Kachel voor de voortent

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
René

Bericht door René » zo 21 dec 2008 19:39

hoorde van de week dat je bij zibro olie kachels speciale olie moet gebruiken omdat andere olie de binnewerk van de kachel kan beschadigen. hierbij vervalt dan ook gelijk de garantie van de kachel.
wat hier van waar is weet ik niet, maar zal zeker eerst eens informeren. :wink:

Rene67

Bericht door Rene67 » di 23 dec 2008 18:56

We hebben vijf maanden in onze caravan gewoond, Van 1 mei 2008 t/m 31 oktober 2008.
We hebben een zibro kachel gekocht en geen dag spijt gehad.
Wat een geweldige kachel.
Hij is klein, zeer stil, de voortent is heel snel op temperatuur.
De veiligheid is ook perfect, al verschuif je hem maar een centimeter dan slaat hij hem gelijk uit.
Wij gebruikte de duurste petroluem van zibro cristal genaamd.
Inderdaad bijna reukloos.
Mij is door diverse winkels verteld dat je inderdaad het beste zibro petroleum kan gebruiken ivm garantie en duurzaamheid.
In die vijf maanden hebbben we 3 jerrycans van 20 liter verbruikt.

gjkool@hetnet.nl

Re: Kachel voor de voortent

Bericht door gjkool@hetnet.nl » di 24 mar 2009 14:10

Gebruik zelf al jaren een Zibro Kamin oliekachel in de voortent. Zelfs bij 7 graden onder nul is het in de voortent nog lekker warm. Koop in elk geval een ibro met gesloten brander (geen zichtbaar vuur) deze kachel kun je programmeren. Je kunt dan als je de voortent in stapt meteen van een behaaglijke temperatuur genieten. NB Zibro olie is het beste en ruikt alleen even met aansteken.
Veel plezier deze zomer

Ger
Rene67 schreef:Welke kachel kan je het beste in je voortent gebruiken een verrijdbare gaskachel waar een gasfles in past of een Zibro petroleumkachel?
Het prijsverschil is enorm een Zibro petroleumkachel kost nieuw rond de 400 euro, en verrijdbare gaskachel rond de 100 euro (zaterdag bij vrijbuiter in de aanbieding 39.99 euro)
Is er nog een verschil in verbruik, is petroleum (speciale van Zibro ivm luchtjes) goedkoper in verbruik dan gas?
Is er nog een verschil in condens en ventilatie?
Ik heb zelf nog wel een halogeenkachel van max. 1200 watt zou dit in combinatie met een gaskachel voldoende zijn?
We blijven vanaf april 9 maanden in onze caravan met 3 kinderen ivm verkoop huidige woning.
We willen geen tweedehans Zibro ivm de veiligheid.

slinger

Bericht door slinger » di 24 mar 2009 15:12

Wij gebruiken in onze tent (geen voortent) een houtkachel. Het werkt briljant en geeft erg veel warmte. Op één vulling brandt hij ongeveer 2 uur. Dus het gezeul met hout valt wel mee. Daarnaast kan je er een keteltje opzetten en met wat gepruts ook gerechten in klaarmaken.

Wel goed gedroogd hout gebruiken ivm vonken.

http://www.moosecampwebshop.nl/?menu=ca ... yID=230278

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » di 24 mar 2009 17:44

Dat is het ultime kamperen !
Eerst houthakken, dan stoken. toppie.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Bericht door caspar » di 24 mar 2009 18:25

ik zou zekers een zibro kiezen heb er zelf een gehad in een chalet van 50m2 en daar werd het in vollewinter toch 25 graden en in een tent die tocht vrij is zekers 18 gr
en olie wij haalde witte mazoet uit belgie is een stuk goed koper en er zit een filter in je zibro die mocht er vuil in de olie zitten dan houd hij dat tegen
en kijk eens op marktplaats daar staan de oudere maar een nieuw lont er in en hij werkt weer goed en er zit op de zibro ook een omval beveileging

mvg caspar
burstner amara 520 ts

Kampeergek

Bericht door Kampeergek » di 24 mar 2009 21:20

Tja, wat kan ik hier nou nog aan toevoegen? Zoveel wijsheid in 1 draadje! :D

De Zibro die ik 2 jaar geleden kocht (hij lijkt op de R419C) is zo'n beetje de beste accessoire die ik voor het kamperen aangeschaft heb.

Eind juni 2007 gingen wij kamperen met onze dochter van toen 2.5 en zoon van 3 maanden. Het was een barslechte zomer en 's ochtends 8 graden in de voortent. Wat was ik blij dat we deze kachel een paar dagen ervoor gekocht hadden! Het bleef een waardeloze vakantie, maar dat kwam door het weer en de kachel bracht tenminste nog warmte en roodgloeiende gezelligheid.

In 2008 het seizoen vroeg begonnen met een nieuwe caravan en dus ook voortent van 2,5 x 6 meter. Dus zo'n 37m3. Met de sneeuw rond Pasen was het wel een klus om de tent (met veel en grote ramen) warm te krijgen, maar eenmaal op temperatuur was het behaaglijk. De kinderen inmiddels wat groter, mijn zoon van 1 op ontdekkingstocht natuurlijk maar hij bleef wel van de kachel af. Het electrische 800W straalkacheltje erbij voor extra comfort, maar ik vind dat wankele ding toch gevaarlijker, ondanks de omvalbeveiliging.

Ik ben een echte kampeergek maar 9 maanden met mijn gezin op die beperkte vierkante meters en in natte en koude omstandigheden zou ik wel wat extreem vinden. De lol van het kamperen gaat er denk ik wel vanaf. Zou je daarna nog wel willen kamperen? En je vrouw en kids? :?

Als ik voor deze 'expeditie' zou staan dan zou ik:
- vooraf hele goede afspraken maken met het expeditie team
- voor een iets grotere Zibro gaan i.v.m. het vermogen
- vlonders gebruiken
- als het kan je voortent er op afstemmen.
- Wellicht een (2e hands) wintertent kopen en nadien weer verpatsen
- de plek waar ik ga staan heel zorgvuldig uitkiezen (ondergrond, wind, zon)
- als het financieel kan, tussendoor een paar leuke vliegvakanties naar de zon met het gezin maken voor de moraal van dit expeditieteam :D

Succes!

WillemdeZwijger

Re: Kachel voor de voortent

Bericht door WillemdeZwijger » zo 29 nov 2009 11:23

mag ik op een petroleumkachel (zibro) een kookpot met water zetten om warm water te hebben?

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Re: Kachel voor de voortent

Bericht door caspar » zo 29 nov 2009 11:37

ja dat kan je doen en gaat redelijk snel dat het water kookt wij hadden ook een soort bakplaat van roestvrij staal ongeveer 20/20 en daar konden worstebroodjes en andere dingen op het is net een gasfornuis je kan er zelfs op koken en als je een braadpan aan de zijkant boven op zet kan je zelfs sudderen en zo zijn er nog legio dingen waar je de zibro voor kan gebruiken sintduim.gif sintduim.gif
burstner amara 520 ts

WillemdeZwijger

Re: Kachel voor de voortent

Bericht door WillemdeZwijger » zo 29 nov 2009 18:47

en mogen we die legio dingen ook weten?

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Re: Kachel voor de voortent

Bericht door caspar » zo 29 nov 2009 19:01

nou dat je er echt van alles op kan bakken braden en koken als hij toch aan staat om de boel te verwarmen zo als in de winter in je huis de zibro aan stoofpeertjes maken of als het regent op de camping en je wou toch bbqen folie op de boven kant tegen de spetters bakplaatje er op en je kan je sate klaar maken sparribs bakken pannetje pindasaus op de hoek blijft die ook warm zulke dingen bedoel ik
mvg caspar
burstner amara 520 ts

Vliedje

Re: Kachel voor de voortent

Bericht door Vliedje » zo 13 dec 2009 15:46

kerstzwaai.gif kerstzwaai.gif Wij hebben zelf zo'n gaskacheltje, dat je ook vaak bij marktkooplui in gebruik ziet. Deze verwarmt de voortent in no time tot een behaaglijke temperatuur, gebruikt maar weinig gas en is beveiligd als hij omvalt. (Dat is nl. niet alleen met electrische kacheltjes zo). Aangezien wij de electra altijd apart moeten afrekenen op onze voorseizoenplaats, is gas voor ons een voordeliger optie.
We gebruiken hem sporadisch, maar vooral vroeg in het voorseizoen, kan het nog knap fris zijn en dan redt je het niet met alleen een dikke trui of jas.

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Re: Kachel voor de voortent

Bericht door caspar » zo 13 dec 2009 17:12

ik zweer toch bij een zibro
ik heb hem nu als bij verwarming in de gang staan
en de slaap etage bij elkaar toch 120 kuub en als de vlam hoog staat is het ongveer 24 graden
Bijlagen
Foto023.jpg
burstner amara 520 ts

Gebruikersavatar
HappyNL
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 1 dec 2008 21:32
Locatie: Haarlem

Re: Kachel voor de voortent

Bericht door HappyNL » ma 14 dec 2009 22:48

Wij hebben ook een Zibro (R51 C) en ik moet zeggen een perfect ding.
In het voor en na seizoen is het in de voortent snel lekker warm en in de winter staat ie thuis in de aanbouw als bijverwarming.
Caravelair Allegra 450 bouwjaar 2012 wordt getrokken door Citroen C4 Picasso E-HDi Intensive 285Nm bouwjaar 2014 en de Caravelair verplaatsen we met een Truma SE-R Mover.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kachel voor de voortent

Bericht door Ab » di 15 dec 2009 10:36

Ik heb e's wat onderzoek gedaan naar de kosten van rekreatief verwarmen.

Nu zijn er heel veel verschillen in de prijs voor gas of de prijs van Zibro olie. Shoppen loont...
De oliekachels zoals Zibro en anderen, gebruiken gemiddeld ongeveer 0,1 ltr per Kwh.
Gasverwarmingen zitten op gemiddeld op 80 gram per kwh.
Omdat het allemaal direkte verwarmingen zijn, zonder afvoer, is het rendement praktisch gelijk.

Als je dan naar de kosten kijkt, zit de olie (reukvrij) op gemiddeld € 2.-- per ltr. Niet veel verschillen in prijs per leverancier.
Propaan is een heel ander verhaal. De kg-prijs ligt tussen net onder de € 1.00 (Obelink en ook zelf vullen in LPG flessen) en € 2.30 (grote kampeersupers)

Als je dit omrekent, kom je voor Zibro e.d. op € 0.19 - € 0.21 per Kwh.
Gasverwarmingen zitten dan tussen € 0.07 en € 0.18 per Kwh.
Elektrisch verwarmen thuis komt aardig in de buurt van Zibro..

Op de camping is het een heel ander verhaal. Soms is het nog inclusief. (hoewel dat steeds minder wordt) Op de camping waar ik deze winter naar toe ga, is het € 0.80 per Kwh. Maar die rekent ook € 4.50 per kg voor propaan..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Re: Kachel voor de voortent

Bericht door caspar » di 15 dec 2009 12:08

nou ik zie dat je veel heb gerekent en als je het zzo rekent dan is het geen of weinig verschil maar ik woon in de grensstreek en daar koop je zuivere olie bij de pomp en daar kost het ongeveer 60/75 cent de liter en dan scheelt het erg veel
gr caspar
burstner amara 520 ts

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kachel voor de voortent

Bericht door Ab » di 15 dec 2009 19:05

Dan wel, dan kom je gelijk uit met propaangas .
Wel erg goedkoop overigens.
Stinkt 't niet ?
Laatst gewijzigd door Ab op di 15 dec 2009 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Re: Kachel voor de voortent

Bericht door caspar » di 15 dec 2009 21:24

nee is gewoon witte olie en dat komt redelijk over een met zibro olie en ook gezuiverd
alleen bij het aan/uit doen ruik je het ff maar is ook vergelijkbaar met de lucht van zibro
maar denk dat het in belgie zo goedkoop is want het wordt als huisstook olie gebruikt
burstner amara 520 ts

HWMJ2003

Re: Kachel voor de voortent

Bericht door HWMJ2003 » zo 24 jan 2010 08:02

Hallo!

Ik zit een beetje met hetzelfde. We gaan voor het eerst 3 maanden een voorseizoen plek doen. Maarja een kachel is denk ik toch wel lekker zeker de 1e maand van deze 3 maanden. En als het voorjaar prut is dan de overige maanden uiteraard ook. Een kennis van mij had afgelopen jaar alleen de 1e maand de kachel nodig. Toen nog een elektrische omdat hij de stroom niet apart hoefde te betalen.
Maar wij staan nu op een plek waar we apart de stroom moeten betalen.
Ik heb gekeken naar diverse mogelijkheden. Zibro is duur maar in verbruik weer goedkoper dan een elektrische kachel. De kachel zullen we trouwens nergens anders voor gebruiken dus 400 uitgeven (nieuwe zibro) voor maar 1 maand in het jaar is wel een beetje veel van het goede. Vind ik. Een 2e hands is misschien ook een idee maar dan kost hij nog steeds 200 euro. Wij hebben een voortent van 3x5meter. Iets langer maar precies heb ik het nog niet opgemeten.
De voortent is net nieuw namelijk dus hij zit nog in de doos. Nou kwam die kennis op het idee om 2 straalkachels (op gas) te monteren op een bouwlamp standaard en zo de voortent te verwarmen. 2x 4000watt moet toch wel voldoende zijn. Maar dat is weer niet zo heel veilig.
Zit dus beetje met een dilemma. Iets duurder maar goedkoper in gebruik of iets goedkoper maar weer duurder in gebruik.
Oh voor alle duidelijkheid we hebben 2 kids, 1 van 6 en 1 van bijna 3. Vooral die van 3 vind alles leuk wat hij ziet.... en is soms errrrrug doof :wink:

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Re: Kachel voor de voortent

Bericht door caspar » zo 24 jan 2010 09:35

reken eens en elktro kachel en het gebruik van elektra voor ongv 1 1/2 maand hoeveel kost dat
ik heb zelf 70 voor de zibro betaald en nieuw lont en nieuwe dop voor de olie tank en ik was 35 euro kwijt dus 105euro
en tank in belgie witte olie op het moment 71 ct door de winter ik heb gemiddeld 45 liter voor 32 euro tegen 37.50 voor zibro olie dus het is zo duur als je het zelf maakt en wat de kleine betreft een rekje voor de kachel zo dat hij niet in de buurt komt
mvg caspar
burstner amara 520 ts

JJ

Re: Kachel voor de voortent

Bericht door JJ » zo 24 jan 2010 09:39

Wij hebben daarom een gaskachel gekocht, van campinggaz. Er gaat zo'n grijs/groene fles in, die we ook in de disselbak hebben staan. En het apparaat zelf is goedkoper dan de zibro, ongeveer 100 euro nieuw dacht ik. Voordeel is ook dat je het kan regelen. Dat kan bij zo'n straalkachel vaak niet, dus soms ook weer veel te warm, en minder veilig. De voorkant is wel warm, maar niet zo warm als een straalkachel. Met 2 kinderen (aanvankelijk 1 en 2 nu 5 en 6 geen problemen gehad. Voor de zekerheid stellen we m wel een beetje aan de zijkant op. Staat erg stevig. En verwarmt de tent dus comfortabel, zeker april en mei, en ook wel september.

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Re: Kachel voor de voortent

Bericht door caspar » zo 24 jan 2010 12:56

zo,n kachel is best wel goed maar erg groot en geeft veel vocht af dus bij een beetje tent een boel water druppels aan het dak en de buizen dus weet niet of dat zo leuk is
mvg caspar
burstner amara 520 ts

HWMJ2003

Re: Kachel voor de voortent

Bericht door HWMJ2003 » zo 24 jan 2010 14:20

Misschien toch maar op zoek gaan naar een Zibro. Heeft iemand ervaring met de "B"versies van dit merk?

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Re: Kachel voor de voortent

Bericht door caspar » zo 24 jan 2010 14:31

iets terug staat een foto van mijn zibro kijk als je zo.n model neemt er een met zo,n melk kleurige rand want de kachels die dat niet hebben stinken omdat in die bovenrand de rest gassen verbranden en deze modellen zijn ook erg goed zelf te onderhouden en niet echt duur voor een 2hands maar wel durven bieden
mvg caspar
burstner amara 520 ts

Rockfire
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 18 aug 2008 17:15
Locatie: Harelbeke (Belgie)

Re: Kachel voor de voortent

Bericht door Rockfire » do 28 jan 2010 15:15

Wij hebben een Zibro namaak modelletje, gekocht bij Gamma voor ca 100 €. Vorig jaar (november) hebben we het gebruikt en waren er heel tevreden over. Enig nadeel bij het starten en stoppen heb je een beetje geur ontwikkeling, nadien valt dit reuze mee.

Wij hebben een toestel van ca 3000 Kwh en dit is prima voor onze voortent (bij temperaturen van ca 0°).
Burstner 435 TS (BJ 2000) met Volkswagen Passat 1.6 Bluemotion

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”