wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Blondi

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door Blondi » ma 21 sep 2009 21:12

beste lazurus
effe goegle;testen adimo jive

mvg blondi

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door Peter1379 » ma 21 sep 2009 21:57

Wij hebben voor thuis en Triax 60 cm schotel en voor onderweg een Triax 50 cm schotel en daarbij maken we gebruik van 4 dezelfde Sab receiver, volgens mij FTSCA6000 of zoiets. Voordeel van 4 dezelfde is natuurlijk de bekende bediening en het feit dat je voor iedere receiver dezelfde firmware upgrades gebruikt kunnen worden.
Ik heb er geen test gegevens van maar vind dat ze goed werken. We maken thuis ook gebruik van een duo LNB quad en dat gaat prima.
Het nadeel van satelliet is natuurlijk dat als de ontvangst minder wordt door bv een onweersbui dat je in een keer alle ontvangst kwijt bent waar je bij analoge ontvangst misschien nog een beetje beeld hebt.
Anderzijds als je wel beeld hebt is het ook gelijk optimaal. Over het instellen van de schotel zou ik me geen zorgen maken. Er zijn hele volksstammen die dat voor elkaar krijgen.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door Pensionado » ma 21 sep 2009 22:36

Ik heb twee jaar geleden een recreatieset van Canaaldigitaal gekocht. Complete set bij de Kijkshop was € 230 goedkoper kom je niet.
De set voldoet goed als je geen HD eisen stelt.
De schotel is inmiddels vervangen door een vlakschotel op het dak maar de losse schotel gaat nog steeds mee.

Zoals boven gezegd neem wel een gecertificeerde ontvanger en let momenteel op met tweedehands die zg. omgebouwd zijn stom.gif

pd0bao

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door pd0bao » di 22 sep 2009 00:26

Toch maar een beetje(recente) geschiedenis ,tot enkele decennia geleden moest je in NL "luister- en kijkgeld" betalen voor iedere inrichting waarmee je de Nederlandse radio (later ook TV) zenders kon beluisteren , resp.bekijken. Dit zowel thuis als in de auto.
Omdat de controle meer kostte dan de bijdrage opbracht werd dat -in die vorm- beeindigd en betalen we via de algemene middelen
lees :Belastingen nu allemaal ,of we een radio of tv hebben of niet ! Toen een enkel jaar geleden de analoge TV zenders het veld
ruimden had men een oplossing te vinden voor de toch nog vele mensen die niet aangesloten waren op een kabelnet Vandaar kwam men op de proppen met de -digitale- DVB-Terrestrial zenders. In Nederland onder de merknaam Digitenne van KPN. Voor een bedrag van 8 euro per maand krijgt men meer dan 20 tv en radiozenders thuis.Dit geschiedt als een soort koppelverkoop door KPN
het abo is echter in het geheel niet verplicht en zonder kaart kun je -geheel legaal- kijken naar de drie landelijke netten plus de
lokale nieuws-en nood- zender Hier bv. TV Rijnmond Het is een gewoon recht waar iedereen gebruik van mag maken,niets illegaals dus je betaalt ervoor ! Zeg het voort vooral oudere mensen maar ook caravanners hebben soms meer dan genoeg aan 4 zenders.Jaap (nb terre=aarde)
.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door graaf » di 22 sep 2009 11:05

@Lazerus.

De Duo-LNB (19,2 O + 23,5 O)van Astra die jij noemt wordt in china gemaakt maar is desondanks een uitstekende Low-Noise-Block. Met merk van de schotel maakt niet zo veel uit. De afmeting des te meer! Hoewel deze LNB voor een 80 cm schotel ontworpen is een hij op een 60 cm schotel die jij noemt is voor ontvangst van de Astra 1 en 3 in heel Europa voor campinggebruik meer dan toereikend, thuis zou ik een grotere schotel aanbevelen. De Sab receivers behoren tot de betere toestellen. thumbup.gif Niet ieder standaard geinstalleerd zoekprogramma is hetzelfde. Persoonlijk vind ik het programma dat philips gebruikvriendelijk en het programma van Maxdigital (dat ik gebruik) lijkt daar veel op. Ik heb het programma dat Sab gebruikt wel eens gezien, maar nooit zelf gebruikt. Hoor alleen maar goede verhalen over dat merk.

Prijzen is een verhaal apart. Je betaald niet overal dezelfde prijs voor een zelfde toestel of schotel. De aanbiedingen lopen zeer uiteen. Even opletten dus exclaim.gif
Graaf.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

lazurus

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door lazurus » di 22 sep 2009 20:22

Beste blondi, peter1379 en Graaf,

Het setje van blondi lijkt me meer dan prima, alleen hoe kan een schotel van 60 cm de kracht van een van 80 cm hebben dan scratch.gif Ik heb de disselbak maar is opgemeten en daar gaat met een beetje draai en steekwerk misschien wel een schotel van rond de 64 cm in. Hoeveel minder wordt het met net een slagje kleinere schotel? Of valt dat toch wel mee...

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door Ab » di 22 sep 2009 20:59

60 is groot zat.
Vorig jaar had ik ik Split Kroatie met een 55 cm nog perfekte ontvangst.
aflower.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door Peter1379 » di 22 sep 2009 21:04

Volgens mij kan dat niet. Hoe groter de schotel hoe meer signaal je ontvangt. Daarom gebruiken ze als radio telescopen natuurlijk ook van die gigantische schotels.
De vraag is denk ik: 1. hoe groot is de schotel die je nodig hebt om een goede ontvangst te hebben, 2 welk formaat schotel kun je meenemen in alle redelijkheid.
Je kunt natuurlijk een schotel van anderhalve meter meenemen maar je hebt er alleen maar last van en de beeldkwaliteit wordt er niet beter door.
Zoals gezegd hebben wij voor onderweg een schotel van 50 cm en die voldoet prima. We hebben tot nu toe altijd beeld gehad. De kwaliteit is altijd goed omdat het digitaal is.
Tot nu toe hebben we de schotel gebruikt in Nederland, Frankrijk, Oostenrijk en Luxemburg.
Het is in Oostenrijk wel eens gebeurd dat tijdens een hele dikke sneeuwbui het beeld weg viel en daar zul je met een grotere schotel dan weer minder snel last van hebben. Maar je hebt er geen enkele garantie op, als het weer maar slecht genoeg is kan het gewoon een keer gebeuren.
Thuis met de grotere schotel valt het beeld ook wel eens weg maar dat gebeurde ook toen we nog op de kabel zaten en we naar een satelliet kanaal keken.
Dus er kunnen zich altijd situaties voordoen dat het te gek wordt maar het stoort me niet echt.
En die grote van de schotel heeft dus geen invloed op de kwaliteit van het beeld alleen op het moment van het wegvallen van het signaal.
Ik hoop dat ik het zo duidelijk genoeg verwoord heb, anders moet je het nog maar even laten weten.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door Ab » di 22 sep 2009 21:32

Peter1379 schreef:Volgens mij kan dat niet. Hoe groter de schotel hoe meer signaal je ontvangt. .
Natuurlijk. Maar ik lieg niet hoor. Het kan dus wel. whistle.gif
Zonder problemen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door Peter1379 » di 22 sep 2009 22:16

Ehh, wat kan wel??
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door Ab » di 22 sep 2009 22:20

Lees effe terug alsjeblieft..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door graaf » di 22 sep 2009 22:28

@ lazerus @ Peter 1379

De LNB is niets anders dan een uiterst gevoelige microfoon voor zeer hoge frequenties. Je in het spectrum moet denken je aan 10,7-12,75 Ghz. Als we er nu van uit gaan dat beide schotels kwalitatief even glad zijn en een zelfde reflecteringspercentage hebben zal een schotel van 80 cm. pi.r2 = pi. 1600 in vergelijk met die van 60 cm pi.r2 = pi.900 dus theoretisch 66% meer signaal opvangen. We praten, ondanks dat het hoogfrequent is, in termen van geluid, dus in decibels. Iedereen weet dat bij een verdubbeling van een brongeluid je 3 Db meer geluidsdruk hebt. Jou grotere schotel ontvangt geen verdubbeling maar 2/3 meer; maar die 66% is logeritmisch dus in antennesignaal teruggerekend is dat iets meer als 1,2 Db of zo.
Ik heb dat even opgezocht en het klopt aardig. Een schotel van 64 cm heeft een versterking van 35,8 dBi en een schotel van 78 cm van 37,1 dBi.(tabel Astra)
In beeldsignaal is dat best veel. Als je dan alle verliezen die door de kabel en de filters (tegen o.a. achtergrondruis) nog eens in beide antenneopstellingen er af trekt wordt relatief het eindsignaal bij een schotel van 80 cm. wel 20 % sterker dan bij een van 60 cm. Dat is van belang omdat een receiver een minimaal "beeldsignaal "van 60% van het uitgezonden "beeldspectrum" moet ontvangen om nog een beeld te kunnen opbouwen. Wordt het minder dan gebeurd wat Peter net al aangaf, dan valt het beeld weg.
Je kunt dat percentage goed volgen op de gekleurde balkjes die je ziet in het afstemprogramma van je receiver tijdens het richten van je schotel. Het percentage wordt ook in een getal weergegeven. Is het beeldsignaal meer dan 60-65% heb je in een keer beeld. love.gif
Om die reden is het afstemmen met een grote schotel veel eenvoudiger als met een schotelje van 40 cm. De ontvangst is even goed, maar het richten is milimeterwerk!
zwaaien.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

DannyL
Berichten: 724
Lid geworden op: di 28 aug 2007 16:45

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door DannyL » di 22 sep 2009 22:47

Dit is iets waar ik geen verstand van heb maar wel intresant vindt. Hoe zit dat dan met de nieuwe trip-sat schotel? die is een stuk kleiner en zou dus volgens bovenstaande uitleg minder signaal ontvangen. En als het signaal van de sat een hoogfrequent geluid is (geluid verplaats zich door het trillen van de lucht) hoe komt het dan door het vacuum tussen de dampkring en sateliet?
Zelf gebruik ik in de vakantie (als de TV meegaat) een 56CM schotel met enkele LNB (thuis de eerder genoemde trip-sat) en dat werkt in Spanje (omgeving Salou / Cambrils) heel goed.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door graaf » di 22 sep 2009 22:48

@ Peter 1379 en Ab

Om even in te haken; Je kunt met een minischoteltje van bijvoorbeeld 35 cm al meer dan 200 zenders ontvangen. Kwalitief niet allemaal even goed, maar het kan. Bij het minste wolkje of regen echter duikt het niveau van het beeldsignaal al onder die minimale waarde van 60% en floept het beeld weg. Bij wat storing door bomen of bebouwing kan je het bij zo'n klein "pizabord" dus wel vergeten. Ik heb de ervaring dat schotels van 50, beter nog 60 cm meestal voor campingomstandigheden het redelijk doen. Ook het uitrichten is redelijk te doen. En ze kosten niet veel.

Als er toch geld tegen aan wilt gooien: haphop.gif
Je kan ook een antenne nemen die het signaal ontvangt door het magnetisch veld dat hij zelf uitzendt. Ze zien er uit als een discus van 40 cm met een puntige kegel. Er zit een speciale antenneversterker in die de verstoring van het magnetisch veld "vertaald" in antennesignaal. Maar dat kost wel enkele honderden euro's. Of een volautomatische met een automatische zoekfuctie (tussen 1400-1600 euri's)
zwaaien.gif
Laatst gewijzigd door graaf op di 22 sep 2009 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door Peter1379 » di 22 sep 2009 23:14

Ja Ab, ik heb terug gelezen en wat kan er nu wel??

En ik kan met een schotel van 50 cm wel 1000 zenders ontvangen en volledig storingsvrij. Het aantal zenders heeft namelijk niks met het formaat van de schotel te maken. Het gaat er om of ik voldoende signaal binnen krijg van de satelliet die mijn schotel ziet en als dat zo is ontvang ik alle zenders die door die satelliet doorgegeven worden. Heb je een duo LNB dan zelfs door beide satellieten.
Als je ontvangst hebt is dat per definitie storingsvrij, dat is nu eenmaal een eigenschap van digitale ontvangst. Als de ontvangst van het signaal verstoort wordt heb je helemaal geen beeld meer, dat is niet hetzelfde als storingsvrij of niet storingsvrij.
Een schoteltje van 35 cm kan prima voldoen maar het betekent wel dat het wolkje dat je signaal onder de drempel waarde kan brengen kleiner kan zijn als bij een grote schotel.
Maar dat zijn keuzes die je maakt.
En of je nu met een grote of een kleine schotel achter een gebouw of een boom gaat staan maakt niks uit hoor, als er geen zicht contact is met de satelliet houd het op.
En mijn ervaring met 50 cm is prima, als iemand een grotere schotel wil nemen en kwijt kan in de caravan is dat ook prima toch.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door graaf » di 22 sep 2009 23:15

@ Danny L

Een triple sat is een schotel met een LNB geschikt voor 3 satelieten (Astra 1+2+3). De Duo sat waar Lazerus het over had is voor 2 satelieten (Astra 1+3) Je kunt ze ook kopen voor Asta 1 + hotbird. De satelieten hangen in het zuiden boven de evenaar iets oostelijk van Nederland. Door de postionering van die dubbele of driedubbele microfoons in de behuizing van de LNB zo te fixeren dat de reflectie van de parabolische schotel net het brandpunt laat landen op het punt waar die LNB (microfoon) zich voor deze schotel bevindt kan je met een schotel meer satelieten tegelijkertijd ontvangen. Als er een goed staat, staan ze ze allemaal goed.(zeggen ze)

Dat is theorie hoor, want je begrijpt, dat als ik met mijn caravan naar Turkije rijd, om maar eens wat te noemen, klopt er van die instelling niet veel meer. Dan moet je afzonderlijke LNB's monteren.(tot 7 stuks toe)
Die triple sat is van Multisat, en dat is op dit gebied een van de vooruitstrevenste merken. (een vriendje van mij is er helemaal gek mee. Hij ontvangt 4700 afzonderlijke kanalen zegt hij en wel 1600 zenders. Er zitten tientallen 2; 3 of 4-dubbele uitzendfrequenties tussen en sommige zenders zenden in 5 afzonderlijke talen, en sommige frequenties geven alleen een testsignaal, voor nog op te richten zenders). Kijk maar: http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1

Ja, dat zou ik niet mee nemen naar de camping.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door graaf » di 22 sep 2009 23:53

@ Danny L

Jou vraag:
Het is wat off-topic maar radiogolven zijn net als lichtgolven natuurkundig zowel een golfbeweging als een deeltjes beweging. De deeltjes (miljoen keer kleiner dan een molecuul) bewegen ten opzichte van elkaar in een golfbeweging.(je moet het voorstellen dat personen elkaar even een klein duwtje geven en dan weer terugveren in hun oorspronkelijke positie) Die ultrakleine deeltjes bevinden zich ook in het luchtledig tussen de zon en de aarde (anders zou het licht hier niet kunnen komen). We "zien" het licht omdat het samengestelde golven zijn; "Sinusoides" met een moeilijk woord. (poleriodbrillen laten slechts een gedeelte [de helft] van die samengestelde golven door en daarom werken die in zonlicht zo goed) Omdat die ultrakleine deeltjes zo klein zijn gaat die gofbeweging ook door de meeste materialen (ook mensen) heen.

Als je er meer over wilt lezen, moet je een via de trefwoorden UMTS en KLM eens googlen naar de radio-site van de KLM; die hebben een heel duidelijke verhandeling opgesteld over hoe het zit met de frequenties en hun eigenschappen. (in verband met de angst van mensen voor UMTS-masten) Ook deze pagina is wel interressant: http://www.bbemg.ulg.ac.be/NL/2Basis/emvspectrum.html.
De frequenties waar we met satelietontvangst mee te maken hebben liggen tussen ultrahoge (UHF) en superhoge (SHF) zoals je eerder in mijn uitleg kon lezen.

Als je me rechtstreeks mailt kan ik je wel wat toesturen, want ik weet niet hoe ik die informatie op deze site moet plaatsen.

Graaf.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

lazurus

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door lazurus » do 24 sep 2009 13:01

Begrijp ik het goed dat wanneer je een canal digitaal smartcard aanschaft je ook iedere maand abonnementsgeld moet blijven betalen question.gif
Bij canal digitaal kost zo'n kaart alleen al over de 70,- dan nog 30,- om zoals hier gezegt de boel te activeren maar dan wou ik eigenlijk wel even klaar zijn boos.gif

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door Peter1379 » do 24 sep 2009 14:59

Nee, dat hoeft niet. Als je een geregistreerde (die € 30,-) en geactiveerde (gratis) smartcard hebt kun je een aantal FTA (Free to air) ontvangen. Op de site van Canal Digitaal vind je daar informatie over: http://www.canaldigitaal.nl/zenderpakke ... nders.aspx
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

lazurus

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door lazurus » do 24 sep 2009 15:37

Ooo dan pas kan je de fta zenders ontvangen, dacht dat je met een smartcard juist de andere zenders kon ontvangen :?
Het is dus gratis kaart met 30,- activeringskosten voor de fta zenders. En 70,- voor een smartcard + activeringskosten voor 1 jaar alle zenders :idea: Bij belcompany maassluis zegt een meid net nog: Ja, 70, euro voor een kaart, 30 activeren en dan nog 20,- per maand...... :roll:
Laatst gewijzigd door lazurus op do 24 sep 2009 16:01, 2 keer totaal gewijzigd.

lazurus

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door lazurus » do 24 sep 2009 15:45

Bedankt voor de link, maakt het een stuk duidelijker allemaal :wink:

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door Ab » do 24 sep 2009 19:13

Peter1379 schreef:Ja Ab, ik heb terug gelezen en wat kan er nu wel??

.
Ik schrijf toch wel Nederlands..

Zucht... Lees nog e's..
Mijn bericht van 22 sept om 20.59 en jouw reactie daarop om 21.04 waar je beweert dat 't niet kan. scratch.gif
En mijn reactie dat het dus wel kan.
Daarna vertel je met heel veel woorden hetzelfde verhaal, dat het dus wel kan... scratch.gif
Zijn we het misschien stiekem toch wel eens.. haphop.gif

aflower.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door Renaat » do 24 sep 2009 20:30

simpel:

voor "free to air" betaal je niks, geen smartcard, geen activering, geen maand-abonnement
enkel een schotelantenne + een receiver + een TV-toestel
that's all

grt R.
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

DannyL
Berichten: 724
Lid geworden op: di 28 aug 2007 16:45

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door DannyL » do 24 sep 2009 20:38

Graaf, dank voor de uitleg, je had me op het verkeerde been gezet met je "geluid" uitleg. Ik werk voor 1 van s'werelds grootste telecom concerns, hoewel in een compleet a-technische functie, weet ik van techniek wel het één en ander.

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door Peter1379 » do 24 sep 2009 21:01

Ab, nu zie ik pas wat je bedoeld en je hebt gelijk wat mij betreft, wat je beweerd kan volgens mij prima. Mijn opmerking betrof het feit of een 60 cm schotel net zo veel signaal op kon vangen als een schotel van 80 cm.
Als ik het zo zie hebben onze bijdragen elkaar gekruist en is me dat niet opgevallen.
Maar je hebt gelijk :wink:
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”