cv of gaskachel in stacaravan?

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
Licaatje

cv of gaskachel in stacaravan?

Bericht door Licaatje » di 19 apr 2011 16:39

Wij hebben een volledig Casco chalet/stacaravan gekocht (11x 3.70m) en deze wordt door mijn broer verbouwd (heeft eigen afbouw bedrijf). Nu kan ik kiezen tussen een gaskachel of voor centrale verwarming middels een combiketel welke geschikt is voor propaan/butaangas. Wie kan mij vertellen wat het meest praktische is? Wat is lastiger qua installeren/aanleggen?

tjeno

Re: cv of gaskachel in stacaravan?

Bericht door tjeno » di 19 apr 2011 21:57

Als je het gelijk goed wil doen kies dan voor cv is wel even wat meer werk dan kachel en evt een geizer,wij gebruiken zoals heel veel chaletbouwers combiketels van intergas die geschikt zijn voor propaan/butaan.http://winkel.cvkoopjes.nl/index.php?ma ... ,misschien kun je hier wat mee.Het is misschien best even een uitgave maar de kosten van een goede kachel en geizer lopen ook best op.
Ik zou ook inplaats van koperleidingen kiezen voor henco leiding is gelijk voorzien van isolatie en koop je op rollen dus alleen koppelingen waarnodig bijv vanaf ketel direct naar radiator dus minder koppelingen minder kans op lek.Let wel op bij cv dat je afvult met antivries anders in de winter alles leegmaken.
Ik hoop dat je wat hebt aan de info mocht je meer willen weten hoor ik t wel

mvgr tjeno

Vliedje

Re: cv of gaskachel in stacaravan?

Bericht door Vliedje » vr 27 apr 2012 17:23

caravan.gif caravan.gif

Er van uitgaand, dat het niet perse noodzakelijk is om alle vertrekken continue te verwarmen kan je ook volstaan met een goede gaskachel voor de woonkamer en in badkamer en slaapkamer een convectorkachel met laag wattage om de kou er uit te halen. er zijn tegenwoordig voor weinig geld uitstekende en energiezuinige wandconvectorkachels te koop. Kijk maar eens op de site van Nuon. Let er wel op dat je in de badkamer een geaard exemplaar moet hebben dat spatwaterbestendig moet zijn.
Overigens kost een goede gaskachel voor in een chalet ook al gauw € 1000 tot € 1500. Denk dat een cv dus niet veel duurder hoeft te zijn.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: cv of gaskachel in stacaravan?

Bericht door Ab » vr 27 apr 2012 21:36

Is vloerverwarming geen optie ?
Dat vergt waarschijnlijk wel wat extra isolatie aan de onderzijde, maar dat verdient zich heel snel terug.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: cv of gaskachel in stacaravan?

Bericht door Knaus440 » za 28 apr 2012 10:37

Wij hebben in onze stacaravan een gaskachel, rondom onze stacaravan worden veel chalets geplaatst. Gaat dan om gebruikte chalets die opgeknapt worden.
Er wordt dan ook een CV installatie ingeplaatst. Let inderdaad op de geisoleerde leidingen en ook dat het water in de leidingen van de kachel voldoende antivries bevat!
Buren naast ons zitten regelmatig de werkdagen in hun chalet. En gebruiken goedgekeurde LPG flessen voor de kachel. Het verbruik valt ze erg tegen, soms meer dan 3 grote flessen in de week. Nu zal het wel meevallen, maar met temperaturen onder nul gaat het best snel.
Ondanks dat we een stacaravan met minder islolatie en een gaskachel hebben, verstook ik in eenzelfde week 1 a 2 gasfles.
(Twee flessen bij nachttemperaturen van -8 a -9, maar gemiddelde is 1 fles.) Natuurlijk wel wat meer stroom omdat ik een half uur voor ik naar bed ga of opsta even de elektrische kachel in de slaapkamer en badkamer aanzet.
Wanneer je wekelijks in je chalet "woont", zou ik voor de comfortabele manier van het hele chalet verwarmd, kiezen. Bij af en toe of wel wat regelmatig is de afweging ook of de meerkosten opwegen van een cv tov 1 of 2 gaskachels.
Ik kies er dan voor om te acsepteren dat het in de gang en wc wat frisser is. Met buitentemperaturen van -5 de kamerdeur open is de gang en wc een 12 a 13 graden. In de kamer/keuken dan een 19 graden. Waar kies je dus voor, comfortabele warmte overal of niet!
Let er ook op dat je chalet goed geisoleerde wanden heeft. En waar plaatst je CV, buiten het chalet in een soort van aanhangkast/schuurtje, of binnen in chalet. Buren met de CV in een soort van "aanhangkast" moeten bij kou de ongeisoleerde kast met een elektrische kachel een 4 a 5 graden boven nul houden. Dat vraagt best veel stroom.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”