Koelkast probleem? Schoorsteen wordt erg warm en stinkt

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Henk Jan

Koelkast probleem? Schoorsteen wordt erg warm en stinkt

Bericht door Henk Jan » ma 9 feb 2009 14:04

Hallo,

Vorig jaar heeft de koelkast in mijn caravan het begeven en reparatie bleek niet meer mogelijk. Nu heb ik een vervanger gevonden, deze werkt op zowel 230 volt als op gas perfect. Op de accu gebruikt hij wel stroom, maar levert geen resultaat. Dat laatste vind ik geen probleem, in de praktijk gebruik ik dat toch niet. Tegen de zomer kan ik daar wel eens mee rommelen, op deze site staan al voldoende tips.

Het probleem is echter dat wanneer ik de koelkast op gas aanzet er een geur ontstaat alsof er plastic verbrandt. Dit is natuurlijk vooral buiten te ruiken, maar ook in de caravan is het te ruiken.
Nu blijkt dat het schoorsteentje wel hel erg warm wordt. Dat deze op gas warmer wordt dan op stroom lijkt mij normaal, maar gloeiend heet lijkt mij wat te extreem. Kan iemand me vertellen of dit toch normaal is?

Overigens is de koelkast tweedehands, maar vrijwel niet gebruikt. Dat is ook te zien doordat de achterkant geen enkele roestvorming vertoont. Het schoorsteentje is gevuld met een soort schuimrubber ter isolatie. Ik verwacht dat de geur ontstaat doordat dit materiaal iets schroeit, maar ik kan er niets vreemds aan zien.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal.

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Bericht door Pensionado » ma 9 feb 2009 14:16

Zoals je het beschrijft HenkJan lijkt het er op dat het kastje al geruime tijd of wellicht nog nooit op gas heeft gewerkt.

Gebruikersavatar
whOcArEz
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 11 aug 2006 12:44
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Bericht door whOcArEz » ma 9 feb 2009 14:44

Op zich denk ik dat het normaal is dat het bij de eerste keren wat ruikt. Echter moet dit natuurlijk vrij snel overgaan, anders lijkt het er op dat er meer aan de hand is.

Ik adviseer het even goed in de gaten te houden. Als het een kast is van dometic kan je op hun site vaak een handleiding downloaden met wellicht wat tips.
and on the 7th day God went caravaning
Fendt Bianco 470 TFB
SimPark Easymatic
Opel Insignia 2.0 TDCI

Henk Jan

Bericht door Henk Jan » ma 9 feb 2009 14:48

Allebei bedankt voor jullie reactie.

Hebben jullie er ook ervaring mee hoe warm het schoorsteentje mag worden? Omdat deze nu echt gloeiend heet wordt betwijfel ik of het verstandig is de koelkast langere tijd aan te laten staan.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » ma 9 feb 2009 15:49

Best wel warm..Het is een tamelijk groot vlammetje.
Vergelijk het maar met een aansteker.

Waar je op moet letten, is een los stukje pijp, wat op de buitenaansluiting
aangesloten hoort te zitten, of dit wel goed aansluit aan koelkastzijde en de afvoer naar buiten.

Dat je het binnen ook ruikt is niet goed.
Of er staat een raam open.

Als het goed is, is de schterkant van de koelkast volledig luchtdicht gescheiden van het inwendige van de caravan.

Zo hoort het wel te zijn tenminste.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
whOcArEz
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 11 aug 2006 12:44
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Bericht door whOcArEz » ma 9 feb 2009 15:57

Kijk anders eens hier of hier
and on the 7th day God went caravaning
Fendt Bianco 470 TFB
SimPark Easymatic
Opel Insignia 2.0 TDCI

Tjinne

Bericht door Tjinne » ma 9 feb 2009 17:15

Als ik ergens op een parking overnacht en de koelkast op gas zet dan haal ik altijd het plastiek dekseltje eraf aan de buitenkant , het is 2 seconden werk en ik slaap er beter van toppie.gif

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 9 feb 2009 17:33

Als het goed is, is de schterkant van de koelkast volledig luchtdicht gescheiden van het inwendige van de caravan.
Als het goed is, ja dan wel.
Maar er zijn diverse merken, die dat niet zo denderend inbouwen!

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

Bericht door Renaat » ma 9 feb 2009 17:59

Dat het schoorsteentje warm / heet wordt, dat is normaal.
Bij gebruik op 12 v of 220 v. vaak vastgesteld na afname van het ventilatierooster.
Met gas heb ik geen ervaring;

Maar isolatiemateriaal in de 'schoorsteenpijp' als ik je goed begrijp, + geur van verbrande kunstof...vind ik verdacht :shock:
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Bericht door Knaus440 » ma 9 feb 2009 19:03

Ik zou met een omschrijving van "gloeiend heet", en idd isolatiemateriaal en geur verbrande kunsstof, gewoon zelf de hele zaak open trekken, of een caravanmonteur laten kijken.
Onze schoorsteen zit niks in aan isolatiemateriaal oid. Kan wel eens kort ruiken, en na een 2 uur op gas is het schoorsteentje een beetje warm aan het worden. Zeker niet gloeiend heet.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Henk Jan

Bericht door Henk Jan » di 10 feb 2009 09:16

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Volgende week gaan we op pad, ik zal de koelkast onderweg niet gebruiken want daarvoor vertrouw ik het gas onvoldoende. Op 230 volt is er geen enkel probleem, het schoorsteentje wordt dan ook nauwelijks warm.
Na de vakantie zal ik de koelkast nog eens uitbreid bekijken.

PS: de koelkast is inderdaad niet volledig luchtdicht ingebouwd, maar stukken beter dan dat de oude ingebouwd was.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”