LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
henkster

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door henkster » zo 2 aug 2009 14:54

de dealer wil beslist tussen klant en fabrikant zitten als we willen kopen.
dan moet hij beslist intermediair zijn bij vragen en problemen.
vrgr.henk

@dri

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door @dri » zo 2 aug 2009 20:11

Wat heb jij toch met die dealer Adri........
....... Verstandiger is een publieksvriendelijke benadering zelfs als je niets kan doen. Dan krijg je op internet niet dit soort negatieve publiciteit welke ook nog eens jaren blijft hangen
Tja wat heb ik met die dealer?
Het is niet iets wat ik met een dealer heb. Wel met de schijnbaar hardnekkige eigenschap deze in dit draadje buiten beschouwing te laten en alle ergernis te richten op de fabrikant/importeur. Dit zijn de verkeerde partijen. Ik denk dat ik dit eerder in dit draadje toch wel duidelijk heb moeten krijgen.
We doen dit ook niet met een fles melk die binnen houdbaarheid zuur wordt of met de hak van een schoen die er na 2 dagen afbreekt. Maar als er iets mis is met de auto dan moet de fabrikant opeens opdraven.
Dat vindt ik vreemd. Daarom geef ik aan hoe het werkt tussen klanten, klachten, dealers, importeurs en fabrikanten.
Daar hoef je het niet mee eens te zijn maar doe er je voordeel mee. :wink: zwaaien.gif

VolvoKip

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door VolvoKip » za 8 aug 2009 00:44

M_87 schreef:
VolvoKip schreef:Electriciteit tbv lampjes plaatsen boven de gasflessen? Gevaarlijk Adria!

Alle verhalen en oplossingen lezende kwam bij mij de volgende vraag op;
Op de KIP Hyline (va my 2004) zit namelijk al enkele jaren LED verlichting.
Vaak wordt deze caravan ook getrokken door een Volvo.
Van problemen mbt verlichting heb ik hier nog nooit gehoord.
Heeft KIP met dit probleem wel rekening gehouden?
vermoedelijk heb jij het slechts over de zijmarkering welke in LED is uitgevoerd? Dit zal zeer waarschijnlijk bij geen enkele auto een probleem opleveren. Het probleem ontstaat zodra de volledige verlichting is uitgevoerd met LED's, dan meet het CAN-BUS systeem verkeerde waardes en krijg je dus foutmeldingen. De opmerkingen hier in het topic m.b.t. auto's met CAN-BUS en achteraf ingebouwde xenon: daar zijn ook speciale xenon-setjes voor benodigd die zijn uitgerust met een weerstand zodat je auto niet continu de melding van een kapotte lamp weergeeft.
Ik moet je inderdaad gelijk geven. Ik heb bij de KIP Hyline specificaties gekeken en het betreffen hier inderdaad alleen de zijmarkeringslichten. stom.gif

Peet

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Peet » za 8 aug 2009 02:40

Als ik een nieuwe caravan bij een auto koop kan ik toch verwachten dat die caravan aansluit op de auto en niet andersom.
Het lijkt mij niet meer dan normaal dat Adria hier voor de oplossing moet zorgen en niet volvo. :?
Extreem gesteld ga je, bijvoorbeeld, opel toch ook niet aanspreken op het niet monteren van een 13-polige stekkerdoos op een ascona, omdat je na jaren een andere caravan koopt die dat wel heeft. boos.gif

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Pensionado » za 8 aug 2009 16:15

Zo kennen we er nog één Peet :roll:

"Als ik een nieuwe auto koop mag ik verwachten dat deze aansluit op mijn caravan"

De klacht van TS ging volgens mij niet zo zeer over de comptabiliteit tussen auto en caravan, maar meer over het gebrek aan begrip dat hij had ondervonden van de autodealer en importeur. weenie.gif

henkster

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door henkster » za 8 aug 2009 16:46

wanneer Volvo zijn canbussysteem echt goed had ontworpen, was er een mogelijkheid geweest om het systeem "in te leren".
in de techniek heet dit;"teach in".
Het kan als volgt werken: sluit alle gebruikers correct aan, en kontroleer de werking, vertel dan het systeem dat dit de normale situatie is. Bij afwijkingen alarm geven.
Wat te denken als we de stap van xenon naar led maken, het maximale vermogen zal dan waarschijnlijk rond de 15Watt liggen. daar moet je toch op kunnen instellen.
Of weigert Volvo voorbereid te zijn op nieuwe ontwikkelingen.

vrgr.henk

Peet

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Peet » zo 9 aug 2009 00:47

Pensionado, ik lees uit het eerste verhaal dat er al een auto was waarna er een nieuwe caravan werd aangeschaft.
Als Adria een voorloper wil zijn met LED verlichting is dat heel lovenswaardig, maar dan moet men zich realiseren dat er problemen kunnen optreden. Ik ga er dan ook van uit dat zo een fabrikant daar van te voren over na denkt en daar dan ook een oplossing voor heeft.
Ik krijg de indruk dat het in dit draadje vooral op volvo-bashing neer komt en over de houding van Adria lees je nagenoeg niets. :shock:
p.s. ik heb niets met volvo, de enige waar ik ooit mee heb gereden was nog een toen al bejaarde Bolinder Munktell bij mijn eerste baantje. mrgreen.gif

Paul Boerefijn

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Paul Boerefijn » zo 9 aug 2009 23:22

Over het koppelvak van auto en aanhanger bestaan gewoon duidelijke afspraken hoe dit in elkaar hoort te zitten en hoe dit hoort te werken. Daar hoef je niet hoog geschoold voor te zijn, als er ergens een licht aan moet dan komt er 12V op een pin in de stekkerdoos te staan en komt er stroom uit, zelfs als er géén aanhanger achter hangt. Dat dit bij het canbus systeem niet zo werkt is een ontwerpfout in het canbus systeem.

Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. Je staat als consument tegenover een wereldmerk auto's. De dealer zal het probleem als eerste moeten onderkennen en dit voor jou als consument moeten aankaarten bij de fabrikant. Een moeizaam proces, met als uitzicht kostbare aanpassingen. Zeg dan als dealer gewoon waar het op staat: Het is zo ontworpen, by design dus, we doen er niets aan. Een goeie dealer kent zijn verplichting, hij helpt zijn klant met een noodoplossing of een workaround en meldt de ontwerpfout bij de fabrikant, zodat in toekomstige auto's dit soort fouten niet meer voorkomen.

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Pensionado » ma 10 aug 2009 11:15

Helaas is het CAN systeem niet ontworpen met de mogelijkheden die jij voorstelt Paul. Blijft overigens de vraag of PIEP nog wel met -het verouderde - CAN werkt. BMW en conculega's zijn inmiddels alweer een generatie verder.

In uw tweede alinea kan ik mij vinden. De verantwoordelijkheid van de dealer van PIEP om de klant in dit geval bij het oplossen te ondersteunen staat buiten kijf. Als de dealer zich er vanaf maakt staat het de koper van een PIEP vrij om zich rechtstreeks tot PIEP te wenden. Deze zal dan -op basis van haar ontwerpkennis - al dan niet via de dealer met een klantvriendelijk oplossing moeten komen hetzij door een workaround danwel met een concreet advies naar de aanhanger dealer.

Iedereen blij kus.gif

Peet

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Peet » di 11 aug 2009 23:26

Wat mij blij maakt is dat we het eigenlijk toch met elkaar eens zijn. aflower.gif

haphop.gif Wat mij nog blijer maakt, is dat ik morgen er tussenuit piep naar Toscane voor drie weken. haphop.gif

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Pensionado » wo 12 aug 2009 09:07

Daar ga je caravan.gif Goede reis :D

Truckerken

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Truckerken » vr 14 aug 2009 19:52

Ik heb net even alla reacties overlopen en kan hetvolgende daarover vertellen. Wij rijden op het werk ook met volvo (vrachtwagen) als wij nieuwe trailers gaan afhalen dan waren de eerste met ledverlichting voorzien. Toen wij de check up deden dan kwamen wij ook tot dezelfde conclusie. Het probleem ligt NIET bij volvo of bij adria maar bij de communicatie tussen alle partijen. Met weerstanden beginnen tussen te steken enzo is geen oplossing omdat je vandaag een caravan of aanhangwagen hebt met 6 ledjes en mss morgen ene met 10 leds. Dit geeft tot resultaat dat de waarden verschillen. Wat ga je doen? iedere keer een andere weerstand tussensteken?
Het lijkt me meer iets om een iso norm vast te stellen. of gewoon in ons geval de ledverlichting buiten te laten en gewone gloeilampjes te gebruiken. Ik kan verstaan dat je zegd dat het veiliger is met led's. Maar wat doe je als 1 ledje kapot is? even solderen? Ik heb dit niet bij als ik weg ben hoor. Hou in het achterhoofd dat leds een bepaalde spanning en stroom nodig hebben (vandaar de foutmelding) dit kunnen ze oplossen door leds in serie te zetten. bv. 3de remlicht zijn er soms 12. (2 x 6). laat eens 1 ledje van een kring van 6 kapot gaan dan heb je al direkt al de helft minder en niet direkt te herstellen is. een gloeilampje is sneller vervangen


Mvg. Truckerken

Truckerken

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Truckerken » vr 14 aug 2009 19:56

even iets vergeten.
ik rijd voor een transporteur in gent die voor volvo cars rijdt. En geloof mij. Ze zijn daar nie van de slimste. en nie echt rap om zo problemen proberen op te lossen.

heuvelman60

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door heuvelman60 » za 15 aug 2009 08:36

Paul Boerefijn schreef:...Als ontwerper moet je er altijd rekening mee houden dat de technologie vooruit gaat, terwijl jouw product jarenlang in gebuik blijft.
Dus jouw video 2000 was in een ver verleden ook al geschikt voor HD TV, en Blu-Ray?
En je oude analoge telefoonkabel gebruik je ook al jaren voor je downloadsnelheid van meer dan 20MB?
Om alleen maar even aan te geven dat sommige ontwikkelingen wel heel snel gaan... blij.gif

heuvelman60

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door heuvelman60 » za 15 aug 2009 08:42

Pensionado schreef:Wat heb jij toch met die dealer Adri knipoog.gif

De dealer moet voor dit soort akefietjes ook bij Volvo te rade en dat was geen succes bleek. Als klant met een dure auto heb je alle recht om de importeur en desnoods de fabriek aan te spreken, daar houdt niemand je van tegen. Dat hoeft Volvo niet leuk te vinden maar dan moeten ze maar geen merknaam op hun auto's zetten.
Verstandiger is een publieksvriendelijke benadering zelfs als je niets kan doen. Dan krijg je op internet niet dit soort negatieve publiciteit welke ook nog eens jaren blijft hangen stom.gif
Dat is net zoiets als doorverwezen worden voor de zgn "fabrieksgarantie". Ik koop iets niet bij de fabriek, maar bij een dealer en dan moet die het maar oplossen, ik stuur niets op naar de fabriek, wat ik daar niet rechtstreeks heb gekocht. Waar de dealer iets laat repareren, moet hij weten, maar ik breng de defecte apparaten naar de zaak waar ik ze heb gekocht cool.gif

heuvelman60

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door heuvelman60 » za 15 aug 2009 08:48

Paul Boerefijn schreef:Over het koppelvak van auto en aanhanger bestaan gewoon duidelijke afspraken hoe dit in elkaar hoort te zitten en hoe dit hoort te werken. Daar hoef je niet hoog geschoold voor te zijn, als er ergens een licht aan moet dan komt er 12V op een pin in de stekkerdoos te staan en komt er stroom uit, zelfs als er géén aanhanger achter hangt. Dat dit bij het canbus systeem niet zo werkt is een ontwerpfout in het canbus systeem.

Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. Je staat als consument tegenover een wereldmerk auto's. De dealer zal het probleem als eerste moeten onderkennen en dit voor jou als consument moeten aankaarten bij de fabrikant. Een moeizaam proces, met als uitzicht kostbare aanpassingen. Zeg dan als dealer gewoon waar het op staat: Het is zo ontworpen, by design dus, we doen er niets aan. Een goeie dealer kent zijn verplichting, hij helpt zijn klant met een noodoplossing of een workaround en meldt de ontwerpfout bij de fabrikant, zodat in toekomstige auto's dit soort fouten niet meer voorkomen.
Volgens mij gaat het bij storing zoeken toch over oorzaak en gevolg: als een storing weg wilt nemen, zul je de oorzaak weg moeten nemen. Oorzaak van de storing: de caravan met LED die niet geschikt is voor betreffende aansluiting. Het zou idd Volvo hebben gesierd als ze hadden meegedacht, nog beter was als Adria dit ook had gedaan. De complimenten en de bloemen gaan in dit geval dus naar de caravandealer die het in elk geval heeft opgelost

DannyL
Berichten: 724
Lid geworden op: di 28 aug 2007 16:45

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door DannyL » vr 4 sep 2009 20:28

Vandaag in Autoweek gelezen over aanpassingen in de C70:
Aan de achterzijde zijn het de nieuwe led-lichten die de aandacht trekken. Deze zijn van hetzelfde type als de exemplaren op de XC60.

Ik mag hopen dat ze de computer ook ff hebben laten weten dat er geen gloeilampjes meer in zitten. knipoog.gif

http://www.autoweek.nl/autonieuws/12455 ... -het-nieuw

Vliedje

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Vliedje » zo 6 sep 2009 14:21

:wink: :wink: Goh, en die remmen van Volvo schijnen ook al spontaan te kunnen ontbranden als er te lang met hoge snelheid wordt gereden. Volgens Volvo Nederland is daar echter ook niets mee aan de hand. Conclusie? Gewoon geen Volvo kopen en overstappen naar merken, waar je dergelijke problemen niet tegenkomt of wel bereid is je klachten serieus te nemen en er iets aan te doen.
Wie is de meest klantvriendelijke auto importeur/dealer, zou een leuke poll onder de forumleden zijn.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Knaus440 » zo 6 sep 2009 16:15

Vliedje,
Een beetje stoken heb ik niks op tegen :wink: , maar deze opmerking over het spontaan ontbanden van de remblokken zou je eigenlijk even aan moeten vullen met een reactie van de politie: "het gaan branden van de remblokken gebeurde onder condities die ze vergeleken met omstandigheden op het circuit".
Onder die condities waren de blokken in brand gevlogen. Het ging dus niet alleen maar om het met hoge snelheid rijden.
Om dan gelijk de het merk Volvo dan helemaal af te branden vind ik wat overdreven.
Ik ben natuurlijk best benieuwd hoe het rijden/remmen met een caravan achter de Volvo "ingeschaald" moet worden.
Dat zou als vraag eens gesteld moeten worden aan de importeur denk ik.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

heuvelman60

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door heuvelman60 » ma 7 sep 2009 20:04

Vliedje schreef::wink: :wink: Goh, en die remmen van Volvo schijnen ook al spontaan te kunnen ontbranden als er te lang met hoge snelheid wordt gereden. Volgens Volvo Nederland is daar echter ook niets mee aan de hand. Conclusie? Gewoon geen Volvo kopen en overstappen naar merken, waar je dergelijke problemen niet tegenkomt of wel bereid is je klachten serieus te nemen en er iets aan te doen.
Wie is de meest klantvriendelijke auto importeur/dealer, zou een leuke poll onder de forumleden zijn.
Dat is ook een stelling waar we, mijns inziens, niets aan hebben...
Als je zo'n probleemloos merk gevonden hebt: laat het me even weten.
Ik ben zo merkvast als dat een mug...
Als een auto(merk) niet bevalt of teveel problemen geeft probeer ik gewoon weer een nieuwe.
De enige wagen die mij nooit heeft laten staan is de benenwagen, maar ook die doet het niet erg best als ikzelf ziek ben.

(en kom niet aanzetten met die onbetrouwbare Duitse merken want daar heb ik er ook al 4 soorten van gehad)

mafdaf

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door mafdaf » ma 7 sep 2009 20:10

Ik geloof ook niet dat het topic gaat over de keuze van een merk auto...

pd0bao

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door pd0bao » di 8 sep 2009 15:56

Correctie de led-lampjes hebben niet een lagere doch een veel hogere weerstand en daardoor een veel lagere stroom,immers
I=U:R Groets,Jaap

heuvelman60

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door heuvelman60 » di 8 sep 2009 22:39

henkster schreef:wanneer Volvo zijn canbussysteem echt goed had ontworpen, was er een mogelijkheid geweest om het systeem "in te leren".
in de techniek heet dit;"teach in".
Het kan als volgt werken: sluit alle gebruikers correct aan, en kontroleer de werking, vertel dan het systeem dat dit de normale situatie is. Bij afwijkingen alarm geven.
Wat te denken als we de stap van xenon naar led maken, het maximale vermogen zal dan waarschijnlijk rond de 15Watt liggen. daar moet je toch op kunnen instellen.
Of weigert Volvo voorbereid te zijn op nieuwe ontwikkelingen.

vrgr.henk
Henk, Ik begrijp dat jouw casettedekje ook blue ray schijfjes afspeelt???
Ik koop me het lazarus aan apparatuur om bij te blijven dus vind dat de vlieger nit echt opgaat en dat adria had kunnen weten (en ik denk dat ze het ook wel wisten) dat een en ander bij verschillende merken problemen zou gaan geven whistle.gif

henkster

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door henkster » wo 9 sep 2009 15:50

Henk, Ik begrijp dat jouw casettedekje ook blue ray schijfjes afspeelt???
Ik koop me het lazarus aan apparatuur om bij te blijven dus vind dat de vlieger nit echt opgaat en dat adria had kunnen weten (en ik denk dat ze het ook wel wisten) dat een en ander bij verschillende merken problemen zou gaan geven whistle.gif[/quote]
Iemand die goed leest begrijpt nog veel meer.
Henk

@dri

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door @dri » wo 9 sep 2009 17:12

Heb jij dan wel vanaf het begin goed gelezen Henk?

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”