batterij caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
django
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 14 aug 2016 18:26

batterij caravan

Bericht door django » do 26 jul 2018 20:18

Hoi caravan vrienden,

Batterij van de caravan is stuk. Optima yellow top yts 4.2
Zijn het speciale batterijen voor een caravan mover of kan ik er eventueel een autobatterie plaatsen?
Mvg,

Django

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: batterij caravan

Bericht door Chris » do 26 jul 2018 20:44

Hoi Django.

Een autoaccu is een start accu.
Een Optima YT is een tractie accu.
Verschillende dingen dus.
Daarnaast heeft de Optima ook een hogere laadspanning, 14,8 volt ongeveer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: batterij caravan

Bericht door Jaco1 » do 26 jul 2018 20:54

Gewoon een recreatieaccu kopen, en van wat je overhoud lekker gaan eten:

Re: nieuwe AGM accu

wo 11 apr 2018 22:24
Wij van WC-eend... Ik wil niemand op stang jagen of tegen de schenen schoppen, maarr..
Wees eens reëel. Welke capaciteit heb je nodig. Vanuit dat punt even kijken wat je wil. Een lichte accu, dan je vakantie geld besteden aan een Lion accu. Maakt die paar kilo niet uit omdat je combinatie een goede gewichtsverhoudig heeft dan kan je kiezen tussen een deep-cycling accu of een semi-tractie voor de helft van het geld. En gaat de deep-cycling echt langer mee? Hij kan beter tegen trillingen? Nou als je caravan dan zo trilt, zou ik daar eerst mijn poen in steken want dan vallen je kastjes ook uit elkaar, enne trilt een auto niet? Die wordt elke dag gebruikt en dan gaat de accu ook bijna 10 jaar mee. Als je elke week met je caravan de camping rondrijdt tot de accu leeg is, dan is een deep-cycling accu het overwegen waard voor de levensduur. Wees reëel hoe vaak komt het voor dat de accu bijna leeg is als de caravan op de plek staat. Ik heb een recreatie accu van 105ah, weegt 23 kilo voor bijna 120 Euro. Dat is 3,5 KILO ZWAARDER dan een 55Ah yellow top van 200 piek Een 55ah recreatie accu weegt nog minder en kost nog geen 100 Euro. Ik denk dat het deep-cycling geneuzel allemaal onzin is en heb na 10 jaar dan liever een verse accu met 2x zoveel capaciteit of meer, omdat de deep-cycling accu accu ook capaciteit verliest door ouderdom.
Oh-ja, ik heb de 105ah niet voor een mover maar omdat ik een paar dagen stand-alone wil kunnen staan. Laat je niet overhalen door verkooppraatjes en ga zelf op onderzoek uit en maak dan een rationele keuzen ipv een emotionele.

Knaus440
Berichten: 3715
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: batterij caravan

Bericht door Knaus440 » do 26 jul 2018 21:54

Rationeel is wel dat de genoemde accu's verschillend van constructie zijn.
De accuplaten zijn dunner of dikker naar gelang het type accu.
En daarmee meer of minder geschikt voor korte hoge (start)spanning leveren, of langdurig een spanning leveren.
Ook is het een punt dat er een verschil is in hoeveel percentage ze ontladen kunnen/mogen worden.

Deze info kun je op internet vinden bij accu bedrijven, deze site, andere caravan en camper site's.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: batterij caravan

Bericht door janoniem » do 26 jul 2018 21:59

Ik ben zeer benieuwd hoe lang deze Optima heeft "geleefd".
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: batterij caravan

Bericht door iemand » vr 27 jul 2018 15:11

Een "semi-tractie" of "dual purpose" accu wordt aanbevolen voor de mover die hoge aanloopstroom heeft scratch.gif

Kun je zo via internet bestellen en thuis laten bezorgen... ik heb gekozen voor de Varta LFS105 icm met m'n Truma SER mover.
Ff goed zoeken om de laagste prijs te vinden thumbup.gif

Let op dat je een type hebt waar geen gassen uit vrij komen. [aschrik.gif]

Een Optima is daar ook een goede keuze in, maar kan ook dmv bovenstaande zoektermen thumbup.gif
Let wel dat een AGM-accu een iets hogere laadspanning vereist, dus mogelijk een nieuwe lader.

En ga je voor minder ruimte en gewicht dan is de "dure" X30 oid zeker ook een aanrader. Heeft ingebouwde lader thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

django
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 14 aug 2016 18:26

Re: batterij caravan

Bericht door django » vr 27 jul 2018 21:27

janoniem schreef:
do 26 jul 2018 21:59
Ik ben zeer benieuwd hoe lang deze Optima heeft "geleefd".
Mijn optima heeft het 8 jaar uitgehouden. Slecht of goed, weet niet. Eigenlijk voor die enkele keren per jaar dat je het gebruikt is het een korte levensduur.
Groetjes Django

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: batterij caravan

Bericht door meeder » vr 27 jul 2018 21:38

Een accu krijgt meer op zijn donder door het kampeergebruik dan een startaccu van een auto. Dus dat een accu na een jaar of 8 de geest geeft is eigenlijk niet zo gek.

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: batterij caravan

Bericht door Turbodesk » vr 27 jul 2018 23:45

Daarom is het grote onzin om dure accu's voor de caravan te kopen.
Gelukkig ben ik er hier niet ingestonken. Je word hier helemaal gek gemaakt met die yt accu.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: batterij caravan

Bericht door meeder » za 28 jul 2018 10:06

Het hangt echt van het gebruik af. Als je veel stroomloos staat heeft een YT zeker voordelen. Uit een YT 75Ah kan je meer energie halen dan uit een 100Ah tractiebatterij omdat je die laatste maar tot 50% mag ontladen. Een goede AGM kan en mag je veel verder ontladen.
Bij goed onderhoud gaat een AGM zoals een YT veel langer mee en je hoeft hem tijdens de overwintering niet steeds op te laden wat met een normale natte batterij wel moet.

Overigens heb ik zelf geen YT in de caravan maar een simpele 90Ah Hankook recreatie/semi-tractie batterij. Ik wil kijken hoe lang deze heel blijft. Als de caravan in de stalling staat hang ik hem elke maand aan de lader om hem weer op te laden.

koos
Berichten: 557
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: batterij caravan

Bericht door koos » za 28 jul 2018 11:36

Mijn YT is van 2010 en functioneert nog probleemloos. De CCA (gemeten door caravan dealer) is nog boven de specs. Wordt vrij intensief gebruikt en door een zonnepaneel opgeladen. Ik ben benieuwd hoelang die het vol gaat houden.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: batterij caravan

Bericht door Chris » za 28 jul 2018 14:26

Ik heb 2 YT 4.2 accu's.
Eentje uit 2011, heeft nog een CCA van 985 en eentje uit 2017.
Die heeft een CCA van bijna 1100.
Fabrieksopgave is CCA 765..
(even uit het hoofd).
Betekend gewoon een heel goede startstroom, ook voor stroomzuipende movers.
Daarnaast is ie gasdicht, en omdat ze een uiterst lage inwendige weerstand hebben hebben ze ook een zeer lage zelfontlading.
En ja... voor meer opties betaal je vaak wat meer.
Verder geldt voor elke accu dat je ze met zorg moet behandelen.
Volledig ontladen is voor elke accu erg slecht...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”