B.A. Verzekering Belgie

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
vediya1
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 31 jan 2018 21:00

B.A. Verzekering Belgie

Bericht door vediya1 » zo 8 apr 2018 22:59

Hallo,
Na op dit forum gezocht te hebben, vind ik geen antwoord op mijn vraag. (misschien fout gezocht...)

Ik stel mij volgende vraag.
Ik rij met een leasing wagen en trek een caravan waarvan ik de eigenaar ben.
De leasing maatschappij verzorgt de verzekering B.A.voor de auto en een tiental jaren geleden stelde ik de vraag of dit ook kon voor mijn caravan.
Ik vermoedde dat de verzekering auto en caravan bij dezelfde makelaar/maatschappij moest afgesloten zijn.
10 jaar geleden was de premie B.A. en rechtsbijstand zo'n 50 EUR.
Ondertussen is deze al opgelopen door allerhande index en andere stijgingen tot 80 EUR per jaar.
Daar ik dit toch wel een behoorlijke som vind voor een 10-tal keer op de weg te zijn met de caravan, stak ik mijn licht op bij andere makelaars.
Blijkbaar zou de caravan zonder probleem bij een andere makelaar/maatschappij kunnen verzekerd worden voor een veel lager bedrag.
Een makelaar wist me ook te zeggen dat in het contract voor de wagen moet aangegeven worden dat deze een aanhangwagen van +750kg mag trekken en hiervoor verzekerd is, wat ik betwijfel daar de fabrieksgegevens aangeven dat - in mijn geval - de wagen 1600 kg mag trekken.
Heeft iemand hier ervaring mee;
Dus :
- in Belgie:
- andere eigenaar van de wagen (leasing) dan de caravan (ik);
- enkel B.A.en rechtsbijstand wanneer de caravan zich in het verkeer bevindt; dus niet op de camping want daar heb ik een andere verzekering voor.

Bedankt voor jullie reacties.
2 gepensioneerden met een Knaus Sport 450-FU (2021) Silver Edition achter een Mazda-CX5 2WD (2022).

ronny
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 07:05
Locatie: BE Haacht

Re: B.A. Verzekering Belgie

Bericht door ronny » ma 9 apr 2018 17:48

Normaal gezien dekt de verzekering van het trekkend voertuig de aanhangwagen als hij gekoppeld is. In het contract dient wel opgenomen te worden dat je +750kg mag trekken. waarschijnlijk ga je daar iets voor bij betalen.Bij mij staat de nummerplaat van de caravan in het contract, wil ik met een andere aanhangwagen rijden dien ik dit vooraf te melden. Als de caravan niet aan de wagen hangt heeft ze een aparte verzekering nodig.
dodge ram 1500 larami (2017) met fendt bianco selection 515 sg performance (2017)

fendtjeplatin
Berichten: 592
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: B.A. Verzekering Belgie

Bericht door fendtjeplatin » ma 9 apr 2018 19:17

vediya1 schreef:Hallo,

Dus :
- in Belgie:
- andere eigenaar van de wagen (leasing) dan de caravan (ik);
- enkel B.A.en rechtsbijstand wanneer de caravan zich in het verkeer bevindt; dus niet op de camping want daar heb ik een andere verzekering voor.

Bedankt voor jullie reacties.
Nu hoe het normaal zou moeten zijn.

Ba lease wagen is punt 1
Lease wagen en trekhaak zijn gekeurd en afgestempeld op inschrijvings bewijs voor + 750 kg ( lees in uw vraag 1600 KG)
Normaal heeft uw caravan een eigen nummerplaat.
De Ba lease wagen verzekering of een andere Ba verzekeraar geeft een groene kaart waar nummerplaat is op vermeld.
Caravan ondergaat 2 jaarlijkse keuring , de lease wagen ondergaat 1 jaarlijkse keuring.
Wat rechtsbijstand betreft zou ik aanbevelen een aparte verzekering genre Das , Arag. ( de auto is uw eigendom niet he)
Wat prijs betreft deze zal verschillen van maatschappij tot maatschappij. ( al dan niet andere verzekeringen ) bij die maatschappij.
U vermeld 80 € is veel voor die paar dagen , ja koken kost nu eenmaal centjes.
Of een beperkte in tijdsduur Ba goedkoper gaat zijn voor uw caravan ?
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Jo VdB
Berichten: 128
Lid geworden op: za 27 jun 2009 23:08

Re: B.A. Verzekering Belgie

Bericht door Jo VdB » ma 9 apr 2018 21:23

Mijn lease-auto zit bij Athlon (BA AXA) en de caravan zit via makelaar Marsh ook bij AXA (voor zo'n 50 €/jaar)

vediya1
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 31 jan 2018 21:00

Re: B.A. Verzekering Belgie

Bericht door vediya1 » di 10 apr 2018 12:42

Bedankt voor de info.
Navraag bij mijn makelaar blijkt dat er bij Baloise via de auto van mijn echtgenote, zonder probleem BA Caravan mogelijk is.
Prijs is blijkbaar hetzelfde bij Fidea (= voorstel door leasing maatschappij) als bij Baloise (waar al mijn verzekeringen afgesloten zijn). Dit jaar rond de 75 EUR; toch dan even AXA raadplegen.
Vraag door mijn makelaar gesteld : moet de caravan B.A. aangekoppeld of niet aangekoppeld verzekerd zijn.
Lijkt mij eerder onlogisch, want aangekoppeld is het de wagen die verzekerd moet zijn; enkel inschrijving caravan moet dan gebeuren door de makelaar.
Niet aangekoppeld is het risico inderdaad vrij groot bij verplaatsen / parkeren / omdraaien dat je toch iets raakt en dan is 75 EUR t.o.v berokkende schade misschien de moeite niet waard om bij stil te staan.

MVG
2 gepensioneerden met een Knaus Sport 450-FU (2021) Silver Edition achter een Mazda-CX5 2WD (2022).

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”