Wel of niet caravan inruilen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Frahazek
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 2 jan 2015 15:39
Contacteer:

Wel of niet caravan inruilen

Bericht door Frahazek » zo 29 jul 2018 10:19

Graag advies: we hebben een sudwind silver selection 500 fu uit 2016. We gaan er jaarlijks 8-10 weken mee op vakantie. Dat zijn 3 langere vakanties in zomer en winter en daarnaast de nodige weekenden. We gebruiken de caravan dus heel veel. De vraag is, of het nu verstandiger is om hem na 3 of 4 jaar in te ruilen voor een nieuwe of dat pas te doen als hij op is? De verkoper adviseerde ons indertijd bij intensief gebruik de caravan na 3 jaar in te ruilen. Dan krijgen je relatief nog een mooie prijs en dan blijf je gevrijwaard van allerlei zaken die kapot gaan. Ik ben benieuwd naar jullie advies en bevidingen.
Fendt Tendenza 495, getrokken door een Volvo v60 hybrid

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Wel of niet caravan inruilen

Bericht door HansHobby » zo 29 jul 2018 10:22

Qua inruilprijs zal hij gelijk hebben. Alleen zaken die kapot gaan.... tja, reparateurs genoeg. En als jezelf wat handig bent. thumbup.gif In hoeverre ben je tevreden met je caravan ? En wil je zelf iets nieuws ? Allemaal zaken om even op een rijtje te zetten.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wel of niet caravan inruilen

Bericht door PD » zo 29 jul 2018 10:27

Tjah, dat ligt voor iedereen anders...

Wij gebruiken de caravan ook zeer intensief (25-30 campings per seizoen) en ik vind het ook gewoon leuk om elke 3 a 4 jaar weer een nieuwe te hebben. Hoe langer je ermee rijdt, hoe goedkoper het per jaar wordt maar dat is niet altijd de afweging.

Persoonlijk zal ik niet langer dan 5 jaar met een nieuwe caravan willen doen ivm garantie en nieuwwaarde verzekering maar ook wanneer je daaraan rekent, komt het niet uit, haha.

Het is net als met auto's.... je beslist op basis van emotie een nieuwe te kopen en daarna maak je de rationele argumentatie rond mrgreen.gif

Wanneer je echt naar een andere indeling wilt, ligt het vanzelfsprekend anders.
Laatst gewijzigd door PD op zo 29 jul 2018 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wel of niet caravan inruilen

Bericht door Chris » zo 29 jul 2018 10:30

Kijk eens om je heen in de caravan.
Is er al iets stuk?
Alle event. garantieklachten zijn verholpen dus de caravan is nu ws in topconditie..
De keuze is aan jou, maar ter illustratie... mijn vorige Sudwind ging pas na 23 jaar weg...de huidige hoop ik ook zolang te hebben... mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Wel of niet caravan inruilen

Bericht door sindaco » zo 29 jul 2018 10:37

onze fendt is nu 4 jaar oud en is voor ons de perfecte indeling.
die gaat nog makkelijk 10 jaar mee of langer.

ook al gebruiken we hem een kleine 7 maanden per jaar.
onderhoud is technisch gezien vaak goedkoper dan vervanging.

en ik heb in de 4 jaar nog geen stukken gehad.
mocht er iets stuk gaan komt er gewoon nieuw op.

als je inderdaad een betere indeling tegen komt of je samenstelling van gezin veranderd zou het kunnen zijn dat je wat anders wilt.
verder zijn ze wel redelijk goed gebouwd tegenwoordig...ik denk niet dat er erg veel slechte merken zijn.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Wel of niet caravan inruilen

Bericht door wolf » zo 29 jul 2018 10:40

Als je zo'n vraag stelt dan heb je zin in een nieuwe caravan.
Heb je daar het geld voor: kopen dan maar.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Wel of niet caravan inruilen

Bericht door Jan Br » zo 29 jul 2018 11:01

Onze laatste Knaus Sudwind was dit jaar 9 jaar oud en we onderhielden hem alsof hij nieuw was. Iets kapot? Repareren met nieuw materiaal en we hadden ons voorgenomen om er nog jaren mee te doen. Alleen hadden we aan de zijkant een paar heel kleine deukjes van een omgevallen zak met stokken. Dat irriteerde ons, dus gemeld bij de verzekering en de schade werd geaccepteerd, alleen de expert moest nog langskomen. De nacht voordat de caravan voor een paar weken de stalling in zou gaan barstte er in de nacht een hevige onweersbui los met hagel en ja, ook het dak en aan de voorzijde vol met kleine deukjes.

Schade is getaxeerd en wij zijn met de oude caravan (had zelfs nog een Bovagbeurt gehad voor 2018) een maand naar Kroatie geweest. Tijdens de vakantie wel nagedacht wat we nu verder wilden en hebben besloten na de vakantie toch maar eens te kijken wat de mogelijkheden waren.

Toen toch maar met de schaderapporten van de expert met de caravan gaan shoppen en hebben een nieuwe caravan gekocht en zijn er twee weken later meteen mee op vakantie gegaan, op dit moment zelfs staan we in Zeeland. Zo zie je maar, niet gepland, maar als de omstandigheden er naar zijn gaat het toch heel snel

Voor het resultaat, zie onderschrift whistle.gif
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Wel of niet caravan inruilen

Bericht door RogerS » zo 29 jul 2018 11:10

" De verkoper adviseerde ons indertijd bij intensief gebruik de caravan na 3 jaar in te ruilen. ".
Tja het zou een slechte verkoper zijn als hij dat niet adviseerde...

Maar als je voorzichtig met de caravan omgaat en goed onderhoudt dan kan deze lang meegaan.
Volgens mij geldt nog altijd dat hoe langer je met een caravan doet des te minder je jaarlijkse afschrijving is. Alleen als je zelf een andere / nieuwe caravan wilt, en je hebt het geld, ga dan een nieuwe kopen....
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Wel of niet caravan inruilen

Bericht door Daphne » zo 29 jul 2018 11:17

wolf schreef:Als je zo'n vraag stelt dan heb je zin in een nieuwe caravan.
Heb je daar het geld voor: kopen dan maar.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Beste antwoord AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Frahazek
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 2 jan 2015 15:39
Contacteer:

Re: Wel of niet caravan inruilen

Bericht door Frahazek » zo 29 jul 2018 12:17

Bedankt voor jullie reacties. De caravan voldoet meer dan prima dus dat is geen reden om hem in te ruilen maar ja we merken toch wel dat we steeds weer naar nieuwe caravans blijven kijken met alle mooie nieuwe ontwikkelingen. Hebben jullie dat ook?
Fendt Tendenza 495, getrokken door een Volvo v60 hybrid

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Wel of niet caravan inruilen

Bericht door Jan Br » zo 29 jul 2018 12:21

RE.gif

Natuurlijk, het is en blijft je hobby, maar er zijn alleen niet zo heel veel nieuwe ontwikkelingen op caravangebied.

Ander interieur ja, maar techniek nauwelijks
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wel of niet caravan inruilen

Bericht door Chris » zo 29 jul 2018 12:22

Tuurlijk.
Maar het gras is bij de buren altijd groener... mrgreen.gif
Enige zichtbare verschil met een nieuwere Silver Selection is de blauwe decoratie wat bij jou nog Cobalt is.
Technisch verder niets...details dus
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Luud
Berichten: 422
Lid geworden op: di 15 jul 2014 16:53
Locatie: Nabij Maastricht

Re: Wel of niet caravan inruilen

Bericht door Luud » zo 29 jul 2018 12:26

Ja ik heb dat ook.Ik verbaas me vaak over de technische ontwikkelingen, vernuft en de snelheid hiervan. Ik kan mezelf (gelukkig nog wel scratch.gif ) vrij goed beheersen, er blijft altijd wel iets te wensen over.
Saab 90 met Kip 37 kompact hefdak uit 2000 of Saab 96 v4 met Kip 390 uit 1977 of Saab 95 v4 met .....??

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wel of niet caravan inruilen

Bericht door PD » zo 29 jul 2018 12:28

Frahazek schreef:
zo 29 jul 2018 12:17
Bedankt voor jullie reacties. De caravan voldoet meer dan prima dus dat is geen reden om hem in te ruilen maar ja we merken toch wel dat we steeds weer naar nieuwe caravans blijven kijken met alle mooie nieuwe ontwikkelingen. Hebben jullie dat ook?
Bestel hem nou maar awhoea.gif
Volgens mij heb je de beslissing al lang genomen maar moet je het je nog realiseren...

Af en toe jezelf kietelen thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Wel of niet caravan inruilen

Bericht door Daphne » zo 29 jul 2018 12:45

Frahazek schreef:Bedankt voor jullie reacties. De caravan voldoet meer dan prima dus dat is geen reden om hem in te ruilen maar ja we merken toch wel dat we steeds weer naar nieuwe caravans blijven kijken met alle mooie nieuwe ontwikkelingen. Hebben jullie dat ook?
Aha, daar komt de ware reden uit de mouw Afbeelding en moet misschien je de noodzaak financieel kunnen onderbouwen aan je partner Afbeelding

PD heeft vast een mooi excellijstje met het omslagpunt van het aantal nachten caravangebruik AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Wel of niet caravan inruilen

Bericht door Daphne » zo 29 jul 2018 12:49

Als je een andere caravan wil, en je kunt het je veroorloven dan zou ik verder geen reden zoeken wanneer het een gunstige tijd is om in te ruilen. Gewoon doen!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wel of niet caravan inruilen

Bericht door PD » zo 29 jul 2018 12:50

RE.gif RE.gif
Vanaf 10 nachten mag het al maar beter iets langer wachten awhoea.gif

Creatief of emotioneel boekhouden heet dat...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Wel of niet caravan inruilen

Bericht door janoniem » zo 29 jul 2018 12:59

Ik was nieuwsgierig naar de waarde bij inruil van onze TEC Travelking 510 TE uit 2002. Antwoord van de dealer:
Het gaat economisch zo goed, mensen kopen alleen maar nieuw of jong gebruikt. Ze kijken eerst naar het jaar en dan valt 2002 snel af. Je kunt hem het best zelf verkopen of bij mij te koop zetten.

De indeling bevalt ons uitstekend, gaat er wat kapot dan repareer ik dat of laat het doen (verzekering betaald m.u.v. eigen risico). Laadvermogen is genoeg en de Electrolux koelkast is misschien wel betrouwbaarder dan een nieuw exemplaar met allerlei nieuwe snufjes.
Wij investeren niet onder het motto “Öfter mal was neues” maar om een probleem op te lossen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Wel of niet caravan inruilen

Bericht door Vadervan3 » zo 29 jul 2018 14:26

Frahazek schreef:
zo 29 jul 2018 12:17
Bedankt voor jullie reacties. De caravan voldoet meer dan prima dus dat is geen reden om hem in te ruilen maar ja we merken toch wel dat we steeds weer naar nieuwe caravans blijven kijken met alle mooie nieuwe ontwikkelingen. Hebben jullie dat ook?
Ja dat zal wel voor de meeste gelden. Als ik naar die prachtige premiums kijk hier op het forum, loopt mij het water in de mond. Vooral qua interieur. Wanneer deze caravans 2e hands wat meer in onze prijsklasse komen gaat er zeker eentje komen. Maar tot die tijd ben ik heel erg blij met onze home car. Wij vinden het een prachtige caravan en een hebben hem van de 1e eigenaar die hem 15 jaar lang met de beste intenties heeft behandeld. En dat gaan wij ook doen.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Wel of niet caravan inruilen

Bericht door karelV » zo 29 jul 2018 15:52

PremiumDiscovery schreef:
zo 29 jul 2018 12:50
RE.gif RE.gif

Creatief of emotioneel boekhouden heet dat...
Doe niet anders mrgreen.gif Ben al weer bezig in m'n excelbestand knipoog.gif
Meestal kom ik er wel uit.......via M.pl. verkopen en bij de dealer 10 tot 12 % opstrijken van de nieuwwaarde incl. accessoires. Scheelt ettelijke duizenden euro's. whistle.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Wel of niet caravan inruilen

Bericht door wolf » do 9 aug 2018 23:27

Daphne schreef:
zo 29 jul 2018 12:49
Als je een andere caravan wil, en je kunt het je veroorloven dan zou ik verder geen reden zoeken wanneer het een gunstige tijd is om in te ruilen. Gewoon doen!
Héla, geen plagiaat plegen hé. knipoog.gif blij.gif kus.gif blij.gif
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Wel of niet caravan inruilen

Bericht door Henri Berends » vr 10 aug 2018 07:55

De missie vd verkoper lijkt geslaagd. Die gaat jou na 3-4 jaar nu in twijfel brengen om een nieuwe te kopen. Die verkoper denkt aan zijn eigen resultaten.....
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Wel of niet caravan inruilen

Bericht door Weinsberg » vr 10 aug 2018 09:22

Komt wellicht bot over, maar misschien moet je eens blij zijn met wat je hebt. Een nieuwe caravan kopen en dan elke 3 - 4 jaar een nieuwe kopen blijft je geld kosten. De beste verkoper praat in zijn eigen straatje. Als het elke paar jaar kriebelt om iets anders te kopen ben je een emotie koper en moet je het aankoop traject wat beter voorbereiden zodat alles aan je wensen is. Uiteindelijk gaat het om de buitenkant van de caravan, van binnen blijft het principe hetzelfde. Tenzij je een andere indeling zoekt. Fijn weekend!

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Wel of niet caravan inruilen

Bericht door Conradi » vr 10 aug 2018 09:24

Frahazek schreef:
zo 29 jul 2018 10:19
De verkoper adviseerde ons indertijd bij intensief gebruik de caravan na 3 jaar in te ruilen. Dan krijgen je relatief nog een mooie prijs en dan blijf je gevrijwaard van allerlei zaken die kapot gaan. Ik ben benieuwd naar jullie advies en bevidingen.
Een caravan is geen auto die na 3 à 4 jaar nog maar de helft waard is. Bij een caravan ligt dat punt 'ergens' rond de acht/negen jaar of zo. Zeker nu de markt aantrekt, lopen de prijzen snel op. Daarnaast heeft een caravan geen tellerstand of zo, dus jij bent de enige die weet hoeveel 'ie gebruikt is.

Jij gebruikt - in vergelijk met gemiddeld - de caravan best veel. Maar al rij je 10K km per jaar, dat is voor het rollend materiaal natuurlijk niet veel. Je banden, remmen of kogellagers slijten heus niet sneller. Ik kan me niet heugen dat er iets echt kapot ging aan het chassis of onderdelen. Het enige dat ècht belangrijk is, is dat er geen lekkages ontstaan. Maar dat mag - zeker de eerste 10 jaar - geen probleem zijn.

Dan het interieur. Tja, da's natuurlijk 100% afhankelijk hoe je er zelf mee omgaat. Een caravaninterieur is natuurlijk wat zwakker en lichter gebouwd dat de spullen thuis. Blijft over wat kleine zaken als een waterpompje of verwarmingselement.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Wel of niet caravan inruilen

Bericht door Daphne » vr 10 aug 2018 10:42

Weinsberg schreef:
vr 10 aug 2018 09:22
Komt wellicht bot over, maar misschien moet je eens blij zijn met wat je hebt.
Niet wellicht, het is bot en ook nog eens belerend. :oops: Zoiets als tegen je kinderen zeggen wees blij dat je te eten hebt want kindjes in arme landen hebben geen eten.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”