groot heki dakluik inbouwen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Ascona

groot heki dakluik inbouwen

Bericht door Ascona » do 10 apr 2008 18:08

vorige week kwam ik erachter dat de caravan van mijn moeder had gelekt bij het dakluik.
Bleek via de kitranden naar binnen gegaan te zijn.
Dus meteen gedemonteerd en schoongemaakt en opnieuw gekit.
Gelukkig niet rot nog,alleen maar nat,hout is nog gewoon hard.
Nu zitten er alleen in het plafond vlekken om het luik heen.
Nu zat ik te denken om zo'n mooi groot heki dakluik te monteren,is erg mooi en ben je meteen van die vlekken af.
ik zou dan gaan uitmeten hoe ie mooi komt te zitten en dan het gat uitzagen,dan een rand piepschuim wegsnijden en daan een houten frame in maken (lijmen uiteraard) voor de stevigheid.Dan het luik erin met van die grijze terostat kit.
Ben ik nu nog iets vergeten of zal dat goed gaan zo?
Oja,het is een Hobby 610 uit 1994

400TS

Bericht door 400TS » do 10 apr 2008 18:18

kijk...efff googlen en we zijn weer een stap verder. :D :D :D

http://www.kampeerartikelen.com/nl/dept_30.html

Jarno

Bericht door Jarno » do 10 apr 2008 18:55

Zo'n luik kopen lijkt me niet het grootste probleem hier. Het gaat meer over het zelf inbouwen ervan lijkt me.

Heb zelf geen ervaring hiermee maar maar hier staat een uitleg over het inbouwen van een dakluik.

En als je het wil laten doen is het hier momenteel voor een actieprijs van 450 euro.

400TS

Bericht door 400TS » do 10 apr 2008 19:33

Inderdaad....eerst kijken wat voor dakluik,er is meer dan alleen
maar Heki II

Dan voor je zelf nagaan....zelf doen :shock: :shock: of..toch maar niet

Dat is een mooie aanbieding....Heki II compleet met inbouw :D :D

Ascona

Bericht door Ascona » do 10 apr 2008 21:28

Idd,die link had ik nog niet gezien.
Ik ga het zelf doen,durf ik wel aan.
Thanx voor de info

Groetjes Patrick

Ascona

Re: groot heki dakluik inbouwen

Bericht door Ascona » vr 24 apr 2009 22:28

nou,uiteindelijk is het er toch van gekomen.
Er zit een heki dakluik in de hobby.
Afgelopen zomer bij obelink 2 stuks meegenomen (jawel,ook een voor mn eigen caravan)
Vanwege het weer en andere omstandigheden pas afgelopen weekend ingebouwd
Viel best mee,oude dakluik eruit gehaald,uitgemeten waar de vochplekken zaten en precies daar het gat gedacht.
Even vertalen naar de bovenzijde van het dak.Dakluik op de juiste plek op het dak gelegd en met een edding stift de contouren getekend.Daarna met de decoupeerzaag het gat uitgezaagd,precies op de lijnen zoadat het dakluit iets ruim erin valt.
Bij passen er achter gekomen dat de meegeleverde steunen te lang zijn,blijkbaar voor een veel dikker dak.
Dus alle 16 steunen stukje ingekort,tevens kortere schroeven gehaald.
Toen dikte van het piepschuim tussen pafondplaat en dakplaat gemeten (23mm)en latten van uiteindelijk 22 mm dik gehaald.
Piepschuim rondom ertussen weggehaald en in de rand de latten gelijmd als zijnde een frame.
Toen het luik erin,vooral goed kitten,en vastgezet met de steunen. Afwerklijst met rollo's erop gezet en voila!
Caravan weer netjes en vooral lichter,is een hobby 610 met dichte voorwand dus een donker ding. En moeders ook weer happy.
Ik ben er zo rond de 4 uurtjes mee bezig geweest en het viel me erg mee.

Gebruikersavatar
Erik!
Berichten: 317
Lid geworden op: vr 28 dec 2007 21:59

Re: groot heki dakluik inbouwen

Bericht door Erik! » za 25 apr 2009 07:19

Is het echt zo simpel? Meten, zagen, schroeven, kitten, afwerken? Hmmmmm, ik wil ook wel een groot dakluik.
DISCLAIMER
1) Mijn stellingen en meningen kunnen met overdrijving gedeponeerd worden
2) Enige gelijkenis/overeenkomst met enig persoon is louter en alleen gebaseerd op toeval
3) Aan de getoonde informatie kunnen geen rechten ontleend worden

Ascona

Re: groot heki dakluik inbouwen

Bericht door Ascona » za 25 apr 2009 08:26

ik vond het niet echt moeilijk nee.
Het is meer een kwestie van durf de zaag in je dak te zetten en je moet het op je gemak doen.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: groot heki dakluik inbouwen

Bericht door Knaus440 » zo 26 apr 2009 15:36

Ik heb het complete dak van onze vorige alkoofcamper vervangen, en een groot heki dakluik ingebouwd.
In principe is het heel eenvoudig, en een kwestie van afmeten-zagen-inbouwen. Maar wel even checken of er geen bedrading loopt. Ik had het makkelijk omdat ik nieuwe bedrading aan heb gelegd. Maar voor mijn gevoel moet je het ook niet te gemakkelijk maken. Ik vraag me af of je geen extra frame moet maken. Dus een gat op maat zagen en dan tussen plafond en dakplaat een goed stevig houten frame maken. Immers het groot heki dakluik moet met schroeven/bouten-moeren, goed vast komen te zitten. En dan is een schroef in alleen de dakplaat echt niet genoeg. Op het dak wat ik vervangen heb, heb een een compleet frame om de heki dakluik gemaakt, tussen plafond en dakplaat. Door een groot gat in het dak te zagen verbreek je ook de dragende constructie van het dak. Immers je zult echt wel een dwarslat of lengte lat doorzagen en weghalen. Dat moet je weer enigszins herstellen door het zelf te maken frame om het veel groter dakluik. In mijn ogen moet je daar niet tesimpel over denken. Maar laat eens een caravan bouwer/hersteller daar iets over zeggen.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Bob1976

Re: groot heki dakluik inbouwen

Bericht door Bob1976 » ma 27 apr 2009 10:36

Knaus440 schreef:........... Maar voor mijn gevoel moet je het ook niet te gemakkelijk maken. Ik vraag me af of je geen extra frame moet maken. Dus een gat op maat zagen en dan tussen plafond en dakplaat een goed stevig houten frame maken. Immers het groot heki dakluik moet met schroeven/bouten-moeren, goed vast komen te zitten. En dan is een schroef in alleen de dakplaat echt niet genoeg.............
ehhhhmmmm.... inderdaad :roll: :wink: :lol: :lol:
Ascona schreef:....Toen dikte van het piepschuim tussen pafondplaat en dakplaat gemeten (23mm)en latten van uiteindelijk 22 mm dik gehaald.
Piepschuim rondom ertussen weggehaald en in de rand de latten gelijmd als zijnde een frame.....
gr, Bob

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: groot heki dakluik inbouwen

Bericht door Knaus440 » ma 27 apr 2009 12:34

ascona schreef:
Toen dikte van het piepschuim tussen pafondplaat en dakplaat gemeten (23mm)en latten van uiteindelijk 22 mm dik gehaald.
Piepschuim rondom ertussen weggehaald en in de rand de latten gelijmd als zijnde een frame. :oops:
Dat had ik over het hoofd gezien, gelukkig heb je dit wel gedaan. Misschien te veel ervaringen opgedaan met mensen die aan campers werken. Daar zitten gelukkig heel erg veel zorgvuldige zelfbouwers tussen, prachtige resultaten gezien. Maar ook de sleutelaars die effe een dakkie/luikie plaatsen voor weinig en dan klagen over problemen en lekkage.
Omdat ik mijn dak als geheel heb vervangen kon ik het frame van het grote heki dakluik ook opnemen in de gehele dragen dakconstructie. Dat is natuurlijk helemaal ideaal. Maar een frame is noodzaak in mijn ogen!
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Black V70 AWD

Re: groot heki dakluik inbouwen

Bericht door Black V70 AWD » ma 27 apr 2009 13:35

Knaus440 schreef: In principe is het heel eenvoudig, en een kwestie van afmeten-zagen-inbouwen. Maar wel even checken of er geen bedrading loopt.
Er zijn caravans waarin de bedrading door het dak loopt. Een kennis van mij had dat met zijn Eifeland, de bedrading moest worden verlegd om het Heki dakluik te kunnen plaatsen.

Ascona

Re: groot heki dakluik inbouwen

Bericht door Ascona » ma 27 apr 2009 20:21

ik had geen bedrading in het dak lopen,had ik al geinformeerd bij een hobby dealer,die kon mij dat vertellen dat daar niks loopt.
Er zitten geen complete dwarslatten,alleen zat er een een frame precies zoals ik nu ook gemaakt heb.
Dat moet wel wat anders blijft ie altijd inveren op het piepschuim ertussen.

Groetjes Patrick

Ascona

Re: groot heki dakluik inbouwen

Bericht door Ascona » vr 20 aug 2010 14:50

even een schopje naar de actualiteit.
Het dakluik is nog altijd perfect waterdicht en ik krijg alleen maar positieve reacties als men het bij mij ziet en ik vertel dat ik het zelf ingebouwd heb.
Ik heb gemerkt dat heel veel mensen het wel willen maar het alleen niet durven.
Nou ben ik de beroerdste niet,en stilzitten kan ik toch niet,ook niet in de vakanties dus inmiddels heb ik er al een stuk of 10 ingebouwd,wordt er steeds handiger in.
Ik ga ook maar eens een keertje een serviveluikje aan de zijkant monteren,lijkt me ook wel leuk om te doen.
Dus voor de mensen die het graag willen,gewoon doen,is echt niet moeilijk!

JP
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 nov 2007 14:32
Locatie: 023 en omstreken

Re: groot heki dakluik inbouwen

Bericht door JP » vr 20 aug 2010 19:24

Complimenten voor het ""doe het zelf"" gebeuren.
In de vakantie heb ik een 40 x 40 dakluik vervangen van onze ""oude"" caravan die in Frankrijk staat, dit was idd zo gebeurd, wel natuurlijk goede voorbereidingen treffen.(juiste kit, goede kitspuit en wasbenzine etc.)
Een ander verhaal is het om een dakluik van 40 x 40 te vervangen door een groter dakluik.
Ik heb mij laten vertellen dat in ons(toevallig) type caravan (Adria bj 2002) al het frame is voorgewerkt, je kon toen in 2002 kiezen of een 40 x 40 of een Heki dakluik.
Maar nu rijst de vraag, hoe is dit frame gepositioneerd in het dak, over de breedte of in de lengte.
Zit het bestaande dakluik van 40 x 40, in de rechter bovenhoek? etc
Het vervangen van het 40 x 40 dakluik was geen probleem, maar met het openzagen van het dak ben ik wel iets voorzichtiger.
Mazda CX5 2.0 TS+Leasepack (2013)
Adria 432 PX (max 1300 kg) (bj 2002) + Power Mover + Tempo Doeloe + Emuk.

Dutch Veteran
Afbeelding
We don't remember the Days only the Moments

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: groot heki dakluik inbouwen

Bericht door Knaus440 » vr 20 aug 2010 20:22

Ik heb begin dit jaar ook ons 40 bij 40 luik vervangen door een groot heki dakluik. Met de ervaring die ik had opgedaan bij de camper durfde ik het wel aan. En inderdaad heb ik bij het groter zagen van het gat een stroomkabel doorgezaagd. Gelukkig had ik alle stroom eraf gehaald natuurlijk.
Ook de kabel omleggen was goed te doen. En na alle regen en heet weer van deze zomer is alles nog steeds waterdicht.
Een groot dakluik is echt wel heel erg prettig, ik heb hem boven de keuken gemaakt. Geeft veel meer licht en de warmte van het koken kan makkelijker weg. En de Heki heeft een goed verduisteringsgordijn.
Het openzagen van het dak vroeg even wat moed, maar ging prima. Zorgvuldig werken en een nieuw frame in de rand maken, dak plaatsen, en klaar was kees. Ik had nog wel van het vorige Heki dakluik een mal liggen. Dat maakte het wat makkelijker.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

JP
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 nov 2007 14:32
Locatie: 023 en omstreken

Re: groot heki dakluik inbouwen

Bericht door JP » wo 8 jun 2011 09:31

Was dus van plan om zelf een Heki 2 te plaatsen, maar tijdgebrek heeft mij doen besluiten om het te laten doen.
Overmorgen is het zover, dan wordt er een Heki 2 geplaatst, zal mij benieuwen.
Het voorste (40x40) dakluik ga ik wel zelf vervangen door een Mini Heki, hier heb ik al eens een kunstof nok vervangen door een boutje.

gr JP
Mazda CX5 2.0 TS+Leasepack (2013)
Adria 432 PX (max 1300 kg) (bj 2002) + Power Mover + Tempo Doeloe + Emuk.

Dutch Veteran
Afbeelding
We don't remember the Days only the Moments

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: groot heki dakluik inbouwen

Bericht door Knaus440 » wo 8 jun 2011 10:07

JP,
Dat gaat je een hoop plezier geven, heerlijk zo'n groot Heki dakluik. Veel licht en het open kunnen bij warmte, alsook de prima afsluiting voor de nachten. Ik ben blij dat we dit dakluik hebben geplaatst. Goed van je om het te laten doen.
Gaat je een hoop extra plezier geven!
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

JP
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 nov 2007 14:32
Locatie: 023 en omstreken

Re: groot heki dakluik inbouwen

Bericht door JP » ma 20 jun 2011 15:56

Nou, het luik zit erin! Wat een licht!
Wij hadden de caravan afgelopen weekend voor de deur, het was een beetje benauwd, ik opende het luik en je voelde gewoon de warmte wegtrekken.
Zoals al eerder gezegd in dit topic, wij gaan veel plezier en comfort beleven aan deze accessoire.
De caravan al een beetje ingepakt, helaas vanmiddag weer terug naar de stalling gebracht, mag hier maar 3 dgn voor de deur staan.

Op naar Zuid-Frankrijk, regio 46, het kan daar bloedheet zijn, maar ook onweer, de zakluifel ervanaf gehaald,volgend jaar een extra rails bovenop laten plaatsen (of mss zelfdoen).
Dit jaar maar de voortent, de kleine jongen gaat ook mee (Franse Bulldog van 7 mnd) en als het regent, hebben we iig
extra ruimte om te leven.

gr JP
Mazda CX5 2.0 TS+Leasepack (2013)
Adria 432 PX (max 1300 kg) (bj 2002) + Power Mover + Tempo Doeloe + Emuk.

Dutch Veteran
Afbeelding
We don't remember the Days only the Moments

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”