Caravan in de was zetten

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
JohnDoe

Caravan in de was zetten

Bericht door JohnDoe » di 21 apr 2009 03:08

Doe dit bij voorkeur met de hand, wil je het machinaal doen doe het dan met een excenter bijv. met de dap500. of de G220 van Meguiars

gebruik ook niet teveel wax, de gouden regel hierbij is hoe minder hoe beter, poets bij voorkeur uit met een microfiber doek.
vergis je ook niet in de levensduur van een wax, zelfs van gerenommeerde merken is de levensduur bij een goede basis behandeling ongeveer 3 maanden (naar gelang de omstandigheden uiteraard).

Voor eenstapsproducten kan je ook kijken naar Poorboy's Polish with Carnauba / Sealant kijken. Prima resultaat met veel minder inspanning. welke tussen de 6 en 9 maanden houd

Chris

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Chris » za 5 dec 2009 14:40

sintwelkom.gif

Jammer dat je niet aangeeft voor welke "caravan huid".
Een polyester caravan knapt hier best niet van op!

Die heeft een geheel ander onderhoud nodig.


sintduim.gif

LEKO

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door LEKO » ma 14 dec 2009 16:27

Er zijn inderdaad speciale produkten voor de Caravan en Camper uit bijvoorbeeld de Meguiar's RV-lijn.
RV staat voor recreative Vehicles en is tevens geschikt voor Gelcoat voor bijvoorbeeld Speedboten en zeiljachten.

Leen

Gebruikersavatar
KeesHobby
Berichten: 46
Lid geworden op: za 20 jun 2009 07:58

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door KeesHobby » ma 18 jan 2010 11:50

Ik gebruik was van het Duitse merk Grojet niet duur ! en dat poetst zeer gemakkelijk en een verbluffend resultaat ook op bobbeltjes plaat en is ook geschikt voor polyester.
Gemaakt voor caravan / boot / auto /camper.
Een ieder die ik het aan raad is dol enthousiast vooral camper-eigenaren .
Tevens is er ook nog een goede shampoo en een vloeibare was ( konservierder ) die je caravan water en vuil afstotend maakt .
Dus éénmaal in de was dan alleen maar wassen en konservieren met vloeibare was die je met water opbrengt.( net als in de wasstraat )
Sprite Cruzer 480 SR / Hyundai Santa Fe V6 2.7

Blondi

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Blondi » do 18 feb 2010 15:39

Waar is het te koop Kees? scratch.gif :wink:

mri
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 28 sep 2009 16:55

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door mri » do 18 feb 2010 16:54

Hier:
http://www.grojet.de/
Artikel nummer 8 en 10 (of 9 en 11 voor grotere verpakkingen)
Wat ik uit de website begrijp moet je hem eerst met shampoo wassen en daarna met de wasch-konservierer afsponsen. Daarna met water afspoelen en klaar.
Renault Talisman Estate dCi 160 EDC Initiale + een verbrande Hobby 560 UFE Prestige (2010)

Gebruikersavatar
Knausje
Berichten: 395
Lid geworden op: za 11 okt 2008 01:00
Contacteer:

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Knausje » do 15 apr 2010 19:52

Ik gebruik autowas.
Volkswagen Caddy.
Mover: Reich Move Control

Gebruikersavatar
Peli71
Berichten: 431
Lid geworden op: za 24 feb 2007 09:41
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Peli71 » do 15 apr 2010 21:10

Ach de firma die niet verder dan vier telt heeft ook zo'n afspuit-was-oplossing. Ik heb nou niet het gevoel dat dit vergelijkbaar is met het aloude in de was zetten met de doek iis. Maar het lijkt te voldoen.
Beyerland Sprinter 460MD - jun 2000

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Leentje » vr 16 apr 2010 00:06

Twee jaar geleden met de hand een was opgezet. Wat een piep-karwei.
Vorig jaar, enigszins sceptisch, aan de 123- wasmiddel en was begonnen. Wat een gemak en wat een feest toen we de caravan deze week op gingen halen na een winter buiten te hebben gestaan. De groene aanslag viel alles mee.
Vandaag lekker in de zon de caravan gewassen met blue wonder van Sorbo en daarna met spuitwas van 123 in de was gezet. Werkt makkelijk en voldoet dus bijzonder goed.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

piotr

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door piotr » wo 21 apr 2010 08:55

Leentje schreef:Twee jaar geleden met de hand een was opgezet. Wat een piep-karwei.
Vorig jaar, enigszins sceptisch, aan de 123- wasmiddel en was begonnen. Wat een gemak en wat een feest toen we de caravan deze week op gingen halen na een winter buiten te hebben gestaan. De groene aanslag viel alles mee.
Vandaag lekker in de zon de caravan gewassen met blue wonder van Sorbo en daarna met spuitwas van 123 in de was gezet. Werkt makkelijk en voldoet dus bijzonder goed.
Welk merk is dat ?

Gebruikersavatar
Teddybeer
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 27 sep 2006 19:48
Locatie: Dopheide

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Teddybeer » wo 21 apr 2010 09:17

Dat merk heet 1 2 3, ik gebruik zelf al jaren de shampoo en vloeibare was die je met een doek moet aanbrengen. Ben er redelijk tevreden over, ik zet de caravan in mei in de was en als hij eind oktober naar de stalling gaat. Maar ben nu ook wel benieuwd geworden naar de was die je op kunt spuiten, dus ga dit ook maar eens proberen. Het is te koop bij elke caravanshop.
Goed goan,

Teddybeer (Hans)

Mitsubishi Outlander sport 2.0 invite plus met een Eriba Troll 554 GT , tot 09-2010
Vanaf 09-2010 een Camper Adria Coral S 670 SL supreme edition.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Leentje » wo 21 apr 2010 18:03

Idd, zo heet het merk : 123
Heb'm vorig jaar tweemaal in de was gezet, echt een simpel karwei. Nu vorige week in de UV was. Weet niet of het verschil gaat maken. Je klikt de fles op je tuinslang en spoelt de (schone) caravan tot deze onder een laagje schuim zit. Daarna afspoelen en klaar. BIj de UV was stond het advies de ramen na te poetsen. Was met de gewone was niet. Je kunt mbv een schuifje de wastoevoeging op klein of groot zetten. De bus belooft een aantal wasbeurten. Wij hebben een flinke caravan en ik doe twee tot drie keer met een fles van 15 euro.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

newbee1

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door newbee1 » do 6 mei 2010 19:58

Nou dat spuitwas van 123 valt mij erg tegen spuitflacon werk niet of ik doe iets verkeerd.(denk het niet )
Geen glans wordt zelfs dof en stroef (mischien ligt het aan de beplating ribbelplaat ) en het dak droogt erg streperig op,daarna autowas geprobeerd een klein stukje maar en stroefheid en strepen waren wel weg.Ik denk de hele caravan met die autowas gaat doen,even een andere vraag die bobbeltjesplaat hoe krijg ik die glad qua gevoel dan.
Ik hoor het wel.

groetjes Gerard

RVE5800

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door RVE5800 » do 6 mei 2010 21:25

Vreemd, ik heb het ook gebruikt en mijn caravan glimt ervan. Bobbeltjes plaat maar ook de kunststof voor en achterkant.
Ik weet dat er een aantal flessen zijn waarvan het spuitpistool niet goed is. Was bij die van mij ook. Mailtje gestuurd naar 123 en mocht hem bij de caravandealer met geprint mailtje teruggeven voor een nieuwe.
Mijn caravan is 6 meter (de opbouw) en ik heb ongeveer 1/10 deel van de fles hoeven te gebruiken, misschien zelfs nog wat minder. Ik ben twee keer rond de hele caravan gegaan tot hij volledig in een waslaag zat en daarna alleen maar afgespoeld.

gr,
Rob

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Pensionado » vr 7 mei 2010 12:24

newbee1 schreef:.......Ik denk de hele caravan met die autowas gaat doen,even een andere vraag die bobbeltjesplaat hoe krijg ik die glad qua gevoel dan.
Ik hoor het wel.
groetjes Gerard
Als je autowas gebruikt, let er dan op dat deze vrij is van polijstmiddelen. De lak op een gemiddelde caravan is van een erbarmelijke kwaliteit en niet te vergelijken met autolak, je zit er na een paar poetsbeurten zo doorheen.

Die bobbeltjesplaat doe ik met fietspoetsolie. Nadeel het gaat niet zolang mee, voordeel het gaat snel en kost weinig inspanning. whistle.gif

Hoop dat ik te horen was zwaaien.gif

newbee1

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door newbee1 » vr 7 mei 2010 15:31

Hoe weet ik of de autowas vrij is van polijstmiddelen??

Ik hoor het wel.

Groetjes Gerard

Cor Traveller

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Cor Traveller » vr 7 mei 2010 17:20

Hallo Gerard,

Bij elke auto onderdelen bedrijf kan je speciale caravan was kopen.(ik dacht een licht blauwe fles)
In de was zetten met een vochtige doek laten drogen en daarna zachte en droge doek afnemen.
Met een witte pad 3 M over de bobbeltjes plaat niet te hard drukken (Krassen)

Succes Cor

Gebruikersavatar
KeesHobby
Berichten: 46
Lid geworden op: za 20 jun 2009 07:58

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door KeesHobby » za 22 mei 2010 08:45

Dit is ook super spul , duur maar het schijnt goed te werken http://www.eddypflege.de/ (zie filmpje)

Die konservierder heb ik ook van Grojet http://www.grojet.de/ is veel goedkoper en net zo goed !
Heb je vragen of wil je meer weten kan je me altijd mailen.( poets al jaren met Grojet producten en de caravan en auto zien schitterend uit )
Verder kan ik de blauwe microvezel theedoek ik dacht € 2.99 van de Zeeman aan bevelen ideaal voor afdrogen na het wassen van auto en caravan neemt veel water op,
en ook voor het uitwrijven van poetsmiddel (autowas) daarna even in de wasmachine en weer klaar voor gebruik.


Groeten Kees
Sprite Cruzer 480 SR / Hyundai Santa Fe V6 2.7

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door HansHobby » zo 18 jul 2010 17:24

RVE5800 schreef: Ik weet dat er een aantal flessen zijn waarvan het spuitpistool niet goed is. Was bij die van mij ook. Mailtje gestuurd naar 123 en mocht hem bij de caravandealer met geprint mailtje teruggeven voor een nieuwe.
Hmmmm de mijne lekt als een zeef op een naadje. Toch ook maar eens een mailtje sturen! :)

Verder dik tevreden over deze was! Werkt perfect! applaus.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door HansHobby » di 20 jul 2010 15:28

Inmiddels een mailwisseling gehad met de mensen van 123. Vrijdagavond ligt er bij mijn caravandealer een nieuw spuitpistool klaar. Vriendelijke mensen, goed product en superservice! thumbup.gif thumbup.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Nick Cornelis

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Nick Cornelis » za 23 okt 2010 17:35

Edit Trina.

Reclame niet toegestaan.

Gert71

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Gert71 » vr 24 jun 2011 10:19

Ik gebruik voor mijn caravan, zowel het polyester als het bobbeltjesplaat Gently Poets. Hiermee verwijder je de zwarte strepen en vlekken in no-time en er blijft een waslaag achter... Ideaal spul! thumbup.gif

Blondi

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Blondi » vr 24 jun 2011 11:14

Wij gebruiken silico 123 polish zeergoed spul,al verschillende producten gebruikt maar silico bevalt ons het beste :oops:
Onze caravan staat heel het jaar buiten.
Wij poetsen de caravan 1x en 1x met silico en al de rest spuit ik de caravan af met hogedruk,dat is al :oops: schrik.gif
Toch bljft de caravan netjes blij.gif

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Wim Verso » vr 24 jun 2011 14:44

Ik heb mijn caravan vorige week in Turtle Wax Autowas gezet, het enigste nadeel i s dat het een groene substantie is en op het bobbeltjes plaatwerk, wat groene sporen achterlaat, nou ja, ik zeg maar zo, wie hard loopt, die ziet het niet.

Ik zet de caravan niet zoals ik hier lees in het voor en najaar in de was, maar eens in de twee jaar.

Mijn buurman, automonteur, had een professionele autowas en dat ging tien keer beter dan de gewone auto/caravanwas produkten , als die je als leek in de winkel koopt.

Maar dat is eigenlijk met alle produkten zo, met verf idem dito, dat weet ik uit ervaring.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Knaapje » vr 24 jun 2011 16:21

Probeer eens de ICE wax serie van Turtle/Valma.
Dit laat geen witte restanten achter.
Voor het dak sproei ik er wat vanuit de fles op en verdeel het dan met een oude (hand)doek om een wisser op steel.
Zo gebeurd en wat water vliegt eraf.
Knaapje

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”