Skoda Superb 1.6TDi + ABT tuning
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: di 10 aug 2010 11:50
- Locatie: De Meern
Skoda Superb 1.6TDi + ABT tuning
Ik rij nu een Skoda Superb (2010) 1.9Tdi met slechts 105 Pk en 250Nm. Ik trek een caravan van 1350Kg beladen. De Superb weegt 1450Kg + 60 kg brandstof + 300 kg inzittenden. In de kofferbak nog een buitenboordmotor 40 kg, boot 70 kg, en nog 35 kg boot toebehoren. (heb hulpveren). Nooit kom ik vermogen te kort op mijn reizen door Europa (Kroatie, Dolomieten, Alpen).
In januari krijg ik een nieuwe Skoda Superb 1.6Tdi combi greenline met ABT tuning (130Pk 285Nm) en niveauregeling (balg). Prima combinatie denk ik. Wie heeft hier ervaring mee? Uiteraard reacties van vergelijkbare auto's (Passat bluemotion) ook welkom.
In januari krijg ik een nieuwe Skoda Superb 1.6Tdi combi greenline met ABT tuning (130Pk 285Nm) en niveauregeling (balg). Prima combinatie denk ik. Wie heeft hier ervaring mee? Uiteraard reacties van vergelijkbare auto's (Passat bluemotion) ook welkom.
Skoda Superb 1.6 Tdi Style Business line (2018) + Dethleffs C'Go 475EL (2015)
Re: Skoda Superb 1.6TDi + ABT tuning
Ben je al bekend met het http://www.skodaforum.nl/index.php
Staat een schat aan informatie in.
Staat een schat aan informatie in.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: di 10 aug 2010 11:50
- Locatie: De Meern
Re: Skoda Superb 1.6TDi + ABT tuning
Skodaforum ken ik goed, al jaren lid van (onder naam: snor)
Skoda Superb 1.6 Tdi Style Business line (2018) + Dethleffs C'Go 475EL (2015)
Re: Skoda Superb 1.6TDi + ABT tuning
Ahh oke, mijn forumnaam daar zal je niet verrassen...
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Skoda Superb 1.6TDi + ABT tuning
Daar jaagt de fiscus op: A en B label rijders met chiptuning.
Wel een mooie uitvoering, top wagen.
Wel een mooie uitvoering, top wagen.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.
Meten is Weten, Gissen is Missen.
Re: Skoda Superb 1.6TDi + ABT tuning
RE.gif
ohw en hoe wil de fiscus dat controleren dan? met een prius kun je ook een veel hogere co2 uitstoot halen dan opgegeven, gewoon door hem in te trappen;-) een auto met chip die zeer zuinig bereden wordt zal de zelfde "lage" uitstoot kunnen halen als dezelfde zonder chip, trap je hem in, dan zal hij een hogere uitstoot kunnen halen.
de uitstoot wordt door fabrikanten bepaald en door type goedkeuring op haalbaarheid gecheckt.
mijn spiksplinter nieuwe volvo v50 (afgelopen donderdag) heeft als opgave 115 pk 99 gram co2 uitstoot en een gebruik van 3,8 liter op 100 km. nu na 300 km zit ik op een verbruik van 7,1 (en ik rij rustig omdat ik hem moet inrijden tot 1500km) nu weet ik dat hij nog zuiniger zal gaan worden, maar 3,8 halen doe ik NOOIT met deze auto.
daarvoor wordt ik ook al met tax gestraft namelijk, wat is het 60% op de diesel prijs?
het is een kansloze zet, tenzij misschien ze elk jaar de auto op de testbank willen gaan zetten om het vermogen te checken, doen ze dit, dan nog, dan zal elke tuner hem gratis voor je terug zetten en na de check weer chippen, ze betalen namelijk voor de licencie en niet voor het aantal auto's dat ze chippen, na een software update bij de dealer krijg je nu ook altijd al gratis je chip terug van de tuner......
ohw en hoe wil de fiscus dat controleren dan? met een prius kun je ook een veel hogere co2 uitstoot halen dan opgegeven, gewoon door hem in te trappen;-) een auto met chip die zeer zuinig bereden wordt zal de zelfde "lage" uitstoot kunnen halen als dezelfde zonder chip, trap je hem in, dan zal hij een hogere uitstoot kunnen halen.
de uitstoot wordt door fabrikanten bepaald en door type goedkeuring op haalbaarheid gecheckt.
mijn spiksplinter nieuwe volvo v50 (afgelopen donderdag) heeft als opgave 115 pk 99 gram co2 uitstoot en een gebruik van 3,8 liter op 100 km. nu na 300 km zit ik op een verbruik van 7,1 (en ik rij rustig omdat ik hem moet inrijden tot 1500km) nu weet ik dat hij nog zuiniger zal gaan worden, maar 3,8 halen doe ik NOOIT met deze auto.
daarvoor wordt ik ook al met tax gestraft namelijk, wat is het 60% op de diesel prijs?
het is een kansloze zet, tenzij misschien ze elk jaar de auto op de testbank willen gaan zetten om het vermogen te checken, doen ze dit, dan nog, dan zal elke tuner hem gratis voor je terug zetten en na de check weer chippen, ze betalen namelijk voor de licencie en niet voor het aantal auto's dat ze chippen, na een software update bij de dealer krijg je nu ook altijd al gratis je chip terug van de tuner......
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Skoda Superb 1.6TDi + ABT tuning
Haha ook al, ik sinds vorige week ook, oftewel, sinds afgelopen week ook Skodistmarcelbleeker schreef:Skodaforum ken ik goed, al jaren lid van (onder naam: snor)
Trouwens ook chips gevoerd vrijdag, wordt ie zeker sterker van
Volvo XC60 D4 2017, Fendt Saphir 495 SKM 2021
Ik ben echt niet gek, ik ben gewoon een limited edition
Ik ben echt niet gek, ik ben gewoon een limited edition
Re: Skoda Superb 1.6TDi + ABT tuning
Citaat uit de voorwaarden en wetenswaardigheden van Terberg leasing.
Chiptuning
Gechiptunede auto's kunnen tot drie jaar na aanschaf een naheffing BPM krijgen wanneer blijkt dat de chiptuning leidt tot hogere CO2-emissies. Vaststelling van een hogere CO2-uitstoot kan tevens leiden tot een hogere fiscale bijtelling van de auto van de zaak en eventueel hogere Motorrijtuigenbelasting (MRB)!
Dus via de dealer of importeur chippen ( Pon ) is dus direct bij de fiscus te tracen.
Chippen op eigen kosten kan dit voorkomen, maar als importeur bij bijv motorschade de computer uit laat lezen, ben je echt de ... en berekenen ze de volledige kosten door.
Ik heb zelf een 105 pk/250 Nm Caddy gehad, die ging met ABT chip (met Pon garantie) naar 150 Pk/405 Nm, nou ideaal met de caravan, op het brute af
Chiptuning
Gechiptunede auto's kunnen tot drie jaar na aanschaf een naheffing BPM krijgen wanneer blijkt dat de chiptuning leidt tot hogere CO2-emissies. Vaststelling van een hogere CO2-uitstoot kan tevens leiden tot een hogere fiscale bijtelling van de auto van de zaak en eventueel hogere Motorrijtuigenbelasting (MRB)!
Dus via de dealer of importeur chippen ( Pon ) is dus direct bij de fiscus te tracen.
Chippen op eigen kosten kan dit voorkomen, maar als importeur bij bijv motorschade de computer uit laat lezen, ben je echt de ... en berekenen ze de volledige kosten door.
Ik heb zelf een 105 pk/250 Nm Caddy gehad, die ging met ABT chip (met Pon garantie) naar 150 Pk/405 Nm, nou ideaal met de caravan, op het brute af
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.
Meten is Weten, Gissen is Missen.
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: di 10 aug 2010 11:50
- Locatie: De Meern
Re: Skoda Superb 1.6TDi + ABT tuning
Allemaal flauwekul. Zelfs de importeur/garage kan niet eenvoudig vaststellen of een auto voorzien is van chiptuning (zie artikel Autovisie). Hoe gaat dit dan gecontroleerd worden? Alle diesels melden bij de belastingdienst? Gaat er ook gecontroleerd worden op andere (bredere) banden? Volwaardig reservewiel? En ga zo maar door....
Skoda Superb 1.6 Tdi Style Business line (2018) + Dethleffs C'Go 475EL (2015)
Re: Skoda Superb 1.6TDi + ABT tuning
Ik denk dat het een kwestie van tijd is en van hoe groot de noodzaak wordt. Als men (de belastingdienst) het idee krijgt dat het de moeite gaat lonen dan vinden ze er best iets op om het te controleren.
Ik kan me voorstellen dat het een punt kan worden dat meegenomen moet worden in de APK. Gewoon testen of de originele software nog in de auto zit, zoniet komt hij niet door de keuring. Controle dmv steekproeven net als voor de overige APK punten.
Daarnaast kan het dan ook een controle punt worden tijdens grote verkeerscontroles en fabrikanten hebben dan maar te zorgen dat het gecontroleerd kan worden. En als de boete op overtreding dan maar hoog genoeg gemaakt wordt kan iedereen zelf de afweging maken of je het risico op een proces verbaal de moeite waard vind.
Als ik dan even denk aan landen als Oostenrijk en Zwitserland waar te hard rijden valt onder de milieu wetgeving en de boetes daarop niet mals zijn kan ik me voorstellen dat er een systeem te bedenken is dat je toch wel even nadenkt voordat je chiptuning toe gaat passen.
Is nu nog allemaal toekomst maar als ik het kan bedenken kunnen ze dat in Den Haag vast en zeker ook wel.
En die controle op bredere banden ed is helemaal zo gek niet hoor, gebeurd in Duitsland ook bij de Tuv controle.
Ik kan me voorstellen dat het een punt kan worden dat meegenomen moet worden in de APK. Gewoon testen of de originele software nog in de auto zit, zoniet komt hij niet door de keuring. Controle dmv steekproeven net als voor de overige APK punten.
Daarnaast kan het dan ook een controle punt worden tijdens grote verkeerscontroles en fabrikanten hebben dan maar te zorgen dat het gecontroleerd kan worden. En als de boete op overtreding dan maar hoog genoeg gemaakt wordt kan iedereen zelf de afweging maken of je het risico op een proces verbaal de moeite waard vind.
Als ik dan even denk aan landen als Oostenrijk en Zwitserland waar te hard rijden valt onder de milieu wetgeving en de boetes daarop niet mals zijn kan ik me voorstellen dat er een systeem te bedenken is dat je toch wel even nadenkt voordat je chiptuning toe gaat passen.
Is nu nog allemaal toekomst maar als ik het kan bedenken kunnen ze dat in Den Haag vast en zeker ook wel.
En die controle op bredere banden ed is helemaal zo gek niet hoor, gebeurd in Duitsland ook bij de Tuv controle.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition
Re: Skoda Superb 1.6TDi + ABT tuning
Wat die banden betreft.
Bij ons in Belgie mag er geen andere bandenmaat/formaat worden gemonteerd dan wat de constructeur voorschrijft .
Dit wordt bij de autocontrole nagezien.
Vriendelijke groeten Erik
Bij ons in Belgie mag er geen andere bandenmaat/formaat worden gemonteerd dan wat de constructeur voorschrijft .
Dit wordt bij de autocontrole nagezien.
Vriendelijke groeten Erik
Re: Skoda Superb 1.6TDi + ABT tuning
een vriend van me heeft nu al een kastje bij zijn tuning (audi 1,8 turbomotor) waarmee hij zelf aanpassingen kan doen, dit kastje prik je in de diagnose stekker zet de auto op contact en de chip wordt herschreven, dit is nu nog duurder dan gewoon chippen, maar in situaties waarbij de fiscus gaat jagen bied dit een heerlijke uitkomst.
voor een eventuele keuring, prik je het kastje erin, ingesteld op de standaard uitvoering en weg is je chip.
ik weet overigens niet wat er verder aan de auto aangepast is, deze motor zit nl niet in een audi.
daar komt bij dat ik zeker tot op heden nog nooit gehoord heb dat schade verhaalt is op een berijder die zijn auto gechipt had, dus dat valt ook allemaal wel mee.
wat betreft het chippen bij de dealer, dat is ook helemaal niet zo maar na te gaan door de fiscus aangezien audi mij zelf niet kan vertellen of mijn auto gechipt is, ondanks dat het gewoon origineel bij aflevering in het onderhoudsboekje is afgestempeld.
voor een eventuele keuring, prik je het kastje erin, ingesteld op de standaard uitvoering en weg is je chip.
ik weet overigens niet wat er verder aan de auto aangepast is, deze motor zit nl niet in een audi.
daar komt bij dat ik zeker tot op heden nog nooit gehoord heb dat schade verhaalt is op een berijder die zijn auto gechipt had, dus dat valt ook allemaal wel mee.
wat betreft het chippen bij de dealer, dat is ook helemaal niet zo maar na te gaan door de fiscus aangezien audi mij zelf niet kan vertellen of mijn auto gechipt is, ondanks dat het gewoon origineel bij aflevering in het onderhoudsboekje is afgestempeld.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Skoda Superb 1.6TDi + ABT tuning
RE.gif
Het is misschien wel zo dat het nu allemaal nog niet zo makkelijk is maar als men het roer om wil gooien dan gebeurd het daar ben ik van overtuigd. Dan krijgen de fabrikanten gewoon de opdracht om te zorgen dat de fiscus of de douane het ter plekke uit kan lezen mbv de juiste apparatuur. Denk maar aan de tachograaf bij vrachtwagens, ze zijn verplicht om zo'n ding te hebben.
Dan kun je natuurlijk als argument aanvoeren dat daar ook mee gesjoemeld wordt maar dat soort dingen blijft natuurlijk altijd.
Het is misschien wel zo dat het nu allemaal nog niet zo makkelijk is maar als men het roer om wil gooien dan gebeurd het daar ben ik van overtuigd. Dan krijgen de fabrikanten gewoon de opdracht om te zorgen dat de fiscus of de douane het ter plekke uit kan lezen mbv de juiste apparatuur. Denk maar aan de tachograaf bij vrachtwagens, ze zijn verplicht om zo'n ding te hebben.
Dan kun je natuurlijk als argument aanvoeren dat daar ook mee gesjoemeld wordt maar dat soort dingen blijft natuurlijk altijd.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition
Re: Skoda Superb 1.6TDi + ABT tuning
Elke chip is te traceren als men dat wil, alleen zeggen sommige chippers van niet.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.
Meten is Weten, Gissen is Missen.
Re: Skoda Superb 1.6TDi + ABT tuning
allemaal leuk, maar het gaat hier om de fiscus en je bijtelling, hoe moet de fiscus aan de kant van de weg spontaan mensen gaan aanhouden om ff te checken of hun auto (jaja, wel 1 op de honderdduizenden auto's) misschien gechipt is, kom op, dit kan nooit structureel gebeuren en geld op leveren, net als dat je nu weer rustig met een radardetector rond kunt rijden, de rdd hangt echt niet meer in de politie auto hoor, want er rijden er veel te weinig mee;-)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Skoda Superb 1.6TDi + ABT tuning
Nee, je hebt gelijk de fiscus houd geen mensen aan maar de politie doet dat wel. En zo af en toe nodigen ze bij dat aanhouden de fiscus en de douane daarbij uit en dan blijken er altijd mensen te zijn die landbouwdiesel gebruiken, sjoemelen met een tachograaf, te zwaar beladen zijn enz.
Dus wat let ze om dan gelijk te kijken of bepaalde auto's waarvoor minder belasting is betaald op basis van een bepaalde hoeveelheid uitstoot te controleren op de aanwezige software.
Toegegeven, de kans dat ze je snappen is niet heel erg groot maar dat geldt ook voor heel veel andere zaken maar als de boete hoog genoeg is zullen velen zich toch even achter de oren krabben.
En zoals al eerder aangegeven is in bv Oostenrijk te hard rijden niet zomaar een overtreding maar een milieu delict wat plotseling de deur open zet naar vervelende boete bedragen, dat zou op den duur in Nederland ook nog wel eens kunnen gebeuren.
Dus wat let ze om dan gelijk te kijken of bepaalde auto's waarvoor minder belasting is betaald op basis van een bepaalde hoeveelheid uitstoot te controleren op de aanwezige software.
Toegegeven, de kans dat ze je snappen is niet heel erg groot maar dat geldt ook voor heel veel andere zaken maar als de boete hoog genoeg is zullen velen zich toch even achter de oren krabben.
En zoals al eerder aangegeven is in bv Oostenrijk te hard rijden niet zomaar een overtreding maar een milieu delict wat plotseling de deur open zet naar vervelende boete bedragen, dat zou op den duur in Nederland ook nog wel eens kunnen gebeuren.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition
Re: Skoda Superb 1.6TDi + ABT tuning
chip tuning kan voor meer trekkracht, wat ik gedaan heb, en om harder/sneller te rijden, harder hoeft mijn vito niet, in duitsland er ruim 170 mee gereden, zonder caravan uiteraard , en in oostenrijk, net als in alle andere landen ook trouwens, je gewoon aan de snelheid houden dan is er niks aan de hand
Re: Skoda Superb 1.6TDi + ABT tuning
Die kans dat de politie of andere instanties wat vinden is nihil, het ontbreekt ze gewoon aan de controlemiddelen en kennis.Peter1379 schreef:Dus wat let ze om dan gelijk te kijken of bepaalde auto's waarvoor minder belasting is betaald op basis van een bepaalde hoeveelheid uitstoot te controleren op de aanwezige software.
Toegegeven, de kans dat ze je snappen is niet heel erg groot maar dat geldt ook voor heel veel andere zaken maar als de boete hoog genoeg is zullen velen zich toch even achter de oren krabben.
Wat wil je controleren?
Auto op de rollen bank en testen maar?
Standaard heeft 90% van de auto's van het VAG concern al meer PK's en koppel dan er af fabriek beloofd wordt.
Wordt dan toch problematisch om te verbaliseren.
Bewijslast ligt ook bij de polite, je onschuld hoef je niet te bewijzen toch?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Skoda Superb 1.6TDi + ABT tuning
RE.gif
juist, dat bedoel ik en ik ben 3 keer van de weg gehaald in de afgelopen 2,5 jaar helaas (wel 195.000 km), met mijn A4 met aftermarket xenon, niet 1 keer op aangesproken;-)
juist, dat bedoel ik en ik ben 3 keer van de weg gehaald in de afgelopen 2,5 jaar helaas (wel 195.000 km), met mijn A4 met aftermarket xenon, niet 1 keer op aangesproken;-)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Skoda Superb 1.6TDi + ABT tuning
De kans mag dan op dit moment nog nihil zijn maar dat kan rap veranderen als men daar de noodzaak van inziet. Er kan gewoon bepaald worden dat de mogelijkheid om te controleren erin gebouwd moet worden door de fabrikant zoals er al heel veel verplichtingen liggen op dat gebied.deusjevo schreef: Die kans dat de politie of andere instanties wat vinden is nihil, het ontbreekt ze gewoon aan de controlemiddelen en kennis.
Wat wil je controleren?
Auto op de rollen bank en testen maar?
Standaard heeft 90% van de auto's van het VAG concern al meer PK's en koppel dan er af fabriek beloofd wordt.
Wordt dan toch problematisch om te verbaliseren.
Bewijslast ligt ook bij de polite, je onschuld hoef je niet te bewijzen toch?
Een voorziening waar met een stekker op kan drukken en kan uitlezen, daar is geen rocket science of rollenbank voor nodig. En dat het de politie aan de benodigde kennis ontbreekt valt nog te bezien, ik denk dat ze daar op allerlei gebieden heel wat technologie en kennis ter beschikking hebben.
En verbaliseren is niet zo moeilijk volgens mij. In Duitsland kan het ook dus waarom in Nederland niet? Als je in Duitsland bescherm strips op je bumper plakt is je auto langer dan af fabriek en kunnen ze hem afkeuren bij de Tuv. Hetzelfde geldt voor bredere banden ed. Dus dat is gewoon een kwestie van vastleggen in de wet dat je niets mag veranderen aan de software van de automotor. Stekker erop, constateren dat het niet meer origineel is en een pv uitschrijven, daar is niks problematisch aan. En je hoeft je onschuld misschien niet te bewijzen maar dat moet wel als justitie je schuld bewezen heeft.
Alles valt of staat natuurlijk met de vraag of men het idee heeft dat het de moeite loont om er achteraan te gaan.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition
Re: Skoda Superb 1.6TDi + ABT tuning
RE.gif
kom op, met alle respect half nederland reed met een radar detector, het mocht niet meer, de politie koopt een radardetectordetector, de meeste mensen halen de detector uit de auto en de mensen die hem gewoon willen houden, laten een filter installeren en worden nooit gepakt...Need i say more;-)
kom op, met alle respect half nederland reed met een radar detector, het mocht niet meer, de politie koopt een radardetectordetector, de meeste mensen halen de detector uit de auto en de mensen die hem gewoon willen houden, laten een filter installeren en worden nooit gepakt...Need i say more;-)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Skoda Superb 1.6TDi + ABT tuning
@micky
Dan hoor ik schijnbaar bij de helft die niet met een radar detector reed.
Maar je mist denk ik even mijn punt. Het gaat er niet om of de pakkans niet of wel groot zou zijn. Maar er wordt hier gesuggereerd dat het niet te controleren zou zijn en dat is natuurlijk niet zo.
Als het noodzakelijk is om te controleren is dat mogelijk en als overtreders dan wellicht in een enkel geval betrapt zullen worden maar de boetes zijn torenhoog dan wordt chiptunen toch een riskante hobby.
En ondanks dat er bij tijd en wijle stevig gekankerd wordt op de hoogte van boetes denk ik dat we er hier in Nederland nog aardig vanaf komen. In de landen waar de hoogte van een boete gekoppeld is aan je inkomen komen ze soms toch voor vervelende verrassingen te staan.
Maar iedereen die wil laten chiptunen moet dat vooral doen, je moet alleen niet je kop in het zand steken door te denken dat het niet te controleren zou zijn.
Dan hoor ik schijnbaar bij de helft die niet met een radar detector reed.
Maar je mist denk ik even mijn punt. Het gaat er niet om of de pakkans niet of wel groot zou zijn. Maar er wordt hier gesuggereerd dat het niet te controleren zou zijn en dat is natuurlijk niet zo.
Als het noodzakelijk is om te controleren is dat mogelijk en als overtreders dan wellicht in een enkel geval betrapt zullen worden maar de boetes zijn torenhoog dan wordt chiptunen toch een riskante hobby.
En ondanks dat er bij tijd en wijle stevig gekankerd wordt op de hoogte van boetes denk ik dat we er hier in Nederland nog aardig vanaf komen. In de landen waar de hoogte van een boete gekoppeld is aan je inkomen komen ze soms toch voor vervelende verrassingen te staan.
Maar iedereen die wil laten chiptunen moet dat vooral doen, je moet alleen niet je kop in het zand steken door te denken dat het niet te controleren zou zijn.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition
Re: Skoda Superb 1.6TDi + ABT tuning
RE.gif
sorry peter, maar jij mist juist mijn punt, namelijk de boetes bij pakken met een radardetector, die zijn pas hoog, 400 euro plus je 1000 euro (ingebouwde stinger) is 1400 euro, en die boetes worden omzeilt (door velen geloof me), net zoals de eventuele boetes die er zullen volgen bij chiptuning, want wat hier boven ook al geschreven is, waar ligt de grens, een fabrikant geeft nu al een minimum van vermogen op (dus geen maximum), voorbeeld, mijn vorige lease auto (niet de audi die vorige week vervangen is, maar de passat ervoor) was een 140 PK 2.0TDI, deze heb ik op de rollenbank gehad voor vermogenstest, deze had een hoger vermogen dan dat VW opgaf, 146 pk en ook meer NM (deze weet ik even niet meer, maar de uitdraai ligt nog wel ergens), de originelen zijn al dusdanig afwijkend, ook al zijn ze dat niet, dan kun je met 1 druk op de knop je tuning terug naar origineel zetten (wat ik al schreef), de tuners willen ook hun familie van brood kunnen voorzien.......kortom, als ik niet wil dat ze mijn chip kunnen controleren, dan kunnen ze dat niet en oke dat kost misschien een paar euro, maar geloof me zo is het gewoon
kortom, als het echt een probleem wordt, dan zullen de mensen die echt willen chippen, echt wel gechipt rondrijden (net als met de radardetector)
sorry peter, maar jij mist juist mijn punt, namelijk de boetes bij pakken met een radardetector, die zijn pas hoog, 400 euro plus je 1000 euro (ingebouwde stinger) is 1400 euro, en die boetes worden omzeilt (door velen geloof me), net zoals de eventuele boetes die er zullen volgen bij chiptuning, want wat hier boven ook al geschreven is, waar ligt de grens, een fabrikant geeft nu al een minimum van vermogen op (dus geen maximum), voorbeeld, mijn vorige lease auto (niet de audi die vorige week vervangen is, maar de passat ervoor) was een 140 PK 2.0TDI, deze heb ik op de rollenbank gehad voor vermogenstest, deze had een hoger vermogen dan dat VW opgaf, 146 pk en ook meer NM (deze weet ik even niet meer, maar de uitdraai ligt nog wel ergens), de originelen zijn al dusdanig afwijkend, ook al zijn ze dat niet, dan kun je met 1 druk op de knop je tuning terug naar origineel zetten (wat ik al schreef), de tuners willen ook hun familie van brood kunnen voorzien.......kortom, als ik niet wil dat ze mijn chip kunnen controleren, dan kunnen ze dat niet en oke dat kost misschien een paar euro, maar geloof me zo is het gewoon
kortom, als het echt een probleem wordt, dan zullen de mensen die echt willen chippen, echt wel gechipt rondrijden (net als met de radardetector)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Skoda Superb 1.6TDi + ABT tuning
Ojee, dan ben ik ook de sjaakHetzelfde geldt voor bredere banden ed
Standaard ligt er 225 breed rondom op, nu 245 voor en 265 achter
m.vr.gr.
Ton
Re: Skoda Superb 1.6TDi + ABT tuning
@micky
Het is schijnbaar lastig om te denken in andere grootheden dan pk's. De controle zou zich helemaal niet op pk's hoeven te richten, die pk's zijn bepaald bij de typegoedkeuring van een auto. De controle hoeft zich slechts te richten op het aanwezig zijn van de juiste firmware in het motormanagement systeem eventueel digitaal gesigneerd. En niet goed is fout en dus een proces verbaal.
De hele procedure hoeft niet meer dan een paar minuten te duren. Computer eraan, hyperterminal sessie starten en uitlezen.
Nu kun je natuurlijk aanvoeren dat ook dat omzeilt kan worden maar dat is slechts een kwestie van tijd. Vroeger konden we ook allemaal een illegale versie van Windows gebruiken maar dat wordt toch zachtjesaan steeds lastiger gemaakt en bij sommige systemen lukt het gebruik al helemaal niet meer zonder licentie.
En als iemand het voor elkaar heeft gekregen dat de firmware niet te controleren zou zijn dan is het dus niet goed en dus fout en dus een procesverbaal. Een vrachtwagen chauffeur komt er ook niet mee weg als hij zorgt dat de tachograaf niet te controleren is.
En jij denkt bij een hoge boete aan € 1400, -, ikzelf had als voorbeeld een factor 10 in gedachten, zoiets van een aanvulling van het BPM bedrag naar de nieuwe situatie plus een boete van het volledige BPM bedrag eroverheen.
Maar nogmaals, ik ben niet tegen chiptunen, ik denk alleen dat je niet moet denken dat het niet te controleren zou zijn en dat het met bepaalde boetes toch heel onaantrekkelijk gemaakt kan worden.
@Ton
Ik rijdt ook niet met de standaard maat banden en wielen rond en hier maakt dat voor de APK niks uit maar in Duitsland ligt dat toch echt ff anders. Daar geldt, "Gij zult Tuv gekeurde producten gebruiken"
Het is schijnbaar lastig om te denken in andere grootheden dan pk's. De controle zou zich helemaal niet op pk's hoeven te richten, die pk's zijn bepaald bij de typegoedkeuring van een auto. De controle hoeft zich slechts te richten op het aanwezig zijn van de juiste firmware in het motormanagement systeem eventueel digitaal gesigneerd. En niet goed is fout en dus een proces verbaal.
De hele procedure hoeft niet meer dan een paar minuten te duren. Computer eraan, hyperterminal sessie starten en uitlezen.
Nu kun je natuurlijk aanvoeren dat ook dat omzeilt kan worden maar dat is slechts een kwestie van tijd. Vroeger konden we ook allemaal een illegale versie van Windows gebruiken maar dat wordt toch zachtjesaan steeds lastiger gemaakt en bij sommige systemen lukt het gebruik al helemaal niet meer zonder licentie.
En als iemand het voor elkaar heeft gekregen dat de firmware niet te controleren zou zijn dan is het dus niet goed en dus fout en dus een procesverbaal. Een vrachtwagen chauffeur komt er ook niet mee weg als hij zorgt dat de tachograaf niet te controleren is.
En jij denkt bij een hoge boete aan € 1400, -, ikzelf had als voorbeeld een factor 10 in gedachten, zoiets van een aanvulling van het BPM bedrag naar de nieuwe situatie plus een boete van het volledige BPM bedrag eroverheen.
Maar nogmaals, ik ben niet tegen chiptunen, ik denk alleen dat je niet moet denken dat het niet te controleren zou zijn en dat het met bepaalde boetes toch heel onaantrekkelijk gemaakt kan worden.
@Ton
Ik rijdt ook niet met de standaard maat banden en wielen rond en hier maakt dat voor de APK niks uit maar in Duitsland ligt dat toch echt ff anders. Daar geldt, "Gij zult Tuv gekeurde producten gebruiken"
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition