Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Gebruikersavatar
Lizzy74
Berichten: 218
Lid geworden op: di 22 mei 2012 09:34

Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Lizzy74 » ma 9 sep 2013 07:39

Mijn man wil altijd nog eens terug naar Zwitserland.
Maar dan met de caravan.
Nu lees, hoor of zie ik bijna nooit over kamperen in Zwitserland.
Hoe komt dat? Is dat land niet zo in trek?
Ik weet wel dat je niet overal even makkelijk kunt rijden met de caravan, maar dan nog blijven er voldoende plekken over waar dat wel kan.
Is er iemand die hier antwoord op kan geven?
Mochten we de plannen doorzetten, wie weet hoe we het beste kunnen rijden (vanuit Zuid-Holland)? Door Duitsland of door Frankrijk?
Welk gedeelte moeten we beslist vermijden, en is niet makkelijk begaanbaar met caravan?
Waar is het juist wél super op te kamperen?
Opel Zafira 2.2 met Bürstner Fun Sportive 480TK

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Kingpin1966 » ma 9 sep 2013 09:26

RE.gif
Ik denk dat het eerder met de prijzen van doen heeft dan met het land zelf.
Zwitserland is niet echt goedkoop als vakantieland.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

susannevdw

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door susannevdw » ma 9 sep 2013 13:15

Ik vind Zwitserland een prachtig kampeerland, alleen het is wel een duur land, dus wat wij doen is toch boodschappen meenemen uit Nederland. :wink:
De meren zijn prachtig, maar omdat wij wandelaars zijn kiezen wij voor Wallis of Graubunden, daar zijn prima campings.
De campings in het voorseizoen of naseizoen zijn niet echt veel duurder dat vonden wij weer meevallen.

Wat betreft het wandelen is het daar super, nadeel zijn de prijzen van de bergliften die zijn echt duur.
In Oostenrijk is dat veel voordeliger.
Maar Zwitserland als vakantieland prachtig!! love.gif

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door PMT » ma 9 sep 2013 13:20

Wij hadden Zwitsers naast ons op de camping in Frankrijk staan en die vonden Frankrijk supergoedkoop, terwijl wij het een duur land vinden.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Gemineye » ma 9 sep 2013 13:21

Prachtig land, maar zoals gezegd relatief duur. Daarom gingen wij vaak naar Oostenrijk.
Dat wordt voor mij ook wel mede veroorzaakt door het feit dat een snelwegvignet daar zo duur is, in Oostenrijk kun je een vignet kopen voor bv 2 weken in zwitserland heb je meteen 1 voor een heel jaar. Bovendien hoeft in Oostenrijk alleen de auto een sticker te hebben, in Zwitserland moet je ook 1 kopen voor de caravan.

Maar goed, in bv italie of frankrijk heb je ook (dure) tolwegen die dan uiteindelijk wel weer ongeveer hetzelfde zullen kosten.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Rockfire
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 18 aug 2008 17:15
Locatie: Harelbeke (Belgie)

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Rockfire » ma 9 sep 2013 16:37

Hallo,


Wij zijn in 2007, 2008 en 2009 gaan kamperen in Zwitserland. Eerste 2x met de tent, de derde keer met de caravan. De prijzen vielen in die tijd beter mee dan nu, de koerst was gewoon beter. Maar dat was nog voor de euro-crisis.

De campings waren er alvast prima, het eten is er wel wat duurder. Nadeel is natuurlijk ook het dure wegenvignet (en je moet er twee kopen, want de caravan heeft zijn eigen vignet nodig).

Campings door ons bezocht :

Molignon (Wallis) in de buurt van Evolène/Les Hauderes
Am Kappelenweg (Wallis) in Saas-Grund , schitterende omgeving en zeer prachtig om te wandelen.
Ruetti (Berner-Oberland) in Stechelberg/Lauterbrunnental , zeer prachtige omgeving om de meren en de grote 3 te bewonderen (Eiger, Monch, Jungfrau)


Toen vond ik de campings meevallen van prijs, alleen het eten was iets duurder (vooral vlees en groenten). We hebben 2x gekozen voor een soort 10-dagen pass waarmee de liften en het openbaar vervoer prima te betalen waren.


Groeten
Burstner 435 TS (BJ 2000) met Volkswagen Passat 1.6 Bluemotion

Gebruikersavatar
Lizzy74
Berichten: 218
Lid geworden op: di 22 mei 2012 09:34

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Lizzy74 » ma 9 sep 2013 21:58

Bedankt allemaal. Ga me maar eens goed inlezen! Heb ik weer wat te doen, komende winteravonden...
Opel Zafira 2.2 met Bürstner Fun Sportive 480TK

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door peter s » wo 11 sep 2013 13:07

Dit is ook een prachtige Zwitserlandreis:

http://www.anwbkampeerreizen.nl/kampeer ... witserland

(maar dan zal eerst de postcodeloterij langs moeten komen :( )
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Micky » wo 11 sep 2013 16:58

Gemineye schreef:Prachtig land, maar zoals gezegd relatief duur. Daarom gingen wij vaak naar Oostenrijk.
Dat wordt voor mij ook wel mede veroorzaakt door het feit dat een snelwegvignet daar zo duur is, in Oostenrijk kun je een vignet kopen voor bv 2 weken in zwitserland heb je meteen 1 voor een heel jaar. Bovendien hoeft in Oostenrijk alleen de auto een sticker te hebben, in Zwitserland moet je ook 1 kopen voor de caravan.
In Oostenrijk stond er bij ons op de camping deze zomer een gezin die dat niet door hadden, er zat een vignet op de auto en op de caravan, zeker vaak naar Zwitserland geweest awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Fransosowitz » vr 13 sep 2013 20:40

Wij vinden Zwitserland ook een heerlijk land om op vakantie naar te gaan. Vroeger met de tent. En nu met de caravan zijn we er dit jaar b.v. twee keer geweest. De aangeschafte vignetten moeten immers wel goed gebruikt worden! :wink:

Ja, veel zaken zijn inderdaad duurder in Zwitserland. De benzine is b.v. wel goedkoper als in Nl, Frankrijk en Duitsland.
De campings zijn met Acsi kaart prima betaalbaar. Maar natuuurlijk alleen in het voor- en naseizoen.
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door erichendri » vr 13 sep 2013 20:53

Heb het idee dat het meestal kleinschalige campings zijn in Zwitserland.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Lizzy74
Berichten: 218
Lid geworden op: di 22 mei 2012 09:34

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Lizzy74 » vr 13 sep 2013 21:07

Waar in Zwitserland is het prachtig, én goed te rijden met caravan?

Zou de Franse Alpen een alternatief zijn, of zijn die 2 totaal niet met elkaar te vergelijken?
Of Oostenrijk?
Opel Zafira 2.2 met Bürstner Fun Sportive 480TK

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Fransosowitz » za 14 sep 2013 19:31

De campings in Zwitserland zijn inderdaad vaak kleinschalig. Voor ons is dat een pluspunt, maar ieder wat wils natuurlijk.

Veel plekken in Zwitserland zijn best goed bereikbaar volgens mij. Zo lang je maar engzins in de dalen op relatief korte afstand van een snelweg of adere grote weg blijft. Niet gezegd dat je geen steile hellingen kunt tegen komen. I.p.v. steil, kun je natuurlijk ook smalle weggetjes tegen komen. Dat kan misschien nog wel een groter probleem zijn dan de steilheid. Maar wat is goed bereikbaar volgens jou?
In het voorjaar zijn wij in Innertkirchen (bij Meiringen in de buurt) geweest. Voordat we in het dal waar Meiringen in lag kwamen moesten we een kleine pas over van 13%. Die weg was echter niet smal, maar had een normale breedte zonder veel haarspeldbochten. Is dat nog goed bereikbaar?
Zoek een plek uit waar het je mooi lijkt, en raadpleeg de ANWB routekaart en eventueel een detail kaart voor het stuk wat je moet afleggen vanaf de snelweg tot de camping.

De Franse Alpen zijn wel anders dan de Zwitserse naar mijn mening. Maar niet minder mooi ofzo. Bij Annecy is het b.v. ook erg mooi. Maar Zwitserland is meer dan alleen de Alpen: de Zwitserse Jura is b.v. lang niet zo hoog, maar ook erg mooi. En kan ook steil zijn afhankelijk van waar je rijdt. De hoogte zegt eigenlijk niet veel over de steilheid van hellingen. Zelfs in Limburg zijn er hellingen van 15% en meer!
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door witjesm » wo 25 sep 2013 19:59

Zwitserland is een fantastisch vakantieland en zeer geschikt met de Caravan. Ik kan niet ontkennen dat het een duur land is maar het is wel minder erg dan velen denken. Een punt is dat veel mensen de valuta niet omrekenen omdat de CHF en EUR relatief dicht bij elkaar liggen. In werkelijkheid moet je er toch echt 25% af trekken om een bedrag in Euro's te vergelijken. Met name de bestemming in CH maak een groot verschil in prijs niveau. Gebieden als Ticino (Italiaans talig) Wallis (Frans talig) en Graubunden (Duitstalig) zijn stukken goedkoper dan Basel, Zurich en Genève.

Enige pluspunten;
Zwitserse Campings zijn vaak heel schoon en verzorgt
Het land is goed georganiseerd en veilig
De wegen zijn goed, ook in de bergen (wij rijden vaak ook de passen met de caravan)

Duur:
Levensmiddelen (met name rundvlees)
Campings (maar vaak wel waar voor je geld)

Betaalbaar:
Benzine
Alcohol
Sigaretten
Bezienswaardigheden en parkeren

Als je specifieke informatie wilt stuur dan een PB. Wij wonen in CH en kunnen misschien veder helpen.

Michael
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Tramp

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Tramp » wo 25 sep 2013 21:00

Sowieso het gebied rond de Mont Blanc doet erg aan Zwitserland denkenen de mentaliteit van de bewoners eveneens.
Oostenrijkers daarentegen zijn doorgaans veel gezelliger. Ook de beschikbaarheid van tussendoor- maaltijden is in Oostenrijk
wat meer in overeenstemming met de Nederlandse behoefte.

Gebruikersavatar
Lizzy74
Berichten: 218
Lid geworden op: di 22 mei 2012 09:34

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Lizzy74 » do 26 sep 2013 14:38

We zijn er over uit; we gaan (DV) naar Zwitserland!
Het is de bedoeling dat we ongeveer ruim een week in Zwitserland blijven (m.n. vanwege de kosten) en een halve week voor, en een halve na leuke doorgangscampings te zoeken, ik denk dat dat in Duitsland wordt.
Of heen door Frankrijk en terug door Duitsland kan ook.
Heb dus nog maanden om te zoeken en te lezen, en de route uit te stippelen.
Waarschijnlijk willen we naar Berner Oberland.
Leuk, die voorpret!
Opel Zafira 2.2 met Bürstner Fun Sportive 480TK

Gebruikersavatar
BertvD
Berichten: 377
Lid geworden op: ma 26 jul 2010 12:46

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door BertvD » do 26 sep 2013 14:49

wat prijzen van liften e.d. betreft. wij zijn vorig jaar ruim anderhalve week is het Saasdal geweest, je zit daar al relatief hoog dus de nachten zijn fris tot koud. (vinden wij trouwens heerlijk).
Ze hebben daar de zogeheten "burgerpass" je betaald per persoon een paar euro per dag extra vanaf dag van aankomst ( dat wordt echt strak gecontroleerd) en dan mag je in het Saasdal onbeperkt gebruik maken van de lokale bus en de liften.
1 maal omhoog vanaf Saasgrund naar het ronddraaiende restaurant boven in de bergen is ruim voldoende om voor 2 weken deze burgerpass te nemen.
Hobby 460 Ufe, Fiamma omnistore, Dorema panoramaluifel met voorwanden, Subaru Legacy 2.0 CVT met G3.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door witjesm » do 26 sep 2013 15:12

Berner Oberland is prachtig maar wel een van de grootste Kantons van CH dus dat zegt nog niet zo veel. Als je ver naar het oosten besluit te gaan (Meiringen) moet je zeker een keer met de auto (zonder de caravan) de furka en en grimsel pas rijden! Dat is echt Fantastisch. Bijna boven kan je de gletser zien die de oorsprong is van de rivier de Rhone. Even stoppen en onder de gletser ijs tunnel doorlopen (aanrader). En natuurlijk Grindelwald en Lauterbrunnen is ook heel mooi met uitzicht op de Jungfrau, Eiger. Stoomtandradbaan naar boven met mooi weer. Het gaat een mooie vakantie worden. Misschien is een week wel te kort :lol: . Kijk eens op http://www.myswitzerland.com/en-gb/dest ... land1.html

Veel plezier met de voorpret.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door RogerS » do 26 sep 2013 15:56

witjesm schreef:Berner Oberland is prachtig maar wel een van de grootste Kantons van CH dus dat zegt nog niet zo veel. Als je ver naar het oosten besluit te gaan (Meiringen) moet je zeker een keer met de auto (zonder de caravan) de furka en en grimsel pas rijden! Dat is echt Fantastisch. Bijna boven kan je de gletser zien die de oorsprong is van de rivier de Rhone. Even stoppen en onder de gletser ijs tunnel doorlopen (aanrader). En natuurlijk Grindelwald en Lauterbrunnen is ook heel mooi met uitzicht op de Jungfrau, Eiger. Stoomtandradbaan naar boven met mooi weer. Het gaat een mooie vakantie worden. Misschien is een week wel te kort :lol: . Kijk eens op http://www.myswitzerland.com/en-gb/dest ... land1.html
Geweldig. thumbup.gif thumbup.gif

Toch maar in 2014 daar naar toe gaan in plaats van de Noorse Fjorden scratch.gif scratch.gif scratch.gif
Caravanloos. :(

susannevdw

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door susannevdw » do 26 sep 2013 19:19

RE.gif
Als ik dit allemaal lees, liefst vandaag nog, maar helaas wij moeten nog even wachten tot juni!!!
Zwitserland is prachtiggggg!!! love.gif

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Cheers » do 26 sep 2013 19:36

Zwitserland is prachtig! Alles straalt iets af van perfectie. Maarrrr, de gemiddelde Zwitser geeft mij als toerist niet een welkome indruk. In restaurants, op campings en zeker bij de grens krijg ik altijd het gevoel dat ze me liever zien vertrekken dan komen. Volgens mij komt dat, omdat de Zwitsers een erg hoge levensstandaard hebben bereikt (met dank aan het banksysteem en de 2e WO) en door de historische geografische afzondering waarin het boeren bergvolkje generaties heeft geleefd. Alles wat vreemd is, is verdacht, zo ook toeristen. Maar goed, de mooie bergen blijven ons toch trekken.
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Diny » do 26 sep 2013 19:41

@Roger S,
Zwitserland is echt prachtig. We zijn er een keer of 5 geweest en hebben genoten van de natuur, in zowat alle streken die hier genoemd worden.
2 jaar geleden een 'nostalgie' reis gemaakt en het was nog steeds mooi. Wel kon je goed zien dat de gletsjers lang niet zo laag in het land lagen als 30 jr. geleden.
Maar...... één keer in Noorwegen en als dat niet zo'n eind rijden was zou ik ieder jaar gaan.
Als je nog nooit in Noorwegen geweest bent zou ik er niet over piekeren om dat met stip te doen.
Het enige nadeel is, behalve de afstand, dat je aan dat land verslaafd kunt raken. Het heeft alles wat Zwitserland heeft en nog veel meer voorjou.gif

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door witjesm » do 26 sep 2013 20:19

Noorwegen is inderdaad ook prachtig, we zijn daar meermalen geweest toen we nog in Denemarken woonde. We gaan graag nog een keer terug. Voor de duidelijkheid als je het hebt over duur dan Noorwegen is 2 keer zo duur als Zwitserland. Ander nadeel is dat het klimaat bekend staat om zijn horizontale koude regen in de zomer knipoog.gif
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Diny » do 26 sep 2013 20:51

RE.gif
Met die cabrio beperkte ik me tot de Laerdaltunnel, gegarandeerd 24.5km droog. Helaas geen zon. knipoog.gif

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door RogerS » do 26 sep 2013 23:59

Diny schreef:@Roger S,
Wel kon je goed zien dat de gletsjers lang niet zo laag in het land lagen als 30 jr. geleden.
Yep, in 1974 als 6 jarig jongetje met de kabelbaan bij Saas Fee naar boven en toen een daarboven een wandeling gemaakt naar een berghut. Samen met een neef van mij met een touw gezekerd aan onze vaders om een smal sneeuwpad op een sneeuwhelling over te steken. 22 jaar later was dezelfde route gewoon een breed grindpad...
Diny schreef:@Roger S,
Als je nog nooit in Noorwegen geweest bent zou ik er niet over piekeren om dat met stip te doen.
Pas drie keer. Het meest Noordelijke was de Noordkaap wat wij bereikt hebben. En twee jaar geleden nog met onze kinderen aan de zuidkust in Noorwegen geweest...
Caravanloos. :(

Plaats reactie

Terug naar “Zwitserland”