Ferry Hirtshals(DK) naar Stavanger(NO)

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Francisco

Ferry Hirtshals(DK) naar Stavanger(NO)

Bericht door Francisco » do 29 dec 2011 01:25

Wij willen komende zomer in Augustus met de Caravan naar Noorwegen, voor het eerst. Aangezien het ons vooral om de fjorden te doen is, leek het mij handig om met de ferry van Hirtshals(DK) naar Stavanger(NO) de oversteek te maken om dat je dan gelijk in het fjorden gebied aankomt.
Zijn er forumleden die deze oversteek ook gemaakt hebben? Is het goed te doen met een caravan bij aankomst in Stavanger? Dat het prijzig zal zijn, dat geloof ik wel. Maar ik kan nergens een prijsindicatie vinden. Heeft iemand enig idee wat dat ongeveer kost een enkeltje met twee personen met auto en caravan, van Hirtshals naar Stavanger? Een alternatief is van Hirtshals naar Kristiansand, maar dan moet ik nog zo'n eind rijden voordat ik bij de fjorden ben. Vandaar deze vraag.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Ferry Hirtshals(DK) naar Stavanger(NO)

Bericht door peter s » do 29 dec 2011 09:00

Zomaar een van google gepakt

http://www.aferry.nl/

beetje invullen, 13 mtr lang max 2.95 hoog en 2 persoons hut kom je op € 514.-
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

RobertB

Re: Ferry Hirtshals(DK) naar Stavanger(NO)

Bericht door RobertB » do 29 dec 2011 22:13

De ferie Hirtshals Stavanger is uitstekend te doen met auto en caravan. Hebben het zelf meerdere keren gedaan. (wonen in Haugesund, Noorwegen).
De ferie gaat na Stavanger verder naar Bergen, is duurder, maar dichter bij de fjorden.

Tja wat is "fjorden"? Zelf vinden wij de Hardanger en Sognefjord mooier dan de Boknfjord. De Bergen zijn hoger.
Stavanger-Haugesund-Bergen is over de E39 niet zo spectakulair. Stavanger Haugesund is 2-3 uur, Haugesund Bergen 3 uur.
Kristiansand Haugesund is 5 - 6 uur. Genoemde tijden inclusief de veerboten.

Rijksweg 13 is een stuk mooier, gaat langzamer, en is hier en daar wat moeilijker te rijden.

Succes met de voorbereiding
Robert

RobertB

Re: Ferry Hirtshals(DK) naar Stavanger(NO)

Bericht door RobertB » ma 2 jan 2012 20:08

Een blik op Fjordline.nl laat een nadeel van deze veerboot zien: hij heeft niet zoveel afvaarten en kan daardoor minder tijd geven in het gebied waar je zou willen zijn.

Hirtshals - Kristiansand dan toch een optie ? Je komt gemakkelijk binnen 1 dag tot Stavanger vanaf Hirtshals.

Succes, Robert

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Ferry Hirtshals(DK) naar Stavanger(NO)

Bericht door Nordicman » ma 2 jan 2012 21:10

Op 23 en 30 juni en 7 juli volgens mijn 74 euro 2 pers auto + caravan.

Wij hebben in 2010 deze route zonder caravan gedaan, kijken op fjordlines, en dan op voordeelkalender.

Wij betaalden 25 euro 2 personen + auto.

Als je wat meer over Noorwegen wil weten, mail maar.

Ad
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Gebruikersavatar
2lions
Berichten: 354
Lid geworden op: di 2 aug 2011 15:40

Re: Ferry Hirtshals(DK) naar Stavanger(NO)

Bericht door 2lions » ma 23 jan 2012 21:14

Hallo, als liefhebber van Scandinavië hebben we op verschillende manieren de oversteek gemaakt.
Wat me van de oversteek Hirthals- Kristiansand bijgebleven is,is de bijzonder lastige manier om op de ferry te komen.
Omdat het een catamaran is moeten de meeste caravanners achterwaarts erop.
Zelfs met een vrij grote personenwagen zonder caravan vonden wij het wel erg krap, terwijl wij nog wel voorruit erop konden rijden.
deze ervaring kunnen jullie meenemen in jullie overweging

henk
Ducato buscamper.
http://buscamper2lions.blogspot.nl/

Bert007
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 25 mar 2007 17:55
Locatie: Bilzen België

Re: Ferry Hirtshals(DK) naar Stavanger(NO)

Bericht door Bert007 » wo 22 feb 2012 21:46

Beste forumleden,

Ik overweeg ook een vakantie naar Noorwegen met de caravan, en kwam ook op de site van Fjordline terecht. Ik ben aangenaam verrast van de goedkope prijs van de overzet: 76 euro voor onze 10 m lange combinatie, met 2 personen, en dit op zaterdag 7 juli. Deze ferry vaart echter niet verder naar Bergen. Aanvankelijk dacht ik de veer Puttgarden Rodby en de Oresund brug te nemen (kost ons meer dan 200 euro), als alternatief zag ik de boot Travenmunde Trelleborg ( kost nog 145 euro en minder kilometers te rijden). Ik heb ook de route met enkel bruggen (Storebelt en Oresund) overwogen, dit hebben we trouwens 2 jaar geleden gedaan met caravan: kost nu 135 euro, groot voordeel is dat je geen wachttijden hebt, wel meer kilometers rijden.
Acht jaar geleden zijn we al eens (zonder caravan) naar Noorwegen gegaan, en we hebben toen het Lysefjord bezocht, met veer naar Lysebotn (zeer aan te raden), Hardangervidda en gedeelten van weg 13 (ook zeer mooi). Als heenreis hebben we toen de catamaran genomen, snel maar erg duur, en een eerste keer overnacht ergens in Flekkefjord. Verder geraakten we toen niet, we wilden niet het risico nemen om te laat ergens toe te komen en geen overnachting te vinden. Overigens hebben we steeds probleemloos overnachtingen (hytte) gevonden, vaak op een camping.

Weet er iemand of het nodig is om te reserveren voor de ferry van Fjordline? Ik zou zo lang mogelijk willen wachten, moesten onze vakantieplannen veranderen, of moest er zeer slecht weer voorspeld worden.

Als ik de boeking op de website verder doorloop, vraagt men of ik een hut wil. Ik heb geen ervaring met deze ferry, weet iemand of je ook zonder een hut of stoel te reserveren, toch zitplaats vindt?

Is er mogelijkheid om tijdens de reis naar de caravan te gaan, of wordt het autodek afgesloten?

Bert

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Ferry Hirtshals(DK) naar Stavanger(NO)

Bericht door Nordicman » do 23 feb 2012 09:07

Bert,
Kijk even op andere datums. vaak vol geboekt, toen wij gingen waren er nog enkele plaatsen vrij, maar dat is geen garantie voor de toekomst, ik zou Zsm boeken.
Hut is niet nodig, er is zeker met mooi weer veel te zien en een paar keer eten, maar het blijft een lange zit.
Autodek is afgesloten, wel toegankelijk als je iets dringend nodig hebt, of je bijv een hond meeneemt.

Succes
Ad
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

RobertB

Re: Ferry Hirtshals(DK) naar Stavanger(NO)

Bericht door RobertB » wo 29 feb 2012 09:25

Je moet absoluut bespreken bij de fjordline.

Iets anders zijn de prijzen: 76 euro ja, maar is dat met hut of zonder?
Het is wel een erg lange overtocht zonder hut.
Bedenk ook dat je niet bij je auto en caravan kunt komen en dat de ruimte om te liggen op banken etc. beperkt is.

Succes, Robert

RobertB

Re: Ferry Hirtshals(DK) naar Stavanger(NO)

Bericht door RobertB » wo 29 feb 2012 09:53

Heb even gekeken nog: Hirtshals Stavanger in juli, vertrek 12.30 of 15.00 uur.
Aankomst Stavanger is dan midden in de nacht 00.15 of later. Aankomst Bergen de volgende morgen 8 of 10 uur.

Hut is in ieder geval naar Bergen aan te bevelen.

Bedenk ook dat wanneer je veel wind krijgt, dat je dan op volle zee vaart. Niet zelden moet de Fjordline in de winter een storm uitdobberennop zee.

Grootste voordeel van deze route: je bent snel, lees in minder dagen, en komfortabel vrij noordelijk in Noorwegen.

Robert

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Ferry Hirtshals(DK) naar Stavanger(NO)

Bericht door Nordicman » wo 29 feb 2012 10:15

Uiteraard zonder hut, maar de ferry vertrekt s' ochtends dus dagafvaart.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

RobertB

Re: Ferry Hirtshals(DK) naar Stavanger(NO)

Bericht door RobertB » wo 29 feb 2012 10:30

Ja, ja. Vertrek overdag.! ?

Tussen 11.00 en 13.00 uur avhankelijk van welke dag.

De vaartijd tot Stavanger is 11 uur en 45 minuten. Dus aankomst midden in de nacht.
De vaartijd tot Bergen is 19 uur en 30 minuten. Dus de aankomst volgende dag in de morgen. !!

Neem gewoon een hut, verdient de Fjordline ook nog wat en blijft onze veerdienst naar Nederland behouden. :-)

Serieus grapje, Robert

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Ferry Hirtshals(DK) naar Stavanger(NO)

Bericht door Nordicman » wo 29 feb 2012 13:45

Ferry vertrekt op Zaterdag 08,00 aankomst in Stavanger 20,00
De goedkope overtocht dus.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Bert007
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 25 mar 2007 17:55
Locatie: Bilzen België

Re: Ferry Hirtshals(DK) naar Stavanger(NO)

Bericht door Bert007 » wo 29 feb 2012 21:21

Ik heb nog een andere mogelijkheid gevonden, die me interessanter lijkt: ferry Hirtshals - Larvik (Color line). Deze sneldienst vaart overdag (12:45 - 16:30) en kost op de meeste weekdagen voor onze combinatie 105 euro. Dat is 30 euro meer dan Hirtshals - Stavanger (Fjordline). Maar het lijkt me veel interessanter. Ik moet dan wel meer kilometers rijden: we plannen als hoogste punt het Sognefjord, maar willen uiteraard onderweg ook een en ander bezichtigen. We moeten dan ongeveer 330 km meer rijden, gespreid over meerdere dagen uiteraard.
Weet iemand of de prijzen die ik momenteel op de betreffende websites vind, vaste prijzen zijn, of dat deze prijzen - zoals vaak bij vliegtuigtickets - duurder worden naarmate men later boekt? Ik vind hier niets van terug op de websites van beide ferriemaatschappijen.

Bert

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Ferry Hirtshals(DK) naar Stavanger(NO)

Bericht door Nordicman » wo 29 feb 2012 22:16

Bert,

Fjordline is vast, let wel dat 330 km a 2.00 euro voor 1 liter benzine en 1.90 voor diesel er ook aardig inhakken momenteel.

Ad
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Bert007
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 25 mar 2007 17:55
Locatie: Bilzen België

Re: Ferry Hirtshals(DK) naar Stavanger(NO)

Bericht door Bert007 » wo 29 feb 2012 22:32

Inderdaad, gelukkig rijden we met LPG. Mits wat uitzoeken kan ik hier en daar wel LPG tanken in Scandinavië, dus valt het wel mee. En een vakantie mag toch ook iets kosten. Als je het zo profijtig mogelijk wil doen, kan je beter thuisblijven ...

Bert

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Ferry Hirtshals(DK) naar Stavanger(NO)

Bericht door Nordicman » do 1 mar 2012 08:07

Dat is waar, maar dat doen we toch maar niet, gewoon 6 weken Noorwegen en Zweden, mijn vakantiedagen overschot
opmaken. blij.gif
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Bert007
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 25 mar 2007 17:55
Locatie: Bilzen België

Re: Ferry Hirtshals(DK) naar Stavanger(NO)

Bericht door Bert007 » do 1 mar 2012 20:01

Ad,

Ik heb een mailtje gestuurd naar Fjordline: hun prijzen zijn blijkbaar niet vast. Dit mailden ze me terug:

Fjord Line werkt met een zogenaamd flexibele prijzensysteem waardoor de prijzen afhankelijk zijn van:



· Boekingsdatum: doorgaans is het zo dat hoe eerder u boekt, hoe voordeliger de prijzen zijn

· Reisdatum: hoogseizoen en weekenddagen zijn doorgaans iets duurder

· Vraag en aanbod



De overtochten kunnen dus per dag en per overtocht van prijs verschillen. Voor een overzicht van de meest voordelige overtochten verwijs ik u naar het online “Voordeelkalender” op de hoofdpagina.

Leden van de Camping Gold Card kunnen korting krijgen op sommige afvaarten. Meer informatie treft u hier: http://fjordline.de/index.php?menuid=257


Ik heb de vraag ook gesteld aan color line, maar hier wacht ik nog op.

Bert

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Ferry Hirtshals(DK) naar Stavanger(NO)

Bericht door Nordicman » do 1 mar 2012 23:25

Bert,

Kijk nou eens op de NL site op bij 2 juni https://fjordline.com/index.php?menuid= ... 71poqpauf2

Daar zie je Flex tarief en economy, wat daar staat betaal je gewoon.en is idd afhankelijk van dag en datum, maar ook daar staan de vaste prijzen bij.

Ad
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Bert007
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 25 mar 2007 17:55
Locatie: Bilzen België

Re: Ferry Hirtshals(DK) naar Stavanger(NO)

Bericht door Bert007 » ma 5 mar 2012 20:54

Ondertussen heb ik ook antwoord van color line. Ter info geef ik deze ook mee:

For 2012 we got a new booking system with flexible daily prices. That mean that the price change permanent depending on capacity on board and booking-performance of our clients. The price you´d seen is not fix.

Bert

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Ferry Hirtshals(DK) naar Stavanger(NO)

Bericht door Nordicman » ma 5 mar 2012 23:33

Tja, ook daar hebben ze de vroegboek korting ontdekt schijnbaar, meerdere ferry maatschappijen hebben al jarenlang zelfs 3 systemen: Flex, Budget en Comfort of Standart, Premium, en Economy
http://www.ttline.com/en-GB/United-King ... Timetable/
Dit heeft alleen maar te maken met de extra's, boeking mogelijkheden, je zit allemaal in t zelfde schuitje.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Ferry Hirtshals(DK) naar Stavanger(NO)

Bericht door driver » di 6 mar 2012 15:58

Nieuwe boeking systeem van Color line is inderdaad veel beter dan het oude. Vorig jaar was hun website echt onmogelijk, en de prijzen duur, voor zover je erin slaagde ze te zien te krijgen. Dit jaar heel gebruiksvriendelijk en goedkoop. Voor ons, en weliswaar voor de trip Hirtshals naar Kristiansand, veel goedkoper dan Fjordline. Heb dan ook onlangs bij Color line geboekt voor de zomer, omdat ik vreesde dat de prijzen zouden stijgen in de komende maanden.
Ben benieuwd hoe het zal zijn met Color line. Vorig jaar hebben we de overzet met Fjord line gedaan op de terugreis met last minute boeking, en dat was erg goed bevallen. Heenreis via de bruggen en Zweden. Veel meer kilometers vreten.

RobertB

Re: Ferry Hirtshals(DK) naar Stavanger(NO)

Bericht door RobertB » di 6 mar 2012 19:20

De prijzen gaan alle kanten op, dat kan bij alle maatschappijen. Heb alle veerboten al eens geprobeerd sinds 1976. :oops:

Wat nog een overweging kan zijn: kies een overtocht dichtbij waar je naar toe wilt. Met de Fjordline ben je sneller in Bergen dan met de Scandline. Dus kun je langer genieten van het gebied waar je wilt zijn. Scheelt een paar dagen.

In juni 2011 heb ik op de terugreis Hirtshals-K'sand gedaan , aankomst 24.00 uur. Dat is me erg tegengevallen, vermoeiend, midden in de nacht nog een slaapplek zoeken, etc. Ben uiteindelijk doorgereden naar huis.

Wat aan te bevelen is, is een slaapstoel te reserveren. Je kunt dan gaan zitten of slapen als je dat wilt. Meestal zijn de weekend boten overvol en zijn er weinig plaatsen. (Buitenom de gereserveerde).


Succes, Robert

Gurbe
Berichten: 46
Lid geworden op: za 24 sep 2011 23:52

Re: Ferry Hirtshals(DK) naar Stavanger(NO)

Bericht door Gurbe » za 24 mar 2012 23:11

Hallo, wij zijn vorig jaar met de FjordLine gegaan va Hirtshals naar Kristiansand voor 213 euro en met veel wind wat geen pretje was. Mocht het te hard waaien dan varen ze niet eens!!!
Dit jaar vroeg geboekt bij ColorLine (nieuw boekingsysteem werkt perfect!) en betalen nu 142 euro bij vertrek om 12.45 uur ('s avonds is nog goedkoper).
We hebben gekozen voor Hirtshals - Larvik om eens een andere route omhoog te nemen.
Leuke camping ca. 40 km ten westen van Kristiansand is Sandnes Camping (VA12) in Mandal; een aanrader!

gr. Sietze
Mazda CX-5, (voorheen Eriba Troll 550 GT bj. 2004 in 2018 Eriba Feeling 442.)

Plaats reactie

Terug naar “Routes”