Achteruitrijcamera

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Achteruitrijcamera

Bericht door Sofie64 » vr 25 mei 2018 16:23

Mijn man wil een draadloze achteruitrijcamera.
Nu zijn ze er van 40 euro maar ook van 200.
De afstand dashboard achterkant caravan is denk ik 9 meter.
Wie heeft er goede ervaringen met een draadloze achteruitrijcamera op deze afstand.
Zat zelf te denken tot 100 euro.
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Carlovdw
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 7 apr 2013 09:30

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Carlovdw » vr 25 mei 2018 16:28

Ik heb begrepen dat WiFi beter is als 2.4ghz. Ee verbinding is beter met WiFi die gaat over een langere afstand.
YOLO

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Fred N » vr 25 mei 2018 16:52

WiFi. scratch.gif
Op de autoroute du soleil?

Hier staan 113 reacties knipoog.gif
https://www.caravan-forum.nl/search.php ... oze+camera

Zelf rij al jaren met een draadloze set in de rondte.
Alleen zorgen dat de ontvanger in de disselbak is gemonteerd.
Werkt top bij mij.
Laatst gewijzigd door Fred N op vr 25 mei 2018 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Carlovdw
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 7 apr 2013 09:30

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Carlovdw » vr 25 mei 2018 16:55

De camera werkt met een wifi signaal ipv een radio frequentie.
Deze cameras kan je dan op een gsm koppelen of met een compatibel scherm. Het is een stabielere verbinding. Het heeft niets te maken met het internet wifi.

https://www.google.be/search?q=wifi+bac ... TF-8&hl=nl
YOLO

Seb
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 28 dec 2016 18:24

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Seb » vr 25 mei 2018 17:16

Ik heb zelf een draadloos setje samengesteld, spullen heb ik hier opgesomd. Totale kosten ca 35 euro.
Werkt bij mij prima met de zender in de dissel en de ontvanger vlak bij de achteruit van onze station.
In dat topic vind je nog wel meer bevindingen van mij en anderen waar je wellicht wat mee kunt.
Voor mij werkt dit setje prima, anderen vinden het niets.
Ik heb er een 120 graden camera en een 170 graden camera bij, die van 170 vind ik zelf het fijnste werken (ik clip de camera met een kunststof wasknijper aan de rollo van het achterraam en met 170 graden heb ik het meeste zicht achter de caravan).
Mitsubishi Lancer Wagon 1.6 Intense (2009) - Adria Altea 502DK (2005)

Carlovdw
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 7 apr 2013 09:30

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Carlovdw » vr 25 mei 2018 17:20

Zo los je dat ook goed op. Dan is de afstand zender ontvanger op zen minimum.
YOLO

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door vso1 » vr 25 mei 2018 17:29

als je zoekt op internet en dit forum, dan zijn er wel oplossingen voor "goedkoop" alleen je ervaring kan verschillen per product.
Let wel dat je de camera achterop moet en de zender in de disselbak en ontvanger wellicht in de kofferbak (minste kans op "storing"
hoewel een kabeltje uit het voorraam, via de disselbak de kofferbak in ook mogelijk is (alleen is het handig dat bij losbreken v.d caravan de personen in de auto niet last hebben van een kabel die opeens strakstaat. :)
webcam's (digitaal) geven wat vertraging (niet veel) en hebben andere "storingen" dan "analoog" draadloos. beiden werken op 2.4 ghz

wish.com, banggood of andere chinese websites bieden ze vrij goedkoop aan. (nogmaals ervaring verschilt)
Afbeelding

Als je enig handig bent met solderen/computers enzv kan je bv met een mobiele telefoon of los schermpje van draagbare dvd speler een werkende oplossing maken.

let op dat "opnemen" niet in elk land is toegestaan, en dat vrijzicht zeker een dingetje is betreft het monteren van het scherm.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door WillyL » vr 25 mei 2018 20:16

Hier eerder een systeem gehad met zender achterin de caravan. Dit werkte maar niet al te best, dikwijls storingen, vooral bij ingehaald worden door bepaalde types wagens (citroen of peugeot?).
Daarna zender en ontvanger zo geplaatst dat ze mekaar konden 'zien', maar nog zender achteraan. Ietjes beter, nog storing bij inhalen en ook nog wanneer ik via bluethooth muziek beluisterde van de gsm op de autoradio (soms wat streepjes die op maat van muziek wat bewogen).
Nu ligt er een draad vanaf de camera die via de dissel tot in de auto kan, dus zonder zender en ontvanger. Geen probleem meer, wel even uittrekken bij afkoppelen van de caravan (stekker ligt achteraan in de koffer). Dat is dus 1oplossing.


Bij een volgende gelegenheid probeer ik eens de zender in de disselbak te leggen, of net erachter in een zitbank. Proberen of dit goed gaat. Hopelijk wel, dan ben ik van dat vervelende verlengkabeltje af.
weenie.gif weerom een klusjob in mijn hutje :lol:
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Hobby Linka » vr 25 mei 2018 20:28

RE.gif

Ik gebruik al een camera op de caravan vanaf 2012. Altijd met een kabeltje. Nog nooit slecht beeld of storing gehad. Gewoon de 13-polige stekker insteken en gelijk het kabeltje van de camera. Kleine moeite.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Abve

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Abve » vr 25 mei 2018 20:51

Sofie64 schreef:
vr 25 mei 2018 16:23
Mijn man wil een draadloze achteruitrijcamera.
Nu zijn ze er van 40 euro maar ook van 200.
De afstand dashboard achterkant caravan is denk ik 9 meter.
Wie heeft er goede ervaringen met een draadloze achteruitrijcamera op deze afstand.
Zat zelf te denken tot 100 euro.
Ik vraag mij af of de kostprijs het uitgangspunt moet zijn.
Ik zou eerst het doel van de camera helder willen hebben.
Wil je bijv. tijdens het rijden zicht hebben op het verkeer achter je of wil je het gebruiken om
zicht te hebben bij het achteruit rijden met de caravan?
Bij het achteruitrijden lijkt mij een goede kwaliteit lens/sensor belangrijker dat bij ‘het zicht op het verkeer’.
Kwaliteit kost geld.
Overigens zou ik bij het achteruit rijden niet op een camera willen vertrouwen.
Ik vertrouw wel de ogen van mijn vrouw....
Laatst gewijzigd door Abve op vr 25 mei 2018 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door PD » vr 25 mei 2018 20:53

Abve schreef:
vr 25 mei 2018 20:51
Overigens zou ik bij het achteruit rijden niet op een camera willen vertrouwen.
Ik vertrouw wel de ogen van mijn vrouw....
Mijn idee thumbup.gif Om die reden kijkt mijn vrouw mee en hebben we contact via gsm en carkit thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Abve » vr 25 mei 2018 20:56

RE.gif

Inderdaad.
Ik bel mijn vrouw ook op dat moment.
Daarbij is de sticker ‘100’ leidend vwb de oriëntatie ‘links en rechts’ mrgreen.gif
Maar dit werkt uitstekend.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door p_vingerhoets » vr 25 mei 2018 21:22

Nou ik zie het toch graag zelf wat er achter de caravan gebeurd, zonder tussenkomst van wie dan ook (hoef ik ook niemand de schuld te geven als het onverhoopt toch fout zou gaan)

Maar wil je een goed systeem dan kun je het best voor een kabelsysteem gaan, geen storingen.

En in eenauto zitten vele storingsbronnen waarvan de bt een ernstige is aangezien die op dezelfde frequentie zit(meestal)

Heb zelf dus ook een stekker verbinding gemaakt bij de trekhaak
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door PD » vr 25 mei 2018 21:31

RE.gif
Tjah, ik heb WEL vertrouwen in mijn vrouw knipoog.gif awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Chris » vr 25 mei 2018 21:36

Dit "Gadget" had ik dus ook gemaakt op mijn vorige caravan.
Versie 1 was met zo'n draadloos systeem van Aliexpres... helemaal knudde, de afstand veel te groot, niets dan ruis op de monitor.
Versie 2 was met de zender in de disselbak en de ontvanger achter in de kofferbak... beter, maar de Blue Tooth verbinding welke ik in de auto actief heb gaf nog steeds veel storing.
Versie 3 was met een volledig bekabeld systeem, dus naast de 13 polige Jaeger ook de camera aansluiten.
Dat werkte storingsvrij.
Maar... het systeem was een continue systeem, altijd aan dus... gek wordt je daarvan... zit alleen maar op die monitor te loeren of er niet iemand te dichtbij komt.
De afstand is n.l. ongeveer niet in te schatten.
Mijn laatste versie ligt nu in een doos in mijn knutselhok... ik hoef niet meer.
Weet je..
Wat ik in die monitor zie, daar was ik al voorbij.
Zal me een worst wezen dus.
Behalve op de camping... daar werken we samen, wel zo makkelijk.
Leuk gadget maar niet voor mij meer..... :(
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Abve

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Abve » vr 25 mei 2018 21:47

RE.gif RE.gif RE.gif

Ik heb alleen ervaring met de achteruitrijcamera vd auto.
Ik vind het gemakkelijk voor het overzicht maar vertrouw toch meer op de buitenspiegels.
Bij het achteruitrijden met de caravan of voor het maken van scherpe bochten met weinig ruimte ( uitzwaai achterzijde) vind ik het fijn om actueel relevante informatie van mijn vrouw te ontvangen via de Gsm.
Bovendien kan ik vragen stellen of haar verwijzen naar een andere plek als ik daar behoefte toe heb.
Zij moet juist zicht hebben op cruciale plekken; dus die welke ik niet via de buitenspiegels kan zien.

En schuld geven als het toch fout gaat.... daar hou ik niet van.
Samen uit, samen thuis thumbup.gif

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door vso1 » vr 25 mei 2018 22:54

je vrouw bellen .. carkit blij.gif awhoea.gif awhoea.gif blij.gif toppunt van geldverspilling en luxe .. maar ja een mover met afstand bediening klinkt dan ook wel handig. maar als het werkt :lol:

btw onder het mom van "ons is zuinig" er zijn walkie talkie apps (heb er geen ervaring mee )

ik ga overgens lekker stuntelen met onze aanwinst :) .. en een kring van "helpers" of toekijkers vergaren :)
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door PD » vr 25 mei 2018 22:56

RE.gif
Stuntel lekker verder awhoea.gif Ooit word ook jij ervaren en wijs knipoog.gif

Gsm icm carkit bevalt uitstekend en kost niets binnen je bundel... als het niet zou lukken hebben we ook een state-of-the-art 4x4 mover onder onze tandemasser mrgreen.gif WalkieTalkie hebben we ook gehad; die fase zijn we echt voorbij :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Micky » za 26 mei 2018 00:12

RE.gif

ja, maar dat heeft nu eenmaal niet iedereen..

ik begrijp het wel hoor, op de auto heb ik 360 graden rondom zicht ook nog in 3D en met inzoom-hulp om te voorkomen dat je velgen de stoeprand raken bij het parkeren, als je dat gewend bent wordt het rijden in de auto van je vrouw met alleen parkeersensoren al een stuk minder :( , eigenlijk gewoon behelpen, maar goed.. out of the box denken, er zijn ook mensen die zonder vrouw op pad gaan soms en alleen een kind van een jaar of 4-8 mee hebben met de caravan aan de haak of de vrouw met kids springen uit de auto tijdens het tanken om te gaan plassen terwijl jij daarna de combi even ergens mag parkeren.
dus de vraag is hier "achteruitrijcamera" en niet hoe top het allemaal bij anderen voor elkaar is en wie de meeste movers heeft onder gebouwd mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door vso1 » za 26 mei 2018 01:40

RE.gif

tja erhm o.a Seb en anderen hebben het al hier beantwoord, en na flink zoeken op internet is dat ook min of meer wat er op youtube/google herhaald word.
lijkt me beetje onnodig om daar meer tijd in te gooien tenzij er een vraag komt van de TS

@PremiumDiscovery tja ok .. ok ik kom wel schoorvoeten naar je toe haphop.gif met een enorm bakbeest enzo heb je wel een mover nodig en uitkijkposten die via een conference call en dus goed gecoordineerde militaire precisie geplaatst moet worden .. blij.gif hahahaha
ps zou een camper met garage niet beter zijn ? ipv moeilijk te doen .. heb je met druk op de knop de boodschappen wagen eruit whistle.gif .. het is wel armoe met een ferrari maar ja dat moet dan maar. knipoog.gif
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Micky » za 26 mei 2018 01:43

RE.gif

de vraag van TS is: "achteruitrijcamera" ik heb er hier 1 liggen draadloos best een knappe, heb hem niet eens ingebouwd, de test opstelling was teleurstellend genoeg :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door PD » za 26 mei 2018 05:53

Micky schreef:
za 26 mei 2018 00:12
RE.gif

ja, maar dat heeft nu eenmaal niet iedereen..
Wanneer je geen carkit in de auto hebt, kun je altijd nog de speaker van je smartphone aanzetten mrgreen.gif Idd wat behelpen maar ook dat functioneert thumbup.gif

WalkieTalkie vonden we te beperkt omdat je daarmee slechts om beurten kunt spreken en je elkaar blokkeert met de spraakknop.

Op de beelden van een achteruitrijcamera zou ik nooit vertrouwen want dat zicht is altijd beperkt, zeker voor je hoeken en evt. overhangende takken, regengootjes etc. Voorts heb ik op een tankstation geen hulpmiddelen of partner nodig om te kunnen parkeren en mocht dat ooit een keer wel het geval zijn, dan wacht ik even :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

arnovariante

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door arnovariante » za 26 mei 2018 06:36

Ik zou een camera achterop de caravan nooit gebruiken om achteruit te rijden.
Wat me wel handig lijkt: goed zicht achter de caravan tijdens het rijden.
Een beetje zicht had ik wel door de caravan heen, een beetje.
@Chris, continue op het scherm loeren?
Dat doe je in de auto toch ook niet in de achteruitkijk spiegel?
Dat scherm van de camera zou ik dan als achteruitkijk spiegel beschouwen.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door PD » za 26 mei 2018 06:49

Chris schreef:
vr 25 mei 2018 21:36
Dit "Gadget" had ik dus ook gemaakt op mijn vorige caravan.....

Mijn laatste versie ligt nu in een doos in mijn knutselhok... ik hoef niet meer.
Weet je..
Wat ik in die monitor zie, daar was ik al voorbij.
Zal me een worst wezen dus.
Behalve op de camping... daar werken we samen, wel zo makkelijk.
Mijn idee thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Chris » za 26 mei 2018 10:59

RE.gif
Precies PD, onderweg is achter me juist gepasseerd... daar was ik al eens dus.. te laat nu.
En op de camping ga ik ook niet moeilijk klooien met achteruitrijden enzo.
Daarvoor heb ik toch zo'n ideaal ding wat Mover heet. mrgreen.gif
Sta ik zelf op de knoppen te drukken... of tegenwoordig doet dochterlief dat ook best goed.
Je kan niet vroeg genoeg beginnen om ze met het caravanvirus te besmetten... toch.. awhoea.gif awhoea.gif

@ Sofie..
Als je zoiets wilt proberen... mijn setje is nog bijna compleet en gratis af te halen..
Mijn zegen heb je... hier verstoft het nu alleen nog maar.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”