verhogen maximum gewicht

Plaats reactie
serge

verhogen maximum gewicht

Bericht door serge » vr 21 mei 2010 21:08

ik heb een knaus vimara 450tk met een max.gew.1200kg.
nu wil ik het max.gew. verhogen naar 1300kg
onder de caravan ligt een as met een max.draag vermogen van 1300kg .de banden zijn van het kaliber 185/14R/C.
om de verhoging bij rdw aan te vragen heb ik een type goedkeurings brief nodig van knaus dat deze caravans ook zijn geleverd met 1300kg type goedkeuring.

Hoe kom ik aan deze brief? de dealer verwijst naar de importeur en heb al een mail gestuurd naar knaus.de ,maar geen reaktie....wie weet er een andere weg naar de nodige info? scratch.gif

alvast bedankt

serge

DannyL
Berichten: 724
Lid geworden op: di 28 aug 2007 16:45

Re: verhogen maximum gewicht

Bericht door DannyL » vr 21 mei 2010 22:09

Ik heb het gewicht verleden jaar laten verhogen, en de brief heeft de dealer voor mij bij de importeur aan gevraagd. Hou wel rekening met de tijd die je nodig hebt om een en ander voor elkaar te krijgen, ik ben alles bij elkaar 6 weken bezig geweest. (wachten op de brief, afspraak maken bij RDW en wachten op nieuwe kenteken bewijs) Uiteindelijk kwam het kenteken bewijs 1 dag na de geplande vertrekdatum voor de vakantie en ben ik dus een dag later op vakantie gegaan.

serge

Re: verhogen maximum gewicht

Bericht door serge » za 22 mei 2010 09:07

Ik zal dus maar eens aan een andere knaus dealer moeten vragen.ik weet dat het wel lang kan duren maar beter laat dan overgewicht :lol:
badankt voor je info Danny

tucco

Re: verhogen maximum gewicht

Bericht door tucco » zo 6 jun 2010 10:17

vorig jaar lukte het de mtm van onze Dethleffs 435 T 1994 te verhogen van 1040 kg naar 1200 kg. De caravan bleek een as te hebben van 1200 kg.

Importeur en rdw konden me niet helpen. Onvoldoende gegevens van de caravan van die leeftijd beschikbaar.
Heb toen per email de fabrikant in Duitsland aangeschreven. Zij waren bereid onder opgave van het chassisnummer een "unbedenklichkeitssschein" af te geven. Na betaling van € 130 kreeg ik een nieuwe sticker met de nieuwe gegevens en een schriftelijke verklaring van geen bezwaar.

Daarmee is de caravan bij het rdw goedgekeurd. Vijf dagen na de keuring had ik een nieuw kentekenbewijs.

Succes met de afwikkeling.

Warrie

serge

Re: verhogen maximum gewicht

Bericht door serge » ma 7 jun 2010 20:37

ik heb inmiddels via een Knaus dealer de benodigde papieren ontvangen"de unbedenklichkeitssschein" a € 177,= voor de verhoging van 1200kg naar 1300kg.
en een sticker om over het type plaatje te plakken met de nieuwe maximum toegestaane massa.

Nu nog een afspraak maken bij de rdw als het lukt zijn we ruim voor de vakantie klaar met de afwikkeling..

@danny en Warrie moet je nog reken op extra controle tijdens de keuring van de caravan??

bedankt voor jullie reaktie's

serge

DannyL
Berichten: 724
Lid geworden op: di 28 aug 2007 16:45

Re: verhogen maximum gewicht

Bericht door DannyL » ma 7 jun 2010 22:36

Nee, het nieuwe stickertje en de brief van de importeur heeft een ander type nummer, hij staat nu bijvoorbeeld op kenteken als "knaus vimara 450tk a" en het wordt bijvoorbeeld "knaus vimara 450tk b". Ik heb hem bij de RDW naar binne gereden, daar hebben ze de sticker en brief bekeken, het type in de computer opgezocht en ik mocht gaan afrekenen. Ik weet niet of dat het koffie tijd was of dat het altijd zo gaat, maar voor en naast mij stonden een aantal import auto's die van alle kanten bekeken en gekeurd werden dus ik denk dat er voor de RDW gewoon niet zo veel aan een caravan te controleren valt. Maar goed dat is op basis van mijn enige keer dat ik de RDW heb bezocht.

serge

Re: verhogen maximum gewicht

Bericht door serge » wo 9 jun 2010 21:21

ik heb een afspraak staan op 25-06-2010 ik hoop dat het ook gemakkelijk verloopt,laat nog even weten als ik bij de rdw ben geweest. caravan.gif

mvg serge

serge

Re: verhogen maximum gewicht

Bericht door serge » do 1 jul 2010 21:59

ik ben vorige week vrijdag naar de RDW gegaan en de caravan laten keuren. thumbup.gif
het was er in en er uit rijden kentekenbewijs werd ingenomen en nu is het wachten op het nieuwe kentekenbewijs.

mvg serge

MaRLieS

Re: verhogen maximum gewicht

Bericht door MaRLieS » do 1 jul 2010 22:46

niet totaal relevant, maar toch wel een beetje: wij hebben het maximum gewicht juist naar beneden laten gaan omdat ik dan met mn B er gewoon mee mag rijden, maar toen ik belde zeiden ze dat t 10-12 werkdagen zou duren voordat ik t binnen had (wel aangetekend verzonden naar rdw) maar ik had t echt na een paar dagen al binnen, dus soms gaat t sneller...

serge

Re: verhogen maximum gewicht

Bericht door serge » zo 4 jul 2010 20:43

RE.gif
@ marlies naar beneden bijstellen gaat inderdaad veel sneller maar met verhogen van de MTM duurd het toch wat langer ivm type goed keurings brief van de fabrikant en de keuring bij de RDW.
maar al met al gaat het toch redelijk vlot.

bedankt voor jullie reakties aflower.gif
Mvg Serge

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”