oplooprem

Plaats reactie
freaker

oplooprem

Bericht door freaker » ma 6 apr 2009 15:56

hallo,

ik zou mijn oplooprem van mijn avento moeten vervangen...
maar nu weet ik niet waar ik zo iets voor een betaalbare prijs kan halen.
hebben jullie een idee ?
ik dacht als ik mij nog goed herrinerde dat je het binnenste alleen kan vervangen ?

mvg
freaker

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18153
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: oplooprem

Bericht door deusjevo » ma 6 apr 2009 16:41

Ik denk dat je de oploopdemper bedoeld question.gif

Afbeelding

Zijn te verkrijgen bij de caravanzaak.
Wel even het gewicht van je caravan doorgeven bij je bestelling, de dempers zijn er in, ik meen, 3 gewichtsklassen.

Vervangen kun je zelf als je een beetje handig bent, zoniet, dan doet de caravanzaak er ca. een half uurtje over denk ik.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

freaker

Re: oplooprem

Bericht door freaker » ma 6 apr 2009 17:51

jup, is dus alleen het dempertje dat ik moet vervangen ?

want als je hem induwt komt hij niet meer terug en toen ik hem ging halen, had ik wel een leuk piepend geluidje :)
ook maar eens goed vol vet pompen :)
maar dan ga ik zo snel mogelijk dat pompje gaan bestellen...

freaker

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18153
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: oplooprem

Bericht door deusjevo » ma 6 apr 2009 18:06

Ik zou inderdaad maar beginnen met de 2 nippels volspuiten met vet vooral omdat je vooraf ook al wat piepende geluiden gesignaleerd hebt.
Zou makkelijk de oorzaak kunnen zijn.
Als de caravan achter de auto hangt, voel je dan een "boink" als je remt question.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

freaker

Re: oplooprem

Bericht door freaker » ma 6 apr 2009 20:08

als ik rijd met de auto en de caravan, heb ik wel een leuk gepiep :)
en boink had ik niet echt maar voelde wel dat het remmen niet echt soepel verliep...
en als je de kop naar dinnen duwt komt deze niet automatisch terug...


freaker

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18153
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: oplooprem

Bericht door deusjevo » ma 6 apr 2009 21:33

Als je geen "boink" hoort gok ik dat de demper zelf nog oke is maar het schuifstuk errug droog staat.
Smeer 'm dus :wink:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Apejoekie

Re: oplooprem

Bericht door Apejoekie » ma 13 apr 2009 09:11

Heb hem vorig jaar volgepompt met vet en dan merk je meteen de verbeterde werking. Moet zeggen dat er behoorlijk wat vet in ging! Succes met je klus!

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: oplooprem

Bericht door Leentje » ma 13 apr 2009 11:30

Is dit een karweitje dat bij de Bovag controle ook gebeurt, of moet je zoiets zelf in de gaten houden?
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

gunter

Re: oplooprem

Bericht door gunter » ma 13 apr 2009 11:33

Als het een goede monteur is wel ja , maar staat ook op het rapport, je merkt het idd zelf ook wel als het achter de auto hangt

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: oplooprem

Bericht door graaf » zo 19 apr 2009 14:14

Als de oplooprem niet goed terugkomt kan dat op de eersteplaats aan het aankoekken van het vet liggen. Zeker als het vet niet tijdig doorgespoten wordt via de nippels ontstaat dit. Ook wanneer de dissel een flinke opdonder heeft gekregen (hard over een opstakel gereden of iets dergelijks) kan hij iets verbogen zijn. Ten slotte heb ik ook gezien dat hij eenvoudig was vastgeroest.
Ik adviseer hem naar een dealer te brengen als je 2 linker handen hebt, maar anders is het niet zo moeilijk hem gangbaar te maken. Je moet in alle gevallen de oplooprem demonteren. Let daarbij op de juiste volgorde. (je vind de instructies op meerdere sites op internet) Als je de hoofdcilinder (groot woord, want het zijn gewoon 2 concentrische buizen). Na reinging met benzine schuur je de binnenste buis gewoon op met schuurlinnen. (Trucje: zet een bandschuurmachine in een bankschroef en draai de buis tegen de lopende band......makkie.....2 minuten werk).
Binnen in de binnenste buis zit een gasveer. Als die niet meer vanzelf uitkomt, moet je hem vervangen. Niet zo duur (max. €30 incl btw). Monteer alles in omgekeerde volgorde terug! Opgelet!....de binnenste cilinder moet ingedrukt worden als je de hem met een bout weer vast wil zetten. je heb er dan 3 handen voor nodig (dus een bereidwillige buurman is gewenst!). Alles eerst goed invetten alvoren te monteren! Ik gebruik altijd standaard-vet van Bosch dat eigenlijk overal goed voor is.

Het afstellen van de oploprem moet eigenlijk op een brug gebeuren, maar als je die niet hebt kan het ook wanneer je de caravan op 2 van die bokken hebt gezet.
Aan de binnenzijde van het wiel zie je in de omkasting van het remhuis een gat van ongeveer 8-10 mm. Net daarachter zit een tandenkrans die je met een stevige schroeven draaier al wrikkend naar boven of naar beneden kunt "schuiven".....je hoort een soort klikken van de tandjes over een borging!
Druk met een grotte lintang de oplooprem terug en stel met die schoeven draaier de rem af tot hij blokkeerd. Maak de lijmtang los om te zien dat het wiel dan vrij loopt, en herhaal deze werkwijze tot beide wielen gelijk evenveel "rem hebben. je kunt het "slippunt" van de beide remmen exact instellen door die lijmtang iets te lossen. Door aan het wiel te draaien voel je of de remkracht ten opzichte van het andere wiel nagenoeg gelijk is.

In een garage doen ze dit met een rollenbank om de remkracht te bepalen, maar met de hand gaat dit eigenlijk net zo goed.
Hoe een oplooprem in elkaar zit zie op de tekening van een eerdere inzender!

Succes!

Graaf
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

*Peter*

Re: oplooprem

Bericht door *Peter* » zo 19 apr 2009 17:20

Beetje vreemd, deze precies eendere reactie op alles wat over oploopremmen gaat. Ontbreekt het je een beetje aan creativiteit of aan beter antwoorden? Waarom plaats je er geen link bij naar de door jou geroemde internetsites? Zijn ze er misschien niet?

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: oplooprem

Bericht door graaf » zo 19 apr 2009 17:57

@ Peter,

Ik heb de informatie over de opbouw van oploopremmen een paar jaar geleden van internet geplukt en opgeslagen. (uitgewerkte tekeningen en bestellijsten met technische informatie over gasveren). Ik kan ze niet invoegen omdat ze te groot zijn.
De suggestie dat die er niet zouden zijn vind ik erg suggestief en zegt meer over jou persoon!

Groeten,
Graaf.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Willie

Re: oplooprem

Bericht door Willie » zo 19 apr 2009 20:56

Afstellen van de oplooprem ??

Bij het afstellen van de oplooprem kom je helemaal niet aan de wielremmen !!!
Wanneer je alleen de oplooprem moet demonteren of de glijstang EN de remmen zijn verder goed zonder klachten moet je helemaal daar niet aan stellen !
Het is zelfs af te raden om zelf de remmen te stellen als je daar geen verstand van hebt.
Teveel aan een gedemonteerde glijstang schuren is ook ten sterkste af te raden omdat je voordat je het weet allemaal miniscule platte vlakjes schuurt ipv dat je hem polijst.
Als de remmen van de caravan goed zijn hoef je na demontage van de oplooprem of delen daarvan alleen aan de remstang de speling weg te stellen tot je nog een minimale speling overhoudt van misschien max. 1 mm.

G.

*Peter*

Re: oplooprem

Bericht door *Peter* » zo 19 apr 2009 22:46

graaf schreef:@ Peter,

Ik heb de informatie over de opbouw van oploopremmen een paar jaar geleden van internet geplukt en opgeslagen. (uitgewerkte tekeningen en bestellijsten met technische informatie over gasveren). Ik kan ze niet invoegen omdat ze te groot zijn.
De suggestie dat die er niet zouden zijn vind ik erg suggestief en zegt meer over jou persoon!

Groeten,
Graaf.
Het is handig in het leven om precies te lezen wat er staat. Ik suggereer namelijk niets, maar stel wel wat vragen, die ook gewoon beantwoord kunnen worden.
Je hebt dat inmiddels per PB gedaan, waarvoor mijn dank. toppie.gif

Gebruikersavatar
HansTabbert
Erelid
Berichten: 2419
Lid geworden op: ma 16 okt 2006 21:48
Locatie: Twente

Re: oplooprem

Bericht door HansTabbert » zo 19 apr 2009 22:54

En vanaf nu weer ontopic :D :D
VW touran TDI 190pk 2019 Tabbert 490Booster 2020

*Peter*

Re: oplooprem

Bericht door *Peter* » zo 19 apr 2009 23:04


graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: oplooprem

Bericht door graaf » zo 19 apr 2009 23:46

Ja, Willie,
Daar heb je helemaal gelijk in. Als de remmen goed zijn en de wielen gelijkmatig remmen moet je daar van afblijven (zeker als je er geen verstand van hebt). Mijn ervaring is echter dat bij vrijwel alle caravans en aanhangers na enige tijd verschillen in remkracht ontstaan; Ook zelfstellende remmen verlopen iets.
En je moet het opschuren aan de glijstang natuurlijk met beleid doen. Hij mag onder geen beding kunnen "schranken" ook als er buiging in de dissel plaatsvindt.
Groeten,
Graaf
Willie schreef:Afstellen van de oplooprem ??

Bij het afstellen van de oplooprem kom je helemaal niet aan de wielremmen !!!
Wanneer je alleen de oplooprem moet demonteren of de glijstang EN de remmen zijn verder goed zonder klachten moet je helemaal daar niet aan stellen !
Het is zelfs af te raden om zelf de remmen te stellen als je daar geen verstand van hebt.
Teveel aan een gedemonteerde glijstang schuren is ook ten sterkste af te raden omdat je voordat je het weet allemaal miniscule platte vlakjes schuurt ipv dat je hem polijst.
Als de remmen van de caravan goed zijn hoef je na demontage van de oplooprem of delen daarvan alleen aan de remstang de speling weg te stellen tot je nog een minimale speling overhoudt van misschien max. 1 mm.

G.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Willie

Re: oplooprem

Bericht door Willie » ma 20 apr 2009 22:40

Verschil ontstaat er altijd na verloop van tijd. Dit mag ook wel.
Een verschil van meer dan 20 % is afkeur, alhoewel dit al vrij veel is.
Maar de vraag ging over de oplooprem en dan ga je niet meteen aam de remmen stellen. Dat staat eigenlijk los van elkaar, ondanks dat ze niet zonder elkaar kunnen. Zelfstellende remmen kennen we tot op heden bij de caravans nog niet. Ik weet alleen dat Alko hier mee bezig is.

G.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”