stacaravan winterklaar maken

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
tine123

stacaravan winterklaar maken

Bericht door tine123 » di 13 sep 2011 20:08

hoi,
wij hebben het eerste jaar een stacaravan.

Nu vroegen we ons af hoe we die winterklaar maken?

Alle water aflaten? Moeten de leidingen ook doorgeblazen worden? We hebben geen compressor , kan het ook anders?

Zijn er nog zaken waaraan we moeten denken?

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: stacaravan winterklaar maken

Bericht door Patman » di 13 sep 2011 20:50

Hoofdkraan dicht en de waterleiding aftappen. Ik deed dan altijd alle kranen open, blies de kranen door met de mond. Indien je een geiser hebt, leeglaten lopen. Antivries in alle afvoerputjes deed ik voor de zekerheid. Matrassen zette ik op z'n kant. En eventueel vochtvreters plaatsen (wel af en toe legen). Let op dat je geen voedsel laat liggen, de
muizen weten het te vinden :wink:

Succes!

Gebruikersavatar
fs1986
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 4 feb 2011 15:29

Re: stacaravan winterklaar maken

Bericht door fs1986 » di 13 sep 2011 21:12

En vergeet vooral de stortbak en zwanenhals van het toilet niet leeg te maken.

tine123

Re: stacaravan winterklaar maken

Bericht door tine123 » wo 14 sep 2011 09:41

bedankt voor de tips alvast !

nog een vraagje: (ik ben een vrouw met twee linkerhanden dus dat zegt genoeg he :) )

u zegt aflaten toilet, hoe doe ik dat? als ik de hoofdkraan toedraai en nog eens doorspoel, blijft sowieso nog water staan in het toilet, hoe krijg ik dat eruit?

en nog een tweede vraagje: :) van bv onze kraan in de keuken van de voortent naar de hoofdkraan vooraan aan de straat, loopt toch wel enkele meters.

kan ik dat dan zomaar met de mond doorblazen?

bedankt!

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: stacaravan winterklaar maken

Bericht door Knaus440 » wo 14 sep 2011 15:31

Wij hebben sinds mei vorig jaar een stacaravan. Met dus ook een winter ervaring. We zijn regelmatig ook in de winter een weekend in de stacaravan geweest. wanneer we naar huis gingen had ik het volgende lijstje:
=>Gasfles dicht.
=> hoofdkraan waterleiding in de put dicht.
=> de kranen in de stacaravan open.
=> geiser> stroom uitzetten en leeg laten lopen.
=> Bij de hoofdkraan in de put zaten aftapkraantjes, die zette ik open en dan liep de complete waterleidingnet van de stacaravan zo goed als leeg.
=> 1 aftappunt liet ik open staan.
=> in de zwanehalzen van gootsteen, douche etc deed ik antivries.
=> de waterleiding stortbak wc deed ik dicht en spoelde 1 of 2 keer de bak zo goed als leeg.
=> ook antivries in de toiletpot!!!
=> 1 kraan open laten staan, de rest dicht.

Doorblazen van de waterleiding heb ik nooit gedaan. Maar er moet wel bij gezegd worden dat we de put met aansluitingen voor meerdere caravan op ons terrein hebben. En de kranen in een 80 a 90 cm diepe put zitten. Water kan dus echt goed weglopen.
Lijkt een grote klus maar was binnen 10 minuten gebeurd.

Bij terugkomst de kranen dicht en aftappunten dicht, hoofdkraan weer open. Op die maniet heb ik nooit een probleem gehad. Ik zie het meerdere campinggasten ook doen op die manier.

Ik heb me de luxe veroorlooft door de onderkant geisoleerd dicht te maken en het leidingnetwerk te voorzien van thermolint en buisisolatie.
Desalniettemin werk ik toch elke keer het rijtje af. Het lastigste is eigenlijk dat ik steeds de hoofdkraan in de put oet openen, en dus op mijn buik op de grond moet. ik zoek daar nog iets elektrisch voor.
Ik heb ons waterleidingnet tot de hoofdkraan geisoleerd en van thermolint voorzien. Uiteraard met een sensor die zorgt dat de lintverwarming niet steeds aan is. Maar temperatuur gestuurd tussen de 4 en de 13 graden aan en uit gaat.
Die voorziening gebruik ik eigenlijk alleen wanneer we daar zijn met kou. Anders is het waterleidingnet toch leeg.


Voor de antivries koop ik de goedkoopste die ik kan vinden, meestal Lidl, Aldi etc. Wel tot -25.
In de WCpot liet het geen blauwe waas of rare vlekken achter.


De tip van de matrassen en de vochtvreters staa er al, geen kostbare dingen direct zichtbaar door een raampje, helaas een ervaringsfeit. Er is ingebroken in de caravan deze winter.
Zorg ook voor een blik in en op de caravan af te toe, door jezelf of iemand anders. parkbeheer of zo.
En houd een ventilatierooster open.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

jootjeborn

Re: stacaravan winterklaar maken

Bericht door jootjeborn » zo 20 feb 2022 19:40

Goedendag,

Mag ik vragen hoe je de geiser leeg laat lopen?
Schijnt nogal lastig te zijn?

En laten jullie de matrassen in de stacaravan in de winter? En de tv?

Gr.
Jo

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: stacaravan winterklaar maken

Bericht door Chris » zo 20 feb 2022 20:08

Hallo Jo...

1e... Welkom hier.... een gezellig caravan forum.

Je reageert op een topic uit 2011... dus wat "belegen" zal ik maar zeggen.
Maar Knaus440 is gewoon nog lid en ik denk dat ie ook wel zal reageren.
Effe geduld.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

erwin l
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 16 okt 2019 23:29

Re: stacaravan winterklaar maken

Bericht door erwin l » zo 20 feb 2022 23:39

Alles wat er staat is nog steeds actueel. Wij zijn ook vrij nieuw hier en doen het grotendeels hetzelfde.

Bij ons zit in de onderkant van de geiser een aftapschroef die je er uit moet draaien om de geiser af te tappen. Daarna op de keukenkraan blazen en dan komt er nog wat meer water uit.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: stacaravan winterklaar maken

Bericht door Niels83 » ma 21 feb 2022 01:01

Mijn vader pompte de leiding leeg met een fietsband en fietspomp. Geen idee hoe.

Maar zijn dit soort vragen nu juist net de vragen waarvoor je op een camping staat. Je oude buurman laat het je vast de komende 3 jaar graag even zien.

Joop11
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 19 nov 2021 10:33

Re: stacaravan winterklaar maken

Bericht door Joop11 » ma 21 feb 2022 06:39

Niels83 schreef:
ma 21 feb 2022 01:01
Mijn vader pompte de leiding leeg met een fietsband en fietspomp. Geen idee hoe.

Maar zijn dit soort vragen nu juist net de vragen waarvoor je op een camping staat. Je oude buurman laat het je vast de komende 3 jaar graag even zien.
Dat doe ik ook op die manier.
Knip een fietsband doormidden.
Aan 1 kant een knoop erin.
Doe alle kranen dicht.
Doe de toevoer vanaf de grond/hoofdleiding open.
Pak de fietsband en doe deze om de kraan in de keuken bijv. Draai eerst de warme kraan open en beging dan met pompen. Net zolang tot er geen water meer uitkomt bij de hoofdleiding. Doe vervolgens de koude kraan open en de warme dicht. Doe dit bij alle kranen.

Toilet gooi je in de bak antivries en trek je door. Gelijk leeg en klaar voor de winter.

Geiser type op internet opzoeken naar de handleiding en daar zal je ook zien hoe je die winterklaar maakt.
Succes!

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: stacaravan winterklaar maken

Bericht door Knaus440 » ma 21 feb 2022 10:04

Tips leidingen staan er al.
De geyser: welk merk en model heb je?
Dan wil ik wel op zoek gaan naar handleiding, of je doet dit zelf.
Voor het leeglopen zit in de aanvoerleiding vaak een afsluit dop oid. Die draai je los, open. Dan de dichts bijzojnde kraan open, en het water loopt via de geopende afsluiter weg.
Maar eerst de leidingen leeg laten lopen of doorblazen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: stacaravan winterklaar maken

Bericht door Ab » ma 21 feb 2022 21:55

Voor alle duidelijkheid..doe even een slangklem om de fietsband en de kraanhals.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Joop11
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 19 nov 2021 10:33

Re: stacaravan winterklaar maken

Bericht door Joop11 » ma 21 feb 2022 21:58

Ab schreef:
ma 21 feb 2022 21:55
Voor alle duidelijkheid..doe even een slangklem om de fietsband en de kraanhals.
Is niet nodig, gewoon met 1 hand vasthouden en de andere pompen. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: stacaravan winterklaar maken

Bericht door Chris » ma 21 feb 2022 22:03

Met gratis douche tijdens het pompen... awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: stacaravan winterklaar maken

Bericht door buddo » di 22 feb 2022 20:47

Op deze pagina (halverwege) staat ook een checklist https://vroegopbv.nl/informatie/

Luc en Chris
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 15 apr 2018 16:05
Locatie: Kloosterzande

Re: stacaravan winterklaar maken

Bericht door Luc en Chris » vr 25 feb 2022 09:56

jootjeborn schreef:
zo 20 feb 2022 19:40
Goedendag,

........

En laten jullie de matrassen in de stacaravan in de winter? En de tv?

Gr.
Jo
Dit was nog niet beantwoord denk ik?
Onze matrassen laten we er gewoon in, net zoals de kussens en de tv. Moet er wel bij vertellen dat we een vrij goed geïsoleerde caravan hebben en we tevens vlakbij wonen. Wij geen minimaal wekelijks kijken en hebben vooral deze winter nergens last van.
Maar indien nodig zetten wij de matrassen en kussens recht. Maar het belangrijkste is het ventileren. Wij doen ook nooit de overgordijnen dicht zodat het daglicht lekker naar binnen kan.
Ex-camperaars die in een stacaravan zijn beland... en nu terug in een tourcaravan….
ICD-Drager sinds 20 juni 2016.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: stacaravan winterklaar maken

Bericht door Knaus440 » vr 25 feb 2022 10:07

Onze opleg matrassen namen we mee naar huis.
De tv ook na de 1e winter!. We hadden nog zo'n ouderwetse staan met een bult achterop.
Vocht en vriezen kon het miet hebben!
Ook de " modernere" gingen in de winter mee.
Zowel voor de kou/vocht, als na 1 keer een inbraak in de winterperiode.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”