Open oproep aan caravanbouwers.

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16281
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door Jan van Vijven » zo 25 feb 2018 16:13

Geachte caravan designers,

Ik lees geregeld dat de Camper business booming is vanwege het toenemende aantal pensionado's, wordt hier niet een kans gemist voor de caravan markt?
Ik denk dat het tijd is om twee persoons caravans te ontwikkelen, en dan zeker ook in de grotere afmetingen.
Luxe, comfort en ruimte willen we, geen stapel bedden of treinzit...als ik straks aan de beurt ben laat ik me niet afschepen met iets gemiddeld! Aan jullie de eer om te proberen ons als klant te houden, de boel vergrijst dus wij zijn de hippe toekomst, geen spruitjes interieur graag whistle.gif

Mvg,
Jan.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door PD » zo 25 feb 2018 16:16

Jan van Vijven schreef:Ik denk dat het tijd is om twee persoons caravans te ontwikkelen, en dan zeker ook in de grotere afmetingen....
de boel vergrijst dus wij zijn de hippe toekomst, dus geen spruitjes interieur graag whistle.gif
Wij zijn recent voorzien met een echte 2-persoons caravan, en idd geen spruitjes interieur haphop.gif
Slapen doen we als Royals in een Queensbed thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16281
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door Jan van Vijven » zo 25 feb 2018 16:31

Ik vind dat er maar belachelijk weinig keus is.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door PD » zo 25 feb 2018 16:33

RE.gif
Mee eens thumbup.gif Fendt heeft de 650 TF ook al uit de serie genomen :(
In de wat grotere maten word je al snel gedwongen tot enkele bedden :oops: boos.gif Een serieus tweepersoonsbed (bij voorkeur vrijstaand) is schaars.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7099
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door karelV » zo 25 feb 2018 17:05

Ook meer inbreng in de modellen qua indeling bij de bouwers vind ik wel een punt, en niet alleen maar afhankelijk van hun zijn. Desnoods kunnen aangeven bij de dealers.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7967
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door VIP » zo 25 feb 2018 17:18

Alles hangt samen of een bepaald model wel of geen verkoopkansen maakt.

Als een caravanbouwer van een bepaald model maar 50 stuks hoeft te produceren zullen ze het nooit doen, daar kunnen ze geen productierun voor opstarten.

Anno 2018 (en voorgaande jaren) is smallere collectie met hogere aantallen per model het sleutelwoord, niet alleen in de caravanbranche maar ook in andere branches is het hetzelfde.

Ook wij snijden in ons assortiment en producten waar te lage aantallen van (voor)besteld worden gaan niet eens in productie, anders kost het alleen maar geld.

Bedenk maar eens wat een carvanbouwer moet doen om een nieuw model in de markt te zetten en te houden, de paar grote spelers op de markt zijn niet gek en weten dat maar al te goed.

Een niche merk zou dat wel kunnen, maar zal dan de focus moeten leggen op een op maat gemaakte caravan, zoals Weippert dat
vroeger deed en recentelijk nog BIOD die inmiddels ook van het toneel is verdwenen.

Ik heb ooit bij 's werelds grootste caravanfabriek een aanvraag ingediend voor een speciale indeling, het antwoord was .....NEE ongeacht de prijs.
Porsche + Tabbert

Henri Berends
Berichten: 1119
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door Henri Berends » zo 25 feb 2018 17:23

Eriba, Hobby, Tabbert, Adria, Kabe zijn toch fabrikanten die een queensbed in hun programma hebben. Tja Fendt niet dus.
Dus toch een ruime keuze.

Maar wel met een stevige trekker voorkomen rijden.
Overigens kijk eens naar die Tabbert Cellini 750 HTD Slide Out is wel een hele bijzondere, maar met een max. gewicht van 3000, mag je slechts 200 kilo bagage toevoegen.

En als je je echt wilt onderscheiden dan moet je naar Autstralië kijken voor een heuse off-roadcaravan.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

sailor wim
Berichten: 2674
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door sailor wim » zo 25 feb 2018 19:24

Hoi wat leuk zit mij net te verlekkeren aan een Trigano silver Premium 440 en 450.
Door het vouwdak en de breedte goed voor de toekomst van de aanstaande grijze.
Hoef je niet het hele jaar met een te zware trekker te rijden en de bovenkastjes zitten lekker laag met je versleten rug knipoog.gif
Gr Wim.
Ps. Morgen de uitgestelde AOW aanvragen. blij.gif
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door JPGeetje » zo 25 feb 2018 19:31

Ik begrijp de vraag van TS Jan eigenlijk niet want de caravan die hij zel heeft is er eigenlijk een van het "levensbestendige type"
De Fendt's met SG indeling zijn naar mijn mening met name bedoeld voor de oudere jongeren onder ons.
En als dan een Tendenza niet luxe genoeg is (je kunt hem in ieder geval geen spruitjes interieur toe dichten), dan ga je je licht toch eens opsteken bij een Diamant of een Brilliant. Vooral die laatste is overladen met allerlei toeters en bellen.
En ja, een queensbed is misschien wel mooi, maar dat heb je thuis waarschijnlijk ook al en dat is derhalve dus niet meer bijzonder.
Bijzonder is wel dat je daarvoor vrijwel altijd bent aangewezen op een caravan van 250cm.
Gewoon, twee enkele bedden die tegenwoordig ook nog wat hoger worden gebouwd zodat de senior ook makkelijk zijn bed uit kan.
En als de knook dan toch een keer moet kraken is het een kleine moeite om door het uitrollen van dat tussenstukje een springstal te creëren waaraan geen enkel queensbed kan tippen. knipoog.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7967
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door VIP » zo 25 feb 2018 19:44

RE.gif RE.gif
Het is maar goed dat smaken verschillen knipoog.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door nicolaas » zo 25 feb 2018 19:59

tevredenheid geeft de fijnste, allerbeste caravan
microhome 370 luxe

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16281
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door Jan van Vijven » zo 25 feb 2018 20:03

JP,

Ik heb niets te klagen....eigenlijk ben ik zelfs blij en tevreden thumbup.gif voor nu dan toch mrgreen.gif
Het was meer een algemene open vraag, ik zat een beetje de Freelife door te bladeren en constateerde dat de camper meneren meer op die markt inspeelt ondanks het duurdere segment.
Nogmaals....ik ben een tevreden en gelukkig mens maar ik ben ook niet bang om verder te dromen, onder het mom van: "Wat als ik ineens rijk zou zijn....?"
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Abve

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door Abve » zo 25 feb 2018 20:08

Jan van Vijven schreef:Geachte caravan designers,

Ik lees geregeld dat de Camper business booming is vanwege het toenemende aantal pensionado's, wordt hier niet een kans gemist voor de caravan markt?
Ik denk dat het tijd is om twee persoons caravans te ontwikkelen, en dan zeker ook in de grotere afmetingen.
Luxe, comfort en ruimte willen we, geen stapel bedden of treinzit...als ik straks aan de beurt ben laat ik me niet afschepen met iets gemiddeld! Aan jullie de eer om te proberen ons als klant te houden, de boel vergrijst dus wij zijn de hippe toekomst, geen spruitjes interieur graag whistle.gif

Mvg,
Jan.
Wat wil je hiermee bereiken, Jan?

De caravanbouwers zullen niet onder de indruk zijn.
In de afgelopen crisisperiode is gereorganiseerd en gefuseerd, productiehallen zijn gemoderniseerd en uitgebreid.
De orderportefeuille voor het volgend seizoen is grotendeels in het voorjaar al gevuld en de caravans gaan als warme broodjes over de toonbank.
In Düsseldorf liepen de generaties ‘babyboomer’ en ‘grijze golf’ kwijlend om de volop aanwezige grote één- en tandemassers.

De luxe opties van de camperdivisies worden aangeboden en geïmplementeerd in het caravansegment waardoor men vaker en tot latere leeftijd gebruik kan maken van hun hutje, waarbij de seizoenen steeds meer vervagen.

De jongere generaties krijgen weer belangstelling voor het caravannen. Met name de indelingen met stapelbedden etc. zijn lucratief.
Een nieuwe markt en wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Is het niet voor het verlengen van de caravanperiode, dan zeker voor de campers. De belangstelling is immers gewekt...
En daar wordt weer meer aan verdiend.

Dus ja..... mrgreen.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door PD » zo 25 feb 2018 20:17

JPGeetje schreef:Gewoon, twee enkele bedden die tegenwoordig ook nog wat hoger worden gebouwd zodat de senior ook makkelijk zijn bed uit kan.
En als de knook dan toch een keer moet kraken is het een kleine moeite om door het uitrollen van dat tussenstukje een springstal te creëren waaraan geen enkel queensbed kan tippen. knipoog.gif
Met zo'n middenstuk tussen de enkele bedden moet je alsnog via het voeteneind je bed uit tijgeren :oops: :(
Wij hebben zelf een 540UL gehad, dus met enkele bedden. Persoonlijk ben ik van mening dat een caravan met enkele bedden altijd 250 breed moet zijn om nog enige passeerruimte te hebben tussen keuken en toiletruimte/kast. Met een 230 vind ik dat simpelweg te smal.

Ik heb het eerder (edit: gekscherend) al caravans voor gescheiden stellen genoemd knipoog.gif en vind dat eigenlijk nog steeds... maar zoveel mensen, zoveel wensen thumbup.gif

Ennuh... de Brillant is alleen nog verkrijgbaar in een 700 tandemasser knipoog.gif
Laatst gewijzigd door PD op zo 25 feb 2018 20:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16281
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door Jan van Vijven » zo 25 feb 2018 20:21

@Abve,

Waarom moet ik perse iets willen bereiken?
Waarom interesseert mij de crisis en fusies in deze totaal niet?
Waarom kunnen mij de indelingen die de fabrikant goed verkoopt totaal niet bommen?
Dus ja...ehhh...???

Ik vind dat ze wat meer inventief en moderner mogen worden, of ik dat kan bereiken? geen idee!
Maar ik ga niet als een schaap roepen dat ik het begrijp, dus nogmaals: HE DAAR, begin eens wat leuks voor ons te verzinnen! wellicht kun je dan je omzet verhogen omdat we dan vaker inruilen.
Het moet eens afgelopen zijn met dat grijze massa gedoe!! boos.gif


[aschrik.gif]
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door Micky » zo 25 feb 2018 20:22

ach, voor de gymnastiek kun je ook gewoon naar buiten gaan en niet zichtbare wand van de caravan gebruiken awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Abve

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door Abve » zo 25 feb 2018 20:36

Jan van Vijven schreef:@Abve,

Waarom moet ik perse iets willen bereiken?

Ik vind dat ze wat meer inventief en moderner mogen worden, of ik dat kan bereiken? geen idee!
Maar ik ga niet als een schaap roepen dat ik het begrijp, dus nogmaals: HE DAAR, begin eens wat leuks voor ons te verzinnen! wellicht kun je dan je omzet verhogen omdat we dan vaker inruilen.
Het moet eens afgelopen zijn met dat grijze massa gedoe!! boos.gif
[aschrik.gif]
Interessant en nobel!
Wat bedoel je met ‘meer inventief en moderner worden’?
(Een aantal initiatieven op dit vlak zijn bekend ( e-trailer bijv.))

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door PD » zo 25 feb 2018 20:41

RE.gif
Wat doet E-trailer voor interieur en exterieur ? Volgens mij voegt het uitsluitend wat gadgets toe zonder de caravan te innoveren knipoog.gif

Een paar jaar geleden heb ik bij Hobby-Duitsland een verzoek ingediend om op basis van een Premium 610 tandemasser een UFe-indeling te laten bouwen, maar helaas... dat deden ze dus niet... Inmiddels ben ik er blij om met ons Queensbed thumbup.gif
Laatst gewijzigd door PD op zo 25 feb 2018 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16281
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door Jan van Vijven » zo 25 feb 2018 20:42

Saai....dat is onder de motorkap, ik bedoel meer architectonisch/design....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door meeder » zo 25 feb 2018 20:52

Een terechte oproep denk ik, de tweepersoons caravans die je kan kopen zijn de kleinere modellen en ik kan mij goed indenken dat je daar geen trek in hebt als je grote caravans gewend bent.

Abve

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door Abve » zo 25 feb 2018 20:55

PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Wat doet E-trailer voor interieur en exterieur ? Volgens mij voegt het uitsluitend wat gadgets toe zonder de caravan te innoveren knipoog.gif
Ik stelde de vraag in brede zin, maar begrijp je kwinkslag.
Toch moet je proberen en juist ‘out of the box’ denken, wil je innoveren.
Het lijken nu gadgets, zoals jij het noemt, maar dit kan inzicht geven dat je anders misschien niet of veel later pas ziet.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door PD » zo 25 feb 2018 21:00

meeder schreef:Een terechte oproep denk ik, de tweepersoons caravans die je kan kopen zijn de kleinere modellen...
Dat ben ik niet met je eens; persoonlijk vind ik elke caravan zonder stapelbedden zgn. tweepersoons caravans want ik gruwel van ombouwen. Ook onze tandemasser vind ik een pure tweepersoons caravan.

Een heel enkele keer sliepen onze kinderen wel eens op de omgebouwde rondzit in onze 540 UL en 540 UFe maar dat vind ik echt verschrikkelijk. Ik wil de caravan altijd in onberispelijke staat, dus zonder omgebouwde zitgroep(en).

De oproep van Jan gaat volgens mij veel meer over innovatie op het gebied van interieur en exterieur, ofwel indeling, comfort en beleving.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door Conradi » zo 25 feb 2018 21:20

Jan van Vijven schreef: Luxe, comfort en ruimte willen we, geen stapel bedden of treinzit...als ik straks aan de beurt ben laat ik me niet afschepen met iets gemiddeld! Aan jullie de eer om te proberen ons als klant te houden, de boel vergrijst dus wij zijn de hippe toekomst, geen spruitjes interieur graag whistle.gif
Jan, en alle anderen,
Helemaal mee eens; ik dacht dat ik een beetje alleen stond met dergelijke gevoelens, maar fijn om te lezen dat anderen dat ook opgevallen is thumbup.gif

Overigens heeft Tabbert vier queensize varianten in het programma, maar dat is niet zo mijn merk :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door meeder » zo 25 feb 2018 22:06

@PD als je het zo bekijkt heb je daar wel gelijk in. Ombouwen is ook iets wat ik niet wil doen. De zitgroep blijft dan ook altijd de zitgroep bij ons.
Nou denk ik ook niet dat je met meer dan twee personen in onze caravan wil zijn, maar dat terzijde.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door Chris » zo 25 feb 2018 22:13

JPGeetje schreef:.
En als de knook dan toch een keer moet kraken is het een kleine moeite om door het uitrollen van dat tussenstukje een springstal te creëren waaraan geen enkel queensbed kan tippen. knipoog.gif
Je hebt toch niet bij mij naar binnen gegluurd he??? mrgreen.gif
Wij zijn nog zo jong van lijf en leden dat we best over het voeteneind uit bed kunnen komen.
Dus een oplossing voor gescheiden stellen.... de auteur moest eens weten... of was het zweten.. whistle.gif whistle.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”