koelkast uit of niet

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
megroot

koelkast uit of niet

Bericht door megroot » di 13 apr 2010 08:22

Vorig jaar tot volle tevredenheid een Burstner420 gekocht. Aan de trekhaak van de auto de stekkerdoos laten vervangen voor een 13 polige. Echter bij het ophalen zei de dealer dat we de stekker toch uit de trekhaak moeten halen of de koelkast uitzetten als we stil staan.
Burstner blijkt dus deze draad niet te onderbreken waardoor de accu van de auto toch wordt leeggetrokken.
Heeft iemand hier een oplossing voor, of is het, het beste dit zo te laten.

Marc

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: koelkast uit of niet

Bericht door PeterD » di 13 apr 2010 09:49

De dealer had niet alleen de stekker moeten vervangen, maar er ook een extra, geschakelde stroomdraad bij moeten trekken

Op pin 9 zit dan de constante stroomdraad
Op pin 10 zit dan de constante stroomdraad die via je contactslot loopt (met een relais)
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

megroot

Re: koelkast uit of niet

Bericht door megroot » di 13 apr 2010 10:04

We hebben inderdaad deze constructie met constante stroomdraad via een relais.
Maar volgens de dealer van de caravan moeten we toch de koelkast uitzetten / of de stekker eruit halen omdat anders de accu wordt leeggetrokken.
Ik vond het nogal een gedoe, waarom had ik dan die voorziening laten maken??
De vraag blijft dus of dit in de caravan installatie veranderd kan of moet worden.

Marc

Gilbert

Re: koelkast uit of niet

Bericht door Gilbert » di 13 apr 2010 10:14

Ik heb een nieuwe wagen maar zweer nog steeds bij de oude 7 pin, in mijn wagen alsook in de vorige is staat steeds de koelkast aan tijdens het rijden, bij tussenstops, blijft de stekker er gewoon in, en doet het relais zijn werk , nog nooit geen lege batterij gehad, en tevens is het mistlicht ook zo aangesloten, wanner ik de stekker er in steek, valt automatisch het mistlicht van de wagen weg, ook via relais, bij oudere wagens kan dat anders zijn.


Fiat grandpunto, 1.3 diesel 90 pk met een Digue ibis 346cb aangeknoopt

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: koelkast uit of niet

Bericht door Ab » di 13 apr 2010 10:32

Marc,
Het kan best zijn, dat Búrstner, net als bijv.Fendt de caravan vlgs DIN heeft aangesloten.
Dan zit de koelkast standaard dus op pool 9. Net als alle andere 12 V stroomverbruikers.
Dit is echter relatief eenvoudig te veranderen.
Bij Fendt is het een kwestie van een stekker omsteken, en een extra draad trekken.
Ik vermoed bij Búrstner dat het niet veel anders zal zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

pd0bao

Re: koelkast uit of niet

Bericht door pd0bao » di 13 apr 2010 10:58

Marc , je kunt wel volstaat met een(1) -echte- constante stroomdraad ALS je tenminste een "battery-guard "plaatst in de caravan. Die schakelt dan de k.k. aan bij het bereiken van de -laad-spanning > 13,0 V en uit bij het zakken onder deze waarde. Hij meet daarbij de spanning zoals die aankomt bij de k.k. De zgn. rustspanning van +- 12,72 V blijft beschikbaar voor verlichting en waterpomp in de caravan. Voordeel : bij aanschaf andere auto hoeft daar niet in geknoeid te worden.,
kk. trekt de accu nooit leeg. Veel automonteurs weten de D+ aansluiting niet te vinden en pakken dan maar het kontaktslot ,is echter niet juist daar je dan al een spanningsdip op de accu krijgt voor het starten. Groet , Jaap

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: koelkast uit of niet

Bericht door Ab » di 13 apr 2010 14:09

Mmm.. Ben je toch een 60 tot 80 euro verder, en ook nog wat installatiewerk.
Een draadje is goedkoper, en als er al een geschakelde stroomdraad zit op pool 10, kan je 'm net zo goed gebruiken ook toch ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

megroot

Re: koelkast uit of niet

Bericht door megroot » di 13 apr 2010 14:39

AB,
Die constante stroomdraad is geschakeld op 10. Maar de caravandealer zegt dat ik toch de koelkast moet uitzetten als ik stil sta omdat anders de accu wordt leeggetrokken.
Dat schijnt een manko te zijn in de bedrading van Burstner 420 Fun uit 2003 . Tot aan de disselkast zit alles prima zegt hij, maar van daaruit is het " anders ", dus moet de koelkast uit.
Ik snap dat dus niet.

Marc

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: koelkast uit of niet

Bericht door WillyL » di 13 apr 2010 15:10

Bij mijn oude Beyerland zat er geen afzonderlijke draad naar de stekker voor koelkast en de andere 12 volt gebruikers. Ik heb daar ooit een aparte en héél dikke draad (rood+zwart) voor gekocht (zoals gebruikt voor zware versterkers in de auto), via de onderkant van de caravan richting trekhaak gelegd en die afzonderlijk aangesloten op de geschakelde 12 volt verbinding van de 13 polige stekker.
Er zitten daar ook nog 2 aparte massaverbindingen op. Indien mogelijk moeten ook die beide gebruikt worden. Dat ontlast de andere massadraad.
Het voordeel om afzonderlijke draden te gebruiken voor de koelkast is dat je ze extra dik kan uitvoeren en aldus een belangrijke spanningsval kan voorkomen. Nadien werkte de koelkast merkelijk beter op 12 volt.

Toen ik de stekker openmaakte merkte ik de plastiek rond de 'enige' 12 volt-verbinding zelfs een beetje gesmolten was. Gelukkig heb ik geen kortsluiting gehad! Vandaar, zorg ook voor een goede (dikke) massa & 12 volt aansluiting!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: koelkast uit of niet

Bericht door Ab » di 13 apr 2010 15:53

Marc, zoals ik eerder al schreef, is jouw caravan hoogstwaarschijnlijk bedraad vlgs. DIN.
Dan is pool 10 gereserveerd voor de laadstroom. (voor een caravan-accu)
Ook Fendt bedraadt de caravans op die manier. Met de koelkast dus op 9 !

Wij denken allemaal, dat de geschakelde draad op 10 voor de koelkast is.
Fendt (en dus ook Bürstner als ik dat goed begrijp) denken daar dus anders over.
Het vreemde is, dat bij een Hobby het vlgs mij wel weer "goed" (vlgs DIN dus verkeerd) is aangesloten.

Maar nogmaals, even een extra draad (eigenlijk 2) trekken, en het is zoals je het wilt hebben.
En, inderdaad, zoals in het bericht hiervoor opgemerkt: neem de draad niet te dun. Bij voorkeur 4 mm2, als het effe kan 6 mm2.
Waarschijnlijk is de auto dunner bedraad.. en da's dan jammer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: koelkast uit of niet

Bericht door Ad » di 13 apr 2010 18:24

In onze Bürstner loopt de koelkast via het contactslot van de auto (pootje 10 op de stekkerdoos van de trekhaak). In het "vooronder" van de caravan zit een verdeeldoos, daarvandaan is een nieuwe draad naar de koelkast getrokken. De oude (een veeeeeel te lange draad met de nodige stroomverlies) is afgekoppeld. Onze koelkast hoeft dus niet uit, dat doet hij vanzelf.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: koelkast uit of niet

Bericht door Nimma » di 13 apr 2010 18:30

Ik heb bij mijn kort geleden aangeschafte auto nog niet gecheckt hoe het daar werkt; tot nu toe trok ik bij een stop de stekker er gewoon uit; en de handrem v.d. caravan aan. Zo vergat ik de stekker nooit als ik weer verder reed. Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan blij.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: koelkast uit of niet

Bericht door Wim Verso » wo 14 apr 2010 01:05

Helemaal met Jakkemeiner eens, gewoon de stekker eruit halen.

Je kan overal wel moeilijk over doen.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

@dri

Re: koelkast uit of niet

Bericht door @dri » wo 14 apr 2010 06:56

Gewoon de boel goed aansluiten!

Gemak dient de mens, maak daar dan ook gebruik van. :wink:

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: koelkast uit of niet

Bericht door BertJan » wo 14 apr 2010 18:03

13 polige stekkers zijn er al weer meer dan 10 jaar standaard
als je zo'n systeem koopt en je auto voor veel geld laat aanpassen dan moet het toch gewoon fatsoenlijk aangesloten (zowel auto als caravan) worden zodat je optimaal van het systeem gebruik kan maken

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: koelkast uit of niet

Bericht door Kingpin1966 » wo 14 apr 2010 19:27

@dri schreef:Gewoon de boel goed aansluiten!
Of even langs je dealer gaan, heb ik ook gedaan toen er een trekhaak onder mijn auto werd gezet.
Ondanks dat ik er van uitging dat alles wel goed aangesloten zou zijn, ben ik toch even langs de dealer gereden.
Die sloot een controlekastje op het 13 polig stopcontact en heeft alle aansluitingen gecontroleerd op een goede werking.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: koelkast uit of niet

Bericht door Ab » wo 14 apr 2010 19:31

Dat zegt dan nog niks over de gewenste werking.. :wink:
De caravan moet dan ook nog goed bedraad zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: koelkast uit of niet

Bericht door Kingpin1966 » wo 14 apr 2010 19:47

RE.gif
Ik heb de boel net zo laten aansluiten als bij de auto van mijn vader, en bij hem gaat met het uitzetten van het contact ook meteen de koelkast uit.
Dus dan zal het bij mij ook wel goed gaan.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: koelkast uit of niet

Bericht door Ab » wo 14 apr 2010 20:07

Tja, dat ligt aan de caravan..
Bij mij deed ie 't ook niet zoals ik wilde. Fendt zet de koelkast op 9.

De auto bedraad ik altijd zelf, met voor de koelkast 2 dikke draden rechtstreeks vanaf de accu.
Met een relais ertussen.
Maar helaas heb je daar niks aan, als de caravanfabrikant op 10 en 11 gewoon niks aangesloten heeft.
Het is overigens wel aangesloten in de stekker, maar voorin de caravan in de verdeeldoos houdt het gewoon op.
Bij sommige merken caravans tenminste.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

megroot

Re: koelkast uit of niet

Bericht door megroot » do 15 apr 2010 20:14

Maar helaas heb je daar niks aan, als de caravanfabrikant op 10 en 11 gewoon niks aangesloten heeft.
Het is overigens wel aangesloten in de stekker, maar voorin de caravan in de verdeeldoos houdt het gewoon op.

En daar zit dus waarschijnlijk mijn probleem.
Alles werkt zoals de aansluiting van Jaeger aangeeft en is door de autodealer ook zo aangesloten. Er is een testbord op aangesloten en alle verlichting incl. mistlamp werkt uitstekend. Een lamp werd ook aangesloten en als het contactslot om ging (dus uit) ging de lamp dus ook uit.
De autodealer heeft het dus gewoon keurig voor elkaar gemaakt ( a raison van € 225,-)..
Alleen bij Burstner doen ze het dus niet goed.
Dus vertrekkende vanuit de verdeeldoos, wat te doen????

Marc

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: koelkast uit of niet

Bericht door Ab » do 15 apr 2010 23:43

Draadjes trekken. :lol: :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

M_87

Re: koelkast uit of niet

Bericht door M_87 » vr 23 apr 2010 21:23

megroot schreef:Maar helaas heb je daar niks aan, als de caravanfabrikant op 10 en 11 gewoon niks aangesloten heeft.
Het is overigens wel aangesloten in de stekker, maar voorin de caravan in de verdeeldoos houdt het gewoon op.

En daar zit dus waarschijnlijk mijn probleem.
Alles werkt zoals de aansluiting van Jaeger aangeeft en is door de autodealer ook zo aangesloten. Er is een testbord op aangesloten en alle verlichting incl. mistlamp werkt uitstekend. Een lamp werd ook aangesloten en als het contactslot om ging (dus uit) ging de lamp dus ook uit.
De autodealer heeft het dus gewoon keurig voor elkaar gemaakt ( a raison van € 225,-)..
Alleen bij Burstner doen ze het dus niet goed.
Dus vertrekkende vanuit de verdeeldoos, wat te doen????

Marc
De geschakelde plus van pool 10 ligt nu voorin je caravan in de verdeeldoos en daar stopt hij. Daar sluit je een + draad op aan en je zet ook een extra massa bij op de draad van pool 13 (weet niet welke kleuren deze bij jou burstner heeft) en deze 2 draden leg je naar de koelkast (zou er wel een zekering tussen zetten). Bij de koelkast aangekomen zoek je de huidige 12V aansluiting op (welke nu van de verdeeldoos naar de omvormer loopt en vanuit daar weer he-le-maal naar de koelkast) en deze koppel je af (goed isoleren dat er niks tegen elkaar aan kan komen etc.!) en sluit jou zojuist gelegde draden aan en je hebt een werkende koelkast op 12V geschakelde + pool 10.

Je zou zelfs kunnen volstaan met alleen de + draad te leggen en de huidige massa draad te laten liggen, dus alleen je nieuw gelegde + aan te sluiten ipv je huidige +. Dit omdat de massa voor zowel pool 9 als 10 op dezelfde draad zit (pool 13).

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: koelkast uit of niet

Bericht door Ab » vr 23 apr 2010 22:53

De massa voor pool 9 zit op 13.
De massa voor pool 10 zit op 11.

Beter 2 draden trekken dus. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: koelkast uit of niet

Bericht door WillyL » di 24 aug 2010 22:35

In een van de replies las ik iets dat het duur is om de geschalelde 12 volt verbinding te laten leggen in de garage.
Niet verder vertellen maar ik heb dat zelf gedaan bij mijn Mercedez B-200 door eenvoudig de handleiding te lezen en een zekering in de zekeringsdoos te plaatsen daar waar die verwacht wordt te zitten (het zekeringslotje was dus leeg) en oh wonder - er was stroom op de geschakelde pin (10) wanneer het contact aanstond... en dit voor de prijs van een -euh- 15?A zekering (ik gebuik de waarde die gedocumenteerd staat in de handleiding!)
Les: lees eerst de handleiding die bij de auto zit, zoek de plaats waar de zekeringen zitten, vergelijk met wat gedocumenteerd en durf wat te experimenteren met een heel lichte zekering - indien er iets is met de verbinding springt die dadelijk. Althans bij Mercedes - maar allicht ook bij andere autobouwers - zijn de leidingen reeds voorgemonteerd. Ik hebeen Mercedes met een in het fabriek voorgemonteerde trekhaak.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

LekensMark
Berichten: 1030
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Re: koelkast uit of niet

Bericht door LekensMark » wo 25 aug 2010 20:49

megroot schreef:AB,
Die constante stroomdraad is geschakeld op 10. Maar de caravandealer zegt dat ik toch de koelkast moet uitzetten als ik stil sta omdat anders de accu wordt leeggetrokken.
Dat schijnt een manko te zijn in de bedrading van Burstner 420 Fun uit 2003 . Tot aan de disselkast zit alles prima zegt hij, maar van daaruit is het " anders ", dus moet de koelkast uit.
Ik snap dat dus niet.

Marc
Stekker moet je niet uittrekken, als je twijfeld zet je je gewoon je ijskast uit tijdens het stilstaan.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”