'doe het zelf' montage mover Enduro EM103

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

'doe het zelf' montage mover Enduro EM103

Bericht door Cheers » ma 28 sep 2009 21:29

Afgelopen zaterdag de Enduro EM103 gekocht (Obelink 689 euro). Daarbij ook een AGM accu van 90 Ah (149 euro) aangeschaft.
Zondagmorgen rond 11:00 begonnen met de montage en tegen 18:00 uur was ik klaar. Rustig aan gedaan want ik doe er liever een uurtje langer over dan dat het hup hup 'even snel' wordt gemonteerd. Wat opvalt is dat de stuklijst en de handleiding erg netjes is opgesteld. Het monteren van de motoren aan het chassis van mijn Knaus Cheers is prima te doen. Genoeg ruimte om de aandrijving tussen caravan, banden en schokdempers kwijt te kunnen.
Toen was de bedrading aan de beurt. Ook dit ging heel gemakkelijk; alles is degelijk voorgemonteerd en gelabeld. De 'centrale' zender/ontvanger heb ik onder het bed bij de trafo gemonteerd. Ook de accu daar neergezet. De bijgeleverde inbouwschakelaar voor de buitenwand heb ik achter het buitenluik gemonteerd op een stuk binnenwand richting keuken. Op de camping moet ik dan eerst het luik openen om de schakelaar om te zetten, voordat de mover kan worden gebruikt. Geen probleem lijkt me. Binnenkort een bus blanke Tectyl kopen om hier en daar wat bouten ed. van een beschermlaagje te voorzien.
M'n Ctek XS 7000 lader wil ik semi-permanent bij de accu monteren en 's winters gebruiken om de accu thuis te onderhouden. Dus moet ik nog een 220V stopcontact met schakelaar onder het bed maken.
Verder wil ik nog een verbinding maken tussen accu en de 12V ingang van de trafo (met een schakelaar op de plus...) om zonder aangekoppelde auto toch 12V te hebben voor een lampje en waterpomp onderweg. Je komt het wel eens tegen dat de auto niet voor de caravan kan blijven staan en dat er geen stroompunt is. De koelkast kan dan op gas en rest op de accu.
De vaste stroomdraad tussen auto en caravan blijft in takt, want ik vind het prettig om onderweg de koelkast op 12V te kunnen laten draaien. De auto-accu van m'n A8 diesel heeft een capaciteit van ruim 100 Ah, dus die kan wel tegen een stootje.
Conclusie: Enduro levert goede materialen, netjes verpakt en voorgemonteerd, een goede handleiding en de mover is - voor een beetje handige knutselaar - goed zelf te monteren. Het lastigste is nog dat je voor de technische montage op je rug onder de caravan moet werken. De voorkant van de caravan goed ophoog draaien helpt zeker, maar enige 'lenigheid' en niet bang zijn voor een wat krappe werkruimte zijn absoluut nodig.
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: 'doe het zelf' montage mover Enduro EM103

Bericht door HenkR » di 29 sep 2009 00:32

M'n Ctek XS 7000 lader wil ik semi-permanent bij de accu monteren en 's winters gebruiken om de accu thuis te onderhouden. Dus moet ik nog een 220V stopcontact met schakelaar onder het bed maken.
Waarom met een schakelaar. De accu kan toch altijd op de camping onder (druppel) spanning blijven?
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

pd0bao

Re: 'doe het zelf' montage mover Enduro EM103

Bericht door pd0bao » di 29 sep 2009 10:05

HenkR , ik denk dat Cheers bedoelt een schakelaar te plaatsen tussen de + accu en de +omvormer (niet:trafo) Hij heeft daar groot gelijk in deze
omvormer is nl niet geschikt om de accu op te laden anders was de Cetek niet aangeschaft. Alleen denk ik dat hij het niet redt met alleen een + leiding aan te leggen : de - is net zo noodzakelijk en allerwaarschijnlijkst zijn zowel - van accu als van omvormer vrij van chassis gehouden. En dat niet voor niets , chassis is alleen voor aarde (op camping ) In de caravan moet een tweeleidingsysteem zijn i.t.t. tot auto. Succes , Jaap

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: 'doe het zelf' montage mover Enduro EM103

Bericht door Cheers » di 29 sep 2009 10:17

Met de schakelaar wil ik de Ctek aan/uit kunnen zetten, maar dat is vanwege het 'druppelen' inderdaad niet nodig.
Wanneer de + en de - van de accu beide op de omvormer worden aangesloten, is het toch voldoende om alleen de + te schakelen?
Onderweg zet ik de schakelaar dan zo dat de + van de auto-accu naar de omvormer loopt en - los van de auto - dat de + van de caravan-accu naar de omvormer loopt. Ik heb zo'n schakelaar die de één òf de ander naar de omvormer kan schakelen.
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

pd0bao

Re: 'doe het zelf' montage mover Enduro EM103

Bericht door pd0bao » di 29 sep 2009 11:22

Ja Cheers ,het schakelen alleen van de + is inderdaad voldoende , omdat in je eerste bericht geen sprake was van de - nam ik even aan dat je ervan uitging dat die via het chassis liep - ten onrechte naar nu blijkt- Wat betreft de Cetek die heeft inderdaad een zo grote weerstand tegen tegen-
stroom dat is de stroom die kan lopen wanneer lader zonder 230 Volt staat dat je die zonder net 230 kan laten staan. In de + van caravanaccu n aar omvormer zou ik een zekering opnemen zo dicht mogelik bij de accu . Dan schrijf je dat + en - van car.accu op de omvormer staan als je vergeet die er af te zetten zou dus bij aansluiten op de paal de omvormer nog steeds op de accu kunnen staan. Zelf heb ik dit voorkomen door de secundaire (12 V) van de omvormer een wisselrelais
te laten aantrekken die verbinding accu/omvormer verbreekt. Maar goed ieder schat natuurlijk zijn eigen risico's in. Verder nog een vraag die mover is die verkrijgbaar voor verschillende chassis ? Heb er nl. ook wel zin in. Zijn de kabels van de movermotoren links en rechts gelijk en waarschuwt fabrikant tegen inkorten ? Bij voorbaat dank voor je antwoord , groets Jaap

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: 'doe het zelf' montage mover Enduro EM103

Bericht door Cheers » di 29 sep 2009 16:22

pd0bao schreef: In de + van caravanaccu naar omvormer zou ik een zekering opnemen zo dicht mogelik bij de accu . Dan schrijf je dat + en - van car.accu op de omvormer staan als je vergeet die er af te zetten zou dus bij aansluiten op de paal de omvormer nog steeds op de accu kunnen staan. Zelf heb ik dit voorkomen door de secundaire (12 V) van de omvormer een wisselrelais te laten aantrekken die verbinding accu/omvormer verbreekt. Maar goed ieder schat natuurlijk zijn eigen risico's in.

Verder nog een vraag die mover is die verkrijgbaar voor verschillende chassis ? Heb er nl. ook wel zin in. Zijn de kabels van de movermotoren links en rechts gelijk en waarschuwt fabrikant tegen inkorten ? Bij voorbaat dank voor je antwoord , groets Jaap
Bedankt voor de tips Jaap! Zo'n wisselrelais is wel de veiligste optie.
De EM103 is een universele mover en geschikt voor (bijna) alle Alko-chassis. Ik heb een schema met de minimum en maximum waarden voor de montageruimte tussen caravan en wielen ed. (zal ik nog even plaatsen). De kabels zijn inderdaad even lang en de fabrikant waarschuwt inderdaad tegen ongelijk inkorten.

Benodigde maten/speling EM103: Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cheers op di 29 sep 2009 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

JohnDoe

Re: 'doe het zelf' montage mover Enduro EM103

Bericht door JohnDoe » di 29 sep 2009 16:38

Ik heb bij mij de Waeco PerfectPower2000 ingebouwd, dit is een omvormer van 2000 W met een piekvermogen van 3500W, standaard zit hier zo'n relais in, exact om de reden die jaap aangeeft was voor mij doorslaggevend om deze te nemen

Plaats reactie

Terug naar “Movers”