caravan transport

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: caravan transport

Bericht door Nimma » vr 18 mei 2018 13:22

€500 voor zo'n stukkie? Ik vermoed dat TS daar niet op in gaat mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Abve

Re: caravan transport

Bericht door Abve » vr 18 mei 2018 13:33

Peter 1969 schreef:
vr 18 mei 2018 13:01
Op zo'n manier kun je dus theoretisch aanzienlijke problemen krijgen......

Uiteraard zal het best zo zijn dat hier geen sprake van is. Maar zomaar een "vriendendienst" aanbieden.....wellicht niet zo doordacht.
Aannames Peter.....
Nergens lees je dat dit ‘zomaar’ wordt gedaan mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: caravan transport

Bericht door Chris » vr 18 mei 2018 15:41

RE.gif
Weet je wat.. je neemt TS gewoon mee op de bijrijdersstoel.
Makkelijk... wijs je gewoon naar hem, hij heeft ook de sleutels en de papieren.
Nou.. voor € 500,- met een zwarte auto... lekker cashen toch?? awhoea.gif awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

arnovariante

Re: caravan transport

Bericht door arnovariante » vr 18 mei 2018 15:51

Peter 1969 schreef:
vr 18 mei 2018 13:01


Nu zal dat veel eerder kunnen spelen als je iets de grens over trekt, maar als de lading erg risicovol is ( torenhoge straffen ) om te vervoeren dan kan dat waarschijnlijk ook binnenlands geprobeerd worden. Je zult bijvoorbeeld maar te jonge personen die ontvoerd zijn uit een AZC indirect afleveren bij een bordeel, die worden verborgen in een caravan....daar lul je je niet zomaar uit bij de poliite/justitie.
Zo gaan we van het risico op smokkel van contraband naar mensensmokkel....
Je maakt het wel weer spannender dan het is Peter!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: caravan transport

Bericht door Jan van Vijven » vr 18 mei 2018 16:57

Wat een gedoe alweer....moet dat ding nu verplaatst worden of niet? Komende week heb ik tijd daarna niet meer, dan ga ik een paar klusjes in Monaco en Turkije doen. Ik hoop daar zoveel mee te verdienen dat ik daarna een week of vier op vakantie kan, de afgelopen twee weken waren me te kort.

Hopelijk vind ik geen vluchtelingen in mijn handbagage!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: caravan transport

Bericht door Ab » vr 18 mei 2018 17:05

Va uit Monaco lijkt me die kans niet erg groot Jan. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: caravan transport

Bericht door Jan van Vijven » vr 18 mei 2018 17:15

Ik moet op de terugweg van Turkije weer via Monaco.....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: caravan transport

Bericht door Hobby Linka » vr 18 mei 2018 17:22

Graag weer on topic collega's mrgreen.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: caravan transport

Bericht door eurotrotter » vr 18 mei 2018 19:51

RE.gif

Het gaat nog steeds over het verplaatsen ( al dan niet tegen betaling ) van een caravan. kus.gif
Dus( m.i.) on topic. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: caravan transsport

Bericht door eurotrotter » vr 25 mei 2018 17:34

VIP Premium schreef:
do 17 mei 2018 21:34
eurotrotter schreef:
do 17 mei 2018 20:13
RE.gif

In dit geval is de caravan je lading. mrgreen.gif
Je vervoert tegen betaling goederen ,en of die nu zelfrollend zijn maakt niet uit.

Het is dat je er een groene smiley achterzet....

Maar lading ligt in / op de auto volgens de vergunningregels van het NIWO , en wat erachter hangt niet en is dus vergunningsvrij whistle.gif

Van de NIWO site:
Bepalend voor de vergunningplicht is het laadvermogen van het voertuig. Als het laadvermogen meer is dan 500 kg, dan heeft u een vergunning nodig. Het laadvermogen staat vermeld op het kentekenbewijs.
Ik heb de volgende vraag geteld aan de controlerende instantie,onze onvolprezen Inspectie Leefomgeving en Transport ( ILenT):

H.H.
In een discussie op het caravanforum : viewtopic.php?f=9&t=35655

Kwam een opmerking van iemand die,als particulier, iemands caravan wel wilde verplaatsen ,tegen betaling,en dat daar niks mis mee was.
Ik merkte op dat er wel wat mis mee is omdat,als hij dit tegen betaling doet ,hij gebonden is aan het max laadvermogen van 500 kg ,waarbij de vergunningsplicht in gaat..
Waarbij hij opmerkte dat dit alleen van toepassing is op het gewicht van lading die zich op of in een voertuig bevind.

Mijns inziens moet men ten alle tijden ,in vergelijkbaar geval,over een transport vergunning beschikken,ook al hangt de lading die vervoert word achter een voertuig i.p.v dat deze zich erop bevind.

Kunt u mij duidelijkheid verschaffen??

Groeten,




En hier hun antwoord:

Geachte heer

In artikel 1.1 Wet wegvervoer goederen zijn onder andere de volgende definities opgenomen:

beroepsvervoer: vervoer van goederen met een of meer vrachtauto's dat tegen vergoeding van een of meer derden wordt verricht, niet zijnde eigen vervoer;

vrachtauto: motorvoertuig of een samenstel van voertuigen, dat uitsluitend wordt gebruikt voor vervoer van goederen.

In artikel 2.1 lid 3 Wet wegvervoer goederen is opgenomen:

De beroepsverordening voor het wegvervoer is van toepassing op het beroepsvervoer door een in Nederland gevestigde ondernemer dat wordt verricht met één of meer vrachtauto's met een laadvermogen van meer dan 500 kilogram.

In de situatie dat een particulier tegen betaling iemands caravan gaat verplaatsen kan er sprake zijn van beroepsvervoer. Of er sprake is van beroepsvervoer is afhankelijk van het laadvermogen van het motorvoertuig. Op het moment het laadvermogen van het motorvoertuig dat de caravan trekt meer dan 500 kilogram is en er vindt vervoer plaats tegen betaling, is er sprake van beroepsvervoer. De caravan is dan het goed dat vervoerd wordt. Let wel, bij het bepalen van het laadvermogen wordt enkel gekeken naar laadvermogen van het motorvoertuig dat de caravan trekt, omdat de caravan geen voertuig is dat uitsluitend ingericht is op het vervoer van goederen.

Heeft u nog vragen? Neemt u dan contact met ons op.

Met vriendelijke groet,

Meld- en Informatiecentrum
Inspectie Leefomgeving en Transport
Postbus 16191 | 2500 BD | Den Haag
088 489 0000 (lokaal tarief)
www.ilent.nl






Je hebt hier dus gelijk Vip,omdat een caravan geen laadvermogen heeft en net ingericht is voor goederenvervoer.
Zou je t met een aanhangertje doen dat meer dan 500 kg mag laden is t weer wel vergunningplichtig.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Sjoeke
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:29
Locatie: Oisterwijk

Re: caravan transport

Bericht door Sjoeke » vr 25 mei 2018 17:43

Wat een gedoe allemaal om een caravan te verplaatsen.
Is het transport inmiddels al gedaan of gaat de discussie nog een tijdje door?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Tabbert Comtesse 2002

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: caravan transport

Bericht door eurotrotter » vr 25 mei 2018 18:42

RE.gif

Als je t gedoe vind: je hoeft t niet te lezen hoor,niemand dwingt je. scratch.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: caravan transport

Bericht door BertJan » vr 25 mei 2018 20:01

gewoon verplaatsen inderdaad, maar rij je schade aan de caravan ben je toch aansprakelijk, of je aansprakelijk gesteld word en moet betalen is wat anders, als de caravan verzekerd is misschien geen probleem. maar bij een onverzekerde caravan wil de eigenaar misschien toch wel geld zien en ben je de pineut.
maar zo kan het voertuig ook volledig vol met drug gestopt worden, wat je dan vervoerd.

meestal niet maar het kan.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: caravan transport

Bericht door Hobby Linka » vr 25 mei 2018 20:23

TS is vandaag nog online geweest en heeft nog helemaal geen reactie gegeven. Tenminste niet hier.

Zou er maar niet teveel energie in gaan stoppen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: caravan transport

Bericht door karelV » vr 25 mei 2018 20:38

RE.gif
Heb er toch wel een tankje brandstof(energy) voor over om hem te verplaatsen voor die €500,00 awhoea.gif awhoea.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

arnovariante

Re: caravan transport

Bericht door arnovariante » vr 25 mei 2018 20:40

Grappig, haha.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: caravan transsport

Bericht door Micky » vr 25 mei 2018 20:44

eurotrotter schreef:
vr 25 mei 2018 17:34
VIP Premium schreef:
do 17 mei 2018 21:34
eurotrotter schreef:
do 17 mei 2018 20:13
RE.gif

In dit geval is de caravan je lading. mrgreen.gif
Je vervoert tegen betaling goederen ,en of die nu zelfrollend zijn maakt niet uit.

Het is dat je er een groene smiley achterzet....

Maar lading ligt in / op de auto volgens de vergunningregels van het NIWO , en wat erachter hangt niet en is dus vergunningsvrij whistle.gif

Van de NIWO site:
Bepalend voor de vergunningplicht is het laadvermogen van het voertuig. Als het laadvermogen meer is dan 500 kg, dan heeft u een vergunning nodig. Het laadvermogen staat vermeld op het kentekenbewijs.
Ik heb de volgende vraag geteld aan de controlerende instantie,onze onvolprezen Inspectie Leefomgeving en Transport ( ILenT):

H.H.
In een discussie op het caravanforum : viewtopic.php?f=9&t=35655

Kwam een opmerking van iemand die,als particulier, iemands caravan wel wilde verplaatsen ,tegen betaling,en dat daar niks mis mee was.
Ik merkte op dat er wel wat mis mee is omdat,als hij dit tegen betaling doet ,hij gebonden is aan het max laadvermogen van 500 kg ,waarbij de vergunningsplicht in gaat..
Waarbij hij opmerkte dat dit alleen van toepassing is op het gewicht van lading die zich op of in een voertuig bevind.

Mijns inziens moet men ten alle tijden ,in vergelijkbaar geval,over een transport vergunning beschikken,ook al hangt de lading die vervoert word achter een voertuig i.p.v dat deze zich erop bevind.

Kunt u mij duidelijkheid verschaffen??

Groeten,




En hier hun antwoord:

Geachte heer

In artikel 1.1 Wet wegvervoer goederen zijn onder andere de volgende definities opgenomen:

beroepsvervoer: vervoer van goederen met een of meer vrachtauto's dat tegen vergoeding van een of meer derden wordt verricht, niet zijnde eigen vervoer;

vrachtauto: motorvoertuig of een samenstel van voertuigen, dat uitsluitend wordt gebruikt voor vervoer van goederen.

In artikel 2.1 lid 3 Wet wegvervoer goederen is opgenomen:

De beroepsverordening voor het wegvervoer is van toepassing op het beroepsvervoer door een in Nederland gevestigde ondernemer dat wordt verricht met één of meer vrachtauto's met een laadvermogen van meer dan 500 kilogram.

In de situatie dat een particulier tegen betaling iemands caravan gaat verplaatsen kan er sprake zijn van beroepsvervoer. Of er sprake is van beroepsvervoer is afhankelijk van het laadvermogen van het motorvoertuig. Op het moment het laadvermogen van het motorvoertuig dat de caravan trekt meer dan 500 kilogram is en er vindt vervoer plaats tegen betaling, is er sprake van beroepsvervoer. De caravan is dan het goed dat vervoerd wordt. Let wel, bij het bepalen van het laadvermogen wordt enkel gekeken naar laadvermogen van het motorvoertuig dat de caravan trekt, omdat de caravan geen voertuig is dat uitsluitend ingericht is op het vervoer van goederen.

Heeft u nog vragen? Neemt u dan contact met ons op.

Met vriendelijke groet,

Meld- en Informatiecentrum
Inspectie Leefomgeving en Transport
Postbus 16191 | 2500 BD | Den Haag
088 489 0000 (lokaal tarief)
www.ilent.nl






Je hebt hier dus gelijk Vip,omdat een caravan geen laadvermogen heeft en net ingericht is voor goederenvervoer.
Zou je t met een aanhangertje doen dat meer dan 500 kg mag laden is t weer wel vergunningplichtig.
Goed en interessant dat je dit hebt nagevraagd, er zijn er hier genoeg die zich er wel even in willen verdiepen thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: caravan transport

Bericht door Ab » vr 25 mei 2018 22:14

Ik lees het toch anders.
Als het laadvermogen van de auto die de caravan trekt meer is dan 500 kg is, en er is sprake van vervoer tegen betaling is er sprake van beroepsvervoer. De caravan is dan het goed dat vervoerd wordt.

Achter mijn auto zou er dus sprake van zijn. :lol:
Niet dat het wat uit zou maken..
Het is alleen maar theorie. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: caravan transport

Bericht door dennisb » zo 27 mei 2018 14:48

Het geladen vermogen van de auto is dan toch alleen de kogeldruk van de caravan?
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: caravan transport

Bericht door Ab » zo 27 mei 2018 17:53

Nee, ik lees laadvermogen.
Da's wat anders als lading in mijn beleving.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

martijn v o

Re: caravan transport

Bericht door martijn v o » zo 27 mei 2018 17:59

Ik heb 600 kilo laadvermogen in mijn passat en moet dus helaas afhaken.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: caravan transport

Bericht door Knaus440 » zo 27 mei 2018 18:10

Het grappige is dat TS vraagt om een goed bedrijf die zijn caravan kan/wil vervoeren.
Helaas reageert hij niet of het particulier ook kan.
Op zijn 2 vorige vragen kwam er tot nu toe geen antwoord.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: caravan transport

Bericht door Ab » zo 27 mei 2018 18:34

Op vragen aan hem gericht ook niet. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: caravan transport

Bericht door freekvo » zo 27 mei 2018 18:42

Ab schreef:Ik lees het toch anders.
Als het laadvermogen van de auto die de caravan trekt meer is dan 500 kg is, en er is sprake van vervoer tegen betaling is er sprake van beroepsvervoer. De caravan is dan het goed dat vervoerd wordt.

Achter mijn auto zou er dus sprake van zijn. Afbeelding
Niet dat het wat uit zou maken..
Het is alleen maar theorie. Afbeelding
De wettekst heeft het uitdrukkelijk over een VRACHTAUTO! Sinds wanneer rijden wij met een vrachtauto voor onze caravan?

Verstuurd vanaf mijn SM-T710 met Tapatalk

Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Mees

Re: caravan transport

Bericht door Mees » ma 28 mei 2018 08:58

RE.gif
Aha,
er begint iemand met lezen en ontleden van een wetsartikel. Da's mooi. Maar er zijn meer artikelen en vooral uitzonderingen.
Achter in de Wet Wegvervoer Goederen http://wetten.overheid.nl/BWBR0024800/2017-01-01
voor de gepensioneerde puzzelaars, gaat uw gang.

Voorop gesteld: ik heb geen verstand van deze materie maar ben wel nieuwsgierig mbt dit onderwerp.
Zojuist sprak ik in levende lijve een weginspecteur van ILenT en ik hoop dat ik zijn uitleg goed begrepen en verwoord heb.

Het mailtje dat Eurotrotter (goed initiatief thumbup.gif ) terug kreeg is bijna juist.
De artikelen zijn wel goed (en er zijn er nog meer van toepassing)
maar wat eronder als antwoord erbij getikt is, is niet geheel juist.

Er zijn een aantal criteria:
-- de auto moet LAADVERMOGEN > 500kg hebben. Op het kentekenbewijs! Personenauto's hebben dat niet. Wellicht zo'n bedrijfs-pickup wel.
-- je kan ook als particulier BEROEPSVERVOER doen, indien er sprake is van betaling.
-- andersom: je hoeft als ONDERNEMER geen beroepsvervoer te verrichten.
En het belangrijkste criterium:
-- een caravan op je trekhaak als aanhanger, is geen 'goederen vervoeren'. Wel als die caravan op een aanhanger zou staan. VIP thumbup.gif

Dus (en ik hoop dat het goed is):
Jan, Piet of wie dan ook mag die caravan overbrengen op zijn trekhaak en een 'vergoeding' tussen aanhalingstekens krijgen.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”