Ervaringen met TPMS gevraagd
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Als je een klapband krijgt merk je het vanzelf wel, TPMS of niet...
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Dat denk ik nou ook.
Ik denk dat TPMS alleen alleenmaar zin heeft als je bijvoorbeeld Flatrunners als banden hebt. Bij dit soort banden merk je er niet zoveel van als de band leeg begint te raken en is een signaal handig.
Ik denk dat TPMS alleen alleenmaar zin heeft als je bijvoorbeeld Flatrunners als banden hebt. Bij dit soort banden merk je er niet zoveel van als de band leeg begint te raken en is een signaal handig.
Knaus Sudwind 450 TF => Camper: Malibu 640 LE
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Ik heb het zo ingesteld, dat ik bij een drukverlies van 0,3 bar al een signaal krijg.
Ik hoop dan nog tijd te hebben om wat te regelen voor hij klapt.
Knaapje
Ik hoop dan nog tijd te hebben om wat te regelen voor hij klapt.
Knaapje
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Dat gaat je niet helpen. Een klapband ontstaat door temperatuur verhoging in de band als gevolg van combinaties van te zware belading, te hoge snelheid, ouderdom en geringe druk. De temperatuur verhoging zul je niet meten wel de druk daling maar dan is de band al geklapt.
Knaus Sudwind 450 TF => Camper: Malibu 640 LE
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Rob, 1 van de faktoren die oorzaak van een klapband zijn noem je zelf ook al op.
Te lage bandspanning.
Ik denk, dat dat ook meteen de grootste boosdoener is.
Met TPMS heb je daar controle over. Bijv. een spijker in de band, geeft soms heel langzaam drukverlies.
Als je dit niet merkt, kan een klapband het gevolg zijn.
Met TPMS wordt je bijtijds gewaarschuwd.
Om deze reden wordt er ook al een hele tijd over gediscussieerd om het verplicht te gaan stellen in nieuwe auto's.
Ik vind het wel degelijk zin hebben.
Te lage bandspanning.
Ik denk, dat dat ook meteen de grootste boosdoener is.
Met TPMS heb je daar controle over. Bijv. een spijker in de band, geeft soms heel langzaam drukverlies.
Als je dit niet merkt, kan een klapband het gevolg zijn.
Met TPMS wordt je bijtijds gewaarschuwd.
Om deze reden wordt er ook al een hele tijd over gediscussieerd om het verplicht te gaan stellen in nieuwe auto's.
Ik vind het wel degelijk zin hebben.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
O, maar dat merk je wel degelijk hoor.Rob450 schreef:Ik denk dat TPMS alleen alleenmaar zin heeft als je bijvoorbeeld Flatrunners als banden hebt. Bij dit soort banden merk je er niet zoveel van als de band leeg begint te raken en is een signaal handig.
Het principe van ROF is dat de bandhiel goed op de velg blijft zitten bij leeg.
Hierdoor is het mogelijk (beperkt) door te kunnen rijden zonder dat de band aan flarden wordt gereden. Volledig gebruik van de band is dan echt niet meer mogelijk.
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
De TPMS meet ook tempratuur, alleen waneer is de tempratuur te hoog?
Je kan zelf een getal invoeren, maar wat is een normale (bedrijfs) tempratuur voor een band (auto/caravan).
En hoe wordt de tempratuur gemeten via TPMS, ik neem aan via de lucht in de band die een bepaalde tempratuur krijgt.
Weet iemand wat dan de hoogste tempratuur is wat de band (lucht) mag hebben?
Je kan zelf een getal invoeren, maar wat is een normale (bedrijfs) tempratuur voor een band (auto/caravan).
En hoe wordt de tempratuur gemeten via TPMS, ik neem aan via de lucht in de band die een bepaalde tempratuur krijgt.
Weet iemand wat dan de hoogste tempratuur is wat de band (lucht) mag hebben?
LMC 490 K 1998 en een Hyundai Tucson 2.0 2WD 2007 als trekker.
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Ik denk dat je dat voor jouw banden en combinatie proefondervindelijk moet bekijken. Zet alles op de juiste druk en ga een eind rijden. Je ziet dan vanzelf de temperaturen en die zullen waarschijnlijk ook redelijk dicht bij elkaar liggen. Dat is dan je standaard die je instelt. Als er eentje gaat afwijken krijg je vanzelf een seintje.
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
..................Uhhhh,Rob450 schreef:Dat gaat je niet helpen. Een klapband ontstaat door temperatuur verhoging in de band als gevolg van combinaties van te zware belading, te hoge snelheid, ouderdom en geringe druk. De temperatuur verhoging zul je niet meten wel de druk daling maar dan is de band al geklapt.
de TPMS geeft ook de temperatuur per band.....................
Ik laat het display constant op temperatuur staan met op de achtergrond "drukalarm" en zie dus een eventueel oplopend temperatuur per band, als referentie houd ik daarbij aan de temperatuur in de reserveband onder de caravan. Ook met TPMS uitgevoerd, hoef je niet steeds onder de caravan om te kijken of hij niet leeggelopen is.
Trouwens ook drukverhoging wordt gemeten, dus als de temperatuur en daarmee de druk oploopt krijg je ook alarm.
Aan (zowat) alles is gedacht!
Knaapje
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Laten gebruikers van een "losse" TPMS deze nu dag en nacht aan staan?
Zo ja gebruik je dan niet veel batterijen?
Tot nu toe heb ik TPMS alleen aan op lange afstanden, maar zou natuurlijk altijd handig zijn.
Grt Thunder
Zo ja gebruik je dan niet veel batterijen?
Tot nu toe heb ik TPMS alleen aan op lange afstanden, maar zou natuurlijk altijd handig zijn.
Grt Thunder
LMC 490 K 1998 en een Hyundai Tucson 2.0 2WD 2007 als trekker.
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Dat valt nogal mee toch ? Het display werkt op de stroom van de auto.
De batterijtjes in de sensors gaan tot een paar jaar mee, die kan je ook niet eens uitzetten.
Of je moet elke keer alles losdraaien..
De batterijtjes in de sensors gaan tot een paar jaar mee, die kan je ook niet eens uitzetten.
Of je moet elke keer alles losdraaien..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Hij heeft ook een 12V voeding.
Als je niet rijdt hoeft hij toch ook niet aan te staan?
Knaapje
Als je niet rijdt hoeft hij toch ook niet aan te staan?
Knaapje
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Bedoelde ook het display Ab.
Ik vindt het rot om voor iedere rit het display aan te moeten zetten, staat bij mij ook niet op een lekker er bij kunnen plaats
Daarom dacht ik de display gewoon aan te laten op de batterij die er inzit en niet op de sigaren aansteker.
Zou het niet zo leuk vinden als de auto niet meer start vanwegen een lege accu
Ben alleen lang dat zo'n batterijtje niet lang werkt (week?)
Grt Thunder
Ik vindt het rot om voor iedere rit het display aan te moeten zetten, staat bij mij ook niet op een lekker er bij kunnen plaats
Daarom dacht ik de display gewoon aan te laten op de batterij die er inzit en niet op de sigaren aansteker.
Zou het niet zo leuk vinden als de auto niet meer start vanwegen een lege accu
Ben alleen lang dat zo'n batterijtje niet lang werkt (week?)
Grt Thunder
LMC 490 K 1998 en een Hyundai Tucson 2.0 2WD 2007 als trekker.
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Je zou 't kunnen proberen hoe lang ie het volhoudt. Er zit geloof ik een penlight in ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Als ik op internet zoek, kom ik geen exemplaren meer tegen met meetmogelijkheden voor 6 wielen. Als je er een aanschaft met meetpunten voor 4 wielen, bevestig je er 2 op de ventielen van de caravan. Waar plaats je dan de overig bij een auto met voorwielaandrijving?
Gert
Gert
Eriba Troll 510GT-2002
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Ik zou ze op de voorwielen doen als ik een keuze moest maken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Gert, op internet heb ik er nog nooit naar gezocht maar zeker weet ik dat ze ook met 6 meetpunten bestaan. O.a. op de Makro worden die af en toe verkocht. Gr.Jaap
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Daar kwam mijn TPMS ook vandaan inderdaad.
Ik moet wel zeggen, dat ik ze al een tijd niet meer heb gezien.
Ik moet wel zeggen, dat ik ze al een tijd niet meer heb gezien.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Stoekie mailde vorig jaar de importeur je zou dat (of telefoneren) ook kunnen doen natuurlijk. Laat dan gelijk merken dat er nogal veel interesse voor is op het caravanforum dan kan hij een ,eventueel gestaakte ,import van het 6 model hervatten. Bij voorbaat ,ook mijn, dank. Jaap
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
De importeur van het systeem van Stoekie was Conrad. Zij hebben het systeem voor 6 wielen niet meer op hun site staan. Kwam zelf uit bij een firma in de Meern die alleen nog maar een systeem voor motoren (2 wielen) heeft. Wil morgen best even bellen met Conrad.
Gert
Gert
Eriba Troll 510GT-2002
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Ik heb het volgende bericht aan Conrad verzonden:
U verkoopt het bandendruk controllesysteem TM-100 bestnr.: 857488 - 89. Dit systeem meet de druk in 4 banden. Op het caravan-forum.nl bestaat veel belangstelling voor het systeem dat de druk in 6 banden meet (viewtopic.php?f=70&t=9317). In juli 2009 voerde u deze uitvoering in uw assortiment. Het werd o.a. verkocht via de Makro.
De vraag die op het forum leeft, is of de uitvoering voor 6 banden alsnog in het assortiment kan worden opgenomen.
Wij danken u voor uw antwoord.
Gert
U verkoopt het bandendruk controllesysteem TM-100 bestnr.: 857488 - 89. Dit systeem meet de druk in 4 banden. Op het caravan-forum.nl bestaat veel belangstelling voor het systeem dat de druk in 6 banden meet (viewtopic.php?f=70&t=9317). In juli 2009 voerde u deze uitvoering in uw assortiment. Het werd o.a. verkocht via de Makro.
De vraag die op het forum leeft, is of de uitvoering voor 6 banden alsnog in het assortiment kan worden opgenomen.
Wij danken u voor uw antwoord.
Gert
Eriba Troll 510GT-2002
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Staan diverse gewoon op Markplaats. Even zoeken op TPMS o.a. deze :
http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/o ... ind=6&fs=1
Tot 24 wielen!!!!! hoeveel tandemassers wou je er achter hangen??
Knaapje
http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/o ... ind=6&fs=1
Tot 24 wielen!!!!! hoeveel tandemassers wou je er achter hangen??
Knaapje
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Ja ben benieuwd wat ze te melden hebben, zelf heb ik nog 2 vragen :hierboven vermeldt "knaapje" dd 25-5-10 dat hij het reservewiel van de caravan ook voorzien heeft van een sensor en die als (temperatuur)referentie gebruikt. Vraag:valt de vermelding op het scherm buiten de typeaanduiding 4 of 6 ? Maw is het altijd mogelijk die 5e cq 7e sensor te plaatsen ? Tenslotte geeft Nick aan dat de sensors alleen zenden bij draaiende wielen ,ivm batterijbesparing neem ik aan.Maar als dat zo is kan het reservewiel toch geen gegevens doorzenden ? Zie misschien wat over het hoofd maar dat hoor ik dan wel Gr.Jaap.
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Het antwoord van Conrad:
Geachte heer Braaksma,
Dank u voor uw e-mail.
Helaas is deze uitverkocht en komt neit meer terug in ons assortiment.
Met vriendelijke groet,
Hendri Lijster
Customer Contact Center
Conrad Electronic Benelux B.V.
Geachte heer Braaksma,
Dank u voor uw e-mail.
Helaas is deze uitverkocht en komt neit meer terug in ons assortiment.
Met vriendelijke groet,
Hendri Lijster
Customer Contact Center
Conrad Electronic Benelux B.V.
Eriba Troll 510GT-2002
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
pd0bao schreef:Ja ben benieuwd wat ze te melden hebben, zelf heb ik nog 2 vragen :hierboven vermeldt "knaapje" dd 25-5-10 dat hij het reservewiel van de caravan ook voorzien heeft van een sensor en die als (temperatuur)referentie gebruikt. Vraag:valt de vermelding op het scherm buiten de typeaanduiding 4 of 6 ? Maw is het altijd mogelijk die 5e cq 7e sensor te plaatsen ? Tenslotte geeft Nick aan dat de sensors alleen zenden bij draaiende wielen ,ivm batterijbesparing neem ik aan.Maar als dat zo is kan het reservewiel toch geen gegevens doorzenden ? Zie misschien wat over het hoofd maar dat hoor ik dan wel Gr.Jaap.
Ik heb een normaal gangbaar (en betaalbaar) syteem met 4 sensoren, wat onder -tig merken op de markt is o.a. ANWB en Marktplaats..
Op de auto heb ik het niet zitten. Heb ik geen behoefte aan, ik rijd normaal toch ook zonder. Op de wielen van de caravan zit er aan iedere kant 1 en op het reservewiel. Ik zie dus 3 wielen op het display en het werkt normaal.
Het systeem wat ik heb zend ook stilstaand, ik weet niet of dat altijd zo is.
Ik zie dus 3 keer druk- en temperatuurverschillen.
Als de caravan thuis staat haal ik ze eraf en haal de batterijtjes eruit. Bespaart batterijen en wordt niet vuil en vochtig of evt. kapot vriezen, 5 minuten werk.
Knaapje