Hoeveel mag ik laden?
Hoeveel mag ik laden?
Hoi,
Onze caravan weegt leeg 1000 kg.
De MTM (= max gewicht in geladen toestand ) = 1300 kg.
Het gewicht op de koppeling bedraagt 70 kg, dit wordt dus gedragen door de trekauto.
Mijn vraag: hoeveel mag ik laden in de caravan, + 300 kg tot het draagvermogen van de as of +230 kg, dit is tot het MTM verminderd met het gewicht op de koppeling?
Graag uw mening.
Renaat
Onze caravan weegt leeg 1000 kg.
De MTM (= max gewicht in geladen toestand ) = 1300 kg.
Het gewicht op de koppeling bedraagt 70 kg, dit wordt dus gedragen door de trekauto.
Mijn vraag: hoeveel mag ik laden in de caravan, + 300 kg tot het draagvermogen van de as of +230 kg, dit is tot het MTM verminderd met het gewicht op de koppeling?
Graag uw mening.
Renaat
VW Passat Variant TDI met Chateau 450
nachtuil schreef:Je moet eens kijken op het typeplaatje. Ik heb ongeveer dezelfde situatie en op het typeplaatje staat MTM 1300kg, asbelasting 1200kg, max kogelbelasting 100kg. Om dus aan mijn maximum belading te komen moet ik een kogeldruk van 100 kg hebben.
ik vind 100 kg kogeldruk nogal veel mijn caravan max gewicht 1500 kg is het advies kogeldruk tussen de 65 en 75 kg, ik hou altijg 75 kg aan
Ik begrijp even niet wat de kogeldruk met de asbelasting heeft te maken!
Voorbeeldje, caravan leeg weegt 1000kg het totaal gewicht wat op het plaatje staat is 1300kg.
Dus mag je 300kg laden, dan ga je kijken wat de kogeldruk is.
Is het te weinig, dan verplaats je het e.a naar voren tot de druk wel goed is.
Is het teveel, verplaats het e.a naar achter tot de druk wel goed is.
Voorbeeldje, caravan leeg weegt 1000kg het totaal gewicht wat op het plaatje staat is 1300kg.
Dus mag je 300kg laden, dan ga je kijken wat de kogeldruk is.
Is het te weinig, dan verplaats je het e.a naar voren tot de druk wel goed is.
Is het teveel, verplaats het e.a naar achter tot de druk wel goed is.
Ha neen he, André. Je conclusie over de "maximale belasting" is correct, maar je interpretatie van het begrip "aslast" niet: het gaat om het TOTAALgewicht, dus om de aslast + de kogeldruk samen.zandvoorta schreef:idd, leeggewicht 1000 kg, totaal gewicht maximaal 1300 kg, laadvermogen 300 kg. Gaat om de aslast, niet om de kogeldruk.
Jij zegt, en dat is CORRECT: leeg 1000, vol 1300 = laadvermogen 300, akkoord.
Maar wat niet juist is, is dat dit de asbelasting zou zijn. Want die is dan 1300 min de kogeldruk (bv. 50, dus asbelasting = 1250)
Hoewel dat er allemaal niet toe doet; de vraag was immers "hoeveel mag ik laden", en dat is dus in het geval van Renaat 300 kg, en daarin treed ik jou, Vroem en DJ bij. Hoe die last verdeeld wordt over de as en de kogel is een andere discussie. Daar treed ik Vroem bij.
wat mag ik laden
Heel belangrijk is wat mag je auto trekken ? Als je auto maar 1200 kg mag trekken, mag je dus je caravan ook tot 1200 kg laden
Re: wat mag ik laden
Dit topic gaat over het beladen niet het trekken van........anita schreef:Heel belangrijk is wat mag je auto trekken ? Als je auto maar 1200 kg mag trekken, mag je dus je caravan ook tot 1200 kg laden
miz maakt het niet uit voor de tmm of het gewicht op de as of de kogel rust.
Totaal mag het gewicht niet hoger zijn dan 1300 kg. ALs je 70 kg op de kogel laat rusten zit die 70 kg nog steeds in de caravan.
De genoemde aangehangen controles gaan niet over het gewicht van de caravan aangekoppelt maar over het ttm van de combinatie die die gemeten wordt.
Totaal mag het gewicht niet hoger zijn dan 1300 kg. ALs je 70 kg op de kogel laat rusten zit die 70 kg nog steeds in de caravan.
De genoemde aangehangen controles gaan niet over het gewicht van de caravan aangekoppelt maar over het ttm van de combinatie die die gemeten wordt.
etab schreef:miz maakt het niet uit voor de tmm of het gewicht op de as of de kogel rust.
Totaal mag het gewicht niet hoger zijn dan 1300 kg. ALs je 70 kg op de kogel laat rusten zit die 70 kg nog steeds in de caravan.
De genoemde aangehangen controles gaan niet over het gewicht van de caravan aangekoppelt maar over het ttm van de combinatie die die gemeten wordt.
zoals ik al zei helemaal mee eens
Voor mij maakt het wel verschil uit. Als ze mij bij controle wegen en mijn as blijkt 1230 kg te wegen dan ben ik toch in overtreding, want op het typeplaatje staat max. asbelasting 1200kg.etab schreef:miz maakt het niet uit voor de tmm of het gewicht op de as of de kogel rust.
Totaal mag het gewicht niet hoger zijn dan 1300 kg. ALs je 70 kg op de kogel laat rusten zit die 70 kg nog steeds in de caravan.
De genoemde aangehangen controles gaan niet over het gewicht van de caravan aangekoppelt maar over het ttm van de combinatie die die gemeten wordt.
Het blijft toch verwarrend schijnbaar, de kogeldruk heeft niets te maken met het totaalgewicht van de caravan.nachtuil schreef:Als dat bij mij zo is zal dat bij andere caravans ook wel zijn of toch zeker bij alle hobby caravans. Men denkt 300 kg te mogen laden maar in de praktijk is dat niet mogelijk omdat niemand met 100 kg kogeldruk rijdt.
Het totaalgewicht v/d caravan is het gewicht wat de as mag dragen.
Voor alle duidelijkheid, een caravan die 1300 Kg totaalgewicht heeft zet je op een weegbrug zonder auto (dus op het neuswiel) en dan mag de caravan niet meer wegen dan 1300 Kg
Dat had ik al eerder begrepen uit je eerdere postings Nachtuil.nachtuil schreef:Bij mij is het totaal gewicht niet wat de as mag dragen, er zit 100 kg verschil op. Op het typeplaatje staat maximaal gewicht 1300 kg en (als bijkomende beperking) max. aslast 1200kg.
Je zou een andere as kunnen laten monteren die wel 1300 Kg mag dragen, maar verstandig lijkt mij dit niet.
Meestal bij het bestellen van een nieuwe caravan is er een optie om een zwaardere as te laten monteren, en dat is bij jou caravan dus niet gebeurt!
En zit je inderdaad met de beperking van de Maximale aslast van 1200 Kg
Dan heb je dus gewoon overbelading.nachtuil schreef:Voor mij maakt het wel verschil uit. Als ze mij bij controle wegen en mijn as blijkt 1230 kg te wegen dan ben ik toch in overtreding, want op het typeplaatje staat max. asbelasting 1200kg.etab schreef:miz maakt het niet uit voor de tmm of het gewicht op de as of de kogel rust.
Totaal mag het gewicht niet hoger zijn dan 1300 kg. ALs je 70 kg op de kogel laat rusten zit die 70 kg nog steeds in de caravan.
De genoemde aangehangen controles gaan niet over het gewicht van de caravan aangekoppelt maar over het ttm van de combinatie die die gemeten wordt.
Op zich is het toch simpel? Je laadt hem tot gewicht 1300. Echter dusdanig verdeelt over de caravan dat hij max 70 kg op de kogel hangt.
Is dat niet zo breng je gewicht naar achter.
dat jou caravan as technisch niet meer mag dan 1200 is dus een mooie domper op het verkoop verhaal dat hij 1300 mag zijn totaal.
Ja dat vind ik ook boerenbedrog, maar willen jullie eens kijken op het typeplaatje of dat bij jullie ook zo is, het zal alleszins bij alle Hobby caravans zo zijn.etab schreef: dat jou caravan as technisch niet meer mag dan 1200 is dus een mooie domper op het verkoop verhaal dat hij 1300 mag zijn totaal.
nachtuil schreef:Ja dat vind ik ook boerenbedrog, maar willen jullie eens kijken op het typeplaatje of dat bij jullie ook zo is, het zal alleszins bij alle Hobby caravans zo zijn.etab schreef: dat jou caravan as technisch niet meer mag dan 1200 is dus een mooie domper op het verkoop verhaal dat hij 1300 mag zijn totaal.
het ledig gewicht van caravans klopt ook meestal niet, want de fabrikant mag 5% overschrijding hebben op het opgeven gewicht. en als ze dat hebben gedaan mag toch op 1000 kilo 50 kg minder laden want je mag het totaal gewicht niet overschrijden.
maar precies weet ik het niet maar je mag ook een aantal procenten overladen zijn voor je bekeurd wordt. Mischien weet iemand hiermeer van.
maar willen jullie eens kijken op het typeplaatje of dat bij jullie ook zo is, het zal alleszins bij alle Hobby caravans zo zijn.[/quote]
Nachtuil ik heb voor je gekeken.
Max massa voertuig is 1350 kg
Max last as is 1350 kg. Dus geen verschil.
Max kogeldruk 100 kg.
Gr. Daphne
Nachtuil ik heb voor je gekeken.
Max massa voertuig is 1350 kg
Max last as is 1350 kg. Dus geen verschil.
Max kogeldruk 100 kg.
Gr. Daphne
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021