Toilet met of zonder eigen spoelwater reservoir

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Citrorob

Re: Toilet met of zonder eigen spoelwater reservoir

Bericht door Citrorob » do 5 apr 2018 14:23

Wij hebben nu water vanuit de watertank en in het verleden hadden we een parte tank.

Het belangrijkste is dat het beide systemen functioneren.

De verschillen zijn marginaal en verwaarloosbaar.
In een aparte tank kan je ook de roze vloeistof voor een extra geurtje doen. Werken doet deze roze vloeistof overigens nauwelijks.
Met twee tankjes moet je beiden bijhouden i.p.v. één. Onderweg zit er in de watertank ook altijd een paar liter om bijv. je handen te wassen als je het toilet gebruikt hebt.
Dus met een lege watertank rijden deden we toch al niet.

Een eigen tankje heeft ook een eigen pompje. Er kunnen dan ook 2 i.p.v. 1 pompje kapot. Overigens is er in al die jaren dat ik een caravan heb nog maar één pompje kapot gegaan en dat was in een oude tweedehands caravan destijds.

Uiteindelijk zou ik dan ook kijken naar de caravan die het meeste bevalt en of er dan wel of geen apart tankje in zit dat zal me echt een zorg zijn.

wolf
Berichten: 1646
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Toilet met of zonder eigen spoelwater reservoir

Bericht door wolf » do 5 apr 2018 15:53

is het niet gewoon omdat je voor het toilet geen (kostbaar) drinkwater moet gebruiken, juist zoals thuis?
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Toilet met of zonder eigen spoelwater reservoir

Bericht door evr66 » do 5 apr 2018 16:51

Hebben allebei gehad, voorheen gescheiden, nu 1 reservoir. Gescheiden was wel lekker dat je die roze reut kon toevoegen (alhoewel we dat vaak nalieten later). 1 tank heeft als voordeel dat je onderweg met een kleine hoeveelheid water toch alles kunt gebruiken (zowel toilet als ff handen wassen).

Moest ik nu een caravan kiezen, was het me eigenlijk om het even. Zo'n beetje de minst belangrijke afweging, werken beiden gewoon goed.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Ab
Moderator
Berichten: 26698
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Toilet met of zonder eigen spoelwater reservoir

Bericht door Ab » do 5 apr 2018 17:10

wolf schreef:is het niet gewoon omdat je voor het toilet geen (kostbaar) drinkwater moet gebruiken, juist zoals thuis?
Ik denk dat 99% van alle huishoudens kostbaar drinkwater gebruiken om het toilet door te spoelen. knipoog.gif
Gewoon omdat je geen keus hebt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ferdi

Re: Toilet met of zonder eigen spoelwater reservoir

Bericht door Ferdi » do 5 apr 2018 17:19

Re, in de caravan niet, maar thuis hebben wij hemelwater voor o.a het toilet te spoelen. In België is dat al vrij gebruikelijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ab
Moderator
Berichten: 26698
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Toilet met of zonder eigen spoelwater reservoir

Bericht door Ab » do 5 apr 2018 17:29

Ooh ? In NL niet zover ik weet.
Maar dit terzijde. In een caravan maakt het niet veel uit.
Persoonlijk heb ik een lichte voorkeur voor een aparte tank.
Eigenlijk alleen omdat ik op dit forum nog wel eens klachten gelezen heb dat soms de spoeling uit de watertank wel eens een beetje aan de magere kant is.
Geen ervaring mee, maar toevallig heeft een neef van mij een camper gekocht waar ook het spoelwater uit de drinkwatertank komt.
Eergisteren was hij bij Obelink geweest..en had o.a. ook roze vloeistof gekocht. :lol:
Vroeg mij waar dat in moest.
Nergens dus.. awhoea.gif
Ik ben een flacon roze vloeistof rijker geworden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Toilet met of zonder eigen spoelwater reservoir

Bericht door Daphne » do 5 apr 2018 17:31

RE.gif

Op de camping ben ik ook nog nooit tegengekomen dat je voor het toilet ander water kunt tappen.

Aanvulling: altijd gedacht dat dit een echte besparing zou opleveren. Maar dat schijnt niet zo te zijn.
https://www.milieucentraal.nl/in-en-om- ... rinkwater/
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ferdi

Re: Toilet met of zonder eigen spoelwater reservoir

Bericht door Ferdi » do 5 apr 2018 17:38

We hebben een betonnen vat van 20000 liter in de grond, waar het hemelwater in opgevangen wordt.
Verplicht bij een nieuwbouw huis en is afhankelijk van de totale oppervlakte van je dak(en) Dat hebben we al meer dan 15 jaar. Ja België is zo gek nog niet ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Toilet met of zonder eigen spoelwater reservoir

Bericht door graaf » do 5 apr 2018 17:39

In m’n huidige Eriba Troll heb zo’n gecombineerde verswatertank. Die is groter (50) liter dan bij m’n eerdere Eriba Trollen. Heb dus maar 1 waterpomp, maar ik kan dus geen rinse-vloeistof gebruiken. In zo’n geval is het toilet van een geïntegreerde afzuiging (onder de fecaliën-tank)voorzien. Vergelijk met de SOG installaties die je toe kan voegen bij Therford toiletten. Werkt prachtig overigens, maar je hoort de luchtpomp nog een aantal minuten doorlopen! Je moet natuurlijk wel elke 4 weken een koolstoffilter verversen. Heb er stad en land voor af moeten bellen anderhalf jaar geleden. Mijn Eriba dealer kon ze alleen per 10 bestellen, dus toen een paar per internet besteld! En ja, ik vond die wegwerpcassettes toch wel aardig aan de prijs (€21,00) als je ziet wat het voorsteld! Inmiddels heb ik ze per stuk zien liggen bij Hendriks in Ermelo, zelfde prijs.
Deze toiletten komen vooral voor in campers heeft met mij verteld! En worden steeds vaker in caravans geplaatst (wat ik betwijfel)

Naschrift: met een gecombineerde schoonwater tank is het extra belangrijk dat je inzicht in je watervoorraad hebt! Dat is niet standaard bij Tourings, dus die hebt ik verleden voorjaar er ingebouwd, Micky heeft tijdens het CFW nog gekeken of dat een beetje netjes gedaan was knipoog.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Toilet met of zonder eigen spoelwater reservoir

Bericht door eurotrotter » wo 11 apr 2018 21:15

Daphne schreef:
wo 4 apr 2018 22:41
Beide varianten gehad, de laatste 2 met een centraal watersysteem. Centraal is handiger en de roze vloeistof wordt niet gemist. Spoelkracht is prima zo lang de boiler is gevuld. Maar het zou voor mij geen dealbreaker zijn welk systeem er ook wordt gebruikt.
Ook bij een separaat systeem hoef je geen rose vloeistof te gebruiken als je dat niet wilt.
En de boiler hoef je maar één keer te vullen;als je je waterreservoir leeg trekt blijft de boiler toch altijd vol,na tb vullen van het reservoir werkt het systeem weer gewoon en hoef je niet de boiler weer te vullen of ontluchten.
Wij hebben al jaren een separaat systeem,maar ook een centraal systeem zou geen probleem zijn.

Onze watertank ( 45 ltr)ligt direct boven de as en is altijd minstens voor de helft gevuld tijdens de reis,het toilet,met eigen tank( 15 ltr),dat helemaal achterop de caravan zit, is tijdens de reis leeg( i.v.m.gewicht) ,indien het toilet tijdens de reis gebruikt word( voor de kleine boodschap) spoelen we t door met de doucheslang die wel op de watertank aangesloten is.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Citrorob

Re: Toilet met of zonder eigen spoelwater reservoir

Bericht door Citrorob » do 12 apr 2018 19:08


Ab schreef:Ooh ? In NL niet zover ik weet.
Maar dit terzijde. In een caravan maakt het niet veel uit.
Persoonlijk heb ik een lichte voorkeur voor een aparte tank.
Eigenlijk alleen omdat ik op dit forum nog wel eens klachten gelezen heb dat soms de spoeling uit de watertank wel eens een beetje aan de magere kant is.
Mijn eigen ervaring is exact het omgekeerde. Komt wellicht omdat er standaard bij mij een fatsoenlijk drinkwater pompje in zit.

Verwacht uiteraard geen doortrekken zoals thuis...

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Toilet met of zonder eigen spoelwater reservoir

Bericht door p_vingerhoets » vr 13 apr 2018 06:58

Het is wat werk maar ook op 1 centrale tank zou je een aparte pomp kunnen plaatsen voor het toilet zodat er ook gespoeld kan worden tijdens het gebruik van een andere kraan in de hut.

Heb zelf 2 aparte voorzieningen een geen probleem mee toilet water hoef ik meestal maar 1 keer bij te vullen tijdens de vakantie.
We zijn maar met zijn 2en dus dat zal ook wel schelen.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Toilet met of zonder eigen spoelwater reservoir

Bericht door Daphne » vr 13 apr 2018 09:43

p_vingerhoets schreef:
vr 13 apr 2018 06:58
Het is wat werk maar ook op 1 centrale tank zou je een aparte pomp kunnen plaatsen voor het toilet zodat er ook gespoeld kan worden tijdens het gebruik van een andere kraan in de hut.
Echt overbodig. De vraag naar water is in een caravan kortdurend en de kans dat het noodzakelijk is om water uit alle kranen tegelijk te krijgen is nihil. Het is ons in 10 jaar nog nooit overkomen, ook niet toen de kinderen nog meegingen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ferdi

Re: Toilet met of zonder eigen spoelwater reservoir

Bericht door Ferdi » vr 13 apr 2018 11:33

In de Adria zit ondanks een drinkwatertank van 50 liter, een toilet met apart reservoir.
Ik twijfel of we dat roze spul er wel bij moeten doen, we hebben eerst altijd met alleen water gespoeld en dat gaat prima.
Het is denk ik niet beter voor de wc dat roze spul meer het “frisse” idee en een inkomstenbron voor Tedford.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Toilet met of zonder eigen spoelwater reservoir

Bericht door PD » vr 13 apr 2018 12:29

RE.gif
Ik geloof ook niet dat de roze vloeistof echt iets functioneel toevoegt, maar wij gebruiken het uitsluitend vanwege de frisse geur mrgreen.gif
Overigens hebben wij ook een 50 liter verswatertank naast het separate toiletreservoir.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

arnovariante

Re: Toilet met of zonder eigen spoelwater reservoir

Bericht door arnovariante » vr 13 apr 2018 12:49

De roze vloeistof wordt vaak als veroorzaker van de vlokken in het spoelwater aangewezen.
In onze Dethleffs gebruikte ik het ook, tot ik zwarte vlokken kreeg.
Tank schoon gemaakt, geen roze vloeistof meer gebruikt, ook nooit vlokken meer gehad.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Toilet met of zonder eigen spoelwater reservoir

Bericht door PD » vr 13 apr 2018 12:55

RE.gif
Die zwarte vlokken is een achterhaald fenomeen zoals ik al eens eerder gemeld heb. Thetford heeft dit sinds enkele jaren onderkend en de receptuur aangepast. Zwarte vlokken krijg je dan ook alleen nog maar uit oudere (vervuilde) tanks.

Eén keer de oude tank goed schoonmaken en je krijgt geen vlokken meer thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7099
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Toilet met of zonder eigen spoelwater reservoir

Bericht door karelV » vr 13 apr 2018 12:58

RE.gif RE.gif

Klopt, maar denk ook dat de vlokken meer van het roze spul komt dat je bv bij de action koopt of een ander merk dan Thetfort.
Misschien had jij ook wel zwarte vlokken MET de Thetfort. weenie.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

arnovariante

Re: Toilet met of zonder eigen spoelwater reservoir

Bericht door arnovariante » vr 13 apr 2018 16:13

RE.gif
Ik had het zeker met de originele Thetford roze vloeistof.
Echter wel met de oude receptuur.
Klopt idd dat PD al eens had gemeld dat Thetford het spul had aangepast.

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Toilet met of zonder eigen spoelwater reservoir

Bericht door eurotrotter » vr 13 apr 2018 19:51

Ab schreef:
do 5 apr 2018 17:29

Ik ben een flacon roze vloeistof rijker geworden.
Profiteur,,,, awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Toilet met of zonder eigen spoelwater reservoir

Bericht door eurotrotter » vr 13 apr 2018 19:59

wolf schreef:
do 5 apr 2018 15:53
is het niet gewoon omdat je voor het toilet geen (kostbaar) drinkwater moet gebruiken, juist zoals thuis?
"kostbaar" is drinkwater alleen in landen waar het moeilijk te realiseren is ( om praktische of politieke redenen)
In de gemiddelde landen waar de gemiddelde Nederlander of Belg zijn vakantie doorbrengt is geen gebrek aan normaal drink water,zodat je je niet hoeft te schamen om daar ook je toilet mee te spoelen.
m.a.w. je spoelt met "drinkwater" of je spoelt niet.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36090
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Toilet met of zonder eigen spoelwater reservoir

Bericht door Chris » vr 13 apr 2018 22:06

Ferdi schreef:
vr 13 apr 2018 11:33
In de Adria zit ondanks een drinkwatertank van 50 liter, een toilet met apart reservoir.
Ik twijfel of we dat roze spul er wel bij moeten doen, we hebben eerst altijd met alleen water gespoeld en dat gaat prima.
Het is denk ik niet beter voor de wc dat roze spul meer het “frisse” idee en een inkomstenbron voor Tedford.
Die Roze handel verkopen ze ook bij de A.C.tion.... voor een habbekrats, dat had je al gelezen.
Ik gebruikt het wel, maar een heel klein beetje per spoelvulling.... voor het idee dus alleen..
Je ziet het nauwelijks als je spoelt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

arnovariante

Re: Toilet met of zonder eigen spoelwater reservoir

Bericht door arnovariante » vr 13 apr 2018 22:10

Je gebruikt het alleen voor het idee?
Wie houd je nu voor de gek?
Je gebruikt het om het idee te hebben dat je toch goedkoop uit bent met die Action zooi?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36090
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Toilet met of zonder eigen spoelwater reservoir

Bericht door Chris » vr 13 apr 2018 22:12

De dames he... fris luchie.. :lol:
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Abve

Re: Toilet met of zonder eigen spoelwater reservoir

Bericht door Abve » vr 13 apr 2018 23:08

RE.gif
Wat kost nu zo’n flesje van Thetford....
1,5 liter voor 7,45 [aschrik.gif]
Dan heb je wel kwaliteit en je verbruikt minder...

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”