Eerste en laatste dag op de camping

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Strandman
Berichten: 13
Lid geworden op: di 19 sep 2023 19:21

Eerste en laatste dag op de camping

Bericht door Strandman » ma 18 mar 2024 21:24

Hey, een vraagje.
Wij gebruiken onze caravan veel voor korte uitstapjes, 2 of 3 overnachtingen(weekendjes).
Wat doen jullie als jullie de staanplaats moeten verlaten tegen 11 of 12u om dan toch niet de hele dag te verliezen?
Als wij vroeger een huisje huurden gingen wij de eerste dag wandelen of naar het strand en dan inchecken.
De laatste dag moet je dan meestal tegen 10u de accommodatie verlaten, dan parkeerde wij de wagen ergens en gingen wij nog van de laatste dag genieten.
Maar met de caravan kan/mag je waarschijnlijk niet zomaar even parkeren.
De uitstappen variëren van de kust, Ardennen, Kempen enz
Alvast bedankt voor de tips en suggesties :-)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23456
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Eerste en laatste dag op de camping

Bericht door PD » ma 18 mar 2024 21:26

[re.gif]
Wij kamperen ook veelal (lange) weekends en boeken dan altijd zgn. "Laat vertrek" bij. Dan kun je tot 18:00h of zelfs later blijven staan tegen een geringe meerprijs van ca. € 10,-
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18370
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Eerste en laatste dag op de camping

Bericht door deusjevo » ma 18 mar 2024 21:27

Op veel campings heb je een “late checkout” tegen een kleine vergoeding.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1285
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Eerste en laatste dag op de camping

Bericht door jeroen.25 » ma 18 mar 2024 23:02

Ik vraag het ook bijna altijd bij het boeken. Vind het zo zonde om al vroeg naar huis te gaan, zeker bij een weekendje.
Soms moet je wat extra betalen, soms mag je gratis blijven staan.
Soms kan het helemaal niet...

Heb ook weleens gehad dat de beheerster een plekje naast een stal aanwees om de hut daar de dag te laten staan.
Heb vanwege de koelkast het liefst wel een plek met stroom.

Als de camping heel goedkoop is boek ik gewoon een extra nacht. Dan kun je sowieso vertrekken wanneer je wilt.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Eerste en laatste dag op de camping

Bericht door dieseltijger » ma 18 mar 2024 23:29

Ik boek altijd bij als we op een paar uurtjes rijden van huis verblijven. Als er een lange rit voor de boeg is, dan gaan we de dag er voor wel de voortent afbreken en opbergen als we overdag gaan rijden.

Wat ook niet verkeerd was vanuit Zuid Frankrijk laat in de middag vertrekken, en dan pas de tent afbreken. Tot laat doorrijden - pitten bij een benzinestation en dan de volgende dag weer een lange rit naar huis. Je hebt dan een dag extra vakantie. Dit "overkwam" ons, mijn vrouw had COVID-19 opgelopen, kwam daar in de middag achter, en begon zieker te worden. Er was nog geen vaccinatieprogramma - en ik dacht dat het dus snugger was om naar huis te rijden voordat het virus bij mij tot expressie kwam.

Kortom, alles is leuk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 698
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Eerste en laatste dag op de camping

Bericht door Xecto » ma 18 mar 2024 23:54

Wij zoeken vaak vantevoren nog wat uit en kijken of we daar parkeren kunnen. Als het niet te druk is kan dat al gauw, zelfs met 15m op een parkeerplaats in het bos. Bij campings kunnen vaak ook wel buiten de poort parkeren.

Met Pasen willen we graag op de heenweg naar Overloon, daar parkeren toch op ook wel eens touringcars, moet ons dat ook wel lukken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 893
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Eerste en laatste dag op de camping

Bericht door 4Motion » di 19 mar 2024 08:22

Vaak boeken wij een nachtje extra. Zo kunnen we pas in de late namiddag of vroege avond vertrekken.
Kost wat maar is een stukje comfort waar ik niet wil op besparen.

Ik merk op de meeste luxe campings dat "late" check-out niet beschikbaar is in het hoogseizoen.

Een aantal echt drukke campings maken er ook een dingetje van dat alle vertrekkers weg zijn zodat de aankomsten vlot kunnen gebeuren. Dit gebeurt oa door zeer strikte aankomst en vertrektijden te hanteren (oa recent ervaren op de paal). Daar houden we uiteraard rekening mee.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Knaus440
Berichten: 3729
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Eerste en laatste dag op de camping

Bericht door Knaus440 » di 19 mar 2024 08:25

Op een camping in Frankrijk liepen we een keer tegen het probleem aan van heel vroeg aankomen, rijden in de nacht, en pas na 16.00 uur kunnen kamperen.
De camping had daar een begrip voor: stationnement mort. Oftewel dood parkeren!
Kon dan op een parkeerplaats binnen de camping.
Wij zijn toen de omgeving gaan verkennen.
Ook toen we in een vakantie 5 dagen tussendoor naar een conferentie met hotel gingen, kon de caravan stationnement mort op de parkeerplaats binnen de hekken staan. (bewaakte camping)
Dus aankomen, stationnement mort, naar hotel, terug en weekje op de camping.
Betaalden we 5 euro per nacht voor.

In Milaan zijn we 1 keer om de tijd te overbruggen naar een grote betaalde parkeerplek, rand Milaan, gegaan. Parkeren met toezicht. Met de bus toen naar centrum Milaan.


Of inderdaad verlenging op de camping.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Strandman
Berichten: 13
Lid geworden op: di 19 sep 2023 19:21

Re: Eerste en laatste dag op de camping

Bericht door Strandman » di 19 mar 2024 08:57

PD schreef:
ma 18 mar 2024 21:26
[re.gif]
Wij kamperen ook veelal (lange) weekends en boeken dan altijd zgn. "Laat vertrek" bij. Dan kun je tot 18:00h of zelfs later blijven staan tegen een geringe meerprijs van ca. € 10,-
Kom je die keuze/optie automatisch tegen bij het boeken of moet je daarvoor apart mailen of bellen?
Voor dit seizoen als een achttal plaatsen vastgelegd maar die optie nog niet tegengekomen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Eerste en laatste dag op de camping

Bericht door dieseltijger » di 19 mar 2024 09:10

Bij de meeste campings moet je er om vragen. Wordt er niets, of een halve dag extra gerekend.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Eerste en laatste dag op de camping

Bericht door Daphne » di 19 mar 2024 09:44

Strandman schreef:
di 19 mar 2024 08:57

Kom je die keuze/optie automatisch tegen bij het boeken of moet je daarvoor apart mailen of bellen?
Voor dit seizoen als een achttal plaatsen vastgelegd maar die optie nog niet tegengekomen.
Die optie kom je zelden tegen. Als er een opmerkingenveld is, dan vermelden wij het daar en als dat er niet is, dan is 1 telefoontje voldoende. Meestal is het geen probleem om pas ‘s avonds te vertrekken, een enkele keer betaalden we €10 extra. Tot nu toe 1x gehad dat we een volle nacht bij moesten betalen voor een laat vertrek. Wij vinden dat geen enkel probleem. In het hoogseizoen kan dit uiteraard anders zijn.
Als er geen mogelijkheid tot laat vertrek is, dan kiezen wij voor een andere camping. Het weekend wordt dan gewoon te kort. Bij langere vakanties hebben we het late vertrek niet nodig. We zijn dan meestal verder van huis en hebben we de reistijd nodig.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16330
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Eerste en laatste dag op de camping

Bericht door Jan van Vijven » di 19 mar 2024 09:47

Als er dezelfde dag weer nieuwe mensen komen zal er weinig mogelijk zijn, voor een prikkie op voorhand boeken zal niet gaan omdat de volgende wel de volle pot betaald, gewoon op het laatst even vragen.

Beetje hetzelfde als bij onze B&B, als er niet direct nieuwe mensen komen zijn wij ook niet zo streng maar dat weten we niet op voorhand, boekt er iemand last minute dan moet je op tijd weg.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Eerste en laatste dag op de camping

Bericht door dehoekies » di 19 mar 2024 09:52

Laatste keer ook weer een halve dag bijgeboekt, op een andere plaats neerzetten heb ik geen probleem mee en dan na het avondeten en spits richting huis.
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1421
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Eerste en laatste dag op de camping

Bericht door Bob Diesel » di 19 mar 2024 09:58

Je wil iets langer blijven , desnoods tegen betaling
Draai het om , betaal gelijk een dag xtra
Maar vertrek de dag er voor ,wanneer het jullie uitkomt
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Eerste en laatste dag op de camping

Bericht door Gemineye » di 19 mar 2024 10:13

Voor langere vakanties is dit eigenlijk nooit een issue; we komen dan vaak laat aan en/of vertrekken ook alweer vroeg.

Maar we doen ook regelmatig weekendjes weg of kortere vakanties. Vaak is het bij campings in nederland zo dat je best al wel iets eerder dan gemelde tijd aan mag/kan komen, en dat je ook wel later mag vertrekken. De campingplek is er voor en er na toch leeg. Dat verschilt alleen wel best wel.

Wat we ook wel eens gedaan hebben als dat niet kon; probeer de hele combinatie nog ergens te parkeren en een stuk te wandelen of te zwemmen bijvoorbeeld. We hebben ook wel eens een camping aan de nederlandse kust gehad; om 11:00 moest je van de plek af zijn maar we mochten nog wel parkeren op de parkeerplaats. Dus de combinatie daar neer gezet en nog even naar het strand gelopen. Even zwemmen, drankje doen, en eind van de middag ofzo naar huis rijden.

De mogelijkheden zijn eindeloos, ook buiten de camping. Ik heb dat eigenlijk pas leren te doen toen wij een aantal jaren geleden eens een hele rondrit gingen maken met caravan, van camping naar camping. Dan rij je 's morgens weg van de ene camping, en eind van de middag kun je op andere camping terecht. Dan kun je overdag prima nog even een mooie wandeling maken ergens (combinatie parkeren dus), of je gaat alvast boodschappen doen (heb je dat alvast; hoef je de camping niet meer af daarna), we zijn toen zelfs wel eens met hele combinatie langs een pretpark gereden (wel duur parkeren weet ik nog :oops: )
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23456
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Eerste en laatste dag op de camping

Bericht door PD » di 19 mar 2024 18:13

Daphne schreef:
di 19 mar 2024 09:44
Strandman schreef:
di 19 mar 2024 08:57

Kom je die keuze/optie automatisch tegen bij het boeken of moet je daarvoor apart mailen of bellen?
Voor dit seizoen als een achttal plaatsen vastgelegd maar die optie nog niet tegengekomen.
Die optie kom je zelden tegen. Als er een opmerkingenveld is, dan vermelden wij het daar en als dat er niet is, dan is 1 telefoontje voldoende. Meestal is het geen probleem om pas ‘s avonds te vertrekken, een enkele keer betaalden we €10 extra. Tot nu toe 1x gehad dat we een volle nacht bij moesten betalen voor een laat vertrek. Wij vinden dat geen enkel probleem. In het hoogseizoen kan dit uiteraard anders zijn.
Als er geen mogelijkheid tot laat vertrek is, dan kiezen wij voor een andere camping. Het weekend wordt dan gewoon te kort. Bij langere vakanties hebben we het late vertrek niet nodig. We zijn dan meestal verder van huis en hebben we de reistijd nodig.
Voor ons een identieke situatie/aanpak; wanneer laat vertrek geen optie is, dan kiezen we een andere camping... de keuze is reuze thumbup.gif

Zeker buiten het hoogseizoen werken campings hier graag aan mee; in het hoogseizoen speelt de wens wat minder vaak omdat we dan toch vaak langere tijd onderweg zijn en van de ene naar de andere camping doorreizen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1285
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Eerste en laatste dag op de camping

Bericht door jeroen.25 » di 19 mar 2024 18:33

Vandaag nog een camping geboekt voor Pasen
Standaard voor 12.00 vertrekken.
Bij het boeken kreeg ik zelfs 2 opties voor laat vertrek; 14.00 en 17.00
Wel tegen betaling.

Hebben jullie er geen problemen mee om de combinatie zomaar ergens op een parkeerplaats achter te laten?
Niet dat wij kostbare dingen meenemen, maar vertrouw dat toch niet zomaar op een parking in het bos bijvoorbeeld
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Eerste en laatste dag op de camping

Bericht door WanFie » di 19 mar 2024 18:49

Buiten het seizoen en op kleine camping is vroeg aankomen en laat vertrekken vrijwel nooit een probleem. Parkeren en de koelkast op gas kan ook vaak. En meestal gratis. Bij de camping bij pretpark Slagharen is zelfs een grote parkeerplaats voor laat vertrekkers aangelegd.

Even bellen en meestal wordt er wat geregeld. Tegen betaling, maar vaak ook niet. En anders ? Een nacht extra boeken en toch 's avonds vertrekken of 's morgens vroeg aankomen. Maar dan ook weer, wél aangeven dat je de volgende morgen komt. In het hoogseizoen is de kans groot dat je plaats anders is vergeven.

Conclusie...: Bellen!
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Eerste en laatste dag op de camping

Bericht door Gemineye » di 19 mar 2024 19:45

jeroen.25 schreef:
Hebben jullie er geen problemen mee om de combinatie zomaar ergens op een parkeerplaats achter te laten?
Niet dat wij kostbare dingen meenemen, maar vertrouw dat toch niet zomaar op een parking in het bos bijvoorbeeld
Nou, ik ben er zelf ook geen fan van om dat zomaar overal te doen hoor, wel met mate. Maar een beetje parking waar wat volk komt valt mee hoop ik. En de caravan natuurlijk met dissel slot vast zetten!

En in Scandinavië heb ik er doorgaans geen moeite mee. Geen idee waarom maar dat hele gebied ademt gewoon vriendelijkheid. Daarnaast zie ik er ook overal campers onbeheerd staan, dus dan zal mijn caravan ook wel goed komen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Eerste en laatste dag op de camping

Bericht door dieseltijger » di 19 mar 2024 23:17

Het is simpel: staat de parkeerplaats je niet aan - dan doe je het niet. We doen het wel vaker als we een stad bezoeken. We vertrokken vanaf de camping in Alkmaar, bij de Olympiaweg bij de McDonalds konden we de caravan mooi kwijt (ruimte zat) slot er op - en even een paar uur de stad in: shoppen, bijtijds dineren, en om 19:00 caravan aankoppelen en naar huis.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Eerste en laatste dag op de camping

Bericht door Niels83 » di 19 mar 2024 23:38

We zullen een heel andere situatie hebben.
Ik werk op vrijdag, en ben op maandag vrij. En heb kleine kinderen. Geregeld pak ik de caravan mee naar mijn werk en vertrek die dag om 16.00 van het werk naar een camping daar in de buurt. Ca 30km van huis. Op maandag brengt mijn vrouw ze dan vanaf de camping naar school. Ik neem een duik in het zwembad en ruim op. En als ik om 14.15 de kinderen ophaal staat de caravan in de stalling.

In Zeeland hebben we een mooie no nonsense camping gevonden. Ik weet niet of het beleid is, of omdat het in het zelfde dorp is als waar mijn zwager woont, en zijn ouders zijn bekende, maar bij aankomst horen we standaard kijk maar hoe laat je vertrek, het liefst voor 19.00.
.anders betalen vaak voor verlaat vertrek.

Strandman
Berichten: 13
Lid geworden op: di 19 sep 2023 19:21

Re: Eerste en laatste dag op de camping

Bericht door Strandman » wo 20 mar 2024 16:22

Bedankt voor jullie tips whistle.gif

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Eerste en laatste dag op de camping

Bericht door eurotrotter » vr 22 mar 2024 10:48

Knaus440 schreef:
di 19 mar 2024 08:25

De camping had daar een begrip voor: stationnement mort.
Garage mort. toch ? mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 698
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Eerste en laatste dag op de camping

Bericht door Xecto » vr 29 mar 2024 15:01

Afbeelding
Zie, er is altijd wel een plekje Afbeelding Onderweg naar de camping even langs in Aarbeienland Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Eerste en laatste dag op de camping

Bericht door eurotrotter » vr 29 mar 2024 17:01

Knaus440 schreef:
di 19 mar 2024 08:25

De camping had daar een begrip voor: stationnement mort. Oftewel dood parkeren!
Je bedoelt dan "garage mort" toch ?? mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”