Orienteren op Noorwegen

Plaats reactie
Harolddick

Orienteren op Noorwegen

Bericht door Harolddick » wo 25 jan 2012 20:25

Hoi allemaal,

Omdat ik dit jaar eerder met de voorbereiding van de zomervakantie ben begonnen (nu dus) ben ik me aan het orienteren op Noorwegen.
Ik heb in mijn hoofd een plekje bij Laerdal bij de Sognefjord. Voorwaarde is dat ik moet kunnen zeevissen.

Ben op zoek naar de prijzen van ferries die mij van Hirthals naar Kristiansand kunnen brengen.
Op een of andere manier krijg ik geen prijzen in beeld. (aferry)
Ik reis met een Ford S-max (4.9 m incl. trekhaak en max 2505 kg) en Knaus Azur 500 EU (maximaal 1700 kg
en 7.30 m maar daar moet nog het opgeklapte fietsenrek bijgeteld worden).

Ook van de Storebeltbrug tussen Funen en Seeland en Kopenhagen en Malmo.
Daar vraag ik me af welk tarief/tarieven nu voor mij geldt/gelden. Ook m.b.t. het gewicht.

En tot slot, wie weet een prettig te bereiken plaats waar je in Noorwegen goed kunt zeevissen (met camping erbij etc.)
Alle hulpen adviezen zijn welkom. Ook m.b.t. de te rijden route.

Wie helpt?
Of moet ik misschien een nieuw draadje aanmaken?

Groeten,
Dirk

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: Orienteren op Noorwegen

Bericht door Stoekie » wo 25 jan 2012 20:48

Harolddick schreef:Of moet ik misschien een nieuw draadje aanmaken?
Heb het berichtje voor je afgesplitst en een nieuwe topicnaam gegeven.
Het staat hier beter dan bij waar ben ik mee bezig
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Harolddick

Re: Orienteren op Noorwegen

Bericht door Harolddick » wo 25 jan 2012 21:40

Oke Stoekie, prima plekje en titel.

Groet,
Dirk

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Orienteren op Noorwegen

Bericht door Nordicman » wo 25 jan 2012 23:15

Dirk,

De prijs van een overtocht van de combinatie gaat over de totale lengte en hoogte. zoek eens op de sites van Fjordlines (vooral op de route Hirsthals - Stavanger hebben ze op enkele zaterdagen kortingen van +/- 60 a 80 % )/ TT lines en scandlines ( Rostock- Trelleborg) / of Stena, en bij allemaal even op aanbiedingen klikken
De camping bij Laerdal is keurig en schoon, en de behulpzame eigenaar spreekt redelijk Nederlands, hier kan je niet zo goed vissen, ondanks de uitloop van de rivier, wel heb je hier het zalm museum, met demo's van o.a. vliegtijden.
Wel kan je een dag trip maken via de Snowroad en terug via de Laerdaltunnel, en naar Flam gaan.

Vissen in Noorwegen is bijna van elke fjordcamping mogelijk, maar ook als je even op de pont wacht, In Alesund had ik in 1/2 uur met een lichte zeehengel en lepel 4 koolvissen en 1 gul.
Scandinavië moet je gewoon doen, en niks plannen behalve de heenreis per pont.
En als je via Zweden rijdt, daar eerst even boodschappen inslaan voor de grens, want dat scheelt aardig met Noorwegen,

Mocht je meer willen weten, stuur maar een PM
Ad
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Harolddick

Re: Orienteren op Noorwegen

Bericht door Harolddick » do 26 jan 2012 10:18

Ad, dank voor je reactie.
Ik ga ook even kijken naar een camping bij Alesund.
De vertegenwoordigers van de camping bij Laerdal heb ik op de caravana ontmoet, dus vandaar miijn idee om richting Laerdal te gaan.

Ik zal de overtochten die je noemt ook proberen op te zoeken. Vorig jaar moest een retourtje Hirthals - Kristiansand mij nog ongeveer 900 euro kosten. Reden om, mede door het slechte weer hier in Nederland, de neus in de richting Frankrijk te sturen.

Groeten,
Dirk

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Orienteren op Noorwegen

Bericht door Nordicman » do 26 jan 2012 11:56

Dirk.

Als je niet gebonden ben aan een datum kan je al voor 74 euro all-in van Hirsthals >> Stavanger
Bijv op 2 en 9 juni 2012.
Dit voor auto + caravan totaal 13 meter en 2 personen
Stavanger: vissen, olie en offshore museum, en vlakbij de Prekestolen, daar ook een leuke camping, kortom keuze genoeg ( en tijd te kort )
Ad
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Harolddick

Re: Orienteren op Noorwegen

Bericht door Harolddick » do 26 jan 2012 14:26

Ad,

Hartelijk dank voor het meedenken.
Wij zijn door het werk gebonden aan de periode van de schoolvakantie.
Dat betekent voor ons altijd de dure periode.

Pas vanaf 23 juli kunnen we "los". Daarna een week of 3 gelegenheid om ons uit te leven om daarna
weer thuis de draad op te pakken met achterstallige klusjes in bijvoorbeeld de tuin en verfwerk aan de woning etc.

Groeten,
Dirk

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Orienteren op Noorwegen

Bericht door driver » do 26 jan 2012 16:36

Hallo Harolddick,

wij hebben vorige zomer in Noorwegen rondgetrokken met onze caravan. Fantastisch, en we gaan dit jaar terug, ook in schoolvakantie. Wij nemen dit jaar de ferry tussen Hirtshals en Kristiansand. Voor onze combinatie komt het ticket heen en terug in de schoolvakantie tussen de 400 en 500 euro met Fjordline, op de goedkopere dagen (geen vrijdag of niet de laatste dagen van de maand, da's duurder). De Fjordline.com website heeft een mooie voordeelkalender, waarop je de prijzen van alle dagen in één overzicht ziet. Colorline heeft ook boten, maar die zijn duurder, en de website is onoverzichtelijk.
Ik heb vorig jaar in Noorwegen ook gevist, ook al had ik daar niet veel ervaring mee. Het vissen in de buurt van de zee (dus dicht bij de fjordmonding, bv Stavanger) ging erg goed, zelfs voor een beginner als ik. Zeker als je met een boot kan meegaan is het daar ongelooflijk. Hebben wel eens mogen meevaren met een buur, en met enkele anderen samen een boot gehuurd. Je gooit je lijn uit en even later hangen daar flinke kabeljauwen, pollaks en koolvissen aan. Makreel was ook heel makkelijk te vangen, zelfs van de kant. Altijd andere vissers, en nog liefst de locals, om advies vragen, die wijzen je zo de goede plekjes aan. Voor ons als culinaire visliefhebbers was het een echt festijn! Nog nooit zo veel en zo lekkere vis gegeten.
Diep in de fjorden (zoals bv in Laerdal) was het echter moeilijk, daar heb ik het vissen snel opgegeven. Moet wel toegeven dat ik niet veel geduld heb, een half uurtje niks vangen en ik heb het gehad. Dieper in de fjorden is het echter wel ongelooflijk prachtig qua natuur, toch maar niet overslagen.
Ik zie dat je een fikse caravan hebt. Wel even uitkijken. Goede kaarten kopen, daarop staan de wegen aangeduid die afgeraden zijn voor caravans. Vooral de breedte is van belang, soms zijn dat echt smalle wegen en ook smalle tunnels. Wij zijn bv van Laerdal naar Bergen gereden, en lieten ons verleiden tot enkele wat minder grote wegen. Was een hele ervaring, zelfs met een caravan van maar twee meter breed.
Nog een tip, kijk eens op de webpagina van je landgenoot Piet Smulders http://www.pietsmulders.nl/noorwegen.html, schitterend advies hoe je eventueel kan ontsnappen aan slecht weer als je mobiel bent. We hebben het niet nodig gehad vorig jaar, maar je weet maar nooit.

Harolddick

Re: Orienteren op Noorwegen

Bericht door Harolddick » do 26 jan 2012 17:15

Even wat onderzoek gedaan.
Ik heb maar aangenomen dat we met het hele gezin gaan (5 maal 18+). En natuurlijk 12,5 m aan auto en caravan.
Voor de auto reken ik 1 op 8,5 als de hut er achter zit en een literprijs voor diesel van € 1,70 (Scandinavische prijs).
De kilometers staan in enkele reis en voor de prijzen heb ik die 2x (=retour) genomen samen met de boot/ferry prijzen.

Via Travemunde/Trelleborg naar Alesund is ongeveer 1600 km en dat kost ongeveer: ferry 2 x 165 + 640 = € 970,=

Via Frederikshaven/Oslo naar Alesund is ongeveer 1425 km en dat kost ongeveer: ferry 2 x 282 + 570 = € 1140,=

Via vaste verbinding Denemarken - Zweden (Brug storebelt en oresund 2x 135,=) is 1980 km dus 270 + 795 = € 1065,=
Net wat goedkoper dan met de boot naar Oslo maar nu is meer reistijd nodig om alle km's te rijden.

Groeten,
Dirk

Harolddick

Re: Orienteren op Noorwegen

Bericht door Harolddick » do 26 jan 2012 19:01

Driver,

Dank voor je tips.
Ik zal zeker nog even kijken op de site Fjordline.com.
En mijn caravan is 2.30 m breed. Dus ik zal zeker even kijken naar de routes die ik nog wel kan rijden.
Ik zal een goede kaart kopen die mij precies aangeeft waar ik wel en vooral niet moet komen met de caravan.
Het laatste stukje van de camping naar de kust om te vissen kan ik wel met de auto doen, tenzij de camping aan het water ligt.
Dat zou natuurlijk helemaal luxe zijn.

De overtocht van Hirthals naar Kristiansand moet ik ook nog onderzoeken maar de site gaf steeds aan dat het voor die periode niet mogelijk was een prijs te geven.....
Al snap ik niet waarom niet want het zou logisch zijn dat er in deze maanden wordt geboekt voor de zomer.

Groeten,
Dirk

Harolddick

Re: Orienteren op Noorwegen

Bericht door Harolddick » do 26 jan 2012 21:23

Even gezocht naar campings in/nabij Alesund.
Ik vond er 2.
Volsdalencamping en Prinsenstrandcamping.

Wie heeft er info over deze campings?

Groeten,
Dirk

Harolddick

Re: Orienteren op Noorwegen

Bericht door Harolddick » do 26 jan 2012 21:30

Op de site "vakantienaarnoorwegen.nl" las ik het volgende:

De totale lengte van de auto + de caravan mag de 12,4 m niet overschrijden (op enkele uitzonderingen na).

Ik vond dit door aan de linker zijde van het scherm een stukje naar onderen te scrollen en op "campings" te klikken.

Op een campingsite zie ik op een Noorse camping een riante dubbelasser staan met een ladder/fietsenrek achterop.

Wat is het waarheidsgehalte van de opmerking betreffende de lengte van de hele combinatie?

Groeten,
Dirk

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Orienteren op Noorwegen

Bericht door driver » vr 27 jan 2012 00:35

Harolddick, die beperking geldt alleen op sommige kleinere wegen. Op gewone wegen mag de combinatie tot 18.75m zijn.
Kan je nalezen op http://www.visitnorway.com/nl/Onderdak/ ... oorwegen-/

Nog net even nagekeken, heb geen problemen om prijzen op te zoeken of de fjordline.com website, misschien was er tijdelijk iets mis?

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Orienteren op Noorwegen

Bericht door Knaus440 » vr 27 jan 2012 17:43

Ken je deze?
http://www.noorwegenforum.nl/
http://www.noorwegen.org/index.php/forum
Veel leesplezier.

Heerlijk land trouwens dat Noorwegen. We hebben er weken gezworven met onze camper.
Dus ook wild gecampeerd, gewandeld, goed uitgerust, om 23.30 uur nog buiten boek zitten te lezen zonder lamp, etc etc.
Wanneer je de kosten wat lager wilt houden kijk dan in de dorpen en winkels vooral naar plaatselijke producten. En mijd drank mrgreen.gif
Geen idee of dat nog zo is, maar wij kochten bij een merk pompstation een drinkbeker en dan mag je het hele jaar gratis koffie tappen bij dat merk tankstations. Tijdens de reis, de afstanden zijn soms lang om te overbruggen. Je bent in Nederland sneller bij die volgende plek op 150 km dan in Noorwegen. Neem de tijd!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Orienteren op Noorwegen

Bericht door driver » vr 27 jan 2012 19:56

Knaus440 schreef: Wanneer je de kosten wat lager wilt houden kijk dan in de dorpen en winkels vooral naar plaatselijke producten. En mijd drank mrgreen.gif
Drank is inderdaad niet te betalen, maar i.p.v. drank te mijden kan je natuurlijk ook zelf iets meenemen :wink: . Wij waren ook merkelijk lichter geladen op de terugweg, en we hadden geen aardappelen meegenomen, haha.
Verder hangt het er nogal sterk vanaf waar je gaat winkelen. De KIWI supermarkten (grote groene letters) zijn merkelijk goedkoper dan de andere, daar is het best te doen.
Wat spotgoedkoop is, zijn de Noorse garnalen, de "rekers". Je vindt ze bijna overal, en het is een delicatesse. Nog goed aas om te vissen ook.

Harolddick

Re: Orienteren op Noorwegen

Bericht door Harolddick » vr 27 jan 2012 20:41

Driver, bedankt.

Ik kom op ongeveer 12.15 m en dan het rek achterop nog. Voor mij betekent dat meer dan 12,4 m dus ik mag niet overal komen.

Het is goed dat te weten. Veiligheid blijft belangrijk.
Bij het aanschaffen van een kaart moet ik kijken of daar aanduidingen op staan wat betreft de lengte.

Wat betreft de drank, geen probleem. Een fles whisky neemt minder ruimte in dan een krat bier en is dus snel meegenomen.
Mijn vrouw nog een paar flesjes wijn en dan komen we de vakantie wel rond. knipoog.gif
En voor het vissen gewoon garnalen gebruiken is ook een tip waar ik blij mee ben. Het item zeevisvoorbereiding is nu een beetje makkelijker. Ik heb ook al eens gelezen dat ze van de kant makrelen vangen die vervolgens als aas dienst doen.
Want zeepieren zie ik me nog niet zo snel bemachtigen daar.

@Knaus440, dank voor de tip over het tankstation. Is toch best wel prettig wanneer je al zeker bent van je bakkie....
Kun je trouwens ook nog wat makkelijk wild kamperen daar in Norge?
Van de forums kende ik de .org versie wel, de andere niet.
Ik zal de andere snel eens gaan verkennen.

Groeten,
Dirk

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Orienteren op Noorwegen

Bericht door Nordicman » za 28 jan 2012 10:33

Als je aanwijzingen op de gratis ANWB kaart aanhoud, zijn er maar een paar wegen die je beter niet kan doen, bijv Trollstigen, Aurlandsvagn ( Snowroad) en de weg bij Lysebotn, verder hebben wij bijna alles gereden.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Harolddick

Re: Orienteren op Noorwegen

Bericht door Harolddick » zo 29 jan 2012 11:09

Maakt het dan ook nog uit dat ik een langere combinatie rij? Scheelt toch een paar meter?
Ik denk aan bv. (haarspeld)bochten omdat mijn auto zelf al een draaicirkel heeft van ruim 11 meter.

Groeten,
Dirk

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Orienteren op Noorwegen

Bericht door Nordicman » zo 29 jan 2012 23:46

Dirk,
Zelf hadden wij toen een Volvo S60 met Fendt 510 TF, 230 breed, nergens problemen gehad.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Orienteren op Noorwegen

Bericht door Knaus440 » ma 30 jan 2012 19:36

Ja, het wild kamperen gaat best goed. Maar we waren natuurlijk wel met een camper. Gevoelsmatig kan ik makkelijker wild kamperen met een camper dan met auto en caravan. Zal wel tussen de oren zitten, maar werkt wel zo.
We hebben wel meer gekozen voor de camping dan veel wild kamperen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Harolddick

Re: Orienteren op Noorwegen

Bericht door Harolddick » di 31 jan 2012 21:14

@Nordicman,
Die combinatie is vergelijkbaar met waarmee ik rijdt. Het doet me goed dat je geen problemen ondervond met de grootte van de combinatie.

@Knaus440,
Ik neem aan dat wanneer er speciaal voor campers een plaats is aangelegd, dat die door een caravan niet gebruikt mag worden.
Het kan denk ik ook voorkomen dat camper en caravan samen op een veldje mogen staan ergens in de "rimboe".

Maar, net als jij/jullie, kamperen wij ook het meest op een camping. Vrouwlief vindt het toch wel een beetje eng om zomaar ergens te gaan staan.

Groeten en beiden bedankt voor jullie reacties.

Dirk

Plaats reactie

Terug naar “Noorwegen”