaal uit de bol :D Maar verwacht geen luxe, de meesten zijn echt "basic". Maar o zo koddig :P
In 2007 is het Internationaal treffen in Nederland van 17 tot en met 20 mei in Slagharen (Overijssel-Drente).
kc
Mocht je interesse hebben in oude caravans (nostalgie ! nostalgie !), dan moet je eens naar zo'n treffen van een "oude caravanclub" gaan / langswandelen. Altijd op een camping te doen en daar kan je toch gewoon binnenwandelen? En dus rondneuzen.
Het internationaal treffen gaat dit jaar in Zwitserland door, maar elke club doet wel een aantal activiteiten in hun eigen land. Het is voldoende even hun agenda te bekijken op hun website en je weet meteen of ze in de buurt zijn. De Belgische club doet soms ook een "opendeurdag" tijdens zo'n treffen : mag je zelfs binnen in de oldtimer en dan ga je helemaal uit de bol :D Maar verwacht geen luxe, de meesten zijn echt "basic". Maar o zo koddig :P
In 2007 is het Internationaal treffen in Nederland van 17 tot en met 20 mei in Slagharen (Overijssel-Drente).
kc
Laatst gewijzigd door kc op ma 10 jul 2006 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
vroeg kooitonHebben jullie hier ook foto's van
Heu, ik heb nog altijd geen digitale camera, inscannen van een gewone foto heb ik nog niet gedaan (weet niet of het kwaliteitsvol is). En het systeem van "uploaden" en op andere site parkeren en dan naar hier "downloaden" (ofzoiets) : daar snap ik de b..len van.
Dus enkele links ?
www.bocc.be
www.lnqs.com/oldtimercaravans
www.oldtimercaravanclub.nl
www.oldiecaravan.de
(terug komen naar dit forum, hé :!: )
kc
hi heb net telefoontje gekregen ! ik heb net het zelfde type gekregen van een kennis! deze is wel in heel slechte staat maar het raampje dat stuk is bij staat daar og wel in perfecte staat in!
nu nog een vraagje de rubbers en dergellijke waar kank die vinden?
en het bocc heeft deze site ook een forum waar we vragen kunnen stellen?
nu nog een vraagje de rubbers en dergellijke waar kank die vinden?
en het bocc heeft deze site ook een forum waar we vragen kunnen stellen?
Nee, de BOCC heeft geen forum. (Misschien teveel werk aan de caravans ? Of teveel op reis ? :D )
Voor "raamrubbers" heb ik enkele adressen voor als het bij mijn caravan ooit nodig is. Maar bij die adressen ben ik nog nooit langs geweest, dus geen idee of ze daar uberhaupt de correcte rubbers hebben. Andere mogelijkheid is één van de personen contacteren die ik in je PB heb gestuurd.
Als ik het goed begrijp, ben je nu 2 Bourgeois rijk ? Wow ! 8)
kc
Voor "raamrubbers" heb ik enkele adressen voor als het bij mijn caravan ooit nodig is. Maar bij die adressen ben ik nog nooit langs geweest, dus geen idee of ze daar uberhaupt de correcte rubbers hebben. Andere mogelijkheid is één van de personen contacteren die ik in je PB heb gestuurd.
Als ik het goed begrijp, ben je nu 2 Bourgeois rijk ? Wow ! 8)
kc
Tja, niet iedereen is zo "gek" om met een oude caravan rond te sjokken. Geef toe : de luxe van een moderne caravan staat toch in schril contrast met de "basic" van een oude caravan ?
Het verwondert mij niet dat sommige merken/modellen echt ondervertegenwoordigt zijn : Sprite is Engels, dus ginder zal je er wel meer aantreffen. Constructam is Belgisch, dus nog heel veel in België (en Nederland). Idem met Kip en Biod in Nederland. Gelijkaardig voor Duitsland, Denemarken, Zweden (SMV !), etc.
Misschien kan je eens kijken bij de engelse clubs : http://www.period-classic-caravan-club.co.uk/ en http://www.hcclub.co.uk/.
En er staan toch enkele foto's van Sprite op http://www.lnqs.com/oldtimercaravans/ ?
Wel speciaal zo'n Sprite met zo'n golvend dak.
In de BOCC is op het ogenblik maar 1 engelse caravan : een Avondale met (typisch engels, vind ik) die drie vensters vooraan.
kc
Het verwondert mij niet dat sommige merken/modellen echt ondervertegenwoordigt zijn : Sprite is Engels, dus ginder zal je er wel meer aantreffen. Constructam is Belgisch, dus nog heel veel in België (en Nederland). Idem met Kip en Biod in Nederland. Gelijkaardig voor Duitsland, Denemarken, Zweden (SMV !), etc.
Misschien kan je eens kijken bij de engelse clubs : http://www.period-classic-caravan-club.co.uk/ en http://www.hcclub.co.uk/.
En er staan toch enkele foto's van Sprite op http://www.lnqs.com/oldtimercaravans/ ?
Wel speciaal zo'n Sprite met zo'n golvend dak.
In de BOCC is op het ogenblik maar 1 engelse caravan : een Avondale met (typisch engels, vind ik) die drie vensters vooraan.
kc
Bourgeois
ik ben absoluut gecharmeerd van deze caravannetjes die een mooie vorm koppelen aan hoogwaardige techniek. Maar er is zo weinig informatie over het merk Bourgeois...wanneer produceerden ze (61-69??), hoeveel stuks, welke types, kleuren inrichting, techniek...
Heeft er iemand enige bijkomende info?
dank je
Walther
Heeft er iemand enige bijkomende info?
dank je
Walther
Gemaakt van 1960 tot 1975 of '76.Heeft er iemand enige bijkomende info?
De B36 (opbouwlengte van 360 cm) was in 6 verschillende indelingen verkrijgbaar (waarbij 2 carrosserievarianten werden gebruikt).
De Zéphyr met in totaal 3 zijramen had je in 1 of 2 dinette uitvoering, met de keuken aan de linkerkant. De 2 dinette heeft dus een grote tafel én een kleine tafel. De 1 dinette heeft een "sofa" / bed op de plaats van de kleine dinette.
De Familia met in totaal 2 (langere) zijramen had je ook in 1 of 2 dinette uitvoering, met de keuken aan de rechterkant (direkt naast de deur). Het bed is aan de linkerkant langer dan rechts, zodat daar nog een kind zou kunnen slapen...
De Prima Donna, met ook 2 langere zijramen, heeft een kopkeuken. De Prima Donna-T heeft ook nog een toilet naast de keukenblok gekregen.
De B43 (opbouwlengte 430 cm) had je in de Nomade en de Amazone uitvoering. Indeling : grotere tafel tov de B36, zodat je het bed als langsslaper kan gebruiken. (Bij de B36 is het eigenlijk een dwarsslaper)
Verder weet ik (zo uit het hoofd) weinig af van de verschillen tussen de 2 types B43.
De B50 (opbouwlengte 500 cm) is het "neusje van de zalm". Werd aangeboden onder de naam Pullmann. Onlangs de kans gehad er één van binnen te zien : 8) wow ! Het bed is een kingsize bed, de tweede dinette aan de inkomdeur is zo groot als de grote tafel van een B36 !
Toilet (PortaPotti) aanwezig met lavabo. Keukenblok is groter dan bij de B36 : je hebt èn plaats voor het gasvuur èn plaats voor afdruiprek voor de afwas. (bij de B36 moet je kiezen : gasvuur weg = afdruipplaats naast pompsteen).
Het aantal gebouwde stuks van alle Bourgeois samen : : , maar de firma wou er nooit meer dan 100 per jaar bouwen. Van de B50 zouden er een 30 stuks zijn gemaakt.
Originele kleuren : alleen maar Colonial White.
De volledige opbouw van een Bourgeois is gemaakt van geperst aluminium, onderstel van staal.
Het (originele) remsysteem maakt gebruik van remvloeistof. Door middel van een koppelingsstuk caravan / auto en een tussenstuk op de remleiding van de auto, remt de combinatie met zes wielen tegelijkertijd. Mag alleen op oudere auto's (jaren '60), of toelating vragen aan Brussel (modernere auto's), of verboden (ABS). In de jaren '70 is er een firma geweest die een aanpassing heeft gemaakt, zodat die aftakking van de auto niet meer nodig was. Een combinatie van oploopremsysteem die de remvloeistof van de caravan samendrukt.
Ophanging : twee onafhankelijk van elkaar afgeveerde assen met schokdemper.
kc
Ja, Hydrakup ATE genaamd.is bij ieder type gebruik gemaakt van dit remsysteem?
De B36 heeft een MTM van 750 kg, de B50 van 1000 kg. De B43 ergens tussenin :) Ik ben niet zeker, maar dacht zo'n 850 kg (heb geen (copie van een) folder daarvan).de B43, wat is de maximaal toegelaten massa? moet deze naar de keuring of ni?
Dus keuring verplicht. Dat de B43 naar de keuring moet, weet ik zeker. Er is er één bij de BOCC (die iedere keer grandioos slaagt )
:hoe kan ik dit aanpassen naar een modernere auto? wat raad je me aan?
Zoals ergens hierboven geschreven :
Mogelijkheden :(aftakking van het remsysteem van de auto) Mag alleen op oudere auto's (jaren '60), of toelating vragen aan Brussel (modernere auto's), of verboden (ABS). In de jaren '70 is er een firma geweest die een aanpassing heeft gemaakt, zodat die aftakking van de auto niet meer nodig was. Een combinatie van oploopremsysteem die de remvloeistof van de caravan samendrukt.
1) Toelating vragen in Brussel :
2) ABS : nee, mag echt niet.
3) Hopelijk voor jou staat er al zo'n systeem op uit de jaren '70. Doe alle moeite om het terug in orde te krijgen. Kostte inderdaad (Patje) stukken van mensen. Wordt niet meer gemaakt.
Akkoord, in de BOCC is er nog altijd het idee dat "er wel iemand ergens in Waregem dat heeft gemaakt toentertijd, maar we weten niet meer of het nog zo is, en die werkt niet meer bij die firma, en die firma doet nu iets anders" etc etc.
Ik ben in ieder geval niet op zoek gegaan naar die persoon of firma.
(net zoals het verhaal van de mallen van de ramen... :) )
Dat systeem is een extra demper die zowat naast of op de koppeling is geplaatst. Lekker dik en groot, lijkt een zware constructie.
4) De tamboers en de twee asjes vervangen door nieuwe en een oploopremsysteem van maken (ipv hydraulisch).
Heb ik laten doen bij mijn B36 bij een firma in Borsbeek (bij Antwerpen)
MAAR : vermits de B43 naar de keuring moet, en al een PVG nummer heeft ( hij is van '67, dacht ik te hebben gelezen) : Brussel en keuringsstation komen dan ook meekijken.
Brrr : zo een rompslomp en administratief gedoe.
kc
Ik weet niet of Fredje VE nog op deze site komt, maar als het niet lukt met die B43 die je op het oog hebt, kan je nog altijd eens naar Frankrijk rijden.
Volgende aanbieding heb ik via mail via de BOCC gekregen :
kc
Volgende aanbieding heb ik via mail via de BOCC gekregen :
Uiteraard moet het een B43 zijn.Naam: Mark Roskams
E-mail: zoulouros@hotmail.com
Een hele tijd geleden heb ik laten weten
dat ik een Bourgeois B42 heb die spijtig genoeg weg moet.
Deze staat nog in Frankrijk.
kc
Hoi. Ik heb een paar jaar geleden in een opwelling een Bourgeois Prima Donna B36 gekocht. Gewoon, omdat ik helemaal weg ben van dat ding. Hij is uit 1964 en hij staat momenteel in de stalling. Toen ik hem bij behoorlijk daglicht zag (...) bleek dat vooral het interieur er nogal slecht aan toe was; de beplating zit helemaal los en is vervormd.
Ik wil er graag zelf aan klussen, heeft iemand ervaring met het interieur van zo'n caravan? Of adressen waar ik specifieke materialen kan vinden?
Ik hoor het graag.
PS: we hebben al een paar keer overwogen hem weg te doen omdat er zoveel werk aan zit, maar ik vind 'm zo leuk...
Ik wil er graag zelf aan klussen, heeft iemand ervaring met het interieur van zo'n caravan? Of adressen waar ik specifieke materialen kan vinden?
Ik hoor het graag.
PS: we hebben al een paar keer overwogen hem weg te doen omdat er zoveel werk aan zit, maar ik vind 'm zo leuk...
Sinds kort hebben wij ook een fraaie Bourgeois B36. Ook bij ons is het interieur matig. Heeft iemand nog tips hoe dit weer strak te krijgen?Daniella schreef: Ik wil er graag zelf aan klussen, heeft iemand ervaring met het interieur van zo'n caravan? Of adressen waar ik specifieke materialen kan vinden?
Ik hoor het graag.
Re: bourgeois
Hallo moyen-achat.
Ik heb je een PB gestuurd.
Korte samenvatting van de PB : de plastic banden trachten terug "op te spannen". Deze zijn losgekomen o.a. door de warmte (en ouderdom).
Misschien een (héél) klein stukje inkorten, zodat ze beter op te spannen zijn ?
Voor de rest heb ik geen ervaring met zo'n restauratie. Wat je eventueel kan doen : naar het Europees Treffen komen in België (WE Ons-Heer-Hemelvaart) om daar raad te vragen bij andere Bourgeois eigenaren. (Opendeur op zaterdagnammiddag 23 mei).
Good luck met je restauratie !
Koen
Ik heb je een PB gestuurd.
Korte samenvatting van de PB : de plastic banden trachten terug "op te spannen". Deze zijn losgekomen o.a. door de warmte (en ouderdom).
Misschien een (héél) klein stukje inkorten, zodat ze beter op te spannen zijn ?
Voor de rest heb ik geen ervaring met zo'n restauratie. Wat je eventueel kan doen : naar het Europees Treffen komen in België (WE Ons-Heer-Hemelvaart) om daar raad te vragen bij andere Bourgeois eigenaren. (Opendeur op zaterdagnammiddag 23 mei).
Good luck met je restauratie !
Koen
Re: bourgeois
Hallo ik heb gisteren mijn eerste caravan Bourgeois gekocht , ik heb er enkele jaren op moeten wachten voor de eigenaar hem wou verkopen de dochter was er gek op zei die (die dochter is helaas overleden) mijn vrouwke was direkt verliefd en heeft hem op 1 dag volledig gekuist en mooi opgeruimd. Ik ben vandaag in Mechelen op de beurs gaan kijken voor de witte voorste lichtjes en voor de rubbers van de ramen en die sierrubbers op de carrosserie en gevonden. Alleen van de deurrubber had ik geen goede foto dus die blijft nog over is voor de volgende beurs. Ik dacht hem op te kuisen en te verkopen maar had niet op het vrouwke gerekend dus hij blijft. top.gif
Re: bourgeois
Sheetmetal,prachtige aanwinst,deze moet je koesteren toppie.gif
Hopelijk kom ik je rond het Antwerpse eens tegen.
Hopelijk kom ik je rond het Antwerpse eens tegen.
Ford Ranger Wildtrack double Cab 213pk 500nm 2020 - Hobby Excellent 540UL 2019
Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.
Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.