LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!
Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!
De hele discussie lezend kun je niet anders constateren dat Volvo een waardeloos, foutief beveiligde aansluiting voor een aanhanger levert.
Je kunt natuurlijk meten of de stroomafname van verlichting aan de verwachting voldoet. Je kunt ook allerlei alarmen af laten gaan om de bestuurder te waarschuwen als dat niet het geval is. Maar je mag nooit de stroom afsluiten en al helemaal de remlichten niet laten knipperen. Gewoon leveren die stroom, de remlichten aansturen en uitsluitend de bestuurder alarmeren. Niet de kraan dichtdraaien dus. Het zijn gewoon rare jongens die Zweden.
Adria heeft een prima workaround geleverd, zodat zijn prachtige caravan ook achter een flutsysteem werkt.
Je kunt natuurlijk meten of de stroomafname van verlichting aan de verwachting voldoet. Je kunt ook allerlei alarmen af laten gaan om de bestuurder te waarschuwen als dat niet het geval is. Maar je mag nooit de stroom afsluiten en al helemaal de remlichten niet laten knipperen. Gewoon leveren die stroom, de remlichten aansturen en uitsluitend de bestuurder alarmeren. Niet de kraan dichtdraaien dus. Het zijn gewoon rare jongens die Zweden.
Adria heeft een prima workaround geleverd, zodat zijn prachtige caravan ook achter een flutsysteem werkt.
Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!
Wanneer ze dit nu gelijk in de fabriek gedaan hadden was er geen centje pijn geweest en had Volvo of welk merk dan ook daar geen onnodige zwarte Piet toegespeeld gekregen.
Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!
Johnyboy schreef:Ik heb al de reacties doorgelezen.
Het feit alleeen al dat VOLVO een trekhaak kan leveren voor de auto, betekent voor mij alleen al
dat het feitelijke probleem bij VOLVO ligt.
Ze hebben duidelijk lopen slapen, want een goede R&D afdeling zou eigenlijk moeten weten dat er een grote
trend is in het toepassen van LED verlichting. Het lijkt erop dat het voor hun een complete verrassing is dat dit fenomeen
zich kan voordoen. Dealer verschuilt zich achter de importeur, en die verschuilt zich achter VOLVO Zweden.
Nee, voor mij geen VOLVO.
Tsjongejonge, als je niet alle berichten leest, moet je ook niet van dit soort berichten plaatsen.Paul Boerefijn schreef:De hele discussie lezend kun je niet anders constateren dat Volvo een waardeloos, foutief beveiligde aansluiting voor een aanhanger levert.
Je kunt natuurlijk meten of de stroomafname van verlichting aan de verwachting voldoet. Je kunt ook allerlei alarmen af laten gaan om de bestuurder te waarschuwen als dat niet het geval is. Maar je mag nooit de stroom afsluiten en al helemaal de remlichten niet laten knipperen. Gewoon leveren die stroom, de remlichten aansturen en uitsluitend de bestuurder alarmeren. Niet de kraan dichtdraaien dus. Het zijn gewoon rare jongens die Zweden.
Adria heeft een prima workaround geleverd, zodat zijn prachtige caravan ook achter een flutsysteem werkt.
Het systeem zoals Volvo dat heeft, wordt door meer merken gebruikt. Onder andere ook door Mercedes en ook dat schijnt toch een "vooraanstaand" automerk te zijn. (en er zullen nog wel meer merken zijn die hier problemen meegeven, ik verdenk mijn peugeot er ook van...) Dit soort reacties raken kant noch wal. Het probleem zit hem niet in de Volvo, maar in de gebruikte LED lampjes. Ik weet ook nog wel een stelling: je moet bij de producent van de LED lampjes zijn, moeten ze die maar maken met een grotere of een extra weerstand.
Ik kan helaas niet anders doen dan Adri alweer gelijk geven
Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!
Houen zo, ik heb niet zo op met jappen.Het feit alleeen al dat VOLVO een trekhaak kan leveren voor de auto, betekent voor mij alleen al
dat het feitelijke probleem bij VOLVO ligt.
Ze hebben duidelijk lopen slapen, want een goede R&D afdeling zou eigenlijk moeten weten dat er een grote
trend is in het toepassen van LED verlichting. Het lijkt erop dat het voor hun een complete verrassing is dat dit fenomeen
zich kan voordoen. Dealer verschuilt zich achter de importeur, en die verschuilt zich achter VOLVO Zweden.
Nee, voor mij geen VOLVO.
Hoezo flutsysteem, er zijn meer gerenommeerde automerken die gebruikmaken van het CAN-bus systeem. Het systeem constateert alleen maar dat er iets niet deugt met de caravanverlichting uitgaande van een verlichting met gloeilampen.Tja, en dat Adria zonodig over moet stappen op Led verlichting bij hun 2009 modellen. Er moet altijd eentje de eerste zijn en vervolgens wordt er door de markt er wel op ingespeeld.De hele discussie lezend kun je niet anders constateren dat Volvo een waardeloos, foutief beveiligde aansluiting voor een aanhanger levert.
Je kunt natuurlijk meten of de stroomafname van verlichting aan de verwachting voldoet. Je kunt ook allerlei alarmen af laten gaan om de bestuurder te waarschuwen als dat niet het geval is. Maar je mag nooit de stroom afsluiten en al helemaal de remlichten niet laten knipperen. Gewoon leveren die stroom, de remlichten aansturen en uitsluitend de bestuurder alarmeren. Niet de kraan dichtdraaien dus. Het zijn gewoon rare jongens die Zweden.
Adria heeft een prima workaround geleverd, zodat zijn prachtige caravan ook achter een flutsysteem werkt.
Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!
Ik denk dat beide fabrikanten hier steken hebben laten vallen. Adria zou moeten weten dat er auto's uitgerust zijn met het genoemde beveiligings-systeem en Volvo zou moeten weten dat de caravans van een aantal caravan merken (Adria is niet de eerste) met LED verlichting uitgerust worden.
Wat je Volvo wel kan verwijten is dat de Volvo niet gewoon stroom aan de caravanverlichting afgeeft maar de boel laat knipperren. Je mag als koper van de Volvo verwachten dat hij gewoon 12 volt aan de caravan afgeeft en dus de verlichting gewoon gaat branden op de momenten dat dat nodig is, dit zou dus door de Volvo dealer onder garantie hersteld moeten worden, ongeacht wat een test-balk aangeeft, dit zijn ze naar mijn mening ook op basis van de BW 7 art. 17 verplicht. Dat de computer je dan vervolgens nog waarschuwd omdat hij denkt dat de verlichting kapot is, kun je Volvo in mindere mate aanrekenen, immers LED verlichting wijkt af van het gangbare (hoewel het volgens mij mogelijk zou moeten zijn om niet alleen te meten of de verlichting het doet maar ook wat er voor soort verllichting is aangesloten).
De oplossing die Adria heeft geboden is volgens mij gevaarlijk (electriciteit in de ruimte waar de gasflessen staan), als je alle verhalen op dit forum moet geloven is zo'n 1 op de 10 gasflessen lek (tot nog toe heb ik iederekeer 1 van die andere 9 gehad, maar dat terzijde), zou toch lullig zijn als er meer als alleen je remlichten gaan branden als je de rem in trapt....
Ik zou persoonlijk de de stekkerdoos in de Volvo op de "ouderwetse" manier aansluiten (gewoon aftappen van de achterlichten) dan ziet de computer de caravan verlichting niet als extra verlichting (hoewel hij mischien wel een fout melding voor de verlichting van de auto geeft, je verlaagt immers de weerstand op het moment dat je de caravan inplugt.
Wat je Volvo wel kan verwijten is dat de Volvo niet gewoon stroom aan de caravanverlichting afgeeft maar de boel laat knipperren. Je mag als koper van de Volvo verwachten dat hij gewoon 12 volt aan de caravan afgeeft en dus de verlichting gewoon gaat branden op de momenten dat dat nodig is, dit zou dus door de Volvo dealer onder garantie hersteld moeten worden, ongeacht wat een test-balk aangeeft, dit zijn ze naar mijn mening ook op basis van de BW 7 art. 17 verplicht. Dat de computer je dan vervolgens nog waarschuwd omdat hij denkt dat de verlichting kapot is, kun je Volvo in mindere mate aanrekenen, immers LED verlichting wijkt af van het gangbare (hoewel het volgens mij mogelijk zou moeten zijn om niet alleen te meten of de verlichting het doet maar ook wat er voor soort verllichting is aangesloten).
De oplossing die Adria heeft geboden is volgens mij gevaarlijk (electriciteit in de ruimte waar de gasflessen staan), als je alle verhalen op dit forum moet geloven is zo'n 1 op de 10 gasflessen lek (tot nog toe heb ik iederekeer 1 van die andere 9 gehad, maar dat terzijde), zou toch lullig zijn als er meer als alleen je remlichten gaan branden als je de rem in trapt....
Ik zou persoonlijk de de stekkerdoos in de Volvo op de "ouderwetse" manier aansluiten (gewoon aftappen van de achterlichten) dan ziet de computer de caravan verlichting niet als extra verlichting (hoewel hij mischien wel een fout melding voor de verlichting van de auto geeft, je verlaagt immers de weerstand op het moment dat je de caravan inplugt.
Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!
Ja, ook een leuk idee, maar zo werkt het systeem nu eenmaal niet.
Bij de meeste systemen met de bedoelde bus gaat de "auto" er vanuit dat de lamp echt stuk is. Ik weet niet precies wat hij dan met de caravanverlichting doet, maar als dat bij de auto gebeurd word er voor "alternatieve" verlichting gekozen. Kennelijk raakt het systeem ernstig van slag door alle te lage weerstanden van de LED lampjes... Wat mij inderdaad wel verbaasd is de reactie van beide leveranciers...
Voor zover ik weet zijn er namelijk gewoon standaard oplossingen voor verkrijgbaar.
De Volvo voldoet aan normaal gebruik, de Adria niet. Immers voorlopig zijn gloeilampen standaard (lees: DE NORM).
Belangrijker is dat het inmiddels is opgelost, al vraag ik me nog steeds af waarom een oplossing is gekozen met lampjes en niet met vaste weerstandjes...
Bij de meeste systemen met de bedoelde bus gaat de "auto" er vanuit dat de lamp echt stuk is. Ik weet niet precies wat hij dan met de caravanverlichting doet, maar als dat bij de auto gebeurd word er voor "alternatieve" verlichting gekozen. Kennelijk raakt het systeem ernstig van slag door alle te lage weerstanden van de LED lampjes... Wat mij inderdaad wel verbaasd is de reactie van beide leveranciers...
Voor zover ik weet zijn er namelijk gewoon standaard oplossingen voor verkrijgbaar.
De Volvo voldoet aan normaal gebruik, de Adria niet. Immers voorlopig zijn gloeilampen standaard (lees: DE NORM).
Belangrijker is dat het inmiddels is opgelost, al vraag ik me nog steeds af waarom een oplossing is gekozen met lampjes en niet met vaste weerstandjes...
Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!
De vraag is gewoon....heeft de TP bij de aankoop van de Volvo bedongen dat er een aanhanger met LED verlichting op moet kunnen werken of heeft hij dat niet.
Anders heeft hij de auto gekocht zoals hij was, en dat was zonder voorziening om de LED verlichting van de aanhanger werkend te laten zijn.
En zo veel caravans met LED verlichting zijn er nu ook weer niet op dit moment.
Een automerk als slecht betitelen omdat de LED verlichting van een aanhanger er niet op werkt lijkt me een beetje overdone.
Voor de fabrikant is het feit dat er een trekhaak onder moet kunnen maar bijzaak.
De auto wordt ontworpen om een x aantal personen en bagage te kunnen vervoeren.
De oplossing van de Adria dealer is gewoon een goede technische benadering...als Mohamed niet naar de berg komt.....
Dus blijf bij deze dealer zou ik zeggen, de meeste caravandealers die ik ken zijn technisch alleen maar goed zolang het binnen de gebaande paden blijft.
Anders heeft hij de auto gekocht zoals hij was, en dat was zonder voorziening om de LED verlichting van de aanhanger werkend te laten zijn.
En zo veel caravans met LED verlichting zijn er nu ook weer niet op dit moment.
Een automerk als slecht betitelen omdat de LED verlichting van een aanhanger er niet op werkt lijkt me een beetje overdone.
Voor de fabrikant is het feit dat er een trekhaak onder moet kunnen maar bijzaak.
De auto wordt ontworpen om een x aantal personen en bagage te kunnen vervoeren.
De oplossing van de Adria dealer is gewoon een goede technische benadering...als Mohamed niet naar de berg komt.....
Dus blijf bij deze dealer zou ik zeggen, de meeste caravandealers die ik ken zijn technisch alleen maar goed zolang het binnen de gebaande paden blijft.
Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!
Wat ik eigenlijk mis in dit hele verhaal:hoe is de 7 of 13 polige trailerdoos aangesloten in de Volvo?Gewoon op de "oude tradionele"manier met klemmetjes op de voedingskabels naar de (achter)verlichting? Of via de speciale daartoe verborgen stekker die een snellere verbinding opleverd en een storingslose tbv het CAN BUS systeem.Want er zijn genoeg auto's in omloop die (nieuw)werden verkocht met conventionele gloeilampen en later omgebouwd zijn al of niet icm armatuur met LED lampen zonder een foutcode van de ECU.Hoeveel auto's rijden nu rond met Xenon die naderhand zijn ingebouwd in auto's met CAN BUS?Deze Xenon moest er wel eentje zijn bestemd voor voertuigen met CAN BUS en geen foutcode's meer gaven.Maar nu word het paard achter de wagen gespannen door een "antieke"lichtbalk in de disselkast geplaatst om een foutloze registratie te hebben van de ECU?Terwijl de LEDlampen/Xenon juist bedoeld zijn voor:A.langere levensduur.B.Helderheid.C.stroomverbruik en zo de generator "iets"te ontlasten van zijn lading richting accu om zo een brandstofbesparing te creëren.Doch dit word nu,al dan niet tijdelijk,compleet om zeep geholpen door een "likmevessiesysteem"!Zelf heb ik naderhand ook ledlampjes geplaatst in mn achterverlichting van de caravan en rij al lange tijd met Xenon ipv Halogeen,doch geen last van foutcodes van mn boardcomputer?Vlgs.mij kan Volvo een aanpassing doen in de ECU,zodat je weer foutloos kan rijden met moderne verlichting?Succes verder.
Citroën C5 break,2.0 16V.benz.+ Hobby 555 Residence Élégance:Powermover/Maxview twister 85 schotel/150 Watt zonnepaneel/LCD tv/gel-accu/Achteruitrij camera/compressor koelkast/alles LED verlichting /Altijd op reis....>B-C-D-E.sinds 1974.
Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!
Dat kunnen ze ook best wel alleen dat doen ze niet. Een dealer zou dit wel kunnen. Volvo zal hen inzicht moeten verschaffen hoe e.e.a. in te stellen of aan te passen. Het belang van Volvo is echter een storingsvrij systeem te handhaven en niet icidenteel brandjes te blussen.Regino schreef:Vlgs.mij kan Volvo een aanpassing doen in de ECU,zodat je weer foutloos kan rijden met moderne verlichting?Succes verder.
Een volgend model zou best op deze problematiek voorbereid kunnen zijn maar dat is een kwestie van afwachten. En mogelijk kiest Volvo voor een update van het CAN-bus systeem op later tijdstip en koppelt dit nu geheel los van dit individuele probleem. De relatie met de klant krijgt hier niet de eerste prioriteit. Dat ligt bij de dealer.
-
- Berichten: 1157
- Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
- Locatie: Rotterdam
Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!
Ik begrijp u geheel @dri en ben het eens met uw principe. Maar feit blijft dat de dealer geen oplossing bood. Ik zou me in dat geval ook tot de importeur wenden.@dri schreef: De relatie met de klant krijgt hier niet de eerste prioriteit. Dat ligt bij de dealer.
De reactie van Volvo Nederland was niet in de klant geïnteresseert dus en dat zou ik ook niet nemen. Als ik op de PR van Volvo werkte zou ik me rot schamen.
En ja de oplossing van Adria is simplistisch en zeker niet high tech (en ik had er zelf zeker geen geld voor willen hebben) maar je kan Adria wel prijzen vor klantgericht denken.
Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!
Met het wenden tot de importeur liep je af op een reactie als die van Volvo Nederland. Dat heb ik je proberen uit te leggen. Deze club is geen partij voor de consument daar hebben ze dealers voor! Dat is niet zo moeilijk toch?Pensionado schreef:Ik begrijp u geheel @dri en ben het eens met uw principe. Maar feit blijft dat de dealer geen oplossing bood. Ik zou me in dat geval ook tot de importeur wenden.
De reactie van Volvo Nederland was niet in de klant geïnteresseert dus en dat zou ik ook niet nemen. Als ik op de PR van Volvo werkte zou ik me rot schamen.
Kom je er niet met zo'n dealer uit dan ga je naar een andere. Wanneer je dan toch de importeur probeert als hogere stap' dan kom je bedrogen uit! Zij hebben daar inderdaad minder 'feeling' mee.
De PR is gericht op het 'publiek' en niet op de persoon. Nogmaals, daar is de dealer voor. Niet de een dan de ander. Dus verwacht niet van een importeur of fabrikant dat-ie voor die ene particulier het vuur uit zijn sloffen loopt.
Dat dat wel kan bewijst Adria, maar misschien heeft de schaalgrootte daar iets mee van doen.
Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!
Hmmm, ik heb even een opmerking over het technische gedeelte van dit probleem hoor
het is juist zo dat de LED verlichting een veel te hoge weerstand heeft! Er gaat maar een heel klein stroompje lopen in vergelijking met een normale gloeilamp, en daardoor "denkt" de boordcomputer dat er een lamp stuk is (= er gaat helemaal geen stroom lopen).
De oplossing is dan ook om een weerstand (met dus een lage waarde waardoor er meer stroom gaat lopen! in het geval van Sony is hiervoor een normale gloeilamp gebruikt) tussen de plus en min draad te plaatsen. Persoonlijk had ik een gewone weerstand gebruikt om de kans op storingen te verkleinen(even testen met welke waarde de boordcomputer het wel slikt). En ik had die weerstanden ook niet ín de disselbak geplaatst eigenlijk, maar gewoon op de plek waar de 13-polige draad de caravan in komt, en verdeelt wordt...
maargoed, fijn voor Sony dat het probleem is opgelost
gr, Bob.
het is juist zo dat de LED verlichting een veel te hoge weerstand heeft! Er gaat maar een heel klein stroompje lopen in vergelijking met een normale gloeilamp, en daardoor "denkt" de boordcomputer dat er een lamp stuk is (= er gaat helemaal geen stroom lopen).
De oplossing is dan ook om een weerstand (met dus een lage waarde waardoor er meer stroom gaat lopen! in het geval van Sony is hiervoor een normale gloeilamp gebruikt) tussen de plus en min draad te plaatsen. Persoonlijk had ik een gewone weerstand gebruikt om de kans op storingen te verkleinen(even testen met welke waarde de boordcomputer het wel slikt). En ik had die weerstanden ook niet ín de disselbak geplaatst eigenlijk, maar gewoon op de plek waar de 13-polige draad de caravan in komt, en verdeelt wordt...
maargoed, fijn voor Sony dat het probleem is opgelost
gr, Bob.
Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!
Met de opmerking van de vorige schrijver ben ik ik het helaas niet eens. Vermogensweerstanden tot 10 W kunnen door hun constructie helaas erg slecht teggen trillen en schokken. Aansluitdraden breken dan af. En gezien de warmte die geproduceerd wordt lijkt het mij onverstandig om deze in de aansluitbox in de caravan te stoppen. Het gevaar van brand is dan niet ondenkbaar.
En de vermogensweerstanden die wel tegen het trillen en schokken bestand zijn, zijn voor een normaal mens niet te verkrijgen.
En de vermogensweerstanden die wel tegen het trillen en schokken bestand zijn, zijn voor een normaal mens niet te verkrijgen.
Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!
dat (vermogens) weerstanden niet tegen trillingen kunnen is nieuw voor mij ...het leek mij dat de draad in het gloeilampje juist gevoeliger was voor trillingen...
en ik zat aan bijvoorbeeld dit te denken: een gewonde draadweerstand van 100Ohm tot 5Watt belastbaar deze dus, bij conrad voor €0,67 Bestnr.: 410233 - 89.
Als je hem direct tussen de plus en min zou zetten gaat er 0,14A lopen (I=U/R = 14/100 = 0,14) het opgenomen vermogen is dan net geen 2Watt (P=I*U = 0,14 * 14 = 1,96). Ik denk niet dat hij dan zo heet wordt dat er brand gevaar ontstaat... (maar dat zou ik dus wel even proefondervindelijk uitzoeken ). En het is natuurlijk maar de vraag of de boordcomputer accoord gaat met een stroompje van 0,14A... maar goed, zo niet is de oplossing om gewone lampjes tussen de min en plus te zetten natuurlijk ook prima
gr, Bob.
en ik zat aan bijvoorbeeld dit te denken: een gewonde draadweerstand van 100Ohm tot 5Watt belastbaar deze dus, bij conrad voor €0,67 Bestnr.: 410233 - 89.
Als je hem direct tussen de plus en min zou zetten gaat er 0,14A lopen (I=U/R = 14/100 = 0,14) het opgenomen vermogen is dan net geen 2Watt (P=I*U = 0,14 * 14 = 1,96). Ik denk niet dat hij dan zo heet wordt dat er brand gevaar ontstaat... (maar dat zou ik dus wel even proefondervindelijk uitzoeken ). En het is natuurlijk maar de vraag of de boordcomputer accoord gaat met een stroompje van 0,14A... maar goed, zo niet is de oplossing om gewone lampjes tussen de min en plus te zetten natuurlijk ook prima
gr, Bob.
Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!
Die weerstand wordt bijna niet warm. Lang niet zo heet als een lampje.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!
Zoals al eerder gezegd: er zijn toch echt een heleboel automerken waar dit soort aanpassingen niet zomaar te doen zijn. Heb zelf al eens geprobeerd onze vorige auto (mercedesC220CDI) te voorzien van Xenon. Dat is uiteindelijk wel gelukt, maar heb daarvoor heel Nederland moeten afcrossen voor de juiste set lampen en hulpstukjes tbv de canbus. Dat het uiteindelijk lukte verbaasde zelfs de dealerRegino schreef:...er zijn genoeg auto's in omloop die (nieuw)werden verkocht met conventionele gloeilampen en later omgebouwd zijn al of niet icm armatuur met LED lampen zonder een foutcode van de ECU.Hoeveel auto's rijden nu rond met Xenon die naderhand zijn ingebouwd in auto's met CAN BUS?..
Onze huidige auto heeft dezelfde kuren, dus Volvo staat niet alleen. En ja er zijn dus standaard oplossingen hiervoor! kwestie van ff google...
Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!
Electriciteit tbv lampjes plaatsen boven de gasflessen? Gevaarlijk Adria!
Alle verhalen en oplossingen lezende kwam bij mij de volgende vraag op;
Op de KIP Hyline (va my 2004) zit namelijk al enkele jaren LED verlichting.
Vaak wordt deze caravan ook getrokken door een Volvo.
Van problemen mbt verlichting heb ik hier nog nooit gehoord.
Heeft KIP met dit probleem wel rekening gehouden?
Alle verhalen en oplossingen lezende kwam bij mij de volgende vraag op;
Op de KIP Hyline (va my 2004) zit namelijk al enkele jaren LED verlichting.
Vaak wordt deze caravan ook getrokken door een Volvo.
Van problemen mbt verlichting heb ik hier nog nooit gehoord.
Heeft KIP met dit probleem wel rekening gehouden?
Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!
Heb ook een Volvo V70 en wilde geen dure kabelset met lampmodule kopen. Middels een aparte voedingskabel en 2x relais geschakeld door de verlichting van de auto heb ik geen problemen; of ik nu led (weinig watt) of 50 watt verbruik, maakt allemaal niets uit. Ik word op deze manier echter niet gewaarschuwd als er een lampje van de caravan kapot is maar daar loop ik tijdens elke stop gewoon even omheen...
Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!
vermoedelijk heb jij het slechts over de zijmarkering welke in LED is uitgevoerd? Dit zal zeer waarschijnlijk bij geen enkele auto een probleem opleveren. Het probleem ontstaat zodra de volledige verlichting is uitgevoerd met LED's, dan meet het CAN-BUS systeem verkeerde waardes en krijg je dus foutmeldingen. De opmerkingen hier in het topic m.b.t. auto's met CAN-BUS en achteraf ingebouwde xenon: daar zijn ook speciale xenon-setjes voor benodigd die zijn uitgerust met een weerstand zodat je auto niet continu de melding van een kapotte lamp weergeeft.VolvoKip schreef:Electriciteit tbv lampjes plaatsen boven de gasflessen? Gevaarlijk Adria!
Alle verhalen en oplossingen lezende kwam bij mij de volgende vraag op;
Op de KIP Hyline (va my 2004) zit namelijk al enkele jaren LED verlichting.
Vaak wordt deze caravan ook getrokken door een Volvo.
Van problemen mbt verlichting heb ik hier nog nooit gehoord.
Heeft KIP met dit probleem wel rekening gehouden?
Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!
Een moeilijk geval! Ik zou dan ook niet weten naar wie de bestaffende vinger moet wijzen.
Vreemd vind ik wel dat autofabrikanten zoals Volvo in dit geval, het trekhaakgedeelte niet buiten het canbus-systeem houden. Het is te verwachten dat hier vroeg of laat problemen door zullen ontstaan. De autofabrikant heeft geen kijk op hetgeen er uiteindelijk achter de stekker wordt geplaatst. Als je dan op een beveiligingssystem dat met bepaalde marges werkt onbekende afnemers gaat aansluiten kun je wachten op de problemen. Canbus, Prima! maar beperk het tot datgene waarover je zelf de regie voert.
Groetjes,
Jan
Vreemd vind ik wel dat autofabrikanten zoals Volvo in dit geval, het trekhaakgedeelte niet buiten het canbus-systeem houden. Het is te verwachten dat hier vroeg of laat problemen door zullen ontstaan. De autofabrikant heeft geen kijk op hetgeen er uiteindelijk achter de stekker wordt geplaatst. Als je dan op een beveiligingssystem dat met bepaalde marges werkt onbekende afnemers gaat aansluiten kun je wachten op de problemen. Canbus, Prima! maar beperk het tot datgene waarover je zelf de regie voert.
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
-
- Berichten: 1157
- Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
- Locatie: Rotterdam
Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!
Eén reden om Can toe te passen is het verminderen van het aantal draden van dashboard naar de diverse armatuur aansluitingen. Scheelt kosten, gewicht en geeft minder storingskansen.
De achterlichten ed. zijn dus niet meer vanuit het dashboard bedraad. Als je dit voor een trekhaak wel wilt zal dit apart aangelegd moeten worden.
Alles is mogelijk maar het wordt een dure trekhaak
De achterlichten ed. zijn dus niet meer vanuit het dashboard bedraad. Als je dit voor een trekhaak wel wilt zal dit apart aangelegd moeten worden.
Alles is mogelijk maar het wordt een dure trekhaak
Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!
Ik zag diverse reacties omdat ik het canbus systeem, -dat blijkbaar in diverse "A-merk" auto's toegepast wordt- een flutsysteem genoemd heb. Ondanks alle argumenten blijf ik erbij dat het canbus systeem een grote, grove ontwerpfout heeft.
Verlichting achterop een aanhanger is een essentieel onderdeel voor de verkeersveiligheid. Als je prachtige canbus systeem detecteert dat er iets mis is, dan moet de bestuurder gewaarschuwd worden, maar het systeem moet gewoon stroom blijven leveren om de lichten te laten branden. Het canbus systeem kan niet met een laag vermogen overweg, daarom gaat de verlichting knipperen.
Als ontwerper moet je er altijd rekening mee houden dat de technologie vooruit gaat, terwijl jouw product jarenlang in gebuik blijft.
Verlichting achterop een aanhanger is een essentieel onderdeel voor de verkeersveiligheid. Als je prachtige canbus systeem detecteert dat er iets mis is, dan moet de bestuurder gewaarschuwd worden, maar het systeem moet gewoon stroom blijven leveren om de lichten te laten branden. Het canbus systeem kan niet met een laag vermogen overweg, daarom gaat de verlichting knipperen.
Als ontwerper moet je er altijd rekening mee houden dat de technologie vooruit gaat, terwijl jouw product jarenlang in gebuik blijft.
-
- Berichten: 1157
- Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
- Locatie: Rotterdam
Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!
Kan me in deze stelling geheel vinden Paul maarrrrr hoePaul Boerefijn schreef: Als ontwerper moet je er altijd rekening mee houden dat de technologie vooruit gaat, terwijl jouw product jarenlang in gebuik blijft.
Als je het algemeen stelt is het natuurlijk ondoenlijk om op nieuwe technieken vooruit te lopen, zo'n glazen bol is nog niet uitgevonden.
In geval van de LED verlichting kan natuurlijk wel worden vastgesteld dat dit niet echt nieuw meer is, nb Volvo monteert LED's op de eigen auto's.
Overigens helemaal terug naar het begin. Volvo had na de klacht van de TS natuurlijk best mee mogen denken, het is tenslotte geen kattepis wat je voor deze auto moet betalen.
Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!
Ook weer effe terug naar het begin, Daar is Volvo niet voor daar moet je voor bij de dealer zijn. Daaraan heb je ook de auto betaald.
Dat de dealer wel of niet in samenspraak met Volvo een oplossing verzorgd heb je geen boodschap aan.
Dat de dealer wel of niet in samenspraak met Volvo een oplossing verzorgd heb je geen boodschap aan.
-
- Berichten: 1157
- Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
- Locatie: Rotterdam
Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!
Wat heb jij toch met die dealer Adri
De dealer moet voor dit soort akefietjes ook bij Volvo te rade en dat was geen succes bleek. Als klant met een dure auto heb je alle recht om de importeur en desnoods de fabriek aan te spreken, daar houdt niemand je van tegen. Dat hoeft Volvo niet leuk te vinden maar dan moeten ze maar geen merknaam op hun auto's zetten.
Verstandiger is een publieksvriendelijke benadering zelfs als je niets kan doen. Dan krijg je op internet niet dit soort negatieve publiciteit welke ook nog eens jaren blijft hangen
De dealer moet voor dit soort akefietjes ook bij Volvo te rade en dat was geen succes bleek. Als klant met een dure auto heb je alle recht om de importeur en desnoods de fabriek aan te spreken, daar houdt niemand je van tegen. Dat hoeft Volvo niet leuk te vinden maar dan moeten ze maar geen merknaam op hun auto's zetten.
Verstandiger is een publieksvriendelijke benadering zelfs als je niets kan doen. Dan krijg je op internet niet dit soort negatieve publiciteit welke ook nog eens jaren blijft hangen