van camper over naar caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
K33s
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 6 mei 2018 15:39

van camper over naar caravan

Bericht door K33s » do 10 mei 2018 12:03

Wij (60+ers) kamperen al enkele jaren met onze Burstner Solano camper.
Bevalt goed, maar wij denken er nu serieus over om de camper te verkopen en daarvoor in de plaats een caravan aan te schaffen.
In een ander draadje vertelde ik al waar onze voorkeuren naar uitgaan:
Voorkeur gaat uit naar een 2de hands Fendt of Hobby
opbouw 4.50 - 5.00 m.
rondzit, liefst lengte bedden, mover, airco en mocht er dan nog wat over zijn, een (zak)luifel.
En dat alles tussen de €11.000 - 13.500

Is dat realistisch of verklaren jullie ons voor gek? stom.gif

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: van camper over naar caravan

Bericht door Henny » do 10 mei 2018 12:36

Ga eens zoeken op verschillende sites, kijk hoe de prijzen liggen als je je voorkeuren invult, ga naar een paar grote caravan zaken en ervaar hoe het "voelt" .
Het heeft voordelen een caravan ( met auto apart op stap) maar ook nadelen, met een camper ga je sneller ook een kort weg, als de camper tenminste bij je aan huis staat.
Succes met het uitzoeken ! thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: van camper over naar caravan

Bericht door Knaus440 » do 10 mei 2018 19:47

Tja, je krijgt persoonlijke ervaringen natuurlijk.
Wij hebben een aantal jaren geleden de camper weggedaan en een caravan gekocht.
is ons erg goed bevallen, vooral om je je ter plekke je huisje kunt laten staan ipv voor elke rit alles in te pakken,
je plekje te reserveren, etc.
Voor een deel vonden we de camper ook veel prettiger!!!
Heerlijk snel even weg, op doorreis, in Noorwegen, en sommige andere plekken, wild kamperen.
We waren geheel zelfvoorzienend, dus geen troep achter latend!!!
Vooral het even een kort weekendje weg deden we met de camper veel sneller dan met de caravan.
Wanneer de camper voor de deur stond gingen we zelfs in de zomer wel met kinderen en hond,
om 17.00 uur naar een dag-camping, eten en luieren en om 21-22 uur weer naar huis.
De dag-campings waren op een 20-25 minuten rijden.
maar ja, wanneer we hoog in de bergen in Zwitserland op een prachtige plek op een boerencamping stonden,
moesten we wel naar een dorp om boodschappen te doen.
Soms hadden de campings enkele spullen, vers brood bv. maar anders met de postbus of lopend
naar een winkel. want steeds de camper in en uit pakken wilden we ook niet.
Soms mis ik de camper nog wel eens, maar meestal niet meer.
Al blijft het bij een weekendje weg echt wel ideaal!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Abve

Re: van camper over naar caravan

Bericht door Abve » do 10 mei 2018 21:31

Onze caravan staat, compleet ingericht, altijd klaar voor vertrek op het erf, óók voor een kort of langer weekend.
Voorwaarde is voldoende laadvermogen caravan en voldoende vermogen trekkend voertuig.
Volgens mij hoeft er dan geen verschil te zijn met het een camper.

Wij zien het gebruik van een ‘losse’ auto als een groot voordeel.
Enkele jaren geleden werd deze mening bevestigd door een camper te huren.
Vorig jaar bovendien 4 weken met een camper door de USA gezworven, alhoewel dit niet te vergelijken valt met het gebruik van een camper in Europa.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: van camper over naar caravan

Bericht door Peter 1969 » do 10 mei 2018 22:13

Caravans kunnen net zo autonoom worden gemaakt als een camper, ( accu's, zonnepanelen, omzetters, veiligheidsventielen gasfles enz ) het enige dat je echt hindert is de nog grotere lengte van je combinatie als je ergens wilt stoppen en hem gekoppeld wilt laten.

Dat en wellicht als je een enkelasser hebt dat je even de pootjes zult moeten uitdraaien als je geen bewegende caravan wilt als je er in rondloopt.

Ik heb met mijn vakantie vorige week de caravan 4 dagen gebruikt zonder loskoppelen ( als een camper dus ) Het enige boordsysteem wat dan niet werkt is de boiler. Met de 12V-230V omzetter kunnen de kinderen gewoon films kijken op de tv, de rest is gewoon het 12 V boordnet op de caravan accu.

Blijft wel een airco...die heb ik niet in de caravan, ik vermoed dat zoiets ook niet echt kan lopen op 12V of op een 12V-230V omzetter vanuit een accu. Wellicht kunnen sommige net als koelkasten op gas lopen ? Ik neem aan met een camper met de motor uit dat je ook geen airco meer hebt ?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: van camper over naar caravan

Bericht door Jan van Vijven » do 10 mei 2018 22:54

Als je dan toch autonoom wilt zijn neem dan een boiler op gas....werkt perfect.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Abve

Re: van camper over naar caravan

Bericht door Abve » do 10 mei 2018 23:03

RE.gif

In mijn caravan is de Truma Combi 6 geinstalleerd, zijnde een gecombineerd verwarmings- en warmwatersysteem.
De boiler is 10 liter, werkt op gas ( zeer energiezuinig) en is afkomstig uit het campersegment.
Met deze voorziening hoef je dus ook niet op het net aangesloten te zijn.

De Airco werkt bij ons alleen op 220 volt.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

van camper over naar caravan

Bericht door Jan van Vijven » do 10 mei 2018 23:07

Lekker kacheltje....ik zit me er nu ook aan te warmen... :-)
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Abve

Re: van camper over naar caravan

Bericht door Abve » do 10 mei 2018 23:17

RE.gif

Wij zitten nog buiten...
Maar wel met een dikke trui.
Best koud mrgreen.gif

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: van camper over naar caravan

Bericht door Diny » vr 11 mei 2018 01:09

Als je een caravan gaat uitzoeken begint de selectie eigenlijk bij de trekkende auto.
Wat mag die totaal aan gewicht trekken?

Ter oriëntatie zoeken op Marktplaats naar caravans die aan je eisen voldoen of naar een grote dealer gaan, die van alles heeft staan.
Neem er de tijd voor en kom je tot een keuze volg je de stappen die je ook volgde toen je een camper kocht.
En net als dat bij een camper het geval is: wees allert op vocht, dus lekkages en lelijke plekken.

Ruim 4 jaar geleden hebben wij de caravan ingeruild voor een camper. De caravan (Hymer Feeling 470) was totaal incl. diesel 10 cm korter dan de camper; qua leefruimte gingen we er dus op vooruit.
De auto missen we niet, we hebben fietsen mee en hebben nog geen seconde spijt gehad van de overstap.

Maar kampeerders die regelmatig de auto gebruiken tijdens de vakantie kunnen beter geen camper kopen, tenzij de campergarage groot genoeg is voor een Fiatje of zo.

Veel succes met de zoektocht thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: van camper over naar caravan

Bericht door Micky » vr 11 mei 2018 01:32

RE.gif

neeuhhh niet perse, je kunt je droomcaravan kopen en de auto er op aanpassen, wat TS ook al min of meer aangeeft in zijn eerste posts:
K33s schreef:
do 10 mei 2018 10:18
Nu alleen de vraag: Welk merk/type zou voor ons voldoen? Wat voor auto zou daarvoor moeten?
Wij zijn 60+ zonder kids, met 1 hondje.
Willen sowieso airco en rondzitter...dus shoot awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: van camper over naar caravan

Bericht door Pakkie » vr 11 mei 2018 07:56

K33s schreef:
do 10 mei 2018 12:03
Voorkeur gaat uit naar een 2de hands Fendt of Hobby
opbouw 4.50 - 5.00 m.
rondzit, liefst lengte bedden, mover, airco en mocht er dan nog wat over zijn, een (zak)luifel.
En dat alles tussen de €11.000 - 13.500

Is dat realistisch of verklaren jullie ons voor gek? stom.gif
Zoals hierboven ook al geschreven: gewoon eens rond gaan kijken bij een aantal grote dealers en daar je ogen de kost geven. Als je vervolgens weet wat je wilt kun je Marktplaats in de gaten gaan houden mocht je bij een particulier willen kopen. Moet het een Hobby of Fendt zijn of is een ander merk ook het overwegen waard? Wij hebben onze caravan een paar weken geleden verkocht en zijn al even op zoek naar een opvolger die qua wensen enigzins overeenkomt met jouw wensen (muv de airco). Smaken verschillen natuurlijk, maar onze ervaringen tot nu toe:
- de lengte van de rondzit is nogal eens wisselend: bv een Hobby 495 UL valt voor ons daarom al af
- met jouw wensen kom je in de wat oudere modellen terecht; wij vinden de Hobby's uit die jaren wat oubolliger dan bv een Knaus
- de lengte van de bedden wil ook nog wel eens verschillen; zo kwamen wij in een Knaus 580 een bed van 1.80m tegen....

Op marktplaats komt zo nu en dan wel eens wat moois en scherp geprijsd voorbij, maar dan is het wel zaak snel te handelen. Zo kwam er een wk of 2 geleden een Knaus 500 EU uit 2011 met mover, cassetteluifel en bankairco voorbij die slechts een paar honderd Euro duurder was dan jouw max budget. Ik was helaas te laat want een dag later was hij verkocht.

Succes met je zoektocht!
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
K33s
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 6 mei 2018 15:39

Re: van camper over naar caravan

Bericht door K33s » vr 11 mei 2018 08:30

Peter 1969 schreef:
do 10 mei 2018 22:13
Blijft wel een airco...die heb ik niet in de caravan, ik vermoed dat zoiets ook niet echt kan lopen op 12V of op een 12V-230V omzetter vanuit een accu. Wellicht kunnen sommige net als koelkasten op gas lopen ? Ik neem aan met een camper met de motor uit dat je ook geen airco meer hebt ?
Wij hebben nu op onze Burstner een Dometic 2200 met een DC-kit zodat hij ook op 12v kan.
Vooral onder het rijden of als we niet aan de paal staan is dat prettig.
Maar mag geen showstopper zijn, aangezien we nu en straks weinig of niet "los" zullen staan.

Gebruikersavatar
K33s
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 6 mei 2018 15:39

Re: van camper over naar caravan

Bericht door K33s » vr 11 mei 2018 08:39

Pakkie schreef:
vr 11 mei 2018 07:56
Moet het een Hobby of Fendt zijn of is een ander merk ook het overwegen waard? Wij hebben onze caravan een paar weken geleden verkocht en zijn al even op zoek naar een opvolger die qua wensen enigzins overeenkomt met jouw wensen (muv de airco). Smaken verschillen natuurlijk, maar onze ervaringen tot nu toe:
- de lengte van de rondzit is nogal eens wisselend: bv een Hobby 495 UL valt voor ons daarom al af
- met jouw wensen kom je in de wat oudere modellen terecht; wij vinden de Hobby's uit die jaren wat oubolliger dan bv een Knaus
- de lengte van de bedden wil ook nog wel eens verschillen; zo kwamen wij in een Knaus 580 een bed van 1.80m tegen....

Op marktplaats komt zo nu en dan wel eens wat moois en scherp geprijsd voorbij, maar dan is het wel zaak snel te handelen. Zo kwam er een wk of 2 geleden een Knaus 500 EU uit 2011 met mover, cassetteluifel en bankairco voorbij die slechts een paar honderd Euro duurder was dan jouw max budget. Ik was helaas te laat want een dag later was hij verkocht.

Succes met je zoektocht!
Hobby of Fendt zijn geen must, maar toevallig de merken die we ooit van binnen hebben gezien.
Andere merken (behalve Kip) komen zeker in aanmerking, als die zoveel mogelijk in de buurt van onze wensen komen.
Airco is een wannahave, want ik weet dat er ook dakluiken met ventilatoren zijn, die ook zeker voldoende frisse lucht leveren.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

van camper over naar caravan

Bericht door Daphne » vr 11 mei 2018 08:42

Staar je niet blind op accessoires. Mover, luifel en airco zijn prima achteraf in te bouwen. Dat maakt het zoeken naar de ideale caravan een stuk makkelijker.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
K33s
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 6 mei 2018 15:39

Re: van camper over naar caravan

Bericht door K33s » vr 11 mei 2018 08:55

RE.gif

Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben, wij hebben nog teveel het camper idee/prijzen in gedachte.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”