Hoezen voor op caravan vervoerde fietsen.

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Hoezen voor op caravan vervoerde fietsen.

Bericht door Gumm » wo 3 aug 2011 21:47

Wij hebben net 3400km gereden met zowel een fietsendrager voor-als achterop maar dat terzijde
Achterop een grijze hoes van het zelfde merk als de drager gekocht en heen en terug zonder problemen.
Voorop was er geen van op voorraad en kocht we noodgedwongen een alternatief produkt.
Dit was geen succes want na ca. 200km, thv Luik, lag deze al grotendeels uit elkaar op de naden.
In Spanje bij een Sterkemann dealer vol vertrouwen een bike cover voor voorop gekocht en deze hield het eigenlijk maar 300km langer uit. (stiksel op de zoom aan de onderkant)
Bij de leverancier deden ze niet moeilijk over het goedkopere alternatieve produkt, maar van de "bike-cover-fabriek" in Italie en het is maar afwachten wat ze daar mee gaan doen. De nodige inspanningen lopen inmiddels...We wachten af..
Mijn vraag: Gaan hoezen voorop altijd zo snel stuk of hebben sommigen van jullie er misschien een bruikbare oplossing voor bedacht?
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoezen voor op caravan vervoerde fietsen.

Bericht door Ab » wo 3 aug 2011 21:59

Ik gebruik ze zelf niet (meer).
Maar wat helpt, is zorgen dat ze niet flapperen in de rijwind.
Dat betekent dan wel heel veel knoopwerk met touw en/of elastieken..
Tot een paar jaar geleden had ik 2 fietsen voorop de caravan, waarmee ik ook het probleem had wat jij schetst.
Echt goed afbinden bleek de oplossing.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Wissels
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 30 jul 2006 22:03

Re: Hoezen voor op caravan vervoerde fietsen.

Bericht door Wissels » wo 3 aug 2011 22:09

Hallo,

ik vrees dat de hoes tijdens het rijden zoveel wind vangt dat de fietsen meer lijden onder het geklapper van de hoes, dan dat je zonder hoes rijdt. Nee voor de bescherming van de fiets zet ik ze liever een keer goed in de (auto)was dan dat er een doek overheen gaat.

met vriendelijke groet,

Walter
Hyundai Tucson met Hobby 540

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Hoezen voor op caravan vervoerde fietsen.

Bericht door peter s » wo 3 aug 2011 22:41

Alweer jaren terug, na een paar regendagen kwamen de fietsen drijfnat onder de hoes vandaan.
Die hoes is toen ter plekke op de camping de vuilbak in gegaan.
Ze worden nu ook nat maar waaien evensnel weer droog :wink:
Alleen de zadels krijgen een zakkie, die zuigen zo enorm veel water op :oops:

Bijkomend voordeel: je gebruikt de fietsen meer omdat ze er vlugger op en af zijn.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Hoezen voor op caravan vervoerde fietsen.

Bericht door Gumm » do 4 aug 2011 18:54

Tsja, we hadden dit voorjaar pas 2 nieuwe fietsen gekocht.... en ik dacht:kleedje er over, blijven ze mooi.."
Aan de voorzijde zie je tijdens slecht hoe de luchtstroom onder aan de caravan loopt.
Het lijkt op het zelfde effect als bij vlaggen in storm en regen, het kan dus eigenlijk niet zonder kapot te gaan.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Goulds

Re: Hoezen voor op caravan vervoerde fietsen.

Bericht door Goulds » vr 5 aug 2011 19:03

ze vangen ook veel wind wat het verbruik van de auto ook niet te goede komt .

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Hoezen voor op caravan vervoerde fietsen.

Bericht door Gumm » za 6 aug 2011 00:28

Je hebt gelijk, zonder hoes kan de wind er doorheen.
Vandaag kreeg ik per post een nieuwe hoes voor over de fietsen en het altenatieve merk voor voorop kreeg ik vergoed door de campingwinkel in Schijndel. Ik denk dat ik het "spankoord" van deze hoes vervang door een dikker elastisch type en aan mijn vrouw vraag om het stiksel nog een keer extra onder de naaimachine doorhalen...Gaat deze dan weer stuk dan weet ik genoeg. Bedankt
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoezen voor op caravan vervoerde fietsen.

Bericht door Ab » za 6 aug 2011 10:31

De windvang zal niet veel uitmaken.
De fietsen incl. hoes zijn immers in oppervlakte veel kleiner, en steken niet uit bij de voorkant van de caravan.
De oppervlakte die weerstand ondervindt door de rijwind verandert dus niet noemenswaardig.
Met of zonder hoes, dat maakt niet veel uit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 5 aug 2011 08:24
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Hoezen voor op caravan vervoerde fietsen.

Bericht door Kees_S » za 6 aug 2011 15:18

... heb ik eergisteren juist zo'n mooie groene duo-fietshoes gekocht voor onze twee e-bikes die op de dissel vervoerd worden en nu lees ik dit.
Ik denk dat ik deze hoes dus maar mooi alleen op de camping ga gebruiken want erg stevig ziet hij er niet uit, kan ook bijna niet voor 25.- euro stom.gif
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 3850 kg)
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoezen voor op caravan vervoerde fietsen.

Bericht door Ab » za 6 aug 2011 15:57

Ik heb er ook nog zo een van mijn vorige caravan. Mee naar Kroatie gereden heen en terug.
Ook voor op de dissel. Als je de hoes maar heel goed afbindt met een dun touw, blijft ie best heel.
Flapperen is uit den boze...
Ik geloof dat ik er iets van 25 mtr nylonkoord omheen gewikkeld had in diverse richtingen, maar vooral ook de onderkant goed vast gebonden aan trappers en wielen en zo.
Met mijn huidige manier van fietsen transporteren gaat dat niet meer, dus laat ik 'm maar helemaal weg.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

pd0bao

Re: Hoezen voor op caravan vervoerde fietsen.

Bericht door pd0bao » za 6 aug 2011 16:14

In het algemeen gesproken zijn de Engelsen nogal verzot op hoezen voor-wat-dan-ook.Bv sloelh.bbqh etc en ongetwijfeld zijn daar fietshoezen ook verkrijgbaar. Weet niet of dat grote warenhuis Harrods nog bestaat in den Haag,kan ook een andere naam zijn, mss iemand hier die zich dat herinnert ? Jaap.

Nick

Re: Hoezen voor op caravan vervoerde fietsen.

Bericht door Nick » wo 24 aug 2011 10:38

Aangezien bij mij 1 fiets op de dissel meegaat ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe schoon (of vuil) hij zal zijn bij aankomst.
Als je op een natte weg rhebt gereden is de caravan nou niet bepaald schoon te noemen aan de voorzijde. Krijg ik dat ook allemaal op m'n fiets?? Wat is jullie ervaring ? Moet ik naast de caravan nu ook nog m'n fiets gaan poetsen bij aankomst?

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoezen voor op caravan vervoerde fietsen.

Bericht door Ab » wo 24 aug 2011 19:21

Het meeste vuil gaat door de fiets heen.. :lol:
Dat scheelt weer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Hoezen voor op caravan vervoerde fietsen.

Bericht door p_vingerhoets » wo 24 aug 2011 20:43

Ik denk dat het monteren van spatlappen bij de achterwielen van je auto ook veel tegenhoud. Zeker als je auto achteraan hoog is en de wielen dus veel ruimte hebben om het vuil naar achteren en omhoog te gooien

Groetjes,
Paul
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Thunder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 21 nov 2008 16:35
Locatie: Friesland

Re: Hoezen voor op caravan vervoerde fietsen.

Bericht door Thunder » do 25 aug 2011 19:07

RE.gif

Heb er wel eens over na gedacht om aan de achterzijde van de auto een spatlap over de hele breedte te maken.(net als bij een vrachtwagen)
Vraag me alleen af of het echt zou werken?

Grt Thunder
LMC 490 K 1998 en een Hyundai Tucson 2.0 2WD 2007 als trekker.

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Hoezen voor op caravan vervoerde fietsen.

Bericht door JanP » do 25 aug 2011 19:25

RE.gif

Dat werkt,zeker als je de spatlap met een soort ruwe borstel structuur installeerd.
Dan heb je minder last van het opspattend water.
Het water wordt dan als het ware afgeremd door de borstel structuur.
Let er maar eens op als je met regen onderweg bent,sommige vrachtauto's rijden met borstelsspatlappen en andere rijden zonder.het verschil is heel goed te zien.
EenHOBBYist

caravan.gif A I camp.gif
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

liefhebber
Berichten: 85
Lid geworden op: do 13 aug 2015 13:54

Re: Hoezen voor op caravan vervoerde fietsen.

Bericht door liefhebber » za 13 aug 2016 22:52

Ik kocht de Fiamma Bike Cover Caravan
Deze Fiamma hoes laat bij gebruik naast de caravan, gewoon bij stilstaan, regen door.
De druppels staan aan de binnenkant van de hoes.
Kortom, die hoes is niet waterdicht.
Advies: Zo'n Fiamma hoes niet kopen.

Abve

Re: Hoezen voor op caravan vervoerde fietsen.

Bericht door Abve » za 13 aug 2016 23:37

Ik vervoer altijd een e-Bike op de dissel en één achterop de caravan.
Ook ik ben tot de conclusie gekomen dat een hoes over de fietsen niets gedaan is.
Ik heb hoezen van de ANWB en Fiamma gehad.
Ze waren snel stuk en het water vloog van onderen omhoog waardoor ze nog kletsnat waren.
Kom je uren na de laatste bui aan op een camping, blijken de fietsen nog nat onder de hoezen te staan.
Ik vervoer ze nu dus zonder hoes, waarbij ik ter bescherming een plastic zak over het zadel bind.
Worden ze smerig?
Ja, maar mét hoes worden ze (opspattend water wegdek) ook vies.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Hoezen voor op caravan vervoerde fietsen.

Bericht door peter s » zo 14 aug 2016 10:15

Thunder schreef:RE.gif

Heb er wel eens over na gedacht om aan de achterzijde van de auto een spatlap over de hele breedte te maken.(net als bij een vrachtwagen)
Vraag me alleen af of het echt zou werken?

Grt Thunder
Dat helpt wel degelijk heel veel, hadden wij vroeger bij onze Citroën GS en GSA (zelf gemaakt)
Bij de latere auto's was het niet zomaar mogelijk en heb ik het weggelaten ( de GS en GSA hadden reservewiel onder de motorkap)
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Hoezen voor op caravan vervoerde fietsen.

Bericht door peter s » zo 14 aug 2016 10:18

Wij nemen wel een hoes mee maar die zit er normaal niet op, eigenlijk nooit onder het rijden.
Alleen op de camping sla ik hem erover bij nat weer, soms staan ze dan nog op de drager en dan kijken mensen wel heel vreemd [aschrik.gif]
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
motorfrits
Berichten: 84
Lid geworden op: za 27 dec 2014 21:25

Re: Hoezen voor op caravan vervoerde fietsen.

Bericht door motorfrits » za 3 sep 2016 21:24

Mijn oordeel ,is voorop de caravan geen hoes om de fiets heen achter kan het wel.
Zelf een nare ervaring hiermee, voor had ik een hoes om de ebike en hij ving zoveel wind dat de beugel achterover zakte en de handvaten bijna tegen het raam aan zaten. zowel Obelink als Fiamme gaven niet thuis na klachten. nu altijd een spanbandje eraan tegen het achterover zakken en geen hoes erover.

Blackboxer
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 15:18

Re: Hoezen voor op caravan vervoerde fietsen.

Bericht door Blackboxer » za 3 sep 2016 22:27

Makers van de disseldragers raden het tegenwoordig af.


GroetS,

Hans

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Hoezen voor op caravan vervoerde fietsen.

Bericht door WillyL » zo 4 sep 2016 10:30

Ik gebruik geen fietshoes. Echt grof vuil spuit vanonder de wielen op de buitenste/onderste helft van het caravanfront. Daar staan geen fietsonderrdelen behalve misschien een stukje velg en band. Het enige waar ik wat bang voor ben is de ketting, het versnellingsapparaat en de motor in de voorassen, maar die zijn allemaal goed afgedekt door hun constructie.
De fietsen worden niet al te vuil. De zadels dek ik smos af met een plastiek zakje.
Het idee om ze vooraf te poetsen met autowax vind ik schitterend!

Zo'n hoes kan alleen maar meer windweerstand geven, zeker in vergelijking met de caravanwand die toch wat schuin staat.
De weerstand geeft ook extra kracht op de fietssteunen en hierdoor wegen die fietsen als het ware zwaarder.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

RiannePp
Berichten: 196
Lid geworden op: di 4 feb 2014 14:29

Re: Hoezen voor op caravan vervoerde fietsen.

Bericht door RiannePp » ma 5 sep 2016 08:31

motorfrits schreef:Mijn oordeel ,is voorop de caravan geen hoes om de fiets heen achter kan het wel.
Zelf een nare ervaring hiermee, voor had ik een hoes om de ebike en hij ving zoveel wind dat de beugel achterover zakte en de handvaten bijna tegen het raam aan zaten. zowel Obelink als Fiamme gaven niet thuis na klachten. nu altijd een spanbandje eraan tegen het achterover zakken en geen hoes erover.
...en...
.....quote "
Makers van de disseldragers raden het tegenwoordig af.".... unquote. Van Hans

Bij onze (nieuwste) Thule kantelbare fietsendrager staat duidelijk op dat een fietsenhoes verboden is!
Echt niet doen dus.
Ondanks onze inspanningen de fietsen zo goed mogelijk erop te zetten, goed vastzetten - remmen en banden vast, is de drager bij het begin van onze 2 mnd durende voorjaarsreis na 2 dagen toch iets naar de caravanwand geknakt en daarbij is de wand van onze 1 week oude caravan geraakt. Resultaat: 2 deukjes en een kapotte drager. Gelukkig hebben we de reis kunnen voortzetten: ega heeft de drager en fietsen met spanbanden vastgezet aan de dissel en mijn fietsstuur kwartslag gedraaid.
Een fietshoes vangt ook naar onze mening teveel wind, zonder hoes kan de wind makkelijk door de fietsen heen.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Hoezen voor op caravan vervoerde fietsen.

Bericht door Daphne » ma 5 sep 2016 15:46

Zo dat is zonde Rianne :( Staan de fietsen nu zo scheef doordat de drager is geknakt? En krijg je nu een nieuwe? Wij hebben er gelukkig nog geen problemen mee ondervonden en er staat toch 1 e-bike en 1 gewone fiets op. Remmen worden niet vastgezet. Onze drager staat wel een stuk dichterbij de disselbak.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”