terugrijden caravan bij ongeval bestuurder

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Rianne85
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 24 jul 2017 11:18

terugrijden caravan bij ongeval bestuurder

Bericht door Rianne85 » di 3 apr 2018 11:24

Even een vraagje.
Ik rij niet met de caravan maar stel nou dat mijn man zijn been breekt en we zijn op vakantie in frankrijk of waar dan ook ,wat gebeurd er dan met de auto en caravan?
Zou dat in de reisverzekering zitten? of autoverzekering? Dat er iemand komt om de combinatie naar huis te rijden ofzo? Ik wil gewoon even op alles voorbereid zijn namelijk.
Hoe hebben jullie dat geregeld?

Volvodriver

Re: terugrijden caravan bij ongeval bestuurder

Bericht door Volvodriver » di 3 apr 2018 11:50

Bij ons zit het als extra in de pechhulp verzekering. Wij rijden echter alle twee. Maar idd lees je verzekeringspapieren van de Pechhulp en je reisverzekering er even goed op na.

nerood

Re: terugrijden caravan bij ongeval bestuurder

Bericht door nerood » di 3 apr 2018 11:58

@Rianne85,
Helemaal niet zo'n vreemde vraag.
Jaren geleden was er bij een tv programma (weet niet meer welke) een soortgelijk item.
Daar kon mevrouw mooi zelf de caravan naar huis rijden.
Dus naast de polis raadplegen, wanneer je door de omstandigheden niet kunt terugrijden (of niet durft), gelijk aangeven dat je geen rijbewijs hebt.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: terugrijden caravan bij ongeval bestuurder

Bericht door JanPunne » di 3 apr 2018 12:01

Vanaf het begin dat we met vouwwagen, vouwcaravan en nu caravan rijden hebben we het samen opgepakt. Juist omdat we dan niet afhankelijk zijn van derden.
Tja, en verder goed de kleine lettertjes lezen..
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Rianne85
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 24 jul 2017 11:18

Re: terugrijden caravan bij ongeval bestuurder

Bericht door Rianne85 » di 3 apr 2018 12:14

RE.gif
Ik ga nooit met een caravan rijden omdat ik het niet durf en dat gaat ook nooit komen.

We hebben een caravanverzekering, pechhulp voor de auto en een reisverzekering dus ga alle voorwaarden maar eens bekijken. Zag bij de ANWB pechhulp voor de aanhangwagen apart staan dus het zal dan vast apart verzekerd moeten worden

Volvodriver

Re: terugrijden caravan bij ongeval bestuurder

Bericht door Volvodriver » di 3 apr 2018 12:24

RE.gif
Kijk dan je reisverzekering even goed na. Anwb caravanverzekering geldt volgens mij niet voor bestuurder.
Het verschilt echt per geval.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: terugrijden caravan bij ongeval bestuurder

Bericht door Daphne » di 3 apr 2018 12:32

Rianne85 schreef:Dat er iemand komt om de combinatie naar huis te rijden ofzo?
Wanneer je voor repatriëring bent verzekerd, zal in de meeste gevallen de caravan op transport naar huis gaan en zul je zelf met de auto terug kunnen rijden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: terugrijden caravan bij ongeval bestuurder

Bericht door VIP » di 3 apr 2018 12:32

Ondanks verzekerd te zijn, zullen wij er voor 99,9% zeker geen gebruik van maken. (muv schade caravan / total loss)

Wij hebben in de familie onze eigen thuisbrengservice (enkele forummers heb ik hier al eerder over verteld) en helpen elkaar mocht het nodig zijn waar ook in Europa. (gewoon laten overkomen met b.v. enkeltje Easyjet/Ryanair). Mocht het de trekker zijn dan komen ze met een zware trekker en regelen we de rest zelf.

We hebben er 4 met minimaal BCDE en 2 met BE en die vertrouw ik mijn combi toe omdat ze allen met grotere en zwaardere combi's ervaring hebben, en niet zo'n Student of iemand die alleen met een boedelbak heeft gereden en door de verzekering wordt ingehuurd.
Laatst gewijzigd door VIP op di 3 apr 2018 12:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: terugrijden caravan bij ongeval bestuurder

Bericht door henry12 » di 3 apr 2018 12:33

Klopt bij de ANWB moet je appart een aanhanger supplement afsluiten.
Dit is er ook voor dat je bij pech met de auto een vervangende auto krijgt met trekhaak.
Wij hebben de pechhulp van Mercedes voor de auto en de caravan , hier zit echter geen vervangende chauffeur in.
Dit hebben wij weer via de reis verzekering geregeld .
En mijn vriendin heeft om deze reden ook haar E rijbewijs gehaald dat zij ook eventueel terug kan rijden mocht het echt spaak lopen.
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: terugrijden caravan bij ongeval bestuurder

Bericht door Daphne » di 3 apr 2018 12:36

VIP Premium schreef: We hebben er 4 met minimaal BCDE en 2 met BE en die vertrouw ik mijn combi toe omdat ze allen met grotere en zwaardere combi's ervaring hebben, en niet zo'n Student of iemand die alleen met een boedelbak heeft gereden en door de verzekering wordt ingehuurd.
vroeger werd er een chauffeur gestuurd, tegenwoordig gaat de caravan of indien nodig de gehele comibi op een transporter.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: terugrijden caravan bij ongeval bestuurder

Bericht door VIP » di 3 apr 2018 12:45

RE.gif

Niet altijd knipoog.gif en ik wil als het nodig is de caravan niet op een bergingsauto (of erachter) hebben.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: terugrijden caravan bij ongeval bestuurder

Bericht door deusjevo » di 3 apr 2018 12:50

ANWB Aanhanger Supplement is voor pechhulpdienst en niet voor brekebenen of indien chauffeur om andere reden niet meer verder kan/wil.
Hiervoor zul je een beroep moeten doen op je reisverzekering, ik zou die dus gewoon eens bellen of mailen met je vraag.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: terugrijden caravan bij ongeval bestuurder

Bericht door Daphne » di 3 apr 2018 12:54

RE.gif RE.gif

Prima, jij wil het beide niet. thumbup.gif

Maar voor TS en anderen die wel een rijbewijs hebben maar niet met de caravan willen of kunnen rijden is er een mogelijkheid om de caravan op transport naar huis te zetten en solo naar huis te rijden. Dat is vele malen beter dan iemand zonder ervaring te dwingen met een caravan naar huis te rijden. En voor degene die er naast zitten en in geval van nood wel zouden kunnen rijden, zou ik alleen willen zeggen, rij ook veel met de combinatie zonder dat het moet. Want je wil niet dat het noodgeval noodlottig zal worden....... weenie.gif :(
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: terugrijden caravan bij ongeval bestuurder

Bericht door Leentje » di 3 apr 2018 13:36

Precies de reden waarom iik ook mijn E achter B ben gaan halen.
Onze trekauto is eens stil komen staan. Omdat wij een zwaardere caravan hebben, was een andere trekker een probleem. We konden ook kiezen om de caravan terug te laten brengen. Dan kijkt (anwb) waar auto's staan en plannen zo een route met een oplegger vol. Repatriëring van de caravan kon gerust drie weken duren. Wij hebben er toen voor gekozen een paar dagen zonder vervoer op een camping te wachten op een vervangende auto die wel onze caravan kon trekken. Onze auto is netjes afgevoerd naar NL naar onze garage naar keuze. Succes met jullie besluit!
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: terugrijden caravan bij ongeval bestuurder

Bericht door VIP » di 3 apr 2018 13:39

Daphne schreef:RE.gif RE.gif

Prima, jij wil het beide niet. thumbup.gif

Maar voor TS en anderen die wel een rijbewijs hebben maar niet met de caravan willen of kunnen rijden is er een mogelijkheid om de caravan op transport naar huis te zetten en solo naar huis te rijden. Dat is vele malen beter dan iemand zonder ervaring te dwingen met een caravan naar huis te rijden. En voor degene die er naast zitten en in geval van nood wel zouden kunnen rijden, zou ik alleen willen zeggen, rij ook veel met de combinatie zonder dat het moet. Want je wil niet dat het noodgeval noodlottig zal worden....... weenie.gif :(

Ik respecteer wat anderen willen doen met hun combi (of ze als het nodig is er wel of niet mee kunnen of willen rijden).

Zelf zou ik er geen gebruik van maken als je een onervaren vervangende chauffeur krijgt. (dat is alles).
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: terugrijden caravan bij ongeval bestuurder

Bericht door Daphne » di 3 apr 2018 13:40

RE.gif

thumbup.gif

Ik wou alleen maar aangeven dat een chauffeur sturen niet meer gebruikelijk is, alleen als er geen andere mogelijkheden zijn knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Rianne85
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 24 jul 2017 11:18

Re: terugrijden caravan bij ongeval bestuurder

Bericht door Rianne85 » di 3 apr 2018 15:57

Heel veel RE.gif Wat fijn dat je in de familie die optie hebt zeg. Dat is denk ik de beste oplossing

Ik heb net met onze reisverzekering gebeld en we zijn verzekerd voor pechhulp Europa. Over de vraag of dat ook met caravan was heeft ze voor de zekerheid gebeld en volgens haar was dat zo en ook voor uitval van bestuurder. Ik zal vanavond is rustig alle voorwaarden lezen. Ik hoop het natuurlijk nooit nodig te hebben maar ben wel graag goed voorbereid

Het mooiste zou zijn als ik ook mijn aanhanger rijbewijs zou halen natuurlijk maar na 2 ongelukken als inzittende te hebben meegemaakt ben ik heel angstig geworden voor rijden op de snelweg en zie mezelf geen verre afstanden rijden en helemaal niet met caravan.als ik bij mijn man zit heb ik er gelukkig geen last van

Rodin44
Berichten: 110
Lid geworden op: wo 1 nov 2006 09:48
Locatie: Apeldoorn

Re: terugrijden caravan bij ongeval bestuurder

Bericht door Rodin44 » di 3 apr 2018 16:58

Wij hebben (helaas) ervaring opgedaan met deze situatie, toen ik in het ziekenhuis terecht kwam en met een ambulance werd teruggebracht. Mijn vrouw werd keurig via de ANWB met (toen nog) vouwwagen en kinderen opgehaald door een chauffeur, die hen naar huis reed. Zit keurig in onze reisverzekering (ANWB). Alles afgestemd met autoverzekering, caravanverzekering en zo. Doublures er dus uit laten halen.
Goede reisverzekering vinden wij erg belangrijk.
Rob
Subaru Forrester met Eriba Nova LL 530

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”