Lane assist vraag.

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Lane assist vraag.

Bericht door Conradi » di 20 mar 2018 08:02

Bij mij wordt dode hoek en lane assist uitgeschakeld.
Ik vond de reden best logisch: de auto heeft geen idee wàt er achter hangt. Lane assist op een smalle rijstrook zou dus tot gevolg kunnen hebben dat een brede caravan met een wiel in de berm, if erger, komt.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lane assist vraag.

Bericht door Micky » di 20 mar 2018 08:42

RE.gif

Dat van die Lane assist vat ik niet helemaal, je kiest toch zelf de rijbaan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Lane assist vraag.

Bericht door Scout15 » di 20 mar 2018 10:32

@Conradi, even ervan uitgaand dat onze systemen gelijk werken denk ik dat je pilot assist bedoelt welke wordt uitgeschakeld.

https://support.volvocars.com/nl/Pages/ ... 511916dab3

LKA blijft gewoon werkzaam, mits zelf uitgeschakeld.

Verder begrijp ik niet exact waarom de BLIS wordt uitgeschakeld. Ik begrijp dat het systeem niet langs de caravan kan kijken, maar deze kan nog steeds van toegevoegde waarde zijn voor de dode hoek naast de auto... In dit geval misschien beter iets dan niets(of zijn er mensen die compleet op deze lampjes rijden en geheel niet meer in de spiegels kijken?)
Laatst gewijzigd door Scout15 op di 20 mar 2018 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lane assist vraag.

Bericht door Micky » di 20 mar 2018 10:58

Om te kunnen bepalen of je veilig naar links kunt moet het systeem weten of er een auto naast de caravan rijdt of niet, dat kan het systeem niet weten als de lengte van wat er achter hangt niet bepaald kan worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Lane assist vraag.

Bericht door Conradi » di 20 mar 2018 11:21

Scout15 schreef:@Conradi, even ervan uitgaand dat onze systemen gelijk werken denk ik dat je pilot assist bedoelt welke wordt uitgeschakeld.
Vorig seizoen werkte LKA niet, volgende week ga ik weer met de caravan weg dan check ik het :win: Pilot Assist werkte eerst wel maar is met een software update uitgeschakeld als er een aanhanger achte hangt.
Overigens verandert er meer als je er een aanhanger achter hang. Het hybride systeem werkt anders, de lampencontrole wordt uitgebreid en in beeld verschijnt weginformatie speciaal voor aanhangers zoals de snelheidsbeperking bergafwaarts.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Lane assist vraag.

Bericht door JPGeetje » di 20 mar 2018 11:39

Scout15 schreef:Verder begrijp ik niet exact waarom de BLIS wordt uitgeschakeld. Ik begrijp dat het systeem niet langs de caravan kan kijken, maar deze kan nog steeds van toegevoegde waarde zijn voor de dode hoek naast de auto...
Ik weet niet of BLIS bij mijn auto uitgeschakeld wordt als er een aanhanger aan hangt.
Ik zie er in ieder geval niet de noodzaak/reden voor in.
BLIS is toch voor de dode hoek die er is tussen het beeld in de buitenspiegel en je eigen waarneming als je recht naar links of rechts kijkt.
Daar kan een (inhalende of invoegende) auto zitten die al uit je spiegel is verdwenen maar nog niet naast je zit. Dat is het gebied dat bewaakt wordt door BLIS.
Het heeft niets te maken met een auto naast de caravan want die moet je goed kunnen zien als je je (caravan)spiegels conform de voorschriften hebt ingesteld

Edit: Ik heb het even in mijn gebruikershandleiding gekeken en daar staat dat BLIS altijd aan staat mits je het zelf niet hebt uitgezet.
Ook onderstaande opmerkingen, m.n. de laatste, duiden erop dat hij gewoon aan staat met een aanhanger erachter.
Bijlagen
BLIS.PNG
BLIS.PNG (41.55 KiB) 1179 keer bekeken
Laatst gewijzigd door JPGeetje op di 20 mar 2018 12:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Citrorob

Re: Lane assist vraag.

Bericht door Citrorob » di 20 mar 2018 11:53

Het is denk ik sowieso goed te weten wanneer zo'n systeem wel en niet werkt.

Ik heb het zelf niet maar ik ben wel erg geïnteresseerd.

Heden ochtend reed ik lange tijd achter een V90 en je ziet dan duidelijk de oranje waarschuwingslampjes in de spiegel gaan branden.
Hierbij viel op dat bij langzaam rijden op de uitvoegstrook deze wel aangingen voor langsrijden vrachtauto's maar niet bij langsrijdende personenauto's.
De vrachtauto's werden al gesignaleerd als deze zelfs nog ver achter mij zaten. (heel knap van het systeem.)
Toen hij zelf weer sneller ging rijden werden ineens ook de langsrijdende auto's weer gesignaleerd.

Het is dan ook best interessant om te weten wanneer het systeem wel en wanneer niet signaleert Je gaat er immers op vertrouwen en dan is het goed te weten wanneer je zelf (beter) moet opletten.

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1852
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Lane assist vraag.

Bericht door EricS » di 20 mar 2018 11:58

Technisch kan BLIS wel werken met auto en aanhanger, zelfs lengte instelbaar, zie filmpje:

betreft een US Ford...weet uiteraard de specs hier niet

https://www.youtube.com/watch?v=pGvXi1Bse78
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lane assist vraag.

Bericht door Micky » di 20 mar 2018 14:22

Volvo is ook anders die heeft sensoren in de spiegels, bij VAG worden sensoren in de achterbumper gebruikt.

Mijn spiegel ligt al op als er een auto met groter snelheidsverschil aankomt die nog lang niet bij je is, dus voordat hij in je dode hoek zit begint een led in de binnenkant van de spiegelkap zachtjes op te lichten, hoe dichterbij hoe feller de led brandt. In mijn geval belemmerd de caravan echt het zicht van de radar dan

Hier even een filmpje, ik denk dat het verschil miischien zit in dat het systeem hier ook voor uitparkeren wordt gebruik, mijn auto remt ook als je een parkeervak uitrijdt terwijl er iemand achter je langs loopt of rijdt.

Hier 2 linkjes waar eea wordt uitgelegd hoe het werkt bij VAG, blindspot (en in het 2de filmpje icm de lane-assist, want die werken samen)

https://www.youtube.com/watch?v=4tjjWDv_QJo

https://www.youtube.com/watch?v=6TkVPlDYu4o


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1852
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Lane assist vraag.

Bericht door EricS » di 20 mar 2018 19:26

RE.gif
Duidelijk. Idd werkt VAG dan anders.

De ‘echte/origineel’ BLIS is door Volvo ontwikkeld, toenmalige ‘moeder’ Ford heeft het daarna ook geïntroduceerd. Werken bij deze merken in de basis hetzelfde.
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Lane assist vraag.

Bericht door stn » di 20 mar 2018 20:15

Lane assist enndode hoek detectie blijven vrolijk werken
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”