caravan transport

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7100
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: caravan transport

Bericht door karelV » ma 28 mei 2018 10:05

RE.gif

Okay, dan schrijf ik me bij deze in mrgreen.gif knipoog.gif

Moet toch alles een beetje bij mekaar schrapen voor als ik straks met vroegpensioen ga awhoea.gif awhoea.gif

Kom er maar in TS whistle.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: caravan transport

Bericht door VIP » ma 28 mei 2018 10:58

Mees schreef:
ma 28 mei 2018 08:58
RE.gif
Aha,
er begint iemand met lezen en ontleden van een wetsartikel. Da's mooi. Maar er zijn meer artikelen en vooral uitzonderingen.
Achter in de Wet Wegvervoer Goederen http://wetten.overheid.nl/BWBR0024800/2017-01-01
voor de gepensioneerde puzzelaars, gaat uw gang.

Voorop gesteld: ik heb geen verstand van deze materie maar ben wel nieuwsgierig mbt dit onderwerp.
Zojuist sprak ik in levende lijve een weginspecteur van ILenT en ik hoop dat ik zijn uitleg goed begrepen en verwoord heb.

Het mailtje dat Eurotrotter (goed initiatief thumbup.gif ) terug kreeg is bijna juist.
De artikelen zijn wel goed (en er zijn er nog meer van toepassing)
maar wat eronder als antwoord erbij getikt is, is niet geheel juist.

Er zijn een aantal criteria:
-- de auto moet LAADVERMOGEN > 500kg hebben. Op het kentekenbewijs! Personenauto's hebben dat niet. Wellicht zo'n bedrijfs-pickup wel.
-- je kan ook als particulier BEROEPSVERVOER doen, indien er sprake is van betaling.
-- andersom: je hoeft als ONDERNEMER geen beroepsvervoer te verrichten.
En het belangrijkste criterium:
-- een caravan op je trekhaak als aanhanger, is geen 'goederen vervoeren'. Wel als die caravan op een aanhanger zou staan. VIP thumbup.gif

Dus (en ik hoop dat het goed is):
Jan, Piet of wie dan ook mag die caravan overbrengen op zijn trekhaak en een 'vergoeding' tussen aanhalingstekens krijgen.
Je zult een "kleiner dan" teken bedoelen ipv "groter dan"......
Porsche + Tabbert

Mees

Re: caravan transport

Bericht door Mees » ma 28 mei 2018 11:43

Kleiner dan is 1 van de voorwaarden om vrij van de wetgeving te zijn.
Met groter dan bedoelde ik: mogelijk wetgeving van toepassing.
Sorry voor verwarring.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: caravan transport

Bericht door Peter 1969 » ma 28 mei 2018 11:46

Mees schreef:
ma 28 mei 2018 08:58


Er zijn een aantal criteria:
-- de auto moet LAADVERMOGEN > 500kg hebben. Op het kentekenbewijs! Personenauto's hebben dat niet. Wellicht zo'n bedrijfs-pickup wel.
Dat is niet zo.

Mees

Re: caravan transport

Bericht door Mees » ma 28 mei 2018 11:51

Wat bedoel je?

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: caravan transport

Bericht door Peter 1969 » ma 28 mei 2018 11:54

Mijn personenauto heeft 641 kg laadvermogen, ik weet zeker dat een aantal stationcars, MPV's, 4x4's, full size SUV's ( kortom goede trek auto's ) ook wel over de 500 kg gaan. En dat is buiten personen busjes gerekend die wegenbelasting technisch ook auto's zijn.

Mees

Re: caravan transport

Bericht door Mees » ma 28 mei 2018 11:58

Staat er op jouw kentekenbewijs de term laadvermogen?
Laatst gewijzigd door Mees op ma 28 mei 2018 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1220
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: caravan transport

Bericht door fortissimo » ma 28 mei 2018 12:19

RE.gif
Bij mij staat er ledig gewicht (1405) en maximaal gewicht (1995) op het kentekenbewijs.
Dat lijkt mij een aanduiding van laadvermogen?
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Mees

Re: caravan transport

Bericht door Mees » ma 28 mei 2018 12:57

RE.gif
Dat is een rekensom / manier om aan je aantal kg's te komen, hoeveel jij mag laden in je personenauto.
Een vrachtauto heeft apart het "Laadvermogen" vermeld staan.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18941
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: caravan transport

Bericht door Hobby Linka » ma 28 mei 2018 16:25

Ik denk dat we er mee moeten stoppen. TS komt regelmatig kijken maar reageert totaal niet.

Als hij serieus was had hij allang gereageerd.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

eurotrotter
Berichten: 6220
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: caravan transport

Bericht door eurotrotter » ma 28 mei 2018 17:25

Hobby Linka schreef:
ma 28 mei 2018 16:25
Ik denk dat we er mee moeten stoppen. TS komt regelmatig kijken maar reageert totaal niet.

Als hij serieus was had hij allang gereageerd.
Zou T.S.bang zijn dat deze discussie "prijsopdrijvend "werkt? mrgreen.gif mrgreen.gif
IK geloof ook niet dat er veel mensen zijn die gebruik zullen moeten maken van dit soort regelingen,maar t kan wel een"leermoment"zijn,en daar is n forum toch voor,of niet?
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6220
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: caravan transport

Bericht door eurotrotter » ma 28 mei 2018 17:43

Overigens is die eis van vergunningplicht boven de 500 kg alleen geldig voor in Nederland gekentekende voertuigen,de Europese regels schrijven voor,in EU 1072/2009,art 1.5.c :

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 72&from=EN

dat voertuigen van minder dan 3500 kg vrijgesteld zijn van welk soort vergunning dan ook.
Zou je dus met een Poolse (Of wat dan ook) luxe wagen van 2000 kg,met daar achter een aanhanger met een laadvermogen van 1500 kg,met daarop een caravan vervoeren ben je volkomen legaal bezig.
En mag je dat dus beroepsmatig doen.

OP deze basis rijdt ook de "Poolse"koeriersbende"in hun Sprintertjes maanden lang dwars door Europa,slapend en kokend in hun bestelwagentjes,en niet gehinderd door welke regelgeving dan ook.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Jeffjoy21
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 24 apr 2016 13:33

Re: caravan transport

Bericht door Jeffjoy21 » za 16 jun 2018 19:56

Sorry voor de late reactie bedankt voor al julie antwoorden

Maar is geregeld ik hebben nieuwe tandemaster gekocht een hobby prestige 650 kfu uit 2005

Kwam er op het laatste moment achter dat mijn auto hem niet mocht trekken dus zocht iemand om hem te vervoeren

Gelukkig was de man waarvan ik hem gekocht hebt zo vriendelijk om hem naar mij camping te brengen

Eind goed al goed

Groet Jeffrey
Hobby prestige 650 kfu

Abve

Re: caravan transport

Bericht door Abve » za 16 jun 2018 21:07

RE.gif
Gelukkig maar.
Op dit forum waren de noodzakelijk geachte vergunningen ook nog steeds niet verstrekt awhoea.gif

Gebruikersavatar
Betonklinker
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 6 jun 2018 19:51
Locatie: Regio Amsterdam/Amstelland

Re: caravan transport

Bericht door Betonklinker » ma 18 jun 2018 17:30

Ik had én mag hem verplaatsen (verzekerd), ben particulier maar heb ook een wegenbouwbedrijf die ook materieel verplaatst (voor namelijk bouwmachines, ook van derde) mrgreen.gif maar goed te horen dat de oude eigenaar hem wilde komen brengen thumbup.gif en nu lekker genieten van de kfu, wij hebben overigens 2 weken geleden ook een 650kfu gekocht haphop.gif
~~ Hobby 650 kfu Prestige, airco, mover, satellietschotel, Thule/Omnistore luifel ~~ Met dikke trekker BMW 5 serie Touring F11 met M-pakket ~~

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”