Waar op letten bij stalling

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Vasco

Waar op letten bij stalling

Bericht door Vasco » di 15 jul 2008 21:44

Ik ben op zoek naar een caravanstalling, en ik vroeg me af waar ik allemaal op moet letten. Het valt me op dat de prijzen nogal verschillen (en hoger zijn dan ik had verwacht...). Ook mag je bij sommige stallingen maar 2 keer je caravan ophalen en moet je daarna bij betalen. En hoe zit het met veiligheid en verzekering ed? Wat als er schade ontstaat in de stalling (hoe bewijs je dat?) of erger, als de stalling affikt? Wie heeft er nuttige tips?

Patje

Bericht door Patje » di 15 jul 2008 22:01

Wij betaalden tot 2 jaar geleden 180 euro per jaar bij een bouwondernemer. We mochten de caravan halen en terugbrengen zo vaak we wilden; we hadden zelf een sleutel. De stalling was gewoon perfect: betonnen vloer (gepolijst), perfect droog (in bepaalde delen werd er cement gestockeerd).
Nu hebben we een carport naast ons huis. Makkelijk zat, maar niet zo droog natuurlijk.
Hier in dit draadje is eerder al een heleboel over geschreven.

Vasco

Bericht door Vasco » wo 16 jul 2008 08:55

Bedankt voor het draadje. Deze gaat vooral over prijzen, als ik het goed zie. Ook interessant natuurlijk, maar ik bedoel met mijn vraag meer:
- zouden jullie de caravan in een kas zetten? (HEET!!!!)
- welke ondergrond is het beste?
- welke voorwaarden kun je beter niet accepteren?
- welke afspraken over schade, brand, diefstal etc.?

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » wo 16 jul 2008 09:53

Algemeen.
De ondergrond moet droog zijn. Bij voorkeur een vlakke betonvloer, Stelconplaten of tegels is ook in orde maar dan wel helemaal betegeld.

Goede luchtcirculatie moet mogelijk zijn. Maar er mag geen regen naar binnen kunnen komen.

Stallingseigenaar moet een verzekering hebben voor brand en diefstal uit de stalling. En natuurlijk een schadeverzekering.

Heel strenge ophaalvoorwaarden (zoals max 2x halen en brengen) niet accepteren als je vaker weg wilt. Zoek dan verder.
Normaal is tussen de 5 en 7 keer ophalen zonder extra kosten.

Lees ook de voorwaarden goed door voor wat betreft het stallen in de wintermaanden.
Bij mij is het bijvoorbeeld niet zondermeer mogelijk om de caravan er tussen 1 november en 30 maart uit te halen. Moet dat toch, dan dien ik dit aan te geven bij de laatste keer brengen of ruim voor 1 november telefonisch doorgeven. Dit kost mij dan 7,50 Euro. (Ik heb hier geen last van maar voor sommige leden is dit misschien niet ideaal).
En dan de voorwaarden voor als je de caravan verkoopt en de nieuwe caravan pas volgend jaar geleverd wordt.

Een kas is niet de meest ideale plek maar nog altijd beter dan buitenstalling.

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » wo 16 jul 2008 10:01

Het is ook afhankelijk van een aantal specifiek persoonsgebonden dingen.

Ga je vaak weg: dan is bereikbaarheid en makkelijk weghalen en terugbrengen heel belangrijk.

De beste caravanstalling is in een goed geisoleerde loods met airconditioning en verwarming, waar de temperatuur altijd op zo'n 18 graden wordt gehouden. :wink:

Maar dat is niet haalbaar voor de meesten.

Het andere uiterste is een afdak, waar ie onder staat, dit voldoet eigenlijk ook. (mits je de caravan winterklaar maakt)

De mijne staat achter het huis, gewoon buiten, met een "jas" voor langere periodes in de winter.

Dat voldoet voor mij ook. Hoewel ik er wel over denk om er een vast dak boven te maken.

En verzekeren moet je toch, met een All Risk dek je bijna alle onheilen, ook schade in de stalling.
Maar uiteraard is het goed, als de stallinghouder ook een goede verzekering heeft.

Verder speelt de afstand ook een grote rol, en de prijs.

Een kas kan best trouwens, met wat ramen los valt de temp. wel mee.
De ondergrond.. als het maar geen modder is, of gras, wat een meter hoog staat als je terugkomt. Verhard dus.

Verder.. als je je zelf er goed bij voelt, heb je een goede stalling.
Is dat niet het geval, wordt het nooit wat. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

RE"stalling

Bericht door JanW » wo 16 jul 2008 10:31

In het algemeen:
Wat je aan eisen aan een stalling wilt -of kunt- stellen, is heel afhankelijk van de persoonlijke situatie. De "stallingsbusiness" is, zeker in de Randstad en de periferie daar ca. 50 km omhéén, een aanbodmarkt.

Degenen die een beetje thuis zijn in de (algemene) economie weten dat er in een aanbodmarkt méér vraag is dan aanbod; het aanbod is "schaars" en de aanbieders van het product of dienst -in dit geval dus de mogelijkheid tot het stallen van een caravan- heeft de macht. Deze kan bepalen wàt hij wil, hòe hij dat wilt en voor welke prijs hij dat wilt. Als vragende partij voor stallingsruimte heb je dan -kort gezegd- te slikken wat men vraagt. De aanbieder kan dan selecteren en bepaalde eisen stellen: dus een beperkt aantal malen de caravan halen/brengen, toegang tot de caravan, eisen ten aanzien van lengte et cetera. Er is in zo'n marktsituatie vaak nauwelijks sprake van een drang naar innovatie: caravanstallingen blijven in afgeschreven kassencomplexen en in de buitenlucht gevestigd. Kortom: stagnatie en "de klant meldt zich toch wel".

In andere gebieden van Nederland -meestal landelijk- is er meer sprake van een evenwichtmarkt (vraag en aanbod houden zich min-of-meer in evenwicht) en soms is er zelfs sprake van een vraagmarkt. In deze laatste situatie is er meer aanbod dan vraag, waardoor de vragende partij sterk(er) staat. Het gevolg hiervan is dat de stallingsruimte-exploitant ofwel heel soepel is qua halen en brengen (hij kan gewoonweg weinig eisen stellen, want de klant heeft keus genoeg) ofwel dat hij er voor kiest om te innoveren: een nieuwe hal, stallingsruimte klimatoligisch geregeld, gehele stalling inpandig et cetera. Of natuurlijk mengvormen hiervan.

Daarnaast zijn er een verschillen qua professionaliteit: de ene exploitant doet nog steeds "houtje~touwtje": legt bij ontvangst geen status vast, is slecht verzekerd, volgt alleen de van gemeentewege opgelegde regels qua brandveiligheid op, reikt geen factuur uit en ga zo maar door. Om zo'n figuur "Beun de Haas" te noemen, gaat wat ver, maar van professionaliteit is niet of nauwelijks sprake. Voordeel is wel dat de klant hier vaak een grote vrijheid heeft: op de gekste tijden is halen en brengen mogelijk en soms zelfs onbeperkt qua aantal.

Aan de andere kant zijn er de echte professionals: strakke organisatie, adequate ontvangst/afgifte, goede stalling, veel regels etc. Nadeel voor de klant is dat deze hier weinig vrijheid heeft en vaak voor extra diensten (bijv. méér dan 2x per jaar halen/brengen) moet betalen.

Meer specifiek t.a.v. vragen:- ik zou mijn caravan niet snel in een kas zetten vanwege de geenzins irreële mogelijkheid dat er schade onstaat door vallende dakpanelen;
- een verharde ondergrond -bijvoorbeeld "stelcon" betonplaten met een goede afwatering is het beste;
- normale voorwaarden: dus méér dan 2x per jaar halen en brengen zonder extra kosten. Onbeperkt na melding daags van te voren is het beste;
- de exploitant is de ondernemer: hìj moet zorgen dat hij adequaat verzekerd is. Jìj moet zorgen dat de caravan voldoet aan de eisen die gesteld worden qua brandveiligheid -dus gasflessen er uit, geen sloten op de wielen, mover in vrijstand.
- bij halen en brengen altijd een statusformulier samen opmaken ten bewijze van de staat waarin de caravan de stalling is ingegaan en is uitgekomen (ik heb dat een keer verzuimd met een nieuwe caravan: de professionele exploitant waste zijn handen in onschuld en ik moest het maar met mijn assuradeur regelen -sindsdien staat de caravan op eigen terrein, maar dat is een luxepositie die niet iedereen heeft, natuurlijk);
- leg alle afspraken schriftelijk vast en vraag een exemplaar van de (algemene) voorwaarden van de exploitant.

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » wo 16 jul 2008 10:39

Prima verwoord, Jan.

Ik denk dat Vasco in een goede omgeving zit.. In Gelderland is ruimte genoeg.

Meestal bij (ex) boeren die plenty goedkope grond hebben, en bijv hun Melkquotum aan de buurman verkocht hebben of zo.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Vasco

Bericht door Vasco » wo 16 jul 2008 12:10

Ab schreef:Prima verwoord, Jan.

Ik denk dat Vasco in een goede omgeving zit.. In Gelderland is ruimte genoeg.
Maar Gelderland is ook groot.... Ik zit tegen Utrecht aan en vindt het aanbod beperkt en de prijzen hoog. De goedkoopste die ik tot nu toe heb gevonden rekent 18 euro per m2, maar er zijn er genoeg die 30 euro per m2 vragen (en dan ook nog extra geld vragen wil je je caravan vaker dan 2 keer per jaar ophalen). Mijn caravan, iets onder de 6 meter lang, krijg ik niet onder de 230 euro gestald hier in de buurt. Maar ik zal eens 'de boer op gaan' hier in de polder, misschien levert dat nog iets op.

Jan en de anderen hierboven: bedankt voor de goede tips!

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » wo 16 jul 2008 12:20

Vasco schreef:De goedkoopste die ik tot nu toe heb gevonden rekent 18 euro per m2, maar er zijn er genoeg die 30 euro per m2 vragen
Persoonlijk vind ik dit geen heel gekke prijzen, opslagruimte huur je op het moment niet onder de € 40.00 p/m2 excl btw , en dan moet je echt geen eisen gaan stellen

Jurry

Bericht door Jurry » wo 16 jul 2008 14:22

Klopt ruimte's zijn erg duur , zelf heb ik een loods van 200m2 in Harderwijk en betaal daar 865euro per maand voor incl btw. en incl gas/water/electra .
Gelukkig is het een goede geisoleerde ruimte met tevens een mooie gladde vloer , echter vind je een dergelijke ruimte niet snel meer tegenwoordig en zeker niet voor dat geld , de nieuwere panden in de omgeving zitten al snel op 900euro p/m excl btw en de andere kosten !

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » wo 16 jul 2008 14:28

Nou jurry dan weet je ongeveer wat ik p/maand betaal voor 3500 m2 en dan heb ik nog geluk dat het van m'n vader is :wink:,

maar nu on-topic, ik blijf erbij als je een fatsoenlijke stalling hebt dat € 35.00 p/m2 niet duur is

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Bericht door Leentje » wo 16 jul 2008 19:06

Er wordt steeds gesproken over M2 (weet niet hoe het 2tje te verkleinen) . In mijn omgeving, z-o brabant, betaal je 30 à 35 euro per strekkende meter, inclusief dissel. Breedte doet dus niet terzake. Halen en brengen o.h.a. 5 keer gratis, daarna 5 euro per keer. Vaak standaard haal en breng tijden. Bijv. doordeweeks van 17-20 uur en zaterdag 10-17 uur. Veel kassen.

Wij hebben het geluk dat mijn schoonouders nog een verharde strook langs het huis hebben. De "pech"is dat er een tamme kastanje bij de buren staat. Ik heb zojuist een hele middag staan schrobben, het dak krijg ik echt niet goed schoon, ondanks de hoge druk en Scotsch'n brite. Goede tips zijn nog welkom.

Scheelt wel een aanzienlijk bedrag wat met vakantie weer met gemak opgaat :lol:

Jurry

Bericht door Jurry » wo 16 jul 2008 19:21

Leentje vwb. het dak , pas op met de hogedrukspuit :!:
Verder ben ik het helemaal eens met Signmaker 35euro is acceptabel voor een mooie ruimte .

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Bericht door Leentje » wo 16 jul 2008 20:02

Dank je, ik spuit niet richting naden.

Heb inmiddels drie draadjes over poetsen gevonden, maar waar haal je dat 123-spul?

Gerhard N

Bericht door Gerhard N » wo 16 jul 2008 21:20

gewoon in de kampeershop :)

gastjw

Bericht door gastjw » wo 16 jul 2008 23:31

Leentje schreef:Er wordt steeds gesproken over M2 (weet niet hoe het 2tje te verkleinen) :lol:
Druk maar eens op de Alt Gr en
1 = ¡
2 = ²
3 = ³
4 = ¤
5 = € (maar dat wist je wel)
6 = ¼
7 = ½
8 = ¾
9 = ‘
0 = ’
- = ¥
= = ×
\ = ¬

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”